Hoofdsponsor

1/350 Bismarck restauratieproject (Tamiya 1/350) [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.301
Dit verslag zal een korte samenvatting worden van een project dat ik momenteel uitvoer op een gekregen model. Het is een respectabele kit, de 1/350 Bismarck van Tamiya, die ik in zeer slechte toestand gratis verkregen heb van iemand. Om aan te tonen wat de averij was heb ik er de volgende foto's van gemaakt, naast een Tamiya model van het zusterschip Tirpitz dat ik zelf ooit gebouwd had en dat dus als referentie kon dienen. Even op de tanden bijten, hier komen dus enkele horrorfoto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Problemen die je ziet opdoemen zijn onder andere:
- een ontbrekende geschutskoepel van het secundaire geschut en een van een zware luchtdoelinstallatie
- een groot stuk van de brugopbouw verdwenen, samen met de bijhorende radar- en richtinstallatie
- geen Arado watervliegtuigen meer
- geen masten meer
- geen aandrijving of stuurinstallatie meer
- ontbrekende vuurleidingskoepel
- breuk in de boeg en op twee plaatsen aan de dekranden
- verouderde gietmethode voor dek- en wanddetails, reling als splintershielding afgewerkt en overscale bepantsering
- doorlopende dekbeplanking (zonder de korte kanten) en het ontbreken ervan op de opbouw, met schade door grote lijmvlekken

Als reden voor de beschadiging werd een verhuis aangevoerd, ik kan er ook een rijkelijk gebruik van de lijmtube aan toevoegen en de aanwezigheid van een dikke laag huisstof maakt het werkje ook nog wat ingewikkelder. De vraag was of we de kit voor een redelijke prijs konden omturnen naar iets dat superieur is aan mijn eigen referentiemodel, dat ook al dateert uit een tijd waarin ik me nog niet al te zeer bekommerde om dingen als schuren, verdunnen of scratchen. Dit alles ondanks het bestaan van superieure moderne kits van het schip in kwestie, het gaat om de eer van het redden van dit oude project dat ooit door iemand gestart was en nooit voltooid geraakt is. De volgende ingrediënten werden aangevoerd:

attachment.jpg

attachment.jpg

Aber loopjes voor de vijf verschillende maten van geschut die de Bismarck voerde.

attachment.jpg

De basis-PE-set van Eduard voor dit model, gelukkig nog steeds te krijgen.

attachment.jpg

De static model aandrijfset voor deze kit; ik beschikte wel over de RC-installatie maar die wijkt sterk af van de historische waarheid. Deze set is afkomstig van de moderne Academy-kit en werd op genereuze wijze gratis naar me opgestuurd door een Nederlandse collega-bouwer.

En op de bovenste foto zie je ook nog een onmisbaar referentiewerk, boek 19 van Warship Pictorial. Ik ga nu even de verschillende elementen tonen die ik reeds aangepast heb. Er is wel een grote hoeveelheid scratch bij komen kijken, aangezien het een basis-PE-kit is die nog veel details ongewijzigd laat en die er natuurlijk ook van uitgaat dat je alle stukjes van je kit nog hebt.

attachment.jpg

De schoorsteen is opengeboord en -gevijld.

attachment.jpg

Hoofdgeschut vervangen, telemeters gecorrigeerd.

attachment.jpg

Voorste hangars voorzien van PE-poort en scratch botenrekken

attachment.jpg

Secundair geschut vervangen, een koepel gescratcht (links).

attachment.jpg

Afweergeschut vervangen, een installatie gescratcht.

attachment.jpg

Scheepskranen hersteld en voorzien van kraanarm en motordetails.

attachment.jpg

Achterste vliegtuighangar voorzien van PE poort en gescratchte botenrekken.

attachment.jpg

Achterste opbouw met vuurleiding gedetailleerd.

attachment.jpg

Ontbrekende koepel gescratcht uit een kraal.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ontbrekende brug gescratcht met behulp van Evergreen mallen met aluminiumplaat daarrond geplooid. Alles vanaf het midden van de eerste foto ontbrak. Dit is het meest complexe scratchwerk dat ik tot hiertoe gemaakt heb, niet in het minst door de steunribben onderaan.

attachment.jpg

Een tweede vuurleidingselement gescratcht naar het voorbeeld van de eerste, waarvan slechts een arm ontbrak.

attachment.jpg

De vliegtuigkatapult van Eduard, waarvoor een stuk van het dek opnieuw ontworpen moest worden. Hier ben ik nu aanbeland en vandaag ben ik aan de onderste verdieping van de opbouw begonnen. Er is al veel werk gedaan, maar ik ben waarschijnlijk nog maar in de helft: er is nog geen druppel verf gevloeid.
 
Laatst bewerkt:
Mooi en best wel ingewikkeld project Steven.
Je bent al goed op weg om van dit "wrak" een plaatje te maken.
Succes met de verdere restauratie werken.

Fred
 
Dat is inderdaad een flink werk dat je hier hebt aangenomen Steven.
Flink op weg om haar van de "ondergang" te redden...

Mark
 
Dank jullie voor het aanmoedigen. Ik hoop het schip toch tegen medio 2014 af te krijgen, maar er liggen nog zaken op en naast de werktafel...
 
Mooie vorderingen Steven.

PS : De "moderne" Academy kit is een minderwaardige copie van de Tamiya kit, gemaakt zonder toestemming van Tamiya. De Trumpeter kit is even slecht als de Lindberg kit. De Revell kit is de beste, maar de Tamiya blijft nog altijd een heel goede kit. Revell is de best kit voor OOB bouwers, voor de Tamiya kit is er een ruimere keuze aan aftermarket sets.
 
Ik heb een vraagje, weet er soms iemand of de aftermarket kitjes voor de Tamiya ook passen op de Revell kit.
Deze laatste heb ik namelijk ook nog liggen.
 
Hey,

Indd, knappe vorderingen.
Kijk, daar heb ik nu respect voor, iemand die een 'vuilbakmodel' redt van de vuilbak....:)
Je brengt indd heel wat aftermarket aan, maar dit is alleen een mooie toevoeging aan het model, die zeker een verbetering is. Haast je zekers niet met het model omdat je een tijdslimiet erop zet. Eens het model af zal je zoveel meer voldoening hebben van je model.
Ik volg je.. ;)
 
Ik denk niet dat de Tamiyaset bruikbaar gaat zijn voor de Revell, tenzij er misschien ook een nieuwe set uit is voor de nieuwe uitgave van Tamiya die je nog in de winkels vindt. Die heb ik nog niet kunnen bekijken. Koop er in elk geval niet de set voor die ik hier nu gebruik, want de antislipplaten passen exact op mijn model maar vermoedelijk niet op een ander merk. Ik zie bijvoorbeeld kleine verschillen met de recente 3d-plannen in mijn referentiewerk. Het moet maar een millimeter verschillen en de rondingen voor je secundair geschut zouden fout uitgelijnd zijn met je plastic opbouw. Ook de katapult zou niet passen tenzij je hem helemaal gesloten bouwt. En er zijn nog veel zaken die Eduard nagelaten heeft om te voorzien, zoals de ingewikkelde constructies voor de botenrekken. Ik vrees ook dat ik niet ga toekomen met de luikjes en de patrijspoorten en deze worden niet stuk voor stuk gereproduceerd maar met een basisvorm, hoewel er verschillen zijn in grootte en in de richting waarin het luik moet opengaan.. De details die ze wel meegeven zijn echter onberispelijk en ik ben blij dat ik deze set gekozen heb, die toch schappelijk is van prijs, zo'n 26 euro.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

Deze golfbreker is gecombineerd met een stuk dek in metaalplaat om de littekens van het verwijderen van de plastic versie mee te bedekken. Alleen het kleine stukje messing is foto-ets, de rest scratch. Ook de luiken moesten opnieuw ontworpen worden.

attachment.jpg

Het dek achter de vliegtuigkatapult, met gegraveerde rijen planken. Hier ging een schuurronde van het dek aan vooraf, want dat lag helemaal niet vlak.

attachment.jpg

Dryfit met de opbouw.

attachment.jpg

attachment.jpg

Afbraak en terug opbouw om de plankenvloeren alsnog toe te voegen. Die blijken zelden voorzien te zijn in de Tamiya kit.

attachment.jpg

Weer een dryfit om het resultaat voor vandaag te tonen. Gelukkig is er nergens schade opgetreden.
 
WOW, knappe vorderingen Steven.
Hoe dik is de aluminiumplaat die je gebruikt voor het dek en is daar de beplanking al in aangebracht ?
Goed bezig zou ik zo zeggen.

Mark
 
Dankuwel. Het merk van de plaat is Kodak PMT2 lithoplaten, er staat niet op hoe dik ze zijn maar het ziet er 1/10 mm uit. De beplanking heb ik zelf gegraveerd met een versleten scalpel, ik heb de maat van Tamiya gebruikt omdat dat samenvalt met de dingetjes waarin een inch verdeeld is.
 
Waar kun je deze lithoplaat kopen ? Lijkt me wel handig om o.a; hitteschilden te maken voor auto's...
Mooi gedaan dat graveren, gewoon met de snijkant van de scalpel gewerkt ?

Mark
 
Respect makker, niets die mij meer tevredenheid en voldoening schenkt om te zien dat een oud model een nieuw leven krijgt (zowel van mezelf als van iemand anders ;) )
Trouwens zeer mooie scratchwerken en mooie verbeteringen die je aangebracht hebt :)
 
Ik heb de platen overgekregen van iemand, ze kwamen van een school. Geen idee of lithografie nog op deze manier toegepast wordt nu we in het computertijdperk leven. Ik zou er zelfs een 1/16 tank mee kunnen scratchen als ik wilde, want de platen zijn dubbel quarto.
 
al zeer prachtig werk geleverd .
gr dirk d
 
tof project,machtige herstellingswerken
 
Dankuwel voor de lovende commentaren. Hier nog wat vorderingen.

attachment.jpg

Planken op de brug gelegd en de commandotoren is wat bijgevijld.

attachment.jpg

Planken achter B-toren en schetsen van Flakposities.

attachment.jpg

attachment.jpg

De grote mast, gemaakt van een stuk aluminiumbuis. De rigging van de middelste ra moest verbreed worden.

attachment.jpg

Voorste mast met ondersteuningsstructuur.

attachment.jpg

Achterste mast, die tegenroteerde met de koepel eronder. Ik had wat te weinig ladder over.

attachment.jpg

attachment.jpg

Overzichtsfoto.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan