Hoofdsponsor

1/1 Motorvlet de Hulder

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
594
Je bent beging 2013 een verkoper van een metalen motorvlet lengte 1.92m tegen gekomen .
De Hulder, het model, stond reeds 8 jaar zo goed als in de weg. Had daardoor ook wat cosmetische schade opgelopen.
Twee eerder kopers hadden afgehaakt. En jij dacht, drie maal is scheepsrecht.

Tig maanden verder en je weet vandaag wat dit schip kan en vooral wat je er mag van verwachten. Met vooral geduld en testen kom je verder.
Rekenen dat dit BEEST 3x AEG 24V motoren gekoppeld aan een vierbladschroef van 160 mm heeft. Dat zijn verbruik bij volle snelheid 55amp/u bedraagt. Maakt dat de motoren 1.7pk leveren. Bollaard pull = +/- 14 kg. En dat voor een scheepje van een dikke 110 kg.

Voorbereidingen en aanpassingen 2014 en het hele verloop kan je volgen op
http://www.bifcat.be


Tot nog eens, want 2014 word een bijzonder jaar, zeker voor mij en tal van andere modelbouwvarenden.
Swake
 
Swake, de vorderingen ga je toch ook hier bijhouden hoop ik :)
 
Hallo Wim,

Ben zoekende naar foto inlassen. Jammer dat het hier blijkbaar enkel via een url kan.
 
Zo Wim,

Dit is de Hulder. Na de restoratie vn dit jaar met autobatterijen.
attachment.jpg
attachment.jpg

In de loop van motgen krijg je meer :-)
 
Mooi schip en zeker fors te noemen.
Ben zeker benieuwd naar meer :).
 
Misschien een stomme vraag, maar kan je hier zelf ook inzitten?
 
Neen Tom,

Dit Beest is een trek en duwvlet.

attachment.jpg

En gemaakt om iets vooruit te trekken. Zoals dit schip ooit gedaan heeft samen met andere modelschepen op 18/10/1996. Een binnenvaartuig van 1000 ton verslepen op een afstand van 1000 meter. En het op 31 augustus 1997 verslepen van een hijsbok met ponton in de ij-haven. Alle genoteerd in het guiness book of records.

Dus, we trekken er rustig een vlet van de jachthaven mee verder. En dat gaat volle bak behoorlijk zijn gangetje.

attachment.jpg

Komen toekijken kan pas volgend jaar in de omgeving van de jachthaven.
 
Hoi Mike,

Ik dank de vorige eigenaar, Berry Smulders omdat hij mij die overgelaten heeft. Trouwens, de echte Hulder vaart nog steeds.
 
Een bijzonder schip vroeg om een nieuwe eigenaar.
De aangetroffen toestand dient een toekomstige koper met respect voor wat de bouwer of bouwers er van gemaakt hebben, in zich op te nemen. Je gaat kijken, hoe is de toestand binnenin. Die was properder dan de meeste oudere scheepjes. Kijkende naar speling op de schroefas, was ook prima. Alleen, het was een schip zonder aansluitingsplan. Dus, iets om zelf uit te gaan vissen. Je moet dan wel in je achterhoofd houden wat de toekomstige kosten zullen zijn. Voor velen was die blijkbaar al te hoog. Vandaar twee man die afhaakten.
Om alle restoraties en bijgewerkte delen hier te gaan plaatsen met beeld, das ook om extra beestenwerk vragen. Ik ga ze hier wel even op een rij zetten.
- Restoratie cabine dek plus railling SB kant, had schade opgelopen.
- Leidingen, voor radarmast en achter mast, liepen over het cabine dek naar de stuurhut.
- In de cabine en stuurhut waren geen raamdelen nog plafonds aangebracht.
- Alle leidingen van de bovenbouw waren rechtstreeks gekoppeld.
- Op het achterdek en de bovenbouw, zat alles in elkaar met Parker vijzen. Geen zicht zulke totsjes.
- Vaarregelaar werd uitgebouwd in een eigen doosje welke door een fannetje belucht werd.
- Batterijhouders werden aangepast om de plaatsing van de autobatterijen mogelijk te maken.

Dingen die opgelost moesten worden na de vaarperiode die we dit jaar hadden met de Hulder:

- Vaarregelaar diende verplaatst en uit de eerder aangemaakte behuizing gehaald.
- Deze achter de motoren plaatsen leek mij de best mogelijke oplossing, die ervoor kon zorgen dat heel wat lopende meter kabel kon weggenomen worden.
- Gestelde problemen tijdens het varen van dit schip. Vaarregelaar word te zwaar belast = word warmer dan normaal, ongeacht of die zelf belucht word. Teven bleef wegen het niet kunnen wegzuigen van de warme lucht vooraan, het binnen in de romp te warmer.
- 3 motoren die voluit gaan, worden ook warm. Die moeten ook koeler kunnen draaien.
- Gezocht werd een oplossen van beluchten en afzuigen van de warme lucht in de romp.
- We wisten dat de enige gebruikte oplossing van de voorgaande eigenaar was, een grote fan in de opening motorluik. Alleen, die zat er langst de bovenzijde in, terwijl we zelf een smeernippel op de schroefassmeerpijp hadden geplaatst. En er in dat gat geen plek meer was om die fan te plaatsen. Onderdek, beste oplossing, maar wat met het luikdeksel, daar zijn we nog niet uit.
- Achteraan zitten in de zijen kasten waar dubbele bolders op staan. Daaronder zit het dek. Aan de voorzijde hadden we plaats genoeg. Maar, dan zit je met gaten en dat staat niet. Dus, zoek je naar een oplossing, die je dan zelf zal moeten bedenken en uitvoeren. Als men nog nooit een rvs luchtrooster zelf heeft gemaakt, moet je puzzelen 
- En indien je een stel tractiebatterijen van vier jaar oud, gratis kan bezigen. Staan er hier twee klaar die volgend jaar de boel kunnen aandrijven. Alleen, de batterijhouders dienen aangepast, verplaatst en gelast. Alleen, je dient op te letten dat je niets wat er naast hangt te warm stookt. Dit schip is gesoldeerd !
- Tijdens een van de vaardagen werd er een autoband afgerukt. Normaal want het rubber ervan is reeds meer dan zestien jaar oud. Zelf hou ik niet van autobanden, ze zijn lastig, hangen vaak in de weg, enz. Hiervoor hadden we nog ergens een oplossende factor liggen in de vorm van een volle invalide kar band. Er werd gezaagd, gefreesd en geboord. Er werden vragen gesteld over hoe die rubberen banden bevestigen. Mijn besluit, m2 boutjes, zodat de rubbers er alsnog af gehaald kunnen worden.
mvg,
Swake
 
Vervolg, update Hulder.

Om te beluchten, gaten maken.

attachment.jpg

Om die gaten te bedekken, heb je Lucht roosters van doen. Hier de postieve en negatieve pres malletjes.

attachment.jpg

Uitkomst, RVS luchtroosters.

attachment.jpg

Plaatsen van tractiebatterij houder.

attachment.jpg

En zoals Tom kan zien is er geen plek om je kont in het schip te krijgen indien de tractiebatterijen geplaatst zijn.

attachment.jpg

Hier een zicht op 1.7pk aan motoren en de vaarregelaar. Kijk goed naar de roerservo, dat is een zelf gebouwde door Berry.

attachment.jpg

Tot slot een totaal beeld met rubber rondom.

attachment.jpg

Zijn er nog vragen, laat maar komen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, terwijl de Hulder werken stil liggen wegens foutje in ons soldeerstation, jammer maar het is zo.

Snorden we maar eens de Forums der scheepvaarders af, tot . . . . .
De kapitein zelve in een der forumpaginas aan het woord kwam. Had me nog niet aangemeld , dus zonden we een mailtje naar de Mod. ervan.
En per toeval is de Mod.net dikke maat met Kap. Kees :-)
Mooi , eind van de week hebben we naar alle waarschijnlijkheid de Kap. zelf aan de praat over zijn Hulder. Net omdat Huldertje nog werken moet = varende is.

Tot een van de,
Swake
 
alles is efkes gelezen,
alvast proficiat met je aanwinst.
wat me opvalt is dat voor zo'n groot schip :) het aardig vol zit en er niet veel meer plaats is in vergelijking met onze 1/50 of /35 schepen.
Mocht je met de kapitein van de 1/1 samen op de foto of misschien zij aan zij gaan varen zou wel heel tof zijn.
succes met de verdere up-date van je schip.
vgr
Marc
 
Hallo Marc,

Eerst en vooral, dank u. Voor mij was en is het een unieke aanwinst.
Aangezien het schip op schaal 1/8ste met een honderd kilo gewicht en die krachtige motoren op het schroefje nog vooruit moet gaan; t' ja, dan heb je wel iets of wat aan batterijen van doen om dat te bewerkstelligen. Gelukkig houd de robbe 540R regelaar alles netjes onder controle , al moet je daar niet al te gek mee gaan doen. En net omdat we nu weten wat die motoren aan stroom vreten, is besloten er terug tractiebatterien in te plaatsen.

1996, Berry zijn keuze. Een schip maken in geanodiseerd ijzer plaat, voorzien van deftige aandrijving. Doel, het maken van europas sterkste modelsleper (motorvlet). Zijn toenmalig heikel punt. De oudere versie van de 540R. Die er met regelmaat de brui aan gaf. Daarmee hebben we nog een klein half uurtje kunnen en mogen varen en enkel vooruit , voordat die zoveelste de geest gaf. Die ouder versie van 1996 had toen nog geen beveiliging van 40 Amp ingebouwd, oververhitten van de Fed's kon je toen niet vermijden. En aangezien zelfs hij nog niet wist wat die motoren samen wegtrokken aan Amp-jes, bleef het toen gissen.

De rest wachten we gewoon af. Ondertussen is dat nieuwe soldeerstaion hier nog niet toegekomen. Jammer !

Mvg,
Swake
 
Dat is een serieus schip wat je daar heb Swake.


Fred
 
Kan er enkel op zeggen dat zulke scheepjes verdienen dat ze terug buitengeraken Fred.

Hoe vaak iemand zijn werkjes in de duisternis verdwijnt , ik kan ze niet meer tellen. Het zijn er ontertussen al een honderd tal in al die jaren. Intussen heb ik er al enkele bijzondere, waarvan er nog eentje in de afwerking, en dat is echt een speciaal geval maar wel een 30tig cm kleiner dan de Hulder .
Maar daar later meer over, waarschijnlijk in een nieuwe rubriek.

Goed gebouwde varende en vooral unieke modelschepen worden hier met respect voor de bouwers in eer gehouden.
Het voornaamste is dat ze terug in hun ellement te zien zullen zijn en dat hopelijk zo lang mogelijk blijven.

Mvg,
Swake
 
Hier een up date-je.
Licht-klank en andere werkende dingen, bleken door elkaar te lopen. 1 aan, 2 aan gaf 1 uit enz. 3aan en je hoorde de geluidsmodule ronken. Iets klopte er niet. Dus eerst alles terug los solderen. En terug een voor een vastmaken – testen en verder werken. Alle diodes en weerstanden vervangen. Schuld aan het verstoren een niet te meten fout in de bedrading van het flitslampje van de blauw/witte plakkaat.
Zo, morgen die lamp er trachten uit te vissen. Nieuwe draad er aan en klaar is Hulder voor 2014

Mvg,
Swake
 
Op het einde van 2013, mogen wij melden dat er zich reden genoeg voordoet om vrolijker van te worden.

Daarover een melding in het onderdeel Nieuws.

Gelukkig zijn er ook nog meedenkenden in deze wereld :-)
 
kan aan mij liggen , maar kan je wat duidelijker zijn .
kan zo meteen niks vinden:) en ben wel nieuwsgierig aangelegd ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan