Hoofdsponsor

1/72 Airfix Bristol Freighter short-nose conversie [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Flynn

Guest
WOOW, bijna drie jaar geleden dat ik dit project ben begonnen op Plakkers.inc. Grendel zal het zich misschien nog herinneren.
Wegens omstandigheden ben ik na een bepaalde tijd offline gegaan en nu weet ik zelfs m'n paswoorden niet meer.... 3 jaar is lang voor m'n goudvisgeheugen. Welnu, ik heb 'r weer opgediept!

Here goes...

Tijd maar weer voor een "nieuw" project.

Hfdst.1

Het lot besliste verleden jaar dat ik de nieuwe EN gelukkige eigenaar werd van een hele hoop aftandse, verloederde, vergeelde, door de pootjes gezakte vliegtuigjes. Een 150-tal werd mijn deel.
Allen zijn quasi compleet, maar allen hebben wat TLC nodig. De slechtste exemplaren ertussenuit gefilterd en doorverwezen naar de "scrapbox". De "quick-wins" werden reeds opgekalefaterd. De overigen werden gedemonteerd, door de mr.muscle gejaagd en mooi per zakje verpakt, in een grote houten kist gelegd en wachten op betere tijden.

Hfdst.2

Ik wou zooooo graag een Bristol Freighter van Airfix. Dus deze jongen kwam er eentje tegen in z'n LMS, maar zoals steeds vond ik 'm te duur... Meer dan 22€ en dat was nou net teveel van het goede als je weet dat het ding niet veel onderdeeltjes heeft, bijna geen interne details heeft EN bezaaid staat met klinknagels. Niet dat ik hier een probleem van maak, ik hou van klassieke Airfix. Maar 22€? No way!

Airfix%2005002%20Superfrnew.jpg


bron : http://www.oldmodelkits.com

Hfdst.3

Zoals altijd Airliners.net afstruinend naar interessant gerief en een voorliefde voor Canadees gerief, werd het idee geboren voor dit beest.

0153045.jpg


Hfdst.4

De liefde indachtig voor de Freighter en die hele hoop noodlijdende plastic, gaan we voor de restauratie van de Bristol 170 Freighter Mk31M in Canadese dienst.

Het pakketje

Freighter001.jpg

De inhoud

Freighter002.jpg

De staart ontbreekt, maar onderin de foto zijn wat onderdelen te zien die zullen omgebouwd worden tot staartstuk van dit beestje. De vergeelde bovenvleugels zijn geen probleem, dit is blijkbaar een chemische reactie geweest tussen de ovenreiniger en de handgeschilderde zilververf. Het is helemaal vlak.... Maakt niet uit, de klinknagels verdwijnen toch

Hfdst.5

Zoals gemeld, werd alles gereinigd en helemaal gedemonteerd. Eigenlijk is dit een normale bouw, alleen moet je hier niets meer uit de sprue halen.

We gaan ons hier bezondigen aan wat scratchbouw, decalbank-raiding en wat verbouwingen.

Ik was niet echt onder de indruk van de meegeleverde cockpit dus zoedoende zelf maar even beginnen graven in m'n overschotjes en toch met iets deftigs kunnen opduikelen.

P1000065.jpg

P1000069.jpg

Na wat verfwerken ziet het er zo uit.

P1000073.jpg

De romp voorzien van een tussenschot, niks zo lastig als een doorkijk.


P1000071.jpg

De hele boel zwart gemaakt binnenin. Je ziet er toch niets van terug.
En de romp in mekaar gelijmd.

P1000075.jpg

P1000072.jpg

Tijd voor de nosejob.

Eerst even kijken waar we moeten zagen

P1000080.jpg

De zaag erin gezet

P1000081.jpg

Nu moeten we nog wat vinden om de neus te maken.. en we hebben het eigenlijk reeds in ons bezit.
De neusschelpen aan mekaar gelijmd en even kijken waar we moeten snijden.

P1000084.jpg

Dryfit

P1000085.jpg

De gaten toegemaakt met plastic-card. (raampje vooraan + de scharnieren op de neusschelpen)

P1000086.jpg

En de papegaai met een koekje

P1000087.jpg

en reeds in vorm geschuurd en de zijraampjes aan de cockpit werden ook reeds opengemaakt.

P1000088.jpg

Haar rugje maar eens ingesmeerd

P1000091.jpg

De neus is al tweemaal in de plamuur gezet. De zijraampjes aan de cockpit zijn geplaatst.

Eerst een paar stripjes plastic geplakt en de op maat gemaakte raampjes erin geplakt net als de canopy.

P1000097.jpg

P1000098.jpg

Beetje wazige foto (sorry)

P1000100.jpg

De radar (of toch de behuizing) werd gemaakt van een stukje rondhout. Gedraaid en geshuurd in de boormachine.
Gemaakt op maat met Eyeball mk.1
Later zullen we dit in de neus bevestigen.

P1000093.jpg

Zoals ik zei, was er geen staart meer voorhanden. De ruwe vormis tot op heden af.

Even de vorm bekeken.
En begonnen met de grote stukken uitsnijden.

P1000089-1.jpg

P1000090.jpg

P1000094.jpg

P1000092.jpg

P1000099.jpg

P1000110.jpg

Na een goeie schuurbeurt ziet het reeds zo uit.

P1000112.jpg

En 'k wilde toch even zien welke richting het uitgaat. Een dryfit van het geheel.

P1000108.jpg

Het avontuur gaat verder. Ik was niet gelukkig met de vorm van de neus. Het ding was niet bol genoeg.

En zodoende, de zaag er maar weer in gezet

P1000137.jpg

Opnieuw een stukje Balsa eronder

P1000138.jpg

Plamuur, schuur en plamuur sessie

P1000161.jpg

Lijkt ie toch weer hetzelfde als wat er was....

Opnieuw de zaag erin, balsa geplakt, plamuur, schuur, plamuur, schuur

P1000163.jpg

P1000162.jpg

P1000164.jpg

Yep, veeeeeeel beter.

Nu het kegeltje lijmen, staartje plaatsen, en zo staat ze er nu bij.

P1000173.jpg

Nu is het werken aan de staart begonnen. Ik vond de overgangen van het vaste gedeelte van de staart naar de beweegbare delen nogal euh grof.

Dus dan maar wat stripjes gesneden en beginnen plakken. Nu nog schuren.

P1000178.jpg

Zodra de staart volledig is, zal ik beginnen met schilderen.
Ik heb een hele strategie uitgedacht om dit beestje te schilderen

En tot hier waren we geraakt... bijna drie jaar later pakken we de draad weer op

En opeens gaat het snel, de boel geassembleerd en al wat geschilderd

kits006_zpsd167b031.jpg

Tijd voor wat zilver

kits020_zps7e94896d.jpg

kits021_zpsaf061219.jpg

En dan de boel uitgepakt, wat meer kleur erop,de wielekes eronder.
Nu laten we de verf goed uitharden en kunnen we de decals aanbrengen.

kits025_zps4277d78d.jpg

kits026_zps5ba60bcf.jpg

kits027_zps2f06e83a.jpg

De laatste onderdelen in de verf gezet

kits028_zps946c0cad.jpg

Zo, een heel lang verhaal tot nu, maar de rest zal wel wat voortvarender zijn.
Tot later!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En aangezien we toch niet alles kunnen vinden tussen m'n decals moeten we ze zelf maar maken hè :8

kits030_zps70f44c21.jpg

En de rest schrapen we wel bij elkaar :D
De rood-witte strepen en opschriften van twee voodoo's, de roundels van een Canuck, de vlaggetjes van euhm 'kweet het niet meer en dan nog een boel zwarte en rode streepjes. Voor de aankleding van andere kleine opschriftjes zalik nog even moeten kijken.

kits031_zps4845a2dc.jpg

En na wat plakken en spelen met Sol en Set, zijn we nu toch reeds zover

kits033_zps87c79e8a.jpg

kits032_zps2f3baabc.jpg

Nu laat ik haar rusten voorde afwerking.

Tot later
 
Wel, zo lang heb ik haar nu ook niet laten rusten. Ze is klaar. De decals geplakt en de laatste onderdelen bevestigt.

Wel gek hoe ze opeens zo snel kan klaar zijn. Ik denk dat ik gewoon bang was om te beginnen schilderen.

Ik heb me enorm vermaakt met deze kit. Weer wat dingen bijgeleerd aangaande scratchbuilding en conversies. Een goeie voorbereiding is het halve werk.

Genoeg geleuterd, foto's

kits034_zpse377a46c.jpg

kits037_zpseb3205f3.jpg

kits035_zpsddb76e3c.jpg

kits036_zpsbce4a93f.jpg
 
Man man man,knap werk laat je hier zien en mooi spuitwerk er bij!!!
 
das topscratch man, wat jij hier allemaal uit je hoed tovert is gewoon subliem ... gaan er je weinig nadoen ze
knappe build
 
Knap gedaan, mooi scratchwerk en mooie paintjob.
Proficiat
 
Hey,

Indd, heel knappe veranderingen die je doorgevoerd hebt.
Het scratchen kan zo plezant zijn omdat het een deel van je 'ziel' insteekt, i love it....
Mooie spuitwerken ook, ge ja hem nog wat verouderen of niet. Uiteraard niet te overdreven dan, want ik vermoed dat zo'n toestel redelijk goed wordt onderhouden... :)
 
Heel knap werk! En allemaal zonder after-market - ik denk dat er een setje in giethars bestaat met de neus van de 'gewone' freighter. Zie ik het goed dat je een oud artikel hebt gebruikt waarin deze conversie wordt beschreven? Het zilver is trouwens ook heel mooi - welke verf heb je gebruikt?
 
Mooie ombouw, en geeft toch net dat tikkeltje meer voldoening dat het in elkaar steken van een aftermarketsetje
 
mooi,mooi mooi,echt prachtig

indy
 
@allen: Amaaaaai wat een lovende woorden allemaal, 'k ga er serieus van blozen.:ohmy:
Maar 't doet wel deugd hoor! :D

@Swaken: Ja, er wordt nog wat verouderd, maar dat zal enkel rond de motorgondels zijn, daar is wel wat roetneerslag te zien, voor de rest werden ze heel goed onderhouden.

@ivand: Dat artikeltje is me iets later in de bouw toegestuurd maar het heeft z'n dienst bewezen, zeker voor het maken van de staart.
Het zilver is opnieuw een spuitbus, wel niet in één keer gespoten, ik bouw elke tien minuten een klein laagje op, nadat dit droog was heb ik hier een laag matlak overgespoten. En het setje dat je bedoelt is van Airmodel en is vacuform. Maar ik heb er bewust voor gekozen om het zelf te doen. Ik heb het in setje in m'n handen gehad, maar de behuizing van de radar is volgens mij te klein in radius en de staart, dat kon ik zelf ;)

Deze conversie vond ik heel leuk om te doen en is eigenlijk de aanloop naar een iets omvangrijker project, niet qua grootte maar eerder qua aanpassingen. Ook iets wat ik zal doen zonder aftermarket, maar hierover later meer... nu nog wat genieten van de nieuwe aanwinst op de plank :D
 
Mooie conversie.

Maar waar zijn de panellines naartoe ? Op de foto's zijn ze (na het schilderen) niet meer zichtbaar.
 
Mooi vliegertje dat je gebouwd hebt.

Fred
 
Maar waar zijn de panellines naartoe ? Op de foto's zijn ze (na het schilderen) niet meer zichtbaar.

Dit is een stokoude Airfix-kit, wat betekent dat "fijne details" gelijkstaat met "hopen veel te grote klinknagels" - aangezien Flynn die heeft weggeschuurd, zijn er ook geen structuurlijnen meer te zien. Ik moet wel toegeven dat die oude "rivet queens" van Airfix best een goed effect gaven als je ze met het penseel in zilverkleur verfde - deed de metallic goed uitkomen. Enige probleem voor een moderne modelbouwer is natuurlijk dat die klinknageltjes in schaal 1/1 minstens de omvang van een flinke appelsien zouden hebben... Net zoals je ferm je voet zou kunnen verzwikken in een "paneellijn" van Matchbox!

Ik vraag me wel af wat er met de cockpitbeglazing is gebeurd - ziet er vanaf een bepaald stadium zo melkachtig uit... Is die toevallig mee onder de laag matlak terechtgekomen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan