Hoofdsponsor

1/72 Churchill MK.IV NA75 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Nadenkend over hoe het verder moet met mijn "Belle",begeef ik mij nu op tot nog toe voor mij onbekend terrein!
Deze tank zou op een dio of vignet moeten komen met Britse infanteristen...
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dus alle raad en tips zijn welkom,heb totaal geen ervaring met tanks!
Zijn er zaken waar ik extra moet op letten ...?

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niettegenstaande tanks grote lompe dingen zijn moet je ze op deze schaal met zachtheid behandelen.
Ben niet erg thuis in Churchill tanks: enige uitleg omtrent die NA75 vermelding? Vermoed dat het iets te maken heeft met het kanon dat normaal gezien een 6-ponder was.
 
Ik denk dat je in deze schaal vooral bij Beyond moet zijn.
Het Britse wapentuig is mij ook niet zo bekend, dus moet ik het antwoord daar op schuldig blijven.
Wel veel succes gewenst met de bouw van deze.

Mark
 
kleur en Verf: Schaaleffect is heel belangrijk in 1/72.
in 1/35 kom je nog weg met wat beige en donkergeel te mengen, maar in 1/72 wordt je model al gauw te kleurig zonder wat afzwakkend oplichten.
Dat je kleur wat grijzig wordt met oplichten (mengen met zand en "buff" kleurtjes bv) is in 1/72 net realistisch.

Welke basislaag gebruik je hier?

NA75 = churchill IV met Sherman 75mm geschut
 
NA75 = churchill IV met Sherman 75mm geschut

Bedankt Steben was mij niet bekend maar nu je het vermeld zie ik de gelijkenis van de mantel van het kanon met deze van de Sherman. Tx.
 
Zoals beschreven bij Dragon is dat donkergroen,gebruik deze wel van revell.
Ze spreken hier enkel van drie kleuren:Flat Black, Dark Green en Steel!
Wat bedoel met mengen met zand en buff kleurtjes Steben?

Grtz yves,
 
Zoals beschreven bij Dragon is dat donkergroen,gebruik deze wel van revell.
Ze spreken hier enkel van drie kleuren:Flat Black, Dark Green en Steel!

Wel, alles hangt af van de graad van historische correctheid en de graad van realisme/verwering.
De Britten hebben gedurende WOII enkel vormen van "dark green" gebruikt vóór 1940 op tanks en daarna op hun vliegtuigen.
Ik vermoed dat deze Churchill gesitueerd moet worden in West-Europa? Vanaf midden 1944 gebruikten de Britten "Scc15" als basiskleur, een klerutje tussen amerikaanse "drab" en oliijfgroen in. Geen enkel revell kleurtje is een match.

Wat bedoel met mengen met zand en buff kleurtjes Steben?
Grtz yves,

Moduleren en schaaleffect. Gebruik van verschillende kleuren of mixen om een schijnbaar eenvormig kleur te realiseren.
Moduleren is niets anders dan nuances toevoegen aan je model (liefst met airbrush). Schaduweffecten (kieren en spleten donkerder), lichteffecten (bovenkant object lichter), .... Of gewoon simuleren van vervaging en verbleking van een verflaag in de zon.

Een schaalmodel simuleert ook steeds een bepaalde afstand tot een object. Hoe kleiner de schaal hoe verder je er van weg lijkt te staan. In het echt (bv verschil foto van dicht en foto van op afstand) heb je dan een iets lichtere en iets minder verzadigde kleur.
Wit toevoegen aan ja basiskleur verlicht wel maar kan ook te veel kleur wegnemen om nog genoeg indruk over te laten.

Daarom voegt men geel, vervaagd geel (beige), zand, gebroken wit, ... toe afhankelijk van de vervaging en vergrijzing die men wil bereiken.
 
Van Britse voertuigen ken ik bitter weinig...

Wat ik wel probeer op deze schaal, is om zoveel mogelijk ineen te kleven alvorens ik verf aanbreng (behalve moeilijk bereikbare plaatsen) In deze schaal is lijm snel te zien en moeilijk weg te werken als er al verf aangebracht is. Verder veel droog passen, en goed nadenken wat de volgende stappen zijn die je wil verwezenlijken...

Ben benieuwd naar het vervolg ;)
 
Wooow das ne serieuze boterham kennis en info Steben,bedankt daarvoor...! Aangezien iik met mijn Memphis Belle met die olive drab bezig ben moet ik daar dan meer naar de groene tint gaan misschien! Wat da verweren betreft zal ik ook moeten leren met het vaak te doen vermoed ik!:-)
Nog eens bedankt voor het advies...!

Grtz yves,
 
Wijze raad die ik zeker meeneem Beyond,buiten de delen die ik natuurlijk weeral al geschilderd heb :-)!
Bedankt voor het advies...!

Grtz yves,
 
Wooow das ne serieuze boterham kennis en info Steben,bedankt daarvoor...! Aangezien iik met mijn Memphis Belle met die olive drab bezig ben moet ik daar dan meer naar de groene tint gaan misschien! Wat da verweren betreft zal ik ook moeten leren met het vaak te doen vermoed ik!:-)
Nog eens bedankt voor het advies...!

Grtz yves,

welke olive drab heb je gebruikt?
mengen met typisch olijfgroen is een goede start: 50/50 als beginpunt. Dan dat geheel nog wat mengen met wat zandkleur (10 a 20%).
Dit gebruik je als basiskleur. Dan meng je nog wat extra zand (nog eens 10 a 20%) en breng je geen verf maar aan in minder belichte delen.
 
Voor mijn Belle gebruik ik 90% yellow olive en 10% yellow matt respectievelijk nr 42 en 15 van revell, heb ook een potje olive drab van Tamiya nr XF-74 .

Grtz yves,
 
Een kleine update,
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu zover ben ik al..,rupsbanden zijn ook al geschilderd moet ze nog wel aanbrengen...das een ander paar mouwen want ze zijn iets te lang en heb daar totaal nog geen ervaring mee dus...?!
Tot de volgende update!!

Grtz yves,
 
Mooie vorderingen Yves. Met de rupsen kan ik je ook niet helpen, heb daar jammer genoeg ook geen ervaring mee.

Mark
 
XF-74 is een goed alternatief als je niet wil mengen

misschien beter niet. ik heb onlangs een potje XF-74 gekocht en lijtk mij eerder correct te zijn voor vervaagde 4BO (russische tanks) dan britse scc15. mix van XF62 + XF58 blijft beste.
 
misschien beter niet. ik heb onlangs een potje XF-74 gekocht en lijtk mij eerder correct te zijn voor vervaagde 4BO (russische tanks) dan britse scc15. mix van XF62 + XF58 blijft beste.

Gunze (hobby color) H73 is ook een mogelijkheid
 
Ok zal da eens bezien die twee merken zal zowieso toch een van de twee moeten aankopen maar mijn voorkeur gaat naar tamya ,hoe zitten die verhoudingen Steben ?
Alvast bedankt voor deze raad !

Grtz yves,
 
Ok zal da eens bezien die twee merken zal zowieso toch een van de twee moeten aankopen maar mijn voorkeur gaat naar tamya ,hoe zitten die verhoudingen Steben ?
Alvast bedankt voor deze raad !

Grtz yves,

Scc15= 4 x XF58 "olive green" per 3 x XF62 "olive drab (US)"
(originele mix van Mike Starner)

Dit is volgens ori paint chip en dus goed als onderlaag. volle vlakken en zeker bovenkant overspuiten met dezelfde mix die met een eenheid XF60 Dunkelgelb - Dark Yellow opgelicht is.

Morris-Commercial C9/B in museumstaat (dus geen modder en stof!) in verse Scc15:
Websitephoto08.JPG

id_aaa_40mm_07_700.jpg

Let op de jerrycan die de bruinere US olive drab - tint heeft
Scc15 vind ik de mooiste "unilak" camo die bestaat. Komt heel dicht bij het duitse RAL 6003 olijfgroen, terwijl het net de bedoeling was aan te leunen bij de Amerikanen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okidoki thanks Steben ga die kleuren bestellen of in putte volgende week kopen!
Hou je op de hoogte...bedankt!
Wel sjiek machine die Morris...

Grtz yves,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan