Hoofdsponsor

1/1 Motorvlet de Hulder

Trouwens, wat betreft het trekken van het jachthaven vletje.

Dat is voor dit weekend , alleen ik moet nog opnieuw schilderen . Voorgaande schilder had gewoon een laag blakvernis over de roestplekken gezet. Dus vandaag was het krabben , schuren en zinkcromaat verfje zetten. Grappig is anders, maar ja.

mvg,
Swake

PS: Morgen een tweede laagje er over en dan . . . . . . . nog een laagje of twee Lak . Ga eens vragen of de binnezijde ook een koerske moet :D 8)
 
Ondertussen de zondagse avonturen achter mijn Hulder-ke.

De maanden zijn voorbij gevlogen waarin we steeds als enkeling de waterloop onveilig maakte.
De andere leden zijn of wel te druk met de werkzaamheden, of hebben plots vlieg dingen aan hun hoofd.
Mij geeft het niet, want er is steeds aantrekkingskracht genoeg als men de Hulder voor de jachthavenvlet ziet voorbij scheren. (oeps, traagjes dan !)

Al enkel Nederlanders die aanmeerde spraken mij aan en vonden het prima om zelfs een tripje mee te maken.
Gedurende al die tijd dat Huldertje op het water te zien was zijn honderden foto's en filmpje geschoten, waarvan tot op vandaag Swake er Twee gezien heeft (filmpjes dan) .
Wat gaat de toekomst brengen, wan na dit verhaal is er ook het verhaal van de Rigy die mijn pad kruiste. Nog maar te zwijgen van het motormobieltje van madam.

De toekomst voor van de winter lig al vast. een acht tal weken geleden begon de schroefas te lekken. Wat bleek dat smeren nog meer moest dan Swake in gedachte had, zijnde een keer per maand. Oplossing, Swake plaatste een mini bilgepompje, dat toch weer niet diep genoeg stond. Weer thuis werd de onderkant (zeef) van twee schuintes voorzien. Zo stond het pompie dieper, maar ja het is wachten tot zondag om het uit te gaan testen of het al dan niet erin slaagt om water overboord te krijgen.

Mvg,
Swake

PS : De boog staat niet alle dagen gespannen. Mijn motto, werken daarop volgt, rusten,. . . . . . .
 
Update.

Het is straf dat soms iets geschied wat niet zou mogen geschieden, maar waaraan je niets kan doen.
Met het pak bijgekomen werk aan de mobilhome, de boot , de jachthaven enz. Lag reeds enkele weken geleden de mast op onze werktafel te wachten op reparatie.
Solderen gaat niet want de leidingen van de mastlampen zitten er doorheen. Dus, de enige oplossing is een kruislingsok aanbrengen, maar daar ontbreekt de benodigde plek voor in de garage.

Vorige zondag ging Hulder te water, zij het van korte duur omdat het wateralarm sneller dan verwacht afging. Wat bleek even later na het waterhozen en enkel de romp terug te water laten. EEN SCHEUR van 3 a 4 cm vooraan de plaatnaad, waar de onderplaat dik een mm omhoog stond. Daar sta je dan, bilge pomp maar geven terwijl het constante zoemen van het wateralarm je zowaar hoorn dul maakt.
Reparatie. Met enige optie, tube Tek 7 en een stukje linnen. Maar, dan wel eerst laten uitdrogen. Dus, winterberging met extra werk, pfft.

Zo, morgen gaan we er weer mee varen.

Slukes,
Swake
 
tek 7 lol weet niet of dat tegen het vriezen kan of als je schip weken in het ijs ligt .

mischien later proberen eens te lassen als het kan .
veel plezier met de vaart
 
tek 7 lol weet niet of dat tegen het vriezen kan of als je schip weken in het ijs ligt .

mischien later proberen eens te lassen als het kan .
veel plezier met de vaart

Tja, is ook maar een Lap-middeltje om de wond dicht te krijgen.

Bij de winterberging staat al een waslijst klaar aan te repareren punten, dus dat ééntje kan er dan nog wel bij.:D

Mvg,
Swake
 
Zo het vaarjaar voor Hulder-tje zit er weeral op.

De winter 2014 word als maar drukker.
hoogst Dringendste is de restoratie- van de schroefas en een ingedeukte onder plaat die op een onverklaarbare wijze gelost is.
Verder gaat de autobatterij er uit. Worden de beide motorbatterijen opgeschoven en gaan twee modelbouw batterijen de plaats innemen van de autobatterij.
Maar eerst, morgen een vidanske doen op ons mobielhoombakske , remmen nakijken en volgende maand karre !

Zo, de gasten blijven nog alle zondagen dat het goed of redelijk weer is varen. Tegelijk gaat volgende maand mijn schip uit het water, zodat we na de terugkeer aan de slag kunnen. hihi !

De groetjes uit Schoten.

Swake
 
geniet van uw verlofke , want als ge terug zijt wachten u veel een groooootse werken

vgr Marc
 
geniet van uw verlofke , want als ge terug zijt wachten u veel een groooootse werken

vgr Marc


Dat is het se; k'zat er oep te wachten ee Marc.
Vanochtend nog dal 's gelegd .
Blokken aangehaald.
Mobileschuit opgekrikt en er blokken onder gestoken.
De beide voorwielen verwijdert.
Tja en dan zeggen ze vaak da Swake nie veel te doen heeft, ze moeten er is gaan aanstaan.
En ondertussen wachten tot er wel iets naar mijn zin op die TV is, amaai. EEn da kost geld en wa er oep is, alta mor meer en meer een herhaling. Persies Politiekers die gaste.

Pfft, genoeg geweest voor vandaag. Tot nog is !

Swake
 
Geloof dat Huldertje een engelbewaarder huisvest.

Het welles / nietes spelletje van wel en geen water maken is volgens mijn bescheiden mening nog helemaal niet uit de voeten.
Twee dagen na thuiskomst druppels water op de tafel en helemaal niet van de schroefaskoker, maar vanuit de blok boven de vaste kortstraalbuis. Waar geen gaatje word opgemerkt , straf da.
Intussen zijn de voorbereidende afbraakwerkzaamheden dus volop aangevat.
Vooraan rechts een onderplaat die 1.5mm dieper is geschoten en waarvan het oplopende spantstuk ook gelost is.
Maanden geleden is , door de schroefas (en dat dachten wij allen), water binnengedrongen. Zelfs zodanig dat we het een noodzaak vonden om een pompje te installeren. Maar, binnen is er enkel vet en nog eens vet . Van zodra dat weg is, komt het water.
Na het verwijderen van een der roeren, de schroef eraf gehaald. De motoren gelost. En de tandkroon van de as gehaald.
Duidelijk merkbaar is dat de vroegere bouwers (waarvan de eigenaar al op de hoogte is gebracht) een onderschattingsfoutje hebben gepleegd. De drukkracht welke de drie elektromotoren (1,7pk) op de tandkroon uitoefenen maken brandhout van de stalenschroefas en bus.

We haden de motoren eruit en zagen dat de twee polyesteren lappen aan de zijkanten gedeeltelijk gelost waren. Deze bleken na wat wrikkelwerk zo goed als los te zitten. Linker kant was droog, maar langst de rechterzijde liepen enkele onderstekende druppels omlaag. Oeps, daar ook een gaatje of twee in het soldeerwerk.

Zo, ik heb drie weken bedenktijd om te overwegen hoe het straks verder moet.

Groetjes,
Swake
 
Zo Heren,

De weken vervaagden , tijd bengt raad.
Als anderen een voorstel lancheren , dan word er gewikt en gewogen.
Wat, de Hulder voorzien van een andere schroefas, das . . . . . . . pfft.

Redelijkheid gebied ons om een nieuwe schroefas te gaan plaatsen. Wetende dat buitenbuis 13mm met een as van 10mm slechts een asbus van 1mm dikte opleverd. En indien er geen buiten opvang heeft plaatsgehad, nog aanwezig te vinden. Er samen met te dunne en te smal uitgevoerde bussen, daardoor telkens men de motoren aanzet een flinke kracht op een kleine oppervlakte komt te staan. Verschiet zowel ik als anderen er niet van dat eerst de bus die het meest afziet (hier de binnenbus) kapotgaat, waarna de stalen as vol groefjes komt te zitten, om dan, van zoda er vet word bijgevoegd. Dat vet leutig tegen alle zijden van het vooronder aanvliegt.

We weten wat te doen tijdens de bar slechte winderdagen. Maar, eerst mag Sven een nieuwe schroefas klaarstomen en dan kan Swake verder.

Mvg,
Swake
 
Met redelijk weer, Jachthaven.
Met slecht weer en niets anders om handen, vandaag sloopdag.

Schoefas buis diende uit de Hulder romp verwijdert . Je dacht er al weken aan, maar ja, de grote ging voor, hihi.

Slopen in een uit ijzerplaat gemaakt bootje, dat niet door jouw hand is inelkaar gezet. Het vergt toch wel wat meer aandacht. Binnen, twee over elkaar gelegde overzetplaatjes, lood, Polyester, lood, verf, enz. Gezamelijk zorgt het voor warmte verspreiding. En daardoor tijd, tijd en nog eens tijd.
Langst de onderzijde echter, werd kortemette gemaakt door eerst trachten inslijpen naast die koker. Gevolg, binnen de kortste keren het slijpschijfje met een rand lood errond. Dan maar dik ouderwets, de ijzerzaag.
Pfft, na een uurtje of drie, kwam eindelijk die buis los. Buiten enkele brandvlekken blijkt de rest eromheen nog intakt.


attachment.jpg


Slukes,

Swake
 
De zoektocht naar de buitenmantel van de te vernieuwen schroefas.

Die is wel en niet afgerond.

Twee man, tig uren verder en geen kat van de Belgische Non metal gasten heeft 19x16 messingbuis in de aanbieding.
Enkel en alleen 19x17 en dat vind Sven te dunwandig om stelboutjes goed hun werk te laten verrichten.
Groot gelijk, want de krachten die de as dient te slikken zijn niet min.
Dus, we stelden de vraag aan Sauerbier in Zierikzee.
Eerste antwoord, ja hebben we in stock. Op antwoord twee heeft men niet gelet (vergetelijk en niet gelezen), dus nog maar een mailtje terug gezonden.
En dat is dan al weer twee dagen onbeantwoord gebleven.

Rigy , achterstand dik 5 volle weken.:@
Hulder, pfft, moet er nog zand zijn. Wel Heren, ik verveel me stilaan en twijfel er stilaan niet meer aan om toch uit te kijken naar een ander soort hobby :8 Eentje met minder afwachttijden !

Slukes,

Van hij die niets anders meer te doen heeft dan wachten tot anderen in actie schieten, of vallen, of wath ever.
Swake
 
Hallo Swake , in geval van nood kan je er nog altijd een raderboot van maken :-)
gr Lode

ps had je men kaartje ontvangen ?
 
Hallo Swake , in geval van nood kan je er nog altijd een raderboot van maken :-)
gr Lode

ps had je men kaartje ontvangen ?


Daar is Huldertje te dik voor Lode. Antw op ps: Ligt vermoedelijk bij de secretaresse !

Er gaat dit jaar wel flink kunnen doorgevaren worden in het kommetje. Een volle week vroeger is men gestart met het uitdiepen.
Tja, slijk met 2 kub per bakje , das een berg troep.
En neen, nog geen Pinhelm zien boven komen , hihi

Zo, prijs dikwandige buisjes binnen. Das ook al iets.

Slukes,
Swake
 
Dikwandige buis afgeleverd voor aanmaak nieuwe schroefas.

Wegens niets anders te doen slopen we het binnenwerk van ons Huldertje.

En aangezien de vorige verflaag (en wat mij opvalt, alles wat onder de waterlijn ligt) los is gekomen (toch grotendeels),
met daaronder en helemaal vooraan geoxideerde plaat uitslag. Vermoed ik dat er dringend een verbinding van de romp
naar de negatieve pool van de hoofdbatterij dient aangebracht. Het is maar een stil vermoeden, omdat het een
metalen schip is zonder aluminium anodes.

Batterijhouder hoofdbatterijen, verwijdert.
Achterliggende batterijhouder verwijdert, daar stond een autobatterij als voeding voor de elektronica.
En omdat het schip te diep lag na aanbreng ervan, is besloten om terug twee kleinere 12V batterijtjes terug op
de oorspronkelijke plaats te gaan zetten.

Tot een van de,
Swake
 
Zo Heren,

Weer een dag met triestig weer, grijs en sober.
Even de romp ontruimd van alle los zittende verfrestanten en de randen waar het los zittende dek op rust bekeken.
Materiaal, al twee jaar te licht bevonden (los zittende boutjes ).
En op teveel plekken losgelaten niet meer op een behoorlijke wijze vast te krijgen spleten.

Swake dacht, waarom die er niet uit mieteren en dikker materiaal in de plaats steken, zodat de vastzetboutjes meer draadgrip verkrijgen.

Simpel is het wel indien men weet hoe gesoldeerde onderdelen welke onder het dek werden bevestigd , los te krijgen, zonder een brander in te zetten. Voorzichtigheid en concentratie dien je te behouden, samen met een stuk oude lintzaag en een hamer (tje).
En ja, aanzetten zijn daarbij toch de pineut als daar ooit vulmiddel is aangebracht.

En dan, hoe ga je nieuwe onderdelen onder het dek aanbrengen en wat heb je nog in huis.

Das iets voor binnen enkele dagen. Want eerst de plaatsen onder het dek eens goed proper maken is al moeilijk genoeg.

Tot de volgende,
Swake
 
Slecht weertje, dus verder aan het opknappen van onze Hulder.

Tank ontluchters , die hebben we voorzien van een dekflens.

Oorspronkelijk werden ze gesoldeerd op het deck en een dik onder halfjaar geleden was er al een foetsie.
En aangezien soldeer ook zijn beste tijd heeft gehad, was de ontluchters voorzien van flensjes een welgekomen oplossing.
En bij toevallige toevalligheid had Swake er nog liggen uit het Moonlight tank project die het juiste gat voor de ontluchters hadden.
Enkel voorzien van drie boutgaatjes ( maar dat geeft niet) en boutjes van M2 hebben dan weer een te dik hoofd (maar daar kijken we ook maar over) .

Motor deck , in voorgaande zijn de oude en op te veel plekken geloste inleg randen verwijdert .
Twee jaar geleden werden in die losse deckdelen verzonken M3 boutjes aangewend, waarbij er toch hier en daar geen draad meer vonden in het onderliggende materiaal.
Dus, Swake zoekt en vind aluminium hoek profieltjes (zeg maar de overschotten van voorgaande projecten), dikte 3mm waarin die boutjes draad beter zal gaan vastzitten.
Om deze profielen aan de onderzijde van het vaste deckgedeelte te bevestigen, gaan we Adhesiel gebruiken, dat blijf flexibel en hecht aan alles en nog wat.

Stilaan ben ik aangekomen bij,
het hoe plaatsen van de Hulder op de achterplecht van de ex Rigy.
Overwegen, schetsen en nog maar eens goed overpeinzen.
Want het kan nog altijd een mispoes worden.
Problemen, kraan (reikwijdte ) , in of zonder kassing.
Wat met, kan ik overal wel bij indien . . . . en hoe en vooral langst waar de batterijen kunnen geladen worden.
Spiegel Rigy is 2.15m breed, Hulder 1.92m lang.
In wezen zou dan een kas over de hele breedte van de Rigy kont aangebracht moeten worden.
Maar, dan hoe afdekken en hoe bij de Hulder raken zonder van boord te stuiken.
Kan je met een kraantje het deksel en achterstuk niet naar achter laten kantelen, zodat je een bijkomend deel achterplecht creëert.
Hoe ga je dan op dat gecreëerd achterplechtje geraken zonder de Hulder te beschadigen.
In wezen meer vragen die in mij opkomen naar mate een onderdeel word beoordeeld .
Stroom bronnen, hoeveel, langst waar.
Zonder meer, varende enkel zonnepaneel.
Ga eens vragen hoe het met de laders op 220 gaat en wat met de transformator 12 -220 nog kan.
Stilletjes schetsjes zitten maken maakt soms wat los.
En ja er zit een idee tussen dat volgens mij het beste past, maar daar moeten nog wat maten voor verzameld worden.

Zo mijn zonderlinge zondag zit er op, tot nog eens.
Swake
 
Vorige week de nieuwe (voorlopige versie) van de nieuwe Hulder as in ontvangst genomen.
Degelijk en met meer ondersteunende as bussen, waarbij je later (als het moest voorvallen)
die bussen er uit kan halen zonder het bijzonder voorgaande sloopwerk te hoeven voltrekken.

Uiteinde van de schroefas gaat voorzien worden van . . . . . . . schroefasdop.
Met daarachter de centerplug.

attachment.jpg

Hier de buiten as verdikking , waarbij het gat in de motorplaat diende vergroot (hels karwij, maar is goed gelukt)

attachment.jpg

Kant tandwielen, de schroefas bus.

attachment.jpg

Je zet eerst een midden punt onderdeel in de schroefas koker, daar het gat ter grote van de as diameter.
Voor de rest is het gewoon volgen en voor de mensen die dat niet kunnen, een korte omschrijving.

Doel as uitlijnen aan de hand van twee center referentie punten.
Een in de schroef koker, een in het gat van de motorplaat.
Met als uiteindelijk doel de opening tussen de ontstane middenplaat (scheg ) zodanig bij te werken
dat de buiten as buis voldoende ruimte heeft en het zo mogelijk maakt dat de schroefas in lijn kan gebracht
worden tussen de twee centerpunten.

attachment.jpg

Hierbij kan de maat tussen de schegplaat boven en onder gemeten worden.
Wat betekende dat de onderste lijn diende bijgewerkt, tot de buitenbuis er vlot doorheen kon.

Zicht op de achterkant schroef as tunnel , de buiten as verdikking (maat is nu gelijk aan het lijf van de schroef).

attachment.jpg

Zo, dat was het dan weer.
Nu kunnen we alles gaan demonteren en kan onze schroefas maker weerom aan de slag om het geheel fijntjes af te werken :D

De groetjes,

Swake, die :@ aan het worden is , pfft, ge zou van minder.
 
het ziet er toch goed uit?
Bij modelbouw moet je niet de tijd en de tegenslagen tellen, maar het eindresulttaat.
vgr Marc
 
het ziet er toch goed uit?
Bij modelbouw moet je niet de tijd en de tegenslagen tellen, maar het eindresulttaat.
vgr Marc


Ik denk, Marc dat je twee dingen door elkaar haalt.

Rigy en Hulder-tje.

Het Hulder verhaal verloopt in positieve zin.
Maar dat Rigy verhaal, ik heb men twijfels en die groeien met de dag in negatieve zin aan. En daar word ik :@ van.

Vgr,
Swake
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan