Hoofdsponsor

Anders / onbekend "Vliegend Eiland" van Panamarenko

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Dit is zeker een "specialeken" zoals we zeggen.
In 2004 heeft de bekende Belgische en zeg maar gerust Vlaamse kunstenaar Panamarenko een kunstwerk gebouwd genaamd "Vliegend Eiland". Dit kunstwerk was naar verluidt 17 meter groot. Van dit kunstwerk liet Panamarenko een bouwdoos maken, al dan niet in opdracht van het Vlaams Parlement, maar toch zeker met de vermelding ervan op de doos.
Ik heb eens Gegoogeld zoals ze zeggen en ergens heb ik gelezen dat er maar 285 exemplaren zouden van gemaakt zijn. Wie deze kits kon kopen of wie ze ten geschenke gekregen heeft weet ik niet maar door een toeval is een dergelijke kit bij mij beland. Momenteel worden deze kits tweedehands verkocht voor ongeveer 200€.

Ter verduidelijking: er werd mij gevraagd of ik deze kit zou kunnen bouwen en beëindigen voor het einde van het jaar en vermits ik wel graag eens een uitdaging aan ga op modelbouwvlak heb ik toegestemd. Ik moet de kit dus terug afgeven aan de eigenaar.µ

Eerst wat foto's:

attachment.jpg

De doos en boxart.

attachment.jpg

Cover van het bouwplan,

attachment.jpg

een zicht op het plan,

attachment.jpg

en de decals.

De kit zelf is multimedia want deze bestaat uit balsahout, vacuform plastiek, metaal en piepschuim.

attachment.jpg

De vacu plastieken onderdelen,

attachment.jpg

en de multi media onderdelen.
Het hout dient voornamelijk om mallen te maken waarrond metaaldraad moet gebogen worden voordat deze gesoldeerd wordt.
Het zal dus voor mij nog een hele klus worden om dat allemaal deftig op te lossen.

Hierbij mijn eerste vraag aan het forum: de piepschuim, zeg maar isomo, onderdelen moeten zwart geverfd worden maar ik weet dat niet alle verf geschikt is hiervoor. Welke verf, liefst in spuitbus, kunnen jullie mij hiervoor aanraden?

Wordt vervolgd.
 
Isomo best eerst plamuren
De meeste verven ( freten ) de isomo weg.

Mss een foto van die onderdelen

Je hebt tegenwoordig wel isomo die behandeld is om alle soorten verven op te zetten maar deze zal te duur geweest zijn voor de kit denk ik ;-)

Davy
 
Wat een speciaal model Erwin.
Ik had er nog nooit van gehoord....wie wel?? Heb er eens even op gegoogeld en foto's genoeg op het net.
Succes met dit eiland, erg leuke opdracht voor je die je vast tot een goed eind ga brengen.

Fred
 
hoi,

Wel een niet alledaags onderwerp zoals we van je gewoon zijn ;-)

misschien een idee om eerst te plamuren, of eventueel een watergedragen muurverf als grondlaag te gebruiken? Zo kan je ook de onvermijdelijke structuur van isomo wegwerken. Ga thuis eens testen met een paaar spuitbussen op een paar stukjes die ik liggen heb.
 
is inderdaad een specialeke .
deze kon je kopen op de tentoonstelling van panamarenko ( toegang was gratis ) en de doos kon je kopen voor 50 euro .
maar ik dacht dat er meerdere exemplaren te koop waren. en inderdaad er zijn "dieven " die dit verkopen op ebay en dergelijke koopsites voor 200 euro.

grt Nicolas
 
Dat is idd heel speciaal, nog nooit van gehoord zelfs... wat betreft dat piepschuim: dat kan je verven met gewone plakkaatverf, wel zo weinig mogelijk water gebruiken anders hecht het niet zo goed.
 
Dit gaat een specialleke worden. Ga het zeker blijven volgen.
Succes met dit project. Denk dat lle tips voor het schilderen van de isomo al gegeven zijn.
Als je absoluut een spuitbus wil gebruiken zou is er eerst een basislaag opschilderen (met penseel).
De meeste spuitbussen hebben namelijk een verdunningsmiddel erin om de verf vlot te laten spuiten;

Mark
 
Hey,

Yep, da's eens iets anders zoals we zeggen. ;)
De kans gehad om live dit te bekijken, en moet zeggen dat er toch wel werk ga inkruipen totdat dit zal af geraken. Maar Erwin kennende, zal dit wel goed komen. Wel spijtig dat je dit terug moet geven, was wel eens iets speciaals om op beurzen te tonen.
 
Die regendagen zijn toch nog goed voor iets.
De kit voorziet houtwerk voor het maken van mallen waar de diverse te plooien metalen onderdelen voor de toren in moeten passen. Na wat prutswerk was dit het resultaat:

attachment.jpg

De vierkante structuur van de toren moet per verdieping geplooid worden met behulp van de onderste mal. Hierna moet deze ingepast worden in de torenstructuur waar andere houten onderdelen ze op hun plaats houden alvorens de stukken gesoldeerd worden.

attachment.jpg

Dit is het resultaat na het wegnemen van de interne sjablonen.

En zo ziet de toren er momenteel uit. Hij moet nog opgekuist en bijgewerkt worden:

attachment.jpg

Wordt vervolgd.
 
Ziet er alvast mooi uit. Welke onderdelen zijn uit isomo ? Op foto's van afgewerkte modellen vind ik het niet terug.
 
De isomo onderdelen betreffen twee schroefbladen die als helikopterbladen zullen draaien boven op de toren. Op het einde van die schroefbladen zijn tevens twee motoren voorzien zijnde cilinders met een kleine schroef er in.
 
Goed begin Erwin, ook handig dat een mal is meegeleverd.

Fred
 
Heel bijzonder Erwin ! goed begin is er al en ik ben heel nieuwsgierig geworden..

Ook interessant om te zien hoe de torendelen worden gefixeerd om netjes te kunnen vastbakken.

veel plezier met dit project
compliment02_zps1f780117.gif
 
Tijd voor een update.
Tot gisteren gesukkeld met de toren om deze in een ietwat presentabele staat te krijgen. Probleem ligt er in dat ik niet vertrouwd ben met solderen alhoewel ik dit onderhand toch wat onder de knie begin te krijgen. Wanneer ik echter trachtte om het teveel aan soldeertin weg te halen en de metalen delen wat fijner te vijlen kwam er meestal wel één of ander onderdeel los waardoor ik kon herbeginnen. Eerst superlijm gebruiken en daarna soldeertin bevestigen gaf een stinkend, bijna high makend gas dat je beter niet inademt.
De toren moet volgens het bouwplan zwart gespoten worden en dit is het resultaat:

attachment.jpg

De schotel waar deze toren op moet bevestigd worden werd op maat gesneden, voorzien van primer en een laag zilver.
Hierna werd overgegaan tot het plaatsen van de zonnepanelen onder de vorm van decals, eerder plakkers, doch het bleek al vlug dat dit geen goede oplossing was. Alles er af gehaald en de schotel voorzien van een laag blinkende vernis alvorens een tweede poging te ondernemen.

attachment.jpg

Tweede poging bleek ook op niets uit te draaien en daarom de plakkers maar aangebracht met houtlijm. Het voorlopige resultaat is voor mij niet voldoende en dus zal er nog wat moeten gewerkt worden alvorens dit goed zal zijn.

Wordt vervolgd.:(:@
 
Dat is niet leuk dat het allemaal een beetje tegen zit Erwin.
Toch ziet de toren er zo best netjes uit, zo ook de schijf. ( maar in real live ziet het er vaak anders uit dan op de foto)
Blijft het nog steeds een bijzonder project dus niet de moed verliezen hoor!

Fred
 
Stom dat er plakkers bij de kit zitten en geen decals. Kunt ge die zonnepanelen niet spuiten ? Laagje blauw en dan wat "flakes" of "candy" erover ?

Of vraag het eens aan Bubble, die gebruikt ook zonnepanelen in zijn kits.
 
Ziet er toch al heel goed uit Erwin.
Inderdaad misschien aan Bubblegum eens vragen hoe hij te werk gaat voor zijn zonnepanelen.
Het is en blijft een aparte verschijning dat "vliegend eiland", maar ja, dat hebben wel meer van Panamarenko's creaties.

Mark
 
Jammer Erwin, dat het niet helemaal van een leien dakje gaat, maar wel tof om te zien
dat het model vordert :) ben echt heel nieuwsgierig..

Lekker doorgaan zeg ik, compliment02_zps1f780117.gif
 
oei, het gaat blijkbaar niet zo goed vooruit zoals je wilt , maar volhouden de aanhouder wint !;)
het ziet er toch al redelijk deftig uit.

grt Nicolas
 
Hey Erwin,

Breng dat maar eens mee naar de volgende vergadering om te bestuderen. Lijkt me op foto toch redelijk goed gelukt ;)
Straks is uw model beter ineengestoken dan het origineel, maar van panamarenko moet ge niet verschieten he.... (denk aan de kever in de tijd.... :) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan