Hoofdsponsor

aanpassen NG-15 voor twinriggvisserij [DONE]

  • Onderwerp starter mijn-kotter
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
hallo allemaal
wij gaan de NG-15 ombouwen voor het twinriggen hiervoor zullen wij een aantal dingen moeten verbouwen het rek voor de netrollen zodat de net rollen draaien om de netten te bergen,ook gaat de bovenkant uitschuiven wacko maar ja het zal wel goed komen ik heb alleen geen flauw benul hoe ik dit moet doen -fck- maar ik zal mijn best doen om er wat moois van te maken

IMG_1039.jpg

IMG_3039.jpg

IMG_2992.jpg

gr ron
 
Hey Ron,

Ben heel erg benieuwd cute
Hoe noem je de manier van vissen die nu op de NG-15 zit ?

Groeten

Pascal
 
Heb je iets meer info, misschien wat plaatjes erbij. Ik kan mij nu moeilijk een voorstelling maken van deze wijze van vissen. Is dit het vissen vanuit een zijkant.??? Dus dat de netten aan eenzijde van het schip worden binnengehaald?
 
Veel succes met de verbouwingen, Ron.

Maar met jullie skills zal dat wel loslopen. cute

Ik kijk wel al uit naar het verslag daarvan.




@Pascal: Hier een woordje uitleg over de boomkorvisserij. cute

@Rik: Hier een woordje uitleg over het twinriggen. cute



Droop
 
twinriggen

Hallo Allemaal

In de links staat al een duidelijke bechrijving van het twinriggen.
Wat wij nu op de NG-15 hadden was boomkorvissen met netten van de zijkant, en wat we er nu opgaan maken is met netten van achter op rollen.
Eerst moesten we de scheerborden maken waar mee de netten in het water open worden gehouden
deze borden hebben een specifieke vorm.
wij hebben deze gemaakt van messing
Daarna hebben we alvast 1 net gemaakt.
wij willen het geheel werkend maken

IMG_7037.jpg

IMG_7038.jpg


IMG_7040.jpg


IMG_7036.jpg


gr ron
 
De opstelling voor te vissen zoals het was (boomkorvissen) blijft toch behouden of ga je dit afbreken? Ik hoop van niet want het is prachtig gemaakt.

Van welk materiaal maken jullie de netten en waar kan je dit vinden? Ik ben namelijk een krabbenkotter aan het maken en wil mijn netten ook zelf maken. Alvast bedankt.
 
De kotter blijft bestaan zoals zij er nu uit ziet dit wordt alleen een toevoeging.
Dat alles beweegbaar wordt.
Wij halen de netten bij de federatie in Den Oever. en bestellen dat daar gewoon
Je kunt verschillende maaswijdtes bestellen.
Wij gebruiken 5 mm is spieringnet en 7 gebruiken wij voor de boveneinden van de netten dit zijn fuiknetten voor de binnenvisserij.
Als je er niet uitkomt meld het maar dan heb ik wel een nummer voor je

groet ron
 
Hartelijk bedankt voor de info. Als ik niets vind laat ik het u zeker weten cute
 
hoi,ron
de scheerborden zyn zeer goed gemaakt,op het eerste gezicht onder de perferkte hoek.
eens ze te water gaan,scheren zullen ze,neem dat maar van my aan.
de vorm van de scheerborden,is er op ontworpen om by geringe weerstand door het water,maksimaal zywaards te willen gaan waar door het net mooi word open getrokken
verder veel sukses met de verdere ombouw.
groetjes,ronny
 
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de zaken er nu voor staan. De bouw gaat hier meestal supersnel. :D
 
hallo ronny
de scheerborden lijken goed te werken in het water klein testje gedaan maar het tweede net moet nog gemaakt worden en ben dus nog opzoek naar meer info over het net ik weet niet of er ook slepen onder de kuil moeten

gr ron
 
Hallo rik

de bouw gaat dit keer iets minder snel we zitten een beetje met de aansturing we hadden het idee van een locomotief bedacht drijfstang alleen is er erg weinig ruimte en het moet best wel wat trekken.
Dus daar ben ik mee aan het uit vogelen.
Wij hebben geen draaibank dus moet alles met de schroevendraaier en steeksleutel en vijltje gemaakt worden .

gr ron
 
de boomkorvisserij is ook bekend om de gevaarlijke problemen die zich voordeden als een van de netten een obstakel tegenkwam , het schip kantelde en zonk ...

Er waren wel veiligheidssystemen die de netten moesten losgooien , maar daar zo'n net geld kost , werden deze systemen regelmatig "gebypassed" ( uitgeschakeld ) , naar het schijnt

Bij zo'n twin-rig zal dat waarschijnmijk minder gebeuren ...

de groetjes ,

Laurent
 
Laatst bewerkt:
laurent,
wat je zegt,klopt jammer genoeg,in het verleden waren er by ons in oostende schippers
die inderdaat met de veiligheid een loopje namen,
zo heb ik een drie tal schepen weten vergaan.
toen ik schipper was op een bokker van 1500 pk heb ik het megemaakt dat ik de zak kreeg omdat ik het veiligheidsysteem hat ge aktiveerd.
met als gevolg een dag vis verlet.
maar geen nood,sorry voor myn uitspraak,de klootzak is zes maanden later op de fles gegaan.
blykbaar wilde hy liever zyn schip naar de kelder,om het geld van de verzekering.
maar normaal is het zo,waneer de netten vastkomen te zitten of deze enorm zwaarworden,als ge dan in de veiligheid gaat,komt de blok in de top van de giek los.
het korre touw met daar op de blok slaat naar voor ,als deze dan als het ware op en neer staat op de rol van de bak word er gewonden
als het net met geluk los komt word deze tegen boord gewonden.
gezien je niets meer met de giek kan naar boven zetten,is het nu zaak met veel gevloek,en getier door middel van de takels die in de mast gangen de boel aan boord
te nemen.
is zeer tyd rovend,van daar geklooi van sommige, en liver winden tot er iets breekt met alle gevolgen.
de groetjes,ronny
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even mee proberen te denken, maar ik kom qua techniek niet op zoveel ideeen. Misschien zou je eens een plaatje kunnen maken van de delen waar een aandrijving moet komen.
 
hallo rik

ik wil wel een foto plaatsen maar de computer met de cartrider is gecrascht en andere pc's kunnen de kaart niet lezen ,we hebben nu alleen de laptop en die is te traag om de camera te lezen.
Het gaat om het gedeelte wat op deze foto te zien is.
IMG_7037.jpg

Op de zijkant.
Ik heb nu reeds van aliminium een frame gemaakt een skalet van de netrollen hanger.
onder de vloer heb ik een servo geplaatst het centrale punt van de servo en de nettenrolhanger zitten recht boven elkaar.
Ik heb nu het idee bedacht om met tandwielen en een ketting de aandrijving te maken ,heb het weleens ergens in het klein gezien weet alleen neit waar.
Is er iemand die daar een idee voor heeft.
breed 3cm en de beide punten liggen ongeveer 10 cm uit elkaar .

gr ron
 
allo allemaal
wij hebben een nieuwe netrol houder gemaakt en hier een aandrijving van een een oude speelgoedklok in gebouwd.
Dit werkt nu naar behoren alles zal nog even opnieuw in de verf moeten en de netten afmaken en dan is de NG weer klaar.

mvgr ron
 
Hee, lang niet gezien, welkom terug.

Ik werd idd al zeer benieuwd naar de vorderingen.

Maare plaatjes zou het wel wat duidelijker maken he. :D
 
Hoi Ron,

Ik ben nu toch ook wel zéér nieuwsgierig naar de komende prentjes. cute


Droop
 
hallo allemaal
hier een paar foto's van wat wij tot nu toe gebouwd hebben dit moet natuurlijk nog af gebouwd worden.

IMG_7499.jpg

IMG_7500.jpg

mvgr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan