Hoofdsponsor

renovatie blusboot Wezer [DONE]

  • Onderwerp starter JOHN DE ROOY
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JOHN DE ROOY

Guest
Hoi medebouwers,

ik ben maar een aan een opkuis van mijn blusbootje.
Het is er eentje van graupner die ik een al een half jaar in mijn bezit heb.:|
Ik heb hem tweede hands gekocht, het zag er mij een op het eerste zicht een mooie boot uit.
Maar toen er er mee ging varen, kwamen er een paar dingen die me enorm ergerde!boos
Op het dek stonden er geen hekwerk op, die het de vorige eigenaar er maar afgehaald.

1_wezer.jpg

Later wist ik waarom in de bouwdoos zitten er standaard plastieke paaljes waar de messing draden door heen zitte. Die kreken nogal eens te vaak.boos
En als je dat iedere keer repareert werd het een schandaaaaaaaal!!
Dus heb ik messing paaltjes en draad gaan halen.
1_wezer_1.jpg
Ik heb er de oude er naast gelegt.

Voor dat ik eraan ben begonnen heb ik toch even raad gaan vragen bij de buurman hoe hij het best het hekwerk maakte. Aangezien ik daar nog nooit had gedaan. Hij deed het met een gasbrandertje en niet met een soldeerbout. Ik heb het geprobeert en inderdaad met een brander vloeit het soldeersel er gemakkelijk door mits je het goed afschuurt.cute
En dit is wat ik er van gebrouwen heb
1_wezer_3.jpg
1_Wezer_6.jpg
ik had ze eerst de maten op het dek gezet en over genomen op een houtenbalkje, kleine gaatje geboord zodat ik gemakkelijk kon solderen.(helaas heb ik er geen foto van gemaakt)
1_wezer_7.jpg

En nu heb ik van het weekende tijds het onderwegen naar varen is er een ongelukje ontstaan het bovenste lichtje was gebroken. Toen stelde ik me de vraag of het mooi zou zijn dat ik er een radar er voor in de plaats zou zetten?
De twee zoeklichten worden door behulp van een servo bediend die ga ik vervangen door een veranderen en een radar voor in plaats zetten, met behulp van een motortje. Die ik gekocht heb in Goes, het is er eentje met vertraging. En misschien ook de tweede er ook mee aansturen.



1_Wezer_6.jpg
1_antennamast_preview.jpg
1_480px-USS_Raleigh__28LPD-1_29_mast_and_radars.jpg
Dit was mijn eerst gedacht die erop wou zetten, aangezien er op forum nogal wat mens die me hierin wat raad kunnen geven!! Laten maar iets weten?cute

PS: het bovendek komt ook nog een de beurt, ik ben nog op zoek naar de juiste paaltjes. Zit nog te piekeren of ik platte of een paar maatjes kleiner als op het dek!!wacko
 
Het hekwerk ziet er goed uit, John.

Ga je het motortje voor de radar in het stuurhuis plaatsen en de aandrijving daarvan met een (stalen) asje voorzien?


Droop
 
renovatie wezer

Hoi Droop,

inderdaad er zit al een as in.:D
Die in de bovenbouw zit, ik hoef enkel het gedeelte van de servo te verwijderen en een overgang naar de motor te maken.
 
mooie renovatie en een goed idee van die radar....
 
Is het niet mogelijk via een riemaaandrijving er 2 radars op te zetten en ze allebei te laten bewegen,zoals op de foto.

Het dek is dat zo of moet deze ook niet beplankt worden.Zou veel mooier zijn.

Voila u weeral een paar dagjes kopzorgen bezorgd, maar dat doen we met plezier .:D^^
 
Ben zeer benieuwd naar de werking van de radar. Maar moet de radar heen en weer bewegen of moet deze draaien. Dit omdat ik mij afvraag of je niet gewoon een servo motor kunt gebruiken. Daar zit een vertraging in die de radar heel langzaam laat draaien, ik weet wel dat je de servo moet aanpassen, maar dat is een fluitje van een cent.
 
Hoi iedereen,

ik heb er een paar dagen over kunnen nadenken,
en inderdaad Luc ik ga het proberen om het met een riemaandrijving te maken.
En op je vraag te antwoorden wat ik met het dek ga doen, ben ik er nog niet uit.
Om het simpel feit dat ik nog niet goed weet met wat te bekleden, er zijn weinig dingen die ik weet wat erop een dek van een blusboot ligt!!!!
Rik: ik wat van plan om een traag draaiend motortje te nemen om de simpele reden dat ik maar vier kanalen voorlopig. En als je dan bij het draaien of gas geeft een beetje uitwijkt met je pook dan heb je afgauw een hogere stroom verbruik. Aan gezien ik er ook al verlichting en er ook een waterkanonen erop staan of er nog op gezet moeten worden. Zoals het waterkanonen die kunnen je niet de hele tijd op laten staan. Daarom heb ik een servo die een schakelaartje aanstuurt die op zijn beurt een pomp bediend.
Dan zijn je kanalen zo op . (dus een beetje sparen voor een multiswich denk ik)
 
Als je dat wil is het volgens mij heel sympel. Een klein batt pakje erbij monteren voor dit soort doeleinden. Dus een externe stroomvoorziening. Dan een servo uit elkaar halen, waardoor je de electro er uithaalt. Dan kun je ook het nokje er uit halen. Dat nokje kun je op het blok zien zitten bij het grote tandwiel met die uitsparing er in. Dan als je die er uit hebt gaat de servo draaien. Nu is het een feit dat deze te snel draaid. Dat is eenvouwdig op te lossen met een weerstand ertussen, maar beter met een potmeter er tussen. Die potmeter geeft een bepaalde hoeveelheid stroom door waardoor je de draaisnelheid kan beinvloeden en naar jou gewenste draaisnelheid kunt zetten. Zo kun je dan ook een goede overbrenging maken door eventueel een tandwiel of een snaar overbrenging te maken naar de as waar de radar op gemonteerd zit.

Als je wilt kan ik er wel een tekening van maken.
 
opdate wezer

Hoi medebouwers,

we zijn een paar maanden verder en de tijd dringt want de vaartocht in Mechelen komt eraan.cute
Dus het word tijd (de hoogste tijd) om ze vaar klaar te krijgen!!!
Ik ben dus begonnen aan het vervaardigen van radar en ze samen met de anderen te laten werken. Na wat gekribbel op papier heb ik deze maar gemaakt .

1_wezer_22.jpg
hier staat het in de ruwbouw.

Om het met de andere te laten werken heb ik op de as die er al aan wezig was, een wieltje die ik bij de lokale modelshop heb gekocht.
Samen met twee rondeletjes erop gelijmt.

1_wezer_19.jpg

Op dat buitenste buisje heb ik er ook een paar gelijmt om er zo weinig mogelijk water naar de binnenkant van mijn bovendek komen.
Ook op de andere radar heb ik een wieltje aangebracht en deze dmv een rekje met elkaar verbonden.

1_wezer_23.jpg

Nu nog de mast terug vast maken aan het bovendek en opschilderen.
De aandrijving gebeurt dmv een traag draaiende motor die zo op marktplaats kunt bestellen.
Tijdens de verbouwing zijn er wat beschadegingen ontstaan die nog moeten gedaan worden.
1_wezer_20.jpg
1_wezer_21.jpg
Dan is het bovendek zo goed als opgelapt.wacko
Nog een paar dingen in het ruim zoals de pomp aansluiten, deze via een schakelaartje en servo.(foto's volgen later)
Met een nieuwe regelaar die ik noodgedwongen heb moeten aankopen:s.
Zo genoeg gezeverd ik laat jullie om genoeg te reageren. Er zijn nog meer foto's gemaakt maar helaas zijn ze te groot maar niet getreurd. Ik heb ze op mijn space op msn gezet!!!!

PS deze foto's zijn genomen door mijn buurman nogmaals bedankt Eric ApplausApplausApplausApplaus .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He John,

Dat heb je slim bekeken om met 2 rondeletjes en een wieltje zelf je poelie te maken. B:

Een goed uitgedoktert systeem om op die manier je radars aan te drijven.

Ik kijk al uit naar het vervolg.


Keep up the good work;



Droop
 
volgende opdate

Hoi Medebouwers,

het is een hele tijd geleden dat ik nog iets heb neer geschreven!
Wel nu ik vandaag weer even wat tijd heb om het te hebben wat ik de laatst nog heb verricht aan mijn bootje.
Tijdens de Stadsparkfeesten is er aan de mast een messingbuisje afgebroken door het in te laden.
1_1248608878NDSCF1006.jpg
Nu heb ik dit euvel op de volgende manier opgelost dmv een plastiek buisje die ik in de Brico om de hoek heb gekocht.
Deze op lengte gesneden,daarna ze overlangst doorgeslepen.
Daarna even er voorgehouden om de uitsparing aan het plateautje af te tekenen en ze daarna een gedeelte te verwijden.
Even bij geschuurd een even gepast en er ze aan mekaar gelijmd.
1_1248608607NDSCF0999.jpg
1_1248608669NDSCF1000.jpg
1_1248608941NDSCF1010.jpg
1_1248609031NDSCF1009.jpg

Nu nog even bij plamuren en een laagje verf er over, en dan kan het er weer even tegen.
Nu zullen jullie zich afvragen waarom ik niet gesoldeert heb wel heel eenvoudig.
In het messing buisje zitten namelijk de bedrading voor mijn knipperlichten.

Ik heb ook een eigen versie van een microswitch.
Zoals er mij al een paar voor gedaan hebben.
1_1248608430NDSCF0790.jpg
Ik heb wel een schakelaar tussen gezet om dat deze de pomp van mijn blus inrichting bediend.
Ik hoop dat ik alles afkrijg voordat ik de 2de Aug. mijn maar Tilburg ga.
Wat daar gaat gebeuren ga ik op de kalender plaatsten.
 
:D mooi john dat je weer wat tijt gevonden hebt om verder te doen aan je boot. het ziet er goed uit hoor .
 
Dat is idd jammer dat dit is afgebroken. Maar goed. Alles is te repareren. Jammer alleen dat je niet soldeerd. Dit is wel heel erg dik hoor als je dit straks schildert. Verder denk ik je hebt dit ook kunnen solderen zonder de draadjes. Dus kun je deze er toch ook even uit halen? Is wel wat meer werk, maar echt het resultaat waard.
 
blij dat we nog eens een update zien van je werk john.
 
Dat is idd jammer dat dit is afgebroken. Maar goed. Alles is te repareren. Jammer alleen dat je niet soldeerd. Dit is wel heel erg dik hoor als je dit straks schildert. Verder denk ik je hebt dit ook kunnen solderen zonder de draadjes. Dus kun je deze er toch ook even uit halen? Is wel wat meer werk, maar echt het resultaat waard.

Hoi Rik,

ik heb eens gekeken maar de vorige eigenaar heeft de draadjes onderwegge verlengten in een krimpsok gestoken. En onder het plateautje een gaatje geboord waar deze draden doorkomen.
1_1248608818NDSCF1005.jpg
Het zou kunnen gelukt zijn maar aangezien het weer eens kort dag.
Het buisje zit er al opgelijmt, ik ga het aan de zijkanten nog wat afronden zodat het goed aansluit aan het geheel.
Ik laat het zo spoedig zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan