Hoofdsponsor

1/350 Bismarck restauratieproject (Tamiya 1/350) [DONE]

Mooie vorderingen weer Steven. Mooie oplossingen die je telkens gebruikt (vervangingen door alu onderdelen...)

Mark
 
Ik volg dit al een tijdje in stilte, je heb er moed in zo te zien en dan nog op zo'n kleine schaal... ik heb ooit een DUKW op 1/76 gerestaureerd en ge-update, ééntje die ik nog vond uit mijn kindertijd (stel je maar eens voor) en daar heb ik destijds heel wat prijzen mee gewonnen, o.a. de prijs van het beste militair model.
Ik zou zeggen: ga zo door, ik ben benieuwd naar het resultaat! :D
 
Deze methode is vrij nieuw voor mij, het begon toen ik dit voorjaar een stukje messingplaat kocht bij Artobi. Het uitsnijden gaat snel wanneer je voorzichtig plooit na het graveren. Als de boot niet zo vol lijmvlekken stond, zou hij op BSMC komen bij de "naked kits".
 
attachment.jpg

attachment.jpg

De ontmijningssondes zijn wat beter uitgewerkt en ik heb er ook eentje moeten reproduceren. Verder zijn alle luikjes aan de patrijspoorten gehangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het Gruppenhorchgerät vond ik nog een leuke toevoeging om te maken op de blanco romp. Dit is met een zelfgemaakte template en een prikker aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

De stuurboordas moest vervangen worden en hier is alles reeds geschuurd en geplamuurd. Het ziet er zo wel eenvoudiger uit dan het was...

attachment.jpg

Reparatiewerk aan de beschadigde boeg: plamuren en dan p+.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vervangonderdelen van Academy voor de verdwenen roervlakken van Tamiya. Er was wel een aanscherping van de achterzijde nodig en daardoor moesten de magnesiumblokjes opnieuw gescratcht worden. Nu ga ik een van de dagen toch eens aan de Flak moeten beginnen.
 
De hull zelf kan ook onder de waterlijn wat interessanter gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze koelwaterinlaten waren niet op foto's of schaalplannen terug te vinden, dus heb ik ze gereconstrueerd met foto's uit een review van een modernere kit. De wand was wel haast drie millimeter dik, dus werd het een krachttoer om er zowat twintig gaatjes in uit te snijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schijnwerpers zijn nu aan de beurt om wat extra detail mee te gaan krijgen, al zien ze er wel relatief goed uit.
 
Mooi restauratie werk Steven, geduldig en nauwkeurig!

Fred
 
Zo leren we altijd maar bij. Dat van die koelwater inlaten was mij totaal onbekend.
Knap dat je dit in detail wil toevoegen. Vorderingen zien er goed uit.
Succes verder.

Mark
 
Dank jullie, jongens. Vandaag was ik in Putte en er stonden geen schepen op de wedstrijdtafel. Enig idee hoe dat komt?
 
Tja, hoe komt het dat er geen schepen in de wedstrijd waren?? Moeilijke vraag... gewoon toeval dat er nu net niemand van de scheepsbouwers interesse heeft om mee te doen zeker? Het komt wel vaker voor hoor dat een categorie wordt geschrapt omdat er slechts één deelnemer is of er helemaal geen deelnemers in die categorie zijn.
Dat gebeurt zelfs ook bij de hele grote beurzen hoor, dus ja: gewoon toeval.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De 4m-telemeters zijn met de nodige aanpassingen en scratchwerken ook klaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je step by step hoe de restanten van de Tamiya Flak omgebouwd worden met Aber loopjes tot bruikbare geschutsstukken.
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Flakvierling 38 met Aber loopjes en voor de rest scratch, fotografeert wat moeilijk, dat roodkoper.

attachment.jpg

attachment.jpg

Flak 38 (rechts bovenaan) naast de andere creaties.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

37mm Flak en nog twee nieuwe 20mm's. De 37mm's waren een beproeving met hun vele onderdelen die in veelvouden van acht nodig waren.
 
Schitterende vorderingen Steven. Zo'n priegelwerkjes allemaal...

Mark
 
Hey,

Indd, er passen wel enkele op een vierkante cm...;) :)
Mooie vorderingen en indd het is priegelen, maar levert nadien wel een grote voldoening wanneer het af is... ;)
 
Dankuwel, mannen. Vandaag heb ik er nog 16 wieltjes terug afgehaald, op een steeltje gezet en teruggeplaatst.
 
Wat een gepriegel ..... denk dat mijn ogen dat niet meer aankunnen, werk nu al veel te veel met een vergrootglas op 1/72.
Courage, zeggen ze bij ons.
 
Hij heeft even stilgelegen om me te kunnen concentreren op de groepsbouw War on Terror, maar vandaag moest hij toch weer even van onder het stof. De onderwaterromp is gespoten in roestwerende verf uit de Gamma.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie schilderwerken Steven. Ziet er prima uit.
Ik vraag me alleen af wat die tekening in de romp is (foto 2) ?

Mark
 
Mark, kijk even op de volgende link.

http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/ghg/ghg.html

Het Gruppenhorchgerät was een sensor die onderwatergeluiden afluisterde. Hij is wel in de nieuwe 1/200 Trumpeter kit voorzien, maar zat niet in mijn model, dus heb ik hem zelf moeten aanbrengen. Ik heb daar een metalen sjabloon voor gemaakt zodat het aan beide kanten identiek is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan