Hoofdsponsor

1/350 Bismarck restauratieproject (Tamiya 1/350) [DONE]

weer iets bijgeleerd sie.
Ik wist dat zelfs niet van die micro's
 
Ik heb geen enkele foto kunnen vinden waar ze op de Bismarck of de Tirpitz te zien zijn. Ook niet van al die roostertjes in de hull. Dat heb ik naar goeddunken moeten overnemen van foto's van mensen die de 1/200 Bismarck aan het bouwen waren.
 
Dat is prachtig gedan dan Steven. Ik dacht eerst even dat het de merk vermelding van Tamiya was, maar dat is dus duidelijk niet het geval.
Petje af voor deze zelf gemaakte en geplaatste extra. Zoals Famo hiervoor ook al zegde, dat van die micro's kende ik niet.
Benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Prachtig gespoten de romp onder.
 
prachtig spuitwerk maar ook de vervaardiging van al het geschut , manjefiek gedaan.

vgr
Marc
 
Bedankt voor de complimenten, mannen. Dit was de gemakkelijkste fase van het spuiten, er zit nu nog maar een kleur op. Hopelijk gaan de andere kleuren even goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn twee Trumpeter Arado 196's om de ontbrekende kitexemplaren mee te vervangen. Ze zijn volledig clearpart wat onvoorziene moeilijkheden meebrengt ("Is er nou lijm op of niet?") maar ze hebben fijn detail. Een half jaar geleden heb ik nog een 1/32 exemplaar afgewerkt, die stond toen in Putte, dus referentie daarvoor had ik genoeg.

attachment.jpg

De spankabels uit haren en nog een paar kleine details zijn toegevoegd voor ik kon gaan schilderen.

attachment.jpg

Eerst een laagje Mr. Hobby RLM 65.

attachment.jpg

Dan wat lichtgroen, afplakken en dan donkergroen om de typische splintercamo te maken.

attachment.jpg

Een nogal opvallend resultaat, iets te opvallend maar daar vind ik nog wat op.

attachment.jpg

De decals zijn aangevuld met spare nummers om een kist een andere identificatiecode te kunnen geven en zo een kemel van Trumpeter op te kunnen lossen.

attachment.jpg

De prop kan ik upgraden met het Eduard materiaal voor de Bismarck, wel nadat ik hem doorgezaagd heb. Die zit nu al in de zwarte primer.

attachment.jpg

Deze trapjes die op de hull gegoten zijn, wilde ik graag vervangen, want ze zien er nogal grof uit. Ik heb al dit vervangstuk gescratcht maar ik moest er nog veel meer maken.

attachment.jpg

Zo gaat dat, ik vouw een draad om de vijl onderaan en snij dat af. Dan steek ik deze sporten in de plaatjes links waar met de prikker gaatjes in geprikt zijn naast de trapjes op de hull. De proporties bleken namelijk wel juist.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is toch een stuk realistischer; Het ziet er minder regelmatig uit maar er zit nu ruimte in de trapjes. Om echt realistisch te zijn had het draad nog eens half zo dik moeten zijn, maar dat zou te makkelijk beschadigen bij het schaven om de stukken gelijk met de romp te krijgen. Dit paswerk en het plamuren achteraf hadden ook nog heel wat voeten in de aarde.
 
Fraai stukje werk weer dat je hier neerzet Steven.
Prachtige scratch werkzaamheden. Ziet er goed en realistisch uit.

Mark
 
De Bismarck duikt weer op. Ik vond de moed om wat planken uit de losse hand te graveren op de voorsteven.

attachment.jpg

De verluchtingskokers voor de torenbarbettes moesten aangepast worden voor en achter. Ik had wel een paar foto's, die onderling verschillen vertoonden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zag er heel anders uit bij Tamiya, dus was er nog wat werk aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook achteraan stond niet alles juist, ik heb de kokers naar buiten toe verplaatst. De luikjes bovenaan zijn deels Eduard en deels scratch.

attachment.jpg

Nu de onderkant van de kokers aangepast was, kon het dek aaneengevoegd worden.

attachment.jpg

Zo is het dek bijna klaar om Deck Tan te spuiten.
 
Nog meer toevoegingen, maar ik begin door mijn PE heen te geraken en ik ben er nog niet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet ook wat terug afbreken aan de linker voorkant, daar zijn de luchtkokers anders dan Tamiya had voorzien.
 
Hey,

Knappe toevoegingen, doe zo verder... :)
 
Bedankt, Swaken. Hier komt nog meer.

attachment.jpg

Aanpassing aan de bakboordkant vooraan, de buizen moesten weggehaald en anders teruggezet worden. Ik had geen laddertjes meer over, die zijn ook uitgesneden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Platformen gescratcht.

attachment.jpg

Ontbrekend anker aangevuld.

attachment.jpg

Propeller guards gemonteerd in ijzerdraad

attachment.jpg

Doorkijkgaten dichtgeplakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En de romp in Tamiya Ocean Grey gespoten. De herstellingen en aanpassingen zijn al vrij goed weggewerkt.
 
Hey,

Indd, deze toevoegingen maken het verschil met de standaard uitvoering van het model. Dit is heel goed gedaan.
Strak gespoten, maar ik zou pogen om de oneffenheden op de romp te verwijderen met vlak schuurpapier, daar je dit steeds zal blijven zien. Momenteel kun je alle kanten op omdat je nog maar de grondlaag hebt gezet, dus de oneffenheden komen nu mooi naar boven zodat je deze nog kun bewerken. Geod bezig. ;)
 
Bedankt, Swaken. Het ging vooral om scheurtjes, dus heb ik die met secondelijm opgevuld en met een schaafmes gelijk gesneden. Daarna terug wat grijze verf en dan kon de hull terug uitgepakt worden. Daarbij is helaas onverwacht veel schade ontstaan.

attachment.jpg

Dit is metaalprimer, dus verwachtte ik niet dat die er met dozentape terug af zou komen, toch niet meer dan een paar millimeter aan de randen. Maar niet getreurd en meteen het schuurpapier bovengehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het laat steeds wat sporen na, maar de zwarte band komt toch al gedeeltelijk over deze vlekken. Nu kan ik die met fijnere tape gaan afplakken.

attachment.jpg

Ik heb ook met een paar ijzeren voorwerpen een doorslag gemaakt om de ronde luikjes voor patrijspoorten zelf te produceren. Eduard gaf er te weinig.

attachment.jpg

En de ankerkettingen en schroeven zien er ook al beter uit.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie vorderingen die je weer hebt gemaakt Steven. Bij zo'n restauratie komt altijd veel meer om de hoek dan verwacht...
Het is misschien wel omslachtig, maar ik zou het bij gespoten deel van de hull opnieuw doen. Je zit daar namelijk met een groot verschil in reliëf.
Verder niets dan lof voor de verbeteringen en scratchwerken die je tot nu toe uitvoerde.

Mark
 
Bedankt, Interceptor, ik ben er wel terug mee aan de slag gegaan, want na het spuiten van de zwarte lijn heb ik toch overspray moeten weghalen. Dat ging zo:

attachment.jpg

Afplakken van de lijn en plaatsen van een scherm tegen de overspray. Ik had het echter niet over de hele lengte voorzien van stukjes tape en schoof het papier op als er een stuk van de lijn afgewerkt was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier staat de lijn er al op. Helaas was het niet de enige lijn.

attachment.jpg

Dus moest het grijs zeker al eens terug gespoten worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is het rood ook al terug gespoten.

attachment.jpg

Dit is nog over van het litteken waar de romp gechipt raakte. Vergelijk met de foto bovenaan.

attachment.jpg

De deuren en luiken van Eduard zijn al een week op, maar ik heb er nog meer nodig.

attachment.jpg

En de ladders maak ik nu van ijzerdraad, net zoals de luiken, maar die plet ik eerst tussen een platte tang.

attachment.jpg
 
Nu begint het toch wel erg mooi te worden. Ik vind het erg leuk, zo'n restauratieproject. Je geeft zo een indrukwekkend model eigenlijk een tweede kans en dat vind ik top.
 
Ziet er inderdaad veel beter uit nu, na de nodige bewerkingen, Steven.
Mooie vorderingen ook ondanks het ontbreken van de Eduard onderdelen.
Ik vermoed dat je nu wel iets goedkoper zal uit zijn dan wanneer je het dure spul van Eduard zou gebruiken.
Knap dat je het zelf allemaal maakt.
Ben benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Ik weet niet of die man zijn vroegere model nog zal herkennen onder mijn makeover. Het is ook een goeie leerschool voor het model van de USS Princeton dat ergens in de toekomst op me wacht, als deze af is. Dat zal wel een stuk beter in orde zijn dan deze kit, maar je weet nooit waar je zal moeten improviseren.
 
Er is weer wat beweging te merken. Het achterdek is nu onder de gescratchte stukjes terechtgekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu dat karwei afgewerkt is, kan het dek in de primer gezet worden. Ik wilde hiervoor donkerbruin gebruiken en daarover Deck Tan spuiten.
 
Ik heb nu het dek gespoten in Tamiya TS-46 Light Sand, dat als primer zal fungeren voor Tamiya acrylic Deck Tan.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan