Hoofdsponsor

1/32 Douglas 1914 Motorcycle van Tommy's War 54mm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Nu de Battlewagon opgeborgen staat in een redelijk stofvrije kast werd het weer eens tijd voor iets anders.
Eén project is uit de koelkast gehaald en staat inmiddels op de werkruimte rechts....
Mijn nieuwe project is duidelijk te zien op de werkruimte links :P.

Douglas000.png


Het mag de Douglas 1914 Motorcycle van Tommy's War worden, een kitje dat enorm in de weg stond in mijn stock :).
Het is een voor mij vreselijk klein model dat ik ooit eens bij Scotty heb gekocht. Heb er al een aantal keren mee klaar gestaan om te beginnen en dacht telkens: "dat komt nog wel eens keer als ik meer ervaring heb". Die ervaring heb ik nog steeds niet trouwens, maar ik had er nu gewoon zin in.

Even een foto van de doos:
Douglas001.png

De Douglas motorfiets is behoorlijk bekend geweest van net voor WWI tot bijna 1960.
Op Wiki is daar het volgende van te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_(motorcycles)

De meeste onderdelen zijn van resin:
Douglas002.png

De zeer uitgebreide bouwbeschrijving:
Douglas003.png

Beetje gesorteerd:
Douglas004.png

Detailopname.
Zo te zien moet er veel van af gesneden worden.
Douglas005.png


Er is heel veel aan referentie te vinden van Douglas-motoren.
Hier een paar voorbeelden...niet allemaal dezelfde uitvoering, maar wel leuk om er bij te hebben.

Douglas006.png

Douglas007.png

Douglas008.png

Douglas009.png

Douglas010.png

Douglas011.png
 
Jammie!
Dit model wil ik ook in de toekomst voor bij een WWI toestel.
 
Wim, succes met dit project, en mooi opgeruimd je hobbykamer.
 
Bedankt om te willen volgen :)

@Bart, succes heb ik wel een beetje nodig om dat resin een beetje los te krijgen....vanavond eens aan de gang geweest, maar dat ik een hobby op zich ;).
 
Dit is 'm dus Wim... prachtig motorrijwiel !! inderdaad een specialleke (klinkt zoveel leuker dan "special" ;) )

Losmaken van die gietvoetjes gaat 't meest makkelijk en precies met een heel fijn zaagje :
resinzaag.jpg

Met een verse scalpel #11 langs beide zijden van het onderdeel krassen lukt ook prima.

Hoe dan ook... zorgvuldig en geduldig te werk gaan.
Hou voordat je begint even de onderdelen tegen het licht om eventuele ingesloten
luchtbellen te ontdekken. (was ik bij de voorvork van mijn Gilera even vergeten...)

Mocht je zo'n bel ontdekken op een riskante plek : voorzichtig de bel open maken
met een scherpe scalpel en opvullen met superlijm of 2K putty.

Veel plezier met deze schoonheid :D
 
Peter, bedankt voor deze info :).
Tot nu toe geen luchtbellen gehad, maar wel een heel dun stukje frame, pfffffff...dat is voorzichtig zijn dus..

Scalpels genoeg, maar nog niet zo'n mooi zaagje....zaterdag eens in Nieuwegein gaan snuffelen.
 
nog even wat over het afgebeelde zaagje :

Bij mijn zaagje staat de de leverancier vermeld en laat ik hem nu
zien staan op de lijst met handelaren voor de ESM in Nieuwegein aanstaande zaterdag...
Misschien even een mailtje om zeker te zijn van 1 of meerdere zaagjes (zie zaagfoto).

Ze zijn verkrijgbaar in grof, medium, fine en ultra fine. (afgebeeld zaagje is ultra fine).
Ze kosten ± 8 euro per stuk, klemplaatje om 't zaagje in een meshouderje te plaatsen kost zo'n 4 euro.

De zaagjes zijn van het soort "duw & trek". Eén kant zaagt duwend en de andere dus trekkend.
Stevig doorhalen werkt niet bij deze tool, 't is een precies instrument waar je extreem fijne en nauwkeurige
ingrepen kunt doen. Ook scriben (detail inkrassen) gaat heel mooi hiermee.
Zelf gebruik ik al een paar jaar dezelfde zaagjes en mits zorgvuldig gebruik gaan ze dus lang mee.

Bovenstaande is niet bedoeld als reclame voor de leverancier ! (wel als pleidooi voor een geweldig stukje gereedschap...)

toedeloe en misschien tot ziens in Nieuwegein..
 
Mooi fiets Wim, succes met dit prulleke want groot is het niet.

Fred
 
leuk model wat je niet veel ziet. ziet er wel een uitgebreide kit uit.

@Peter: klinkt als een interessant tooltje. Bedankt voor de info.
 
@Peter, op zeker dat ik straks een mail ga versturen. Nogmaals bedankt, want dit is dus echt iets wat ik nodig ga hebben.

@The--Mouse - klein is het zeker en heel fragiel.
@Silenoz - voor zo'n klein model is het zeer compleet.
 
O o wat een aantrekkelijk bakje ! Ik volg.
 
Guy, met alle plezier :).

En dit is dus het resultaat van gisteren....iets in 3 delen wat eigenlijk 1 deel moest zijn...heel voorzichtig aan gedaan, maar het is met toch gelukt ;).
Inmiddels al meer delen los kunnen krijgen zonder schade aan te richten. Voor de rest maar even geduld hebben tot ik het tooltje heb.

Douglas012.png
 
Even een korte update in de zin van tekst en 1 foto, maar waar wel wat tijd overheen gevlogen is.
De drie deeltjes die normaal 1 moesten zijn geprobeerd te repareren, dat leek te lukken tot het laatste deeltje wegsprong uit mijn pincet.
Dat deeltje niet meer kunnen vinden, dat vind ik dan altijd weer als ik een andere oplossing heb gevonden :).

Hier de reparaties en het missende deeltje vervangen door een 0,8 mm messingdraadje.
Als er straks iets meer verband in zit zal ik er de schuurmachine eens opzetten.

Douglas013.png
 
Da's een delicate reparatie, maar ja motorfietsjes op deze schaal zijn zowizo al delicaat...

Je kunt de verbinding nog ietsje versterken door er een paar dunne laagjes superlijm over te smeren.

mazzels ;)
 
Die kleine onderdeeltjes vallen altijd waar je ze niet meer vind, netjes opgelost zo Wim.

Fred
 
Peter, een paar laagjes superlijm er over heen is zeker een goed idee.

Fred, inderdaad, vandaar maar gelijk een oplossing gezocht :).
 
Eigenlijk moet je wel een beetje masochistisch zijn om in deze schaal een motor te maken :).

Verder gegaan met het inmiddels aangeschafte zeer fijne zaagje en ik moet zeggen dat het behoorlijk scheelt.
Opbouw bagagedrager:
Douglas014.png

Douglas015.png

Hier hielp niets tegen, het 0,5 mm dikke resin brak gewoon af, maar het is al weer opgelost.
Douglas016.png

Douglas017.png

Wielen en spaken:
Douglas018.png

Douglas019.png

Douglas020.png

Het zal best beter kunnen, maar ik ben hartstikke trots op het resultaat van de laatste foto :) ;)
 
Mooi werk Wim.
Komt hier dik in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan