Hoofdsponsor

1/30 Santa Lucia (Voorheen " Nog wat werk..."

Status
Niet open voor verdere reacties.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Zoals ik dus in het "Jamaica"-draadje heb geschreven zal ik zeer binnenkort weer het materiaal ter hand nemen om aan haar verder te gaan werken. Echter is het soms wel een beetje frustrerend om niets om handen te hebben tijdens de lange periodes waarin de planken of de romp aan het drogen zijn.

Ik weet natuurlijk ook wel dat ik gedurende die periodes ook aan kleine details zou kunnen gaan werken, maar dat doe ik liever niet, om niet het risico te lopen stukjes te verliezen.

Daarom eens in mijn kast gaan snuisteren om te zien wat ik nog liggen heb... nope, geen bouwdoos dus, maar wel een plan dat ik jaaaaaren geleden eens in een grote modelbouwzaak in Antwerpen heb aangeschaft.

De "Santa Lucia" van Panart.

Persoonlijk vind ik dus dus een heel erg leuk scheepje, wat kleurstelling betreft onovertroffen is. Het is immers een meditterraans cargo/vissersschuitje, en zoals je wel weet houd de bevolking van het "mare nostrum" van vele vrolijke kleuren.
Dus, tegen dat het tijd zal zijn om de verf boven te halen, zal ik kunnen kiezen uit een ruim assortiment van geloofwaardige kleurstellingen.

Genoeg blabla, jullie zullen alweer ongeduldig zitten wachten op fotootjes, veronderstel ik.

Het eerste wat ik heb gedaan is een fotokopie laten nemen van de plannen :
SantaLucia001.jpg

De volgende stap is uiteraard de tekeningen op het hout overbrengen. Beagle (en anderen trouwens ook) hebben reeds verschillende keren gesproken over de magische "rubberlijm" die toelaat zonder problemen het papier opnieuw van het hout te verwijderen. Helaas heb ik deze wonderlijke lijm tot op heden nog steeds niet kunnen vinden. In het verleden gebruikte ik ipv daarvan, de beroemde rood-witte lijmstift, nadeel is echter dat, wanneer het te lang duurd vooralleer je het papier gaat verwijderen, het niet meer zo makkellijk verwijderbaar is.
Dan maar een alternatief gezocht, en gevonden ; opnieuw ga ik Pritt gebruiken, echter ditmaal kleef ik de patronen niet rechtstreeks op het hout, maar bekleef ik eerst het hout met schilderstape, die is tenslotte gemaakt om verwijderbaar te blijven.
SantaLucia002.jpg

SantaLucia003.jpg

Nog een verschil met mijn vorige scratchbuild projectje ("Piraten!!!"), is dat ik ditmaal geen afvalhout gebruik vanop de zolder, maar dat ik een stapeltje mooie multiplex van Mamola heb aangeschaft.

Zo, het ijs is dus gebroken, nu kan het zagen beginnen cute

To be continued...

Arreviderci chiao B:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor rubberlijm moet je gewoon naar een fotozaak toe. Dan vraag je om foto lijm voor het inlijmen van de foto in een album. Dan krijg je de vraag of je ze verwijderbaar wilt hebben of permanent. Dan vraag je om de verwijderbare. En zit je altijd goed. Dit is de zo befaamde rubberlijm. Alleen een duur woord dus. Voor gewoon fotolijm.

Verder mooi schip. Maar wat ik toch wel graag wil weten zijn de maten afmetingen, tijdbeeld enz. Dus toch iets meer achtergrond info. :D Een beetje getyples mag best hoor. ^^
 
Ok, Rik, een beetje achtergrond informatie dus :

Schaal : 1/30
Lengte (zonder boegspriet) : 52 cm

Dan... het tijdsbeeld, eigenlijk is dit type boot echt "tijdloos" te noemen, deze scheepjes zeilden al eeuwen geleden over de Middellandse Zee, onder verschillende benamingen (al naar gelang welke nationaliteit ze hadden), de naam van dit type is Lleud (ook wel Llaud), in Griekenland hebben ze dan nog weer een andere naam.
Ook heden ten dage kun je ze nog steeds terugvinden, van Spanje over Frankrijk en Malta tot in Griekenland.
Veel kans dat je er eentje vind die is omgebouwd om toeristische uitstapjes te verzorgen.

Hier is dus een foto van een dergelijk schuitje dat tegenwoordig nog in de vaart is :
743037.jpg


Hehe, wat de rubberlijm betrefd, was ik dus op zoek naar op de verkeerde plaatsen, maar geen nood, het systeem met de afplakband werkt ook perfect hoor.
 
Laatst bewerkt:
bekleef ik eerst het hout met schilderstape, die is tenslotte gemaakt om verwijderbaar te blijven
Zou ik toch maar mee opletten met schilderstape, ik heb ooit bij het schilderen van de ramen thuis een stuk tape vergeten te verwijderen waarna dit zeer moeilijk te verwijderen was :s pritt lijkt mij toch nog steeds een goed en goedkoop alternatief, achteraf vochtig maken en het komt los.
 
Voor rubberlijm moet je gewoon naar een fotozaak toe.

toen ik dit ook nodig had ben ik het daar gaan vragen.Noppes niks,wordt niet meer gebruikt in een fotozaak.(verouderd)

Heb zo een tube in de fun gevonden.(speelgoedzaak + schoolbenodigdheden)
 
ziet er een mooi scheutje uit
en ga je vorderingen zeker volgen zal weer wat kunnen opsteken
 
zeer leuk scheepje dat je gaat bouwen!!!
ik volg je verslag met plezier, en als ik eens iets nuttig te zeggen heb, laat ik het weten :D
 
Zo, na een paar uurtjes zagen (jaja, mijn vrouw is niet de enige die kan zagen hier, al heeft zij er schijnbaar minder moeite mee), heb ik toch al voldoende stukken voor een eerste dry-fit van spanten en valse kiel.
Nu vind ik natuurlijk nergens mijn vijltje terug, dus zal het voor vandaag hierbij blijven, morgen zoek ik wel op de zolder naar m'n setje vijlen, en desnoods haal ik een nieuw setje.
Dus, u weze gewaarschuwd, deze stukken zijn nog "ruw"...

SantaLucia.jpg

Gebruikt hout tot op dit ogenblik :
Multiplex Witte Populier 5mm artikel nr 87003 van Mantua.

Hasta luego muchachos y mujers.
 
Ziet er goed uit, ik vind dit toch altijd nog de mooiste vorm van modelbouw. De romp die je zo ziet groeien uit plankjes. Eerst heb je nog een 2d plankje. En dan word het ineens een 3d volledige romp.

Misschien een tip voor de beginnelingen. Als je de kostprijs er eens bij zet. Dit omdat je ook de artikelnrs erbij plaatst, krijgen zij een indruk wat de kosten zijn. Op deze wijze bouwen kost vaak aanzienlijk minder, dan dat je een kit aanschaft.

Verder blijf ik jou volgen, en succes met de zoektocht naar de vijltjes. Ik heb gisteren nieuwe gekocht. :D
 
Ach ja, ok, de prijs :
Prijs van het plan : helaas niet meer aanwezig, ik denk dat het zo ongeveer 20 eurie zal geweest zijn.

Het hout : ik heb een stapel van 10 "vellen" gekocht voor 64 euro, echter voor dit scheepje ik voorlopig nog maar 1 plank gebruikt, dus ongeveer 6,4 euro. (Overigens, de inkoopprijs is ongeveer 40 euro per 10, echter als particulier kunnen wij die natuurlijk niet bedingen) Even voor alle duidelijkheid, deze stapel mulitplex heb wel al enkele maanden in m'n bezit (ik had er dus een 3-tal nodig voor een project die ik eventjes op de wachtlijst staan heb), dus van voor d'er sprake was van enige korting voor forumleden.

Fotokopies van de plannen : 10 euro

Oh ja, Luci voelt zich al helemaal thuis in de nabijheid van water en vis overigens :)

SantaLucia006.jpg

PS: Zoals je kunt zien, is de boeg van het model niet gelijk aan de boeg van het scheepje op de foto (op het model is die naar voren gericht, terwijl ze op de foto naar achteren terug buigt), dit hoeft geen fout te zijn, aangezien er waarschijnlijk even veel verschillende vormen lleudo's bestaan hebben als er haventjes aan de Middellandse Zee zijn.
 
Laatst bewerkt:
dat is zeer mooi moet ik zeggen :D nu nog hopen dat je de vijl vind :D

en het is idd zeer handig voor een beginnende scratcher om te zien hoeveel dit eigenlijk kost, zo'n scratch project
 
vind ik nu eens een zeer mooi bootje ,ga ik zeker volgen.

ps kan het zijn dat het 4de spant niet diep genoeg zit.
 
ps kan het zijn dat het 4de spant niet diep genoeg zit.

Dat kan niet alleen zo zijn, dat was ook zo, tot vandaag tenminste want,
Heb je je vijltje al terug gevonden? :D:D
Ik heb dus voorlopig nog niet de tijd gehad om mijn kwaliteitsvijltjes te zoeken, maar ik heb voorlopig een setje van El Cheapo gekocht tot het goede materiaal terug opduikt. Mijn ervaring leert me dat ik ze vlugger zal vinden wanneer ik ze niet dringend nodig heb verdacht
 
Een een kleine update.

De delen zijn verlijmd, en het papier is moeiteloos van de stukken gehaald, de dwarsbalken waar het dek op komt zijn nu ook gemonteerd.

SantaLucia007.jpg

SantaLucia008.jpg

SantaLucia009.jpg
 
Ziet er goed uit. Maar word het dek nu niet heel erg bol.
Enne vijltjes?? Doen de el cheapo het goed. Of wordt het morgen vijlen. :D:D:D:D
 
Ja, het dek staat inderdaad er bol, maar bij dit bootje schijnt dat zo te moeten.
Wat het vijlel betreft, dat sloeg op het uitvijlen van de gleuven zodat alles mooi elkaar past, voor het afschuinen (wat vandaag of morgen op het programma staat) gebruik ik een schuurblok.
 
Ziet er erg mooi uit cute
Natuurlijk heb ik weer wat vragen :

Waarmee zag je die spanten ? Is het plan van Panart hetzelfde als je in een bouwkit vind ?

Groeten

Pascal
 
De spanten zijn gezaagd met een electrische figuurzaag (tafelmodel, dus geen decoupeerzaag) van el cheapo ("Ferm" die ook onder het label "Power+" en nog een aantal andere namen verkocht wordt) nieuwprijs ongeveer 75 euro, maar de mijne komt uit de tweedehands winkel voor 40 euro.

Het plan (inclusief instructieboekje) zou inderdaad hetzelfde moeten zijn die bij de kit zit.
Klein nadeeltje bij het copieren is dat het plan strak opgevouwen is, mijn advies is om plannen onmiddellijk uit de bouwdoos of andere verpakking te halen en moeder de vrouw haar strijkijzer uit te halen vooralleer naar een kopiecenter te gaan.
Vouwen worden immers niet helemaal plat gedrukt door de copiemachine waardoor er soms afwijkingen kunnen ontstaan.
 
Eventjes een fotoloze update tussendoor : ik ben begonnen met het vijl- en schuurwerk, nu blijkt dat ik dit scheepje toch wel een beetje onderschat heb.
Het is namelijk zo dat boeg en steven ter hoogte van het potdeksel vrij bol zijn, maar zeer snel naar scherp verlopen.
Eerst dacht ik dat een en ander niet klopten op het plan, maar na het opsporen van foto's van zowel andere modellen, als van echte exemplaren blijkt dit inderdaad zo te horen. Ik weet het, er zijn wel meer booten die dergelijk verloop kennen, echter de vier "hulpstukjes" die aan voor- en achtersteven aan beide zijden van de valse kiel geplaatst zijn, zijn in dit geval meer een hinder dan een hulp (behalve natuurlijk dat ze voor de bolle latjes nodig zijn om wat "vlees" te hebben om op te steunen.
De gebruikelijke afwezigheid van een lijnenplan is natuurlijk ook geen hulp bij het in model brengen van die hulpstukken. Gelukkig heb ik ondertussen een lijnenplan gevonden op het internet, en wanneer ik wat meer tijd heb, zal ik deze op de juiste schaal brengen.
Dan zal ik zien hoe ik verder zal werken... misschien breek ik alles af, en begin gewoon opnieuw, met een andere methode.
We zien wel.

Hasta luego amigos...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan