Hoofdsponsor

1/35 Diorama "My Sweet Sixteen." [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgend boompje werd opgezet, is nog niet klaar, opstelling is nog niet verlijmd dus :
jaja-800.jpg
GUnit groet u.
 
Guy, dat zijn ECHT schoone boompjes die je hier toont.

Proficiat.
 
Dank je Dominiek !

Op vraag van Swa, de verdere behandeling van het basisje :
- Bomen werden ingelijmd.
- Nadat het geheel enkele dagen had uitgehard, kon ik weer aan de slag, er kon met pap gespeeld worden (die kindertijd !). Pap ingrediënten : een lichte tegellijm werd het ditmaal, aangemaakt met wat water. Uitzicht : zeer stugge materie, absoluut niet nat, eerder droog. Om het zwarte kader te beschermen voor deze substantie, heb ik een plastictape vlak langs de randen gekleefd, het zal blijven zitten tot de laatste ogenblikken.
- Met een fijn schildersmes heb ik eerst bij de randen een laagje gelegd, en zo naar binnen gewerkt, deze grenzen zijn erg belangrijk en moeten dus heel netjes worden gedaan.
- Even verder laten opstijven.
- Dan met een schuursponsje van moeder de vrouw met de sponzige kant (niet de schuurkant) over de oppervlakte deppen (geen putten, zeer subtiel). De natuurlijke glooiïng van het bergje zo realistisch mogelijk !
- De steentjes, rotsfragmentjes etc met het mes erop gelegd zonder te lijmen, want dit is een geklooi (na droging en uitharding zoveel handiger !).
- Het fijn gezeefde zand eroverheen met een theezeefje.
- Dit fijne zand zachtjes indrukken met de spons (zeer zachtjes).
- Nu zit er een zandlaagje tussen de stugge tegellijm en je voertuig, dat nu gepositioneerd kan worden zonder dat de brij je tracks verprutst !!!
- Heel leuk en simpel is het nu om de zandbedding vooraan de tracks wat op te stuwen, alsof het voertuig abrubt gestopt was. Op deze manier zou je zelfs de tank een plaatselijke draai kunnen laten maken (natuurlijk zonder dat de materie je om de oren vliegt).

Dra foto's. Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Hey Guy,

Prachtig hoe je dat diorama maakt Applaus Applaus Applaus
Ook heel leuk dat je uitvoerig beschrijft hoe je tewerk gaat.

Dit wordt een heel mooi dio. cute

Groeten

Pascal
 
Hoi Pascal, de bemoedigende woorden worden sterk geapprecieerd, de laatste run is immers ingezet. Over de uitleg, tja, de aard van het beestje, no secrets in mijn keuken !

Hier zijn de (minder goeie) foto's van de huidige situatie. Eindfoto's zullen zeer scherp zijn !

De tank krijgt zijn plaats in het mulle woestijnzand, de bomen moeten later worden ingeblend in het landschap :
HPIM4684-800.jpg

Het zand opgestuwd door het gewicht en de stop van het voertuig :
HPIM4697-800.jpg

Volgende stap is de tank weer even aan de kant parkeren, en de steentjes, rotsfragmentjes etc. met verdunde houtlijm bedruppelen. Als die goed verlijmd zijn, ga ik het fijne zand wegblazen. Een groot deel zit ondertussen goed vast in de tegellijm.
En ik krijg al zin om hiermee aan de slag te gaan. Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Guy,

Dank voor de meer dan duidelijk uitleg, dit zal zeker gaan resulteren in een dio voor mij.
Verder hoop ik dat je de uitleg zo uitgebreidt houdt, zodat ik hier weer het nodige van op kan steken. Vanzelfsprekend zal mijn dio niet van hetzelfde niveau worden als van jou, maar je moet ergens beginnen.


Groeten,
Swa
 
Guy,

Dank voor de meer dan duidelijk uitleg, dit zal zeker gaan resulteren in een dio voor mij.
Verder hoop ik dat je de uitleg zo uitgebreidt houdt, zodat ik hier weer het nodige van op kan steken. Vanzelfsprekend zal mijn dio niet van hetzelfde niveau worden als van jou, maar je moet ergens beginnen.


Groeten,
Swa

Swa, het doet mij erg veel plezier om te zien dat ik met mijn vehikels toch iemand kan motiveren om het te gaan proberen. Ik zal mijn uitleg even uitgebreid houden, omdat ik dit op een forum het belangrijkste vind : het uitwisselen van ervaringen.
Jouw diorama niet van mijn niveau ? Dat mag je niet zeggen, ik krabbel ook maar wat aan en moet nog veel, heel veel leren.
Waar een wil is, is een weg en waar een sterke wil is, is een snelweg ! Da's mijn motto. GUnit met vriendelijke groet !
 
Het plan dat ik aanvankelijk wilde realiseren, was om de steentjes een na een in te lijmen.
Dit was gekkenwerk omdat er ook nog wat los zand op het basisje lag. Daarom heb ik alles wat niet vast zat, weggeborsteld en werd er een verdunde houtlijmbedding aangebracht. Hierop heb ik eerst de grote, en daarna de kleinste steentjes en zand ingestrooid. Dit staat nu te drogen.
Om een optimale hechting te krijgen, mag de toplaag best even "zwemmen".
Detail :
HPIM4713-800.jpg
Deze oppervlakte gaat erg leuk worden om over te washen, drybrushen...
Tot later ! Vriendelijke groeten ! GUnit.
 
Deze namiddag heb ik wat verder gedaan aan het grondwerk.
- eerst alles in een uniforme kleur gezet, hiervoor heb ik een acrylverf van Tamya gebruikt, met de borstel aangebracht in dunne toestand (desert sand/dark yellow mix).
- na droging een olieverf wash geborsteld, donker, om onder de stenen een diepe schaduw te krijgen (later kan ik dit evt. terugschroeven door lokaal lichter te maken), wash van gebrande omber/ultramarijn blauw/gebrande sienna.
- met de haardroger het drogingsproces een handje geholpen.
- een drybrush gedaan met lichtere varianten olieverf.
- her en der steentjes eruit gelicht met nog lichtere accentjes, randjes...
- de plastictape verwijderd ter controle van de randen, dit is wonderwel prima gelukt.

Volgende stapppen :
- het landschapje voorzichtig met Revell matt borstelen.
- wat dorre grassen verspreiden langs de steentjes.
- deze wat drybrushen om aansluiting te vinden bij het zand.
- als laatste nog de tank en figuur plaatsen, en deze met pigmenten inpassen.

Later zeker foto's, het was al te laat om goeie te maken. GUnit.
 
De foto's, bij deze :
HPIM4750-800.jpg

HPIM4749-800.jpg

Zoals ik zei, ga ik ook nog :
- het landschapje voorzichtig met Revell matt borstelen.
- wat dorre grassen verspreiden langs de steentjes.
- plantjes wat drybrushen om aansluiting te vinden bij het zand.
- als laatste de tank en figuur plaatsen, wat "accessoires" rond de tank en deze met pigmenten inpassen.
Nog wel even wat werk dus !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ik heb dit in stilte gevolgd, petje af. Die palmen zijn echt mooi geworden, het wordt een pracht van een dio.
 
Guy,

Het wordt een zeer knappe dioApplausApplausApplaus, en ik ben dan ook benieuwd naar het eindresultaat.

De uitleg is trouwens wederom zeer duidelijk, thanks.

Groet,
Swa
 
Hoi Swa en Rik, de grasjes zijn ondertussen gelijmd, en er komen nog wat van die droge struikjes bij. Snel weer een update, als de huishoudelijke condities het toelaten. GUnit met vriendelijke groeten.
 
Tx jongens !
Volgende kleine update, het gras is gelijmd. Er volgt nog een afwerkingsupdate van, maar ik laat alvast een foto op jullie los :
HPIM4785-800.jpg

Greetz ! GUnit.
 
Tx Dominiek, de foto is niet echt een zegen, maar ik toon hier het gras, nog voor het met pigmenten bestofd werd. Het is een groot verschil uiteindelijk, terwijl het niet moeilijk is.
Verder ben ik momenteel bezig met wat ik misschien wel het allerleukst vind, het aankleden van het diorama met allerlei spulletjes die ik lekker kan schilderen en weatheren.
Ik heb een aantal prachtige wartime foto's van primitieve bewegwijzering en wegsignalisatie, die ik heb gebruikt als inspiratiebron.
Zo heb ik een olievat voorzien van een verweerde tekst "Road cleared", en een houten paneel met "Dust means death". Straks meer nog en zeker foto's van mijn brouwsels. Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ik heb al betere dagen gehad, veel dingen die eigenlijk niet liepen zoals ik het gehoopt had. Ik had graag nog enkele geïmproviseerde road signs gemaakt, maar ja...morgen proberen we het opnieuw.

Toch deel ik graag met jullie enkele foto's :

Een geheel overzicht :
HPIM4909-800.jpg

Detail van de drum en houten paneel :
HPIM4923-800.jpg

Figuurtje even erbij gezet, impressie van wat het moet worden later :
HPIM4939-800.jpg

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Zeer netjes G!ApplausApplausApplaus

Grt,
Swa
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan