Hoofdsponsor

1/35 Diorama "My Sweet Sixteen." [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Begonnen bij het onderdeel "Militair rollend materieel", via "Figuren" en thans in "Diorama". De Stuart komt in een stukje woestijn te staan, bij drie palmbomen en wat droge vegetatie. Deze bomen zullen als achtergrond dienen.

De werkwijze die ik hanteer, is een allegaartje van technieken en tips die ik op het internet gevonden heb.

De stammen zijn opgebouwd uit balkjes balsa, bijgesneden en onregelmatig gemaakt met Milliput Standard. Deze werden omwikkeld met een touw uit de scheepsbouw, om zo'n beetje de structuur van de stam te simuleren (ik weet echter zeker dat ik een betere techniek heb gevonden ondertussen, maar daarover later meer). Dit koord werd verlijmd natuurlijk. Toen heb ik er een stevige laag mat van Revell overheen gezet. Nadien met acrylverf wat houttinten van referentiefoto's nagemaakt en opgebracht. Enkele washes met olieverf later waren de stammen voorlopig klaar.

De bladeren zijn afkomstig van groene notitievelletjes papier, bijgekleurd met acrylverf in een kleur groen. Ovaaltjes gesneden en over de lengte gevouwen in de helft. Ijzerdraadjes erin gelijmd en afgeknipt op lengte.
Daarna het scalpel erbij genomen en de bladeren in fijne gelijke delen versneden, vertrekkend vanuit de hoofdnerf (draad, onderkant gelijmd) en naar buiten toe. Modelleren en plooien, en voorlopig zijn ook deze klaar.

Als ik alle bladeren klaar heb ga ik deze verder behandelen, net zoals de stammen.

Ik post asap foto's. Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
Fotos.

Dirk, hier zijn ze, ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Het zijn m'n eerste palmbomen, dus het zal allicht beter kunnen.

HPIM4543-800.jpg
1) binddraad 2) het ovalen blaadje 3) verlijming 4) snijden van blad 5) modelleren.

De stam voorzien van het scheepskoord, reeds met verf behandeld (niet klaar) :
HPIM4546-800.jpg

De kruinen in progress, er komen nog vele bladeren bij (zitten nog los) :
HPIM4555-800-1.jpg

Voorlopige toestand der palmboompjes :
HPIM4549-800.jpg

Dergelijke stam :
fibonacci-800.jpg
Bron : Scribal Terror.

Als ik straks een nieuwe airbrush heb, kan ik er nog overheen gaan met kleurtinten uit dit groen, dorre stukken, etc...als het maar zo echt mogelijk wordt !

Vriendelijke groeten !
GUnit !
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk om te zien, vindt de bladen ook erg mooi gelukt. Ben al benieuwd naar de kokosnoten.:D

Mvg.
 
Heel erg mooi gemaakt die Palmas Canariensies.

*Dan die wenste dat ie met een heerlijke cocktail onder een dergelijk exemplaar van de zonsondergang aan het genieten was.
 
Laatst bewerkt:
F., ik ben zelf wel te spreken over de bladeren, aan die techniek is weinig of niks meer te verbeteren denk ik zo (het is niet mijn techniek hoor !). Kokosnoten gaan er niet in komen vrees ik. Wel ben ik aan het nadenken over die typische gele bloeiwijzen die zo afhangen. Thanks.

Dan, mijn vrouw zei daarstraks net hetzelfde, coctail inbegrepen. Thanks.

Droop, thanx man.

Kurt, jij hebt meer vertrouwen in de zaak dan ik. Ik heb de gewoonte om soms helegans opnieuw te beginnen. Erg hoor. Jij ook bedankt !

Vriendelijke groet van GUnit !
 
Kokosnoten gaan er niet in komen vrees ik. Wel ben ik aan het nadenken over die typische gele bloeiwijzen die zo afhangen.
Oef... kokosnoten zouden maar een raar zicht zijn in dat soort palm, zou net zoiets zijn als kastanjes hangen in een appelboom :|

De volgende foto is een typische bloeiwijze voor dit soort palm, in dit geval een dadelpalm, maar van uitzicht kan het er wel voor doorgaan.

Dadels_boom-73715.jpg



Damn... brengt zoete herinneringen terug aan een romantische avondwandeling op het strand van Vai (Kreta)...^^
 
Dan, da's zonde, ik zie alleen een kruisje.

Verder heb ik ondertussen besloten om de hoogste palmboom achterwege te laten. Een testsetting liet blijken dat de gemeenschappelijke kruin te groot zou worden in omvang, waardoor de Stuart in de verdrukking zou komen. Twee palmbomen dus ipv drie.

Vriendelijke groeten en bedankt voor het kijken ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gunit,

Bomen zien er goed uit, kun je misschien een foto laten zien van de testsetting met het model erbij? Ook ben ik benieuwd hoe jij de opbouw van de bodem maakt, dus als je wil?cute

BVD

Groet,
Swa
 
Danku Swa, ik ben vandaag toevallig wat in de weer geweest met de voorbereiding van het grondje, doch het lijstje dat ik had aangeschaft, heeft de selectie niet gehaald. Ik zou het model graag optimaal willen tonen. Misschien ga ik wel een mooi plaatje kopen, ik ben er nog niet helemaal uit. GUnit.
 
Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden voor lijstje, spreek je dan van een schilderijlijstje? Ik heb namelijk al eens gezien dat iemand dit gebruikte en dit was zeer netjes. Voor mij is het vooral interresant om te zien wat voor materialen en dergelijke je gebruikt voor je dio. Dus als je hier een beetje uitleg over wil geven, zou ik dit op prijs stellen. Ik ben er namelijk nog niet helemaal in thuis, en als ik een dio-tje wil maken van onze toekomstige groepsbouw moet het er natuurlijk wel fatsoenlijk uit zien. Hoezo kritische bouwers.:DB:

Groet,
Swa
 
Hey Swa, ik ben ondertussen begonnen met het grondje.

Hiervoor heb ik uiteindelijk teruggegrepen naar de wijze die me het meest vertrouwd is.
Geen schilderijlijstje/fotolijstje maar gewoon een blokje multiplex van 13/18, waarrond ik met stevig balsahout een opstaand "kadertje" heb gemaakt. Strak, zonder frutsels. Hierin heb ik dan een stukje bouwschuim gelijmd, om het grootste deel netjes op te vullen. Nu hou ik nog enkele mm over voor het stukje woestijn met her en der een rotssteen. Maar voor het zover is, ga ik het geheel zwart spuiten, zodat ik dat alvast achter de rug heb als ik eenmaal aan het dioramagrondje zelf begin. Simpel afplakken met plastic behangtape en dan aan de slag.

Ik hoop morgen een foto te zetten van het zwarte basisje.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Guy,

Ben benieuwd naar de foto!
Het grondlaagje op het schuim, waar maak jij dit van? Of begrijp ik je verkeerd?

Groetjes,
Swa
 
Swa, ik post vanavond foto's met uitleg. 't Is niet moeilijk, 't is gemakkelijk mijn manier van opbouwen. Je zal zien. GUnit met vriendelijke groeten !
 
Eerst en vooral : Swa, excuses voor de vertraging !

De foto van het lijstje waarin ik mijn diorama wil opbouwen. Het gaat dus zoals gezegd over een zelfgemaakt lijstje.

Opbouw : begonnen met een multiplex blokje van 12 cm dik, afmetingen van 13X18. Hierop werd een blokje isolatieschuim uit de bouw gelijmd met de zelfde afmetingen. Hierrond kwamen vier latjes uit balsahout, iets hoger dan de totale hoogte van multiplex plus bouwschuim (ongeveer 5 mm hoger).
Dit is nodig voor de laag pleister waarop ik het diorama zal bouwen.
De lijst die nu is ontstaan, heb ik reeds in een drietal lagen van een glanzend zwart gespoten.

Huidige toestand :
Grondje-800.jpg

De ene palmboom is zo goed als klaar :
- de bladeren werden nog extra bijgekleurd voor de variatie,
- deze werden ingelijmd in gaatjes in de stam,
- er werd verder gewerkt aan de bovenkant van de stam (strooimateriaal werd verlijmd naar referentiefoto's, en als dusdanig met het penseel bijgekleurd),
- de stam zelf werd nog een keertje bewerkt met acrylverf, om het repetitieve karakter van het koord te vermijden.

Nog te gebeuren : een beetje vernis eroverheen, palmbladeren hebben een satijnige glans (eerst een nieuwe airbrush aanschaffen, huidige is kapot).

Foto's :
HPIM4630-800-1.jpg
HPIM4635-800-1.jpg
HPIM4636-800.jpg
HPIM4660-800.jpg

HPIM4652-800.jpg
Een boom zo goed als klaar dus ! Morgen begin ik aan nummer 2.

Alle opmerkingen welkom, alle vragen worden beantwoordt. GUnit.
 
dag g,
die bomen zien er echt goed uit. Mooi met dat strooisel. DIt wordt weer een mooi totaalplaatje! ik kijk er al naar uit!!

K-man
 
Sorry voor de late reply hoor, maar hier is een volgende poging.

dadelpalm.jpg


datepalm.jpg

Echter de stam lijkt volgens mij meer op de Canarische palm, maar dat mag geen probleem zijn, op een afstand lijken de vruchten namelijk heel sterk op elkaar.
 
Guy,

Geen verontschuldigingen benodigd op dit forum, ik weet dat er wel eens wat tussen kan komen. Zelf wil ik al weer een paar dagen een en ander posten, maar het komt nog niet van.

Duidelijke uitleg ten aanzien van de opbouw van je lijstje, ik hoop op meer.
En je palmboom....................................daar wordt een mens stil van.

Groet,
Swa
 
Hola mannen, wederom erg bedankt voor de mooie woorden en de helpende handen hier.
Swa, ik ben blij dat je begrijpt dat ne mens het druk kan hebben. Als er trouwens iets niet duidelijk mocht blijken, laat het mij dan weten, ik deel graag het beetje dat ik weet uit ervaring.

Dancecooper, de foto's die je hier toont, zijn van de dadelpalm, je ziet de vruchten duidelijk hangen. Zeer mooi om eens een keer na te maken, maar ditmaal gaat dat er over schieten. Ik heb me voor de eindafwerking gebaseerd op enkele referentiefoto's van palmen zoals die in Tunesië voorkomen. Volgende keer zal ik ongetwijfeld een andere of aangepaste techniek hanteren. Door dingen te doen, wordt een mens ook vanzelf wat handiger, zelfs slimmer. Je bent hartelijk bedankt voor de moeite die je jezelf getroost hebt om foto's op te snorren en hier in mijn thread te plaatsen.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan