Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
aanpassen NG-15 voor twinriggvisserij [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22

Discussie: aanpassen NG-15 voor twinriggvisserij [DONE]

  1. #1

    Standaard aanpassen NG-15 voor twinriggvisserij [DONE]

    hallo allemaal
    wij gaan de NG-15 ombouwen voor het twinriggen hiervoor zullen wij een aantal dingen moeten verbouwen het rek voor de netrollen zodat de net rollen draaien om de netten te bergen,ook gaat de bovenkant uitschuiven maar ja het zal wel goed komen ik heb alleen geen flauw benul hoe ik dit moet doen maar ik zal mijn best doen om er wat moois van te maken







    gr ron

  2. #2
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    Hey Ron,

    Ben heel erg benieuwd
    Hoe noem je de manier van vissen die nu op de NG-15 zit ?

    Groeten

    Pascal

  3. #3

    Standaard

    Heb je iets meer info, misschien wat plaatjes erbij. Ik kan mij nu moeilijk een voorstelling maken van deze wijze van vissen. Is dit het vissen vanuit een zijkant.??? Dus dat de netten aan eenzijde van het schip worden binnengehaald?
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  4. #4
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Veel succes met de verbouwingen, Ron.

    Maar met jullie skills zal dat wel loslopen.

    Ik kijk wel al uit naar het verslag daarvan.




    @Pascal: Hier een woordje uitleg over de boomkorvisserij.

    @Rik: Hier een woordje uitleg over het twinriggen.



    Droop

  5. #5

    Standaard twinriggen

    Hallo Allemaal

    In de links staat al een duidelijke bechrijving van het twinriggen.
    Wat wij nu op de NG-15 hadden was boomkorvissen met netten van de zijkant, en wat we er nu opgaan maken is met netten van achter op rollen.
    Eerst moesten we de scheerborden maken waar mee de netten in het water open worden gehouden
    deze borden hebben een specifieke vorm.
    wij hebben deze gemaakt van messing
    Daarna hebben we alvast 1 net gemaakt.
    wij willen het geheel werkend maken












    gr ron

  6. #6
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.228

    Standaard

    De opstelling voor te vissen zoals het was (boomkorvissen) blijft toch behouden of ga je dit afbreken? Ik hoop van niet want het is prachtig gemaakt.

    Van welk materiaal maken jullie de netten en waar kan je dit vinden? Ik ben namelijk een krabbenkotter aan het maken en wil mijn netten ook zelf maken. Alvast bedankt.
    Groeten,

    Michel.

  7. #7

    Standaard

    De kotter blijft bestaan zoals zij er nu uit ziet dit wordt alleen een toevoeging.
    Dat alles beweegbaar wordt.
    Wij halen de netten bij de federatie in Den Oever. en bestellen dat daar gewoon
    Je kunt verschillende maaswijdtes bestellen.
    Wij gebruiken 5 mm is spieringnet en 7 gebruiken wij voor de boveneinden van de netten dit zijn fuiknetten voor de binnenvisserij.
    Als je er niet uitkomt meld het maar dan heb ik wel een nummer voor je

    groet ron

  8. #8
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.228

    Standaard

    Hartelijk bedankt voor de info. Als ik niets vind laat ik het u zeker weten
    Groeten,

    Michel.

  9. #9

    Standaard

    hoi,ron
    de scheerborden zyn zeer goed gemaakt,op het eerste gezicht onder de perferkte hoek.
    eens ze te water gaan,scheren zullen ze,neem dat maar van my aan.
    de vorm van de scheerborden,is er op ontworpen om by geringe weerstand door het water,maksimaal zywaards te willen gaan waar door het net mooi word open getrokken
    verder veel sukses met de verdere ombouw.
    groetjes,ronny

  10. #10

    Standaard

    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de zaken er nu voor staan. De bouw gaat hier meestal supersnel.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  11. #11

    Standaard

    hallo ronny
    de scheerborden lijken goed te werken in het water klein testje gedaan maar het tweede net moet nog gemaakt worden en ben dus nog opzoek naar meer info over het net ik weet niet of er ook slepen onder de kuil moeten

    gr ron

  12. #12

    Standaard

    Hallo rik

    de bouw gaat dit keer iets minder snel we zitten een beetje met de aansturing we hadden het idee van een locomotief bedacht drijfstang alleen is er erg weinig ruimte en het moet best wel wat trekken.
    Dus daar ben ik mee aan het uit vogelen.
    Wij hebben geen draaibank dus moet alles met de schroevendraaier en steeksleutel en vijltje gemaakt worden .

    gr ron

  13. #13
    Laurent
    Gast

    Standaard

    de boomkorvisserij is ook bekend om de gevaarlijke problemen die zich voordeden als een van de netten een obstakel tegenkwam , het schip kantelde en zonk ...

    Er waren wel veiligheidssystemen die de netten moesten losgooien , maar daar zo'n net geld kost , werden deze systemen regelmatig "gebypassed" ( uitgeschakeld ) , naar het schijnt

    Bij zo'n twin-rig zal dat waarschijnmijk minder gebeuren ...

    de groetjes ,

    Laurent
    Laatst gewijzigd door Laurent; 11-09-08 om 23:51

  14. #14

    Standaard

    laurent,
    wat je zegt,klopt jammer genoeg,in het verleden waren er by ons in oostende schippers
    die inderdaat met de veiligheid een loopje namen,
    zo heb ik een drie tal schepen weten vergaan.
    toen ik schipper was op een bokker van 1500 pk heb ik het megemaakt dat ik de zak kreeg omdat ik het veiligheidsysteem hat ge aktiveerd.
    met als gevolg een dag vis verlet.
    maar geen nood,sorry voor myn uitspraak,de klootzak is zes maanden later op de fles gegaan.
    blykbaar wilde hy liever zyn schip naar de kelder,om het geld van de verzekering.
    maar normaal is het zo,waneer de netten vastkomen te zitten of deze enorm zwaarworden,als ge dan in de veiligheid gaat,komt de blok in de top van de giek los.
    het korre touw met daar op de blok slaat naar voor ,als deze dan als het ware op en neer staat op de rol van de bak word er gewonden
    als het net met geluk los komt word deze tegen boord gewonden.
    gezien je niets meer met de giek kan naar boven zetten,is het nu zaak met veel gevloek,en getier door middel van de takels die in de mast gangen de boel aan boord
    te nemen.
    is zeer tyd rovend,van daar geklooi van sommige, en liver winden tot er iets breekt met alle gevolgen.
    de groetjes,ronny
    Laatst gewijzigd door ronny; 11-09-08 om 15:30

  15. #15

    Standaard

    Ik heb even mee proberen te denken, maar ik kom qua techniek niet op zoveel ideeen. Misschien zou je eens een plaatje kunnen maken van de delen waar een aandrijving moet komen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Foto aanpassen via paint
    By pantani in forum Regels & Uitleg
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 12-06-08, 14:09

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •