Hoofdsponsor

1/72 Grendel doet een kindermaatje! (1/72 Dora knalpiepe!) [DONE]

G

Grendel

Guest
vorig jaar draaide er een "KABOOOM!" groepsbouw op m'n eigen kleine forumpje waarbij er geschutsstukken werden gebouwd en aangezien ik als onderwerpbedenker natuurlijk niet met een mini-knalstokje aan kon komen leek het me wel een leuk idee om dan maar gelijk voor zo'n beetje het grootste te gaan wat haalbaar was...

gebouwd tussen 24 juni en 27 augustus 2012 terwijl er ondertussen ook nog een 1/32 fw190 moest worden gebouwd wegens was voor een verjaardagscadeautje...

boel veel plaatjes dus verdeeld over meerdere updates!

______________________________________________________
Nou, het zal vast niet helemaal als een verrassing komen, maar ik ben dus inmiddels begonnen aan the mother of alle knalpiep'n, de Dora!

Toen ik een poosje terug dit groepsproject bedacht heb ik voor mezelf een lijstje aangelegd met knalspul wat ik zelf op voorraad had en modellen die eventueel aangeschaft zouden kunnen worden wegens die wilde ik eventueel wel bouwen en één van de knallerts die vrij hoog op de lijst stond was de Dora.
het lastige was alleen dat de dora in 1/35 (buiten boel veel duur in aanschaf wegens al gauw een 500+ euries...) ernstig belachelijk groot zou worden (ergens zo rond de 2 meter!) en ik nevernooitniet een plek zou gaan kunnen vinden om dat ding neer te zetten na het bouwen, dus die viel helaas af.

..totdat ik me herinnerde dat ik ooit ergens had gelezen dat er iemand een 1/72 dora had uitgebracht en na wat snel googelwerk kwam ik tot de ontdekking dat dat dus HobbyBoss was. hoewel nog steeds een vrij prijzig model wat al snel richting de 200 europeseta's liep in ieder geval al wel aanzienlijk handelbaarder, maar desalnietteplus nog steeds dus wel mooi een ruime meter lang!
natuurlijk dus nog steeds een flink apparaat, maar voor een model van dat formaat kon er wel wat verzonnen worden voor waar te laten en was de mogelijkheid om een beetje een mooie displaycase te maken nog wel vrij reeel.

kwam dus het laatste punt, en dat was de prijs. op egay zie je dit ding tegenwoordig langskomen voor 300 dollares en meer en in de gemiddelde webshop zie je bedragen tussen de 170 en 200 euries voor een dora in deze schaal (als ie al op voorraad is...) en hoewel ik niet zo heel veel moeite heb met het geld van mijn vrouw uitgeven was dit toch wel een hele flinke hap uit het maandelijkse "vrij te besteden"-budget. ikke dus maar efkes wat verders rondzoeken wegens je weet maar nooit, en hoewel ik eigenlijk al aan het overwegen was om een leopold te gaan bestellen vond ik dus mooi uiteindelijk een dora in een webshop voor onder de 140 euries.

en dan ook nog eens in nederland!!

rap besteld dus maar wegens straks plukt iemand dat ding voor m'n neus weg en gezien het formaat van dit monster is de kans vrij groot dat al mijn andere bouwplannen voor dit groepsproject niet uitgevoerd gaan worden want de doos die ik binnenkreeg bevatte toch echt 4,9 kilo aan plastic.

VIER KOMMA-F*CKIN'-NEGEN kilo!!

Aangezien alleen de sprueshots al voldoende fotomateriaal voor één update zouden opleveren (pak em beet 20~25 sprues en overige doosvulmaterialen...) heb ik er voor gekozen om deze keer eens niet alles te laten zien maar gewoon in het kort een impressie te geven van hoe belachelijk veel zooi je krijgt.

het model komt in deze doos:

dooske.jpg

afgetopt.jpg

afgetopt2.jpg

veul_plastic.jpg


..en aan ruimte ga je dit uiteindelijk zo'n beetje nodig hebben:

pasdah.jpg


dus.

al met al een wat langere intro dan doorgaans en dat komt eigenlijk omdat er over de dora, hoe groot ze ook was, eigenlijk niet zo heel veel feitelijks te vertellen valt! Ondanks dat er schijnbaar zo'n 1500 tot 2500 man nodig was om dit monsterkanon te bouwen, bedienen, onderhouden en beveiligen is er al met al maar vrij weinig aan fotomateriaal en documentatie te vinden en dat schijnt te komen doordat de fabriek waar deze megaknallers werden geproduceerd door de geallieerden dusdanig grondig met de grond gelijk werd gemaakt dat al het ontwerpwerk, de bouwplannen, de bijbehorende documentatie, de werkopdrachten en zo'n beetje alle andere zaken die met deze kanonnen te maken hadden nooit teruggevonden zijn.

Wat wel bekend is dat er in ieder geval 2 van deze gigantische 80cm knaldingen zijn gebouwd, de "schwerer Gustav"en de "Dora", maar er schijnen indicaties te zijn dat er mogelijk ook nog een derde is geproduceerd danwel in aanbouw is geweest, hoewel daar alleen maar indirecte bewijzen voor zijn.

de gustav en de dora waren zoals reeds vermeld 80cm geschutsstukken en even voor de inzichtelijkheid...

Dora_ammo_ref_pic_1.jpg

de 80cm kanonnen werden in de jaren '30 ontworpen ter voorbereiding op wo2 om ingezet te kunnen worden ter vernietiging/uitschakelingen van grote fortificaties en dan met name die fortificaties van de Maginotlinie
Doordat de blitzkrieg echter veel voorspoediger liep dan in eerste instantie verwacht waren beide geschutsstukken nog niet in positie toen de Duitsers bij de Maginotlinie aankwamen tijdens de slag om Frankrijk met als gevolg dat ze niet actief ingezet konden worden.

Bij de de slag om Sebastopol tijdens Operatie Barbarossa was er echter meer tijd om zaken voorbereiden en werd de Gustav ingezet. In totaal werden er 48 schoten gelost, verspreid over een kleine 2 weken, waarna de slag om Sebastopol gewonnen was en de Gustav kaput. nou ja, niet echt aan barrels ofzo, maar de loop was behoorlijk versleten aangezien er, samen met zo'n 250 testschoten tijdens de oorspronkelijke ontwikkeling- en testfase, zo'n 300 schoten waren gelost en de knalpijp daar toch wel wat schade aan had overgehouden.

De Gustav werd uit elkaar gehaald, verplaatst naar het noordelijke front waar een aanval op leningrad werd geplanned, op 30 km afstand van Leningrad opgebouwd voorzien van de reserveloop en vervolgens...niet ingezet.

de duutserts hadden op het laatste moment de operatie afgeblazen en gedurende de winter van 42/43 bracht Gustav de tijd nutteloos door met wachten op wat komen zou...

...en uiteindelijk betekende dat wachten op niks. Na de winter werd Gustav namelijk afgebroken en teruggebracht naar Duitsland voor groot onderhoud en verdere documentatie ontbreekt vanaf dat moment. er gaan verhalen rond dat Gustav ook ingezet is bij Warschau maar hier is geen enkel stuk bewijs voor en er wordt dus ook van uit gegaan dat dit niet meer dan een verhaal is.
De Gustav werd uiteindelijk opgeblazen in april '45, hoogstwaarschijnlijk om te voorkomen dat de geallieerden hem in handen zouden krijgen.

So much voor Gustav. how about Dora dan?

Hoewel ook Dora daadwerkelijk opgebouwd is geweest om ingezet te worden is ze geen enkele keer ingezet bij gevechtshandelingen. Toen ze eenmaal was opgebouwd op een kleine 15km afstand van Stalingrad waar ze ingezet zou gaan worden was het risico van inbeslagname door de sovjets inmiddels zo groot geworden dat Dora werd teruggetrokken en uiteindelijk niet werd gebruikt.
Dora werd uiteindelijk afgebroken en werd in onderdelen ontdekt door de geallieerden, enige tijd nadat de restanten van de Gustav waren ontdekt.

De Dora en de Gustav werden gebouwd in de Krupp fabrieken, hadden een bereik van zo'n 40 kilometer en konden ruwweg zo'n 14 schoten per dag lossen. de totale lengte van deze apparaten was zo'n 47 meter en de loop had een lengte van 32,5 meter.
De Dora en Gustav konden in 3 dagen geassembleerd worden door zo'n 250 man, maar niet voordat er een 2000 or so mensen druk waren geweest met het aanleggen van het speciale dubbele spoor. naast al het werkvolk was er ook een flinke groep beveiligingspersoneel aanwezig en werden ieder kanon beveilgd met 2 bataljons luchtdoelgeschut tegen luchtaanvallen en hoewel er in sommige bronnen wordt gesproken over 5000 (!) man personeel om de hele boel operationeel te krijgen en te houden wordt aangenomen dat de hoeveelheid mensen die nodig waren eerder zo rond de 2500 max lag.


Gustav2.jpg

goed, belachelijk formaat knalding dus en qua kit niet heel veel anders eigenlijk :wink:




damen en heren, IPhones en broodroosters....

Grendel doet een kindermaatje!

________________________________________________
________________________________________________

Bij eerste beschouwing ziet deze kit er om eerlijk te zijn, buiten dat het gewoon gigantisch veel stukkies zijn, eigenlijk niet eens heel erg ingewikkeld uit en waar ik het meest tegen aan denk te gaan lopen is de logistiek mbt een project als dit. normaalgesproken zet ik meestal de doos met sprues gewoon op de werkbank naast me neer en gebruik ik die als verzamelbak voor gebouwde onderdelen en overgebleven of later te gebruiken stukkies, maar in dit geval....

lastig.jpg


dat gaart mooi niepassenie :roll:

...en buiten dat die doos natuurlijk behoorlijk lomp groot is...waar ga ik de sprues moeten laten als eenmaal stap 1:

stap1.jpg


...achter de rug is?
leuk hoor, zo'n kleine en compacte werkplek waar de Ikea jaloers op zou zijn wegens elke cm3 wordt zo'n beetje nuttig gebruikt, maar voor dit soort projecten is de tent niet helemaal ruim genoeg om echt lekker te werken.

maar well..het is natuurlijk een gevalletje plakken met de riemen die je hebt dus ik moet het er maar mee doen :wink:



waarmee de kop d'r dus gelijk af is :cheesygrin:
ik had dus zoals je kon zien in ieder geval al het spoortrajectje aan mekander geplakt maar toen de lijm eenmaal droog was deed het allemaal toch wel heel erg flexibel aan. het spoorstuk is opgebouwd uit 9 losse "blokken" die middels een klikverbinding aan elkaar vastgezet kunnen worden, maar de passing is net niet helemaal 100% met als gevolg dat je toch wel wat kiervorming overhoudt. nou is dat op zich niet zo heel erg omdat ik plannen had met de ondergrond waardoor je eventuele kieren niet terug zou gaan zien, maar gezien het gewicht wat er op moet komen te staan leek het me een beter idee om toch wel alles goed stevig aan elkaar gelijmd te hebben zitten en dus zonder kieren.

in eerste instante dus al klemdingessen d'r afgeknipt zodat de lijmranden goed strak tegen elkaar aan konden worden gezet voor het lijmen, maar ondertussen werd daardoor de stevigheid ook weer iets minder.

maar wat extra styreen geregeld en vervolgens ter versteviging dit gedaan:

versteviging.jpg


de witte stukjes zijn puur en alleen bedoeld om de lijmverbindingen te verstevigen en de spruestukken moeten ervoor zorgen dat het geheel uiteindelijk niet door kan gaan zakken; als er een kilo of 5 aan plastic op zo'n holle bedoening komt te staan moet het natuurlijk niet gaan gebeuren dat de boel aan het doorzakken gaat...

en zoals gezeit had ie ook bedacht om net even wat meer met dat ondergrondje te doen dan domweg in mekander plakken en de boel bekliederen met verf. nou hebben die stukken spoorondergrond van zichzelf wel een aardig relief, maar als je wat dichterbij kijkt lijken het meer gestapelde eieren te zijn ipv brokken steen en dat leek me net efkes niet stevig genoeg. tiet veur de boel opnieuw aan te kleden dus!

nou had ik natuurlijk een paar mogelijkheden om dat te doen, maar uiteindelijk besloot ik om eerst maar de eenvoudigste uit te proberen en wel simpelweg omdat het een gigantische lap plastic is die herwerkt moest gaan worden en ik het wat zonde van de tijd vond om iets ingewikkelds en langdurends te gaan zitten doen zonder te weten of het resultaat me zou bevallen.

bring in de kattenbakvulling!

voor de kattenbak heb je diverse vullingen, maar voor de leukigheid op ondergrondjes heb je het meeste aan de klompvormende klei-variant. heeft van zichzelf al leuke vormpjes als je stenen na wilt bootsen, maar wegens 1/72 toch net wat te grof. dus wat doen we dan?

dan pakken we de hamert:

kattegrit.jpg


beetje hakken, beetje zeven:

zeven.jpg


zo dan, en maar eens een experimentje doen. dat kattenbakspul is natuurlijk erg goed in vocht opzuigen (joh!) maar wat zou er gebeuren als dat vocht niet gewoon water was maar verdunde houtlijm?

eens zien! bultje gruis op een plaatje styreen:

experiment1.jpg


vol laten zuigen:

experiment2.jpg


...en aan laten drogen gevolgd door een rondje fohn:

experiment3.jpg


kijk aan, dat kon maar zo gaan werken. een stukje spoor opgevuld:

opvullen.jpg


en even in nadenkstand gegaan. die korrels moeten dus wel de lijmoplossing opzuigen, maar aanbrengen met een penseel ging wat lastig worden op zo'n groot oppervlak; de zuigkracht van de korrels was dusdanig groot dat op het moment dat je d'r met een penseel+druppel te dichtbijkwam de gritkorrels zich meteen op lieten zuigen door de kwast en je die d'r vervolgens niet zonder een hoop geklieder weer af kon krijgen. aanbrengen met de airbrush was nou ook niet echt handig want dat grit weegt droog net niks en zou dan vervolgens zo'n beetje overal liggen behalve op de plek waar het hoorde dus hoe dan wel...

what about....

lijmtool.jpg


:cheesygrin:

nou alleen niet per ongeluk het verkeerde flesje pakken mocht er eens een keer een neus verstopt zitten :D

met het verstuifding was het natmaken van het grit een werkje van niks:

volzuigen.jpg



...en al vrij rap....:

doorbouwen.jpg

en%20vol.jpg


en dat was al met al dus een avondje werk.

...wat dan vervolgens de volgende ochtend teniet werd gedaan:

helaas.jpg


hoewel het er allemaal na een nachtje drogen best leuk uitzag was de hechting van het geheel toch niet echt optimaal en met een heel klein beetje wrikken kon ik zo hele plakkaten van de basis aftrekken. onderling zat het spul wel vrij goed verkleefd, maar door het vrij forse gewicht (het blijft klei natuurlijk en dan ook nog eens volgezogen met lijm) en de vrij lichte hechtkracht van houtlijm op plastic was het verre van stevig genoeg om langdurig te blijven zitten.

exit kattengrit, welkom optie 2!

nou heb ik een aantal jaar geleden eens bij de xenos een paar potjes "deko-sand" aangeschaft en één daarvan was deze:

volgende_poging.jpg


dat zag er uit als kattengrit, maar was in dit geval ècht grind, dus een stuk steviger, zuigt geen lijm op en...

middagje_kraken.jpg


...een heel stuk harder :roll:
uiteindelijk ben ik zo'n 4 uur bezig geweest met hameren, zeven, nog meer hameren en nog meer zeven om dit:

lijkt_weinig.jpg


bij elkaar te krijgen. en ja, ik weet dat er ook aquariumgrind is wat ruwweg even grof is, maaaaar...dat zijn doorgaans ronde steentjes en die wilde ik nou net niet hebben :cheesygrin:

goei, een vrij klein bakje dus, maar aan de andere kant:

weinig_nodig.jpg


zo heel veel ging er niet van nodig zijn natuurlijk. aangezien dit grind niet allemaal eenkleurig spul was zoals bij het kattengrit kwam ik al gauw tot de conclusie dat de boel wel gespoten moest gaan worden achteraf en wegens met dit soort korrelwerk krijg je honderdduuzendmiljoen hoekjes, gaatjes en open plekjes en om alles netjes dekkend grijs te krijgen ging toch waarschijnlijk wel een ondoenlijke klus worden

en om dan te voorkomen dat je d'r achteraf een boel geklootviool mee krijgt om al die vage bruine plekjes van de ondergrond weg te werken bedacht dat wellicht dit:

voorwerk.jpg


dus niet geheel onverstandig zou gaan zijn.

vervolgens even wat voorkleurwerk want nu kon ik er nog redelijk bij allemaal:

beetje_voorkleuren.jpg


und daar gingen we weer. eerst de boel wat bedekken:

gaan_we_weer.jpg


bewaterde houtlijm met afwasmiddel d'r door d'r bij om de boel op te vullen:

vollopen.jpg


en wegens "dat kan efficienter" de rest zo aangepakt:

efficienter.jpg


en na een half uurtje of zo:

allemaaaaal_steeeeentjes.jpg


vervolgens een wat lastiger klusje; de zijkanten. nou lopen die zijkanten natuurlijk mooi schuin af en met het grit was dat niet zo lastig omdat het een kwestie van een dun laagje vochtigheid was om een laagje grit op te kunnen brengen, maar met grind ging dat natuurlijk niet werken vanwege newton enzo maar toch uiteindelijk na een hoop kunst- en vliegwerk:

zijkanten.jpg

en_rondom.jpg


kon de boel opgekleurd gaan worden.

donkergrijs:

sproei.jpg


metertje of 6 aan drybrushwerk wegens zo'n 3 tinten steeds lichter wordend grijs:

drybrushen.jpg


alle railbevestigingsdingessen voorzien van een beetje roestigheid:

pokkewerk.jpg


en tijd om de balken zelf te voorzien van een kleurtje. nou had ik in eerste instantie gewoon een bruinig kleurtje olieverf gepakt hiervoor:

hmm_nee.jpg


maar nee, dat ging 'm niet worden. doordat de ondergrond net wat te donker was viel het bruin wel heel erg zwartig uit dus na wat interne overweging werd besloten om alle 110 balken eerst te voorzien van een zandbruingeel kleurtje...

herschilderen.jpg


en er vervolgens een beste plens p+ overheen te strooien om de boel goed te sealen.

aangezien d'r aardig wat blikjes droogtijd nodig waren voor het railbed werd besloten om dan maar vast verder te gaan met de rails. erg veel railstukken en aan de onderkant en bovenkant van de stukken zit bij allemaal een gietnaad waar de mallen net iet helemaal netjes uitgelijnd hebben gezeten tijdens het gieten. hierdoor liepen de railstukken wat moeizaam door de geleiders op het railbed en subtiel met een schuurpapiertje de boel wat uitdunnen ging niet echt werken. subtiel de onderkanten van de balken flink afschrapen however....

subtiel_schuren.jpg


...gaf in ieder geval een flinke bende :cheesygrin:
maar goed, uiteindelijk de boel ver genoeg uitgedund om soepel plaatsbaar te zijn en zowaar, zowaar...:

net_echt!.jpg


't begon er nog op te lijken ook.
..ware het niet dat dat natuurlijk best wel een vreemd kleurtje was voor een spoorbaan :wink:

metalizerspul van humbrol d'r overheen:

metalizer.jpg


en kuuk 't es glimmuh!

glimspoor.jpg


en toen de fun part ( :roll:): alle bovenkantjes van de rails voorzien van een stukje plakselband ter voorbereiding op de volgende spuitronde en, iets wat vrees ik nog vele malen zal gaan gebeuren deze build, vervolgens domweg productie draaien :roll:

productie?

ja. hoe kun je dit soort klusjes anders noemen?

:roll:

productiewerk.jpg


op bovenstaande foto zie je de verbindingsstukken voor de rails, echter moesten deze niet alleen uit de sprues worden gehaald (met 4 verbindingen per stuk) maar ook worden aangepast omdat door het nieuwe grindbed ze niet meer pasten. ook aan de achterkanten van de stukjes was wat werk te doen omdat daar een aantal pennetjes zaten zodat de stukkies precies in gaatjes op de rails konden worden geprikt (wat ook niet meer helemaal uitkwam door de nieuwe grindvloer)
en al met al was ik dus meer tijd kwijt met het passend maken van de verbinders dan het voorbereiden van de railstukken.

maar ja, 'tis hobby allemaal...

eindûhlûk de hele dekselse bende klaar zat voor wat kleurontvangstwerk en na wat bruinigoranja's te hebben gemengeld even lekker aan de sproei gegaan:

roestoranja.jpg


plakselband d'r af, de boel wat oppoetsen, op de bielzen zetten en hopsaflopsa:

kijk_aan.jpg


bijna klara!

alleen nog "even" alle balken bruin kliederen:

laagje_vet.jpg


en voor het idee:
tjoeketjoek.jpg

tjoeketjoek2.jpg


dus.

uiteindelijk alleen nog even rondgezwierd met de verfsproeiert om wat matte lak d'r op te krijgen en vervolgens de werkbank maar eens efkes aan kant gemaakt om wat meer lebensraum te hebben zodat ik nu EINDELIJK met m'n kanonnetje aan de slag kan!

zijtkant.jpg

lebensraum.jpg



inmiddels begonnen aan de 8 draagkarren voor het geheel en om alvast een korte samenvatting te geven...: 16 sprues, 8 karren, 80 wielen, ugh!



tot aan de volgende productieupdate vanuit sociale werkplaats "Grendels Plasticwerken Ltd."


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Suc6 man, ziet er in ieder geval al goed uit.
 
model is al klaar hoor;)

gebouwd tussen 24 juni en 27 augustus 2012 terwijl er ondertussen ook nog een 1/32 fw190 moest worden gebouwd wegens was voor een verjaardagscadeautje...
 
jawadde, mooi ding ... Heb hem al zien staan (in doos) maar ik hou persoonlijk niet van 1/72 schaal :( Maar wil toch mee kijken.
Doe zo verder
 
Ben ook benieuwd naar het vervolg.
Heb hem zelf ook al zien staan, is een zeer grote doos, toch voor schaal 1/72.
 
Ik heb het al gezien op je plakkersforum omdat ik deze zelf ook staan heb. Ik kijk alleen een beetje erg veel op tegen het bandwerk aan het onderstel :ohmy:
 
Ga deze zeker volgen voor je technieken die je toepast op de ondergrond.
Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar dan wel op 1/35.
Moet wel passen bij de rest hé.
 
1/35 is doorgaans hier ook de voorkeursschaal, maar dit apparaat is uiteindelijk ruim een meter lang geworden en in 1/35 heb je al gauw 2 meter 50 nodig.

ik woon niet heel erg klein, maar er zijn toch echt wel grenzen aan wat ik kwijt kan (het merendeel van de modellen die ik gebouwd heb staan (letterlijk) op elkaar gestapeld in een vitrinekast wegens chronisch plaatsgebrek) en een hele ruime 2 meter aan model is behoorlijk veel wel...

oh, en wegens het kwam in het topic op mijn forum zo uit liet ik daar even wat tussenstandfotootjes zien in plaats van een echte update te schrijven:

lol, had ik deadgames bericht ge-edit ipv d'r zelf 1 neer te zetten :roll:

maar ik zeit dus...

dawullikwelmaardoetniepassenie :roll:


en die wielen zijn inderdaad yaaaaaawn :roll:


de pest is dat ik die onderstellen niet lekker in één keer door kan bouwen als complete units maar tussendoor ook spuitwerk moet doen omdat je anders niet meer bij zaken als wielen, bladveren, etc kunt komen en het vervelende daaraan is dan weer dat ik dus aan het creatieven moet om later de hele boel te kunnen assembleren; de wielen kunnen bijvoorbeeld pas geplaatst worden nadat de bladveren geplaatst zijn, maar die bladveren moeten geplaatst worden na het spuiten van de wagon zelf.
da's dan op zich weer niet zo erg, ware het niet dat de asdelen waar de wielen inzitten geplaatst moeten worden aan de wagon vóór het spuiten om beschadigingen te voorkomen, maar als de assen geplaatst zijn kunnen de wielen er niet meer in worden gezet....


en als je dan vervolgens bedenkt dat het daarbij om 80 individuele bladveren, 80 asdingen, 80 wielen en 40 buizen om wielen te verbinden gaat die allemaal zo'n 3 sprueverbindingen hebben die opgeschoond moeten worden waarbij dan tussendoor ook nog zaken gespoten danwel geschilderd moeten worden terwijl de wagons (8 stuks...) gelijmd moeten worden en waar per wagon 2 van voor tot achter lopende "kieren" te zien zijn veroorzaakt door lijmverbindingen die dichtgemaakt moeten worden met styreen dan kun je je misschine wel indenken dat het logistiek een best wel ingewikkelde klus is en ook nog eens megasaai.

het ziet er allemaal erg mooi en goed verzorgd uit en het is absoluut een mooi model om te zien groeien, maar het bouwen is tot nu toe een behoorlijk geestdodende klus en deze kit nodigt erg uit om zaken die minder goed zichtbaar zijn maar gewoon af te raffelen want als je je bedenkt dat je van dit:

op_een_rijtje.jpg


uiteindelijk niet meer dan dit:

uiteindelijk.jpg


...terug gaat zien en je je vervolgens bedenkt dat ik met de wielen (da's 3 onderdelen per stel..) alleen al 2 avonden druk ben geweest met schoonmaken, plakken, spuiten, afplakken:

nou...jpg


..enzovoort, dan kun je je misschine wel bedenken hoe aanlokkelijk het is om vooral niet al te veel tijd in dat soort zaken te stoppen. voordeel is gelukkig dat deze kit, ondanks de grote mate van steeds maar weer hetzelfde doen, door z'n formaat wel meteen het resultaat van al het saaie werk goed laat zien als er eenmaal geassembleerd kan worden en dat, mits netjes uitgevoerd, dit apparaat door z'n formaat en imposantheid wanneer afgebouwd niet meer simpelweg een model zal zijn maar gerust een ornament genoemd kan worden!

we gaan dus stug door met het domme productiewerk en ik hoop zo tegen het eind van de week (ik heb nogal wat energievretende zaken in de vorm van sollicitatiegesprekken, lobbywerkzaamheden, praatdoktertmevrouwengesprekken, een dochter die af moeten zwemmen voor d'r b-diploma, haar paardrijtoestanden, onze eerste gezamenlijke aikido-proefles, CFB-trainig voor het werk, wat clientoverdrachtzaken en nog zo wat dingen op de agenda staan voor deze week...) in ieder geval de "draagwagonnen" klaar te hebben en een nieuwe update te kunnen doen.

oh wacht...
volgens mij heb ik bij dezen ook al efkes een mini-update gedaan :roll:

nou ja:

____________________________________________________

G. out dan maar :wink:
 
Ja, hallo, wat een beest is dit...
Dit is, zelfs in de "lilliput"-schaal, een monsterlijke kit.
Ga deze met de nodige belangstelling volgen, al was het maar voor de toffe tips die je mee geeft (kattenbakvulling...).

Mark
 
niet te doen man wat prachtig zeker een dat ik ga volgen en zeer veel zal bij leren bedankt voor de mooie uitleg .
gr dirk d
 
1/35 is doorgaans hier ook de voorkeursschaal, maar dit apparaat is uiteindelijk ruim een meter lang geworden en in 1/35 heb je al gauw 2 meter 50 nodig.

Weet ik Grendel.
Daarom staat hij op het verlanglijstje en nog niet tussen de stash.
 
Op naar pagina 2 zou ik zeggen. Dat wordt weer smullen ^^
 
Zoals gezeit ging het best een druk weekje worden alhier en dat kwam inderdaad ook wel zo uit. resultaat daarvan was helaas dat ik na de laatste update pas gisteravond er weer even aan toe kwam om wat te knutselen en wegens vanavond kwam er wat bezoek over de vloer heb ik al met al nog niet zo heel veel meer kunnen doen dan wat er al gedaan was tot nu toe.

efkes een kleine update dus, bestaand uit een uurtje of 4 aan werk...

________________________________________________
________________________________________________

Nou had ik bij de laatste update dus even vergeten te vermelden dat ik wel wat voorbereidingen had getroffen voor de volgende knutselsessie dus toch nog maar efkes terug naar afgelopen keer en nog even weer deze laten zien:

uiteindelijk.jpg


dat is dus één van de 8 draagwagonnen (bij gebrek aan een betere naam...) die qua opbouw zo'n beetje hetzelfde zijn en dus allemaal een flinke kier laten zien. nou snap ik dat productietechnisch dit haast niet te voorkomen is natuurlijk, maar modeltechnisch gezien ziet dat er natuurlijk dus voor geen meter uit.
die kieren gaan dus dichtgebakken moeten worden!

nou grijpt een beetje modelbouwer doorgaans bij dit soort ellende al snel naar de tube plamuur, maar in de loop der tijden heb ik geleerd dat plamuur dan wel lekker rap werkt, zaligmakend is het echter niet! doordat er een behoorlijk verschil in hardheid is tussen plamuur en styreen is het altijd lastig om beiden tegelijkertijd te bewerken (wat toch wel vrij essentieel is zeg maar :wink:) waardoor de kans dat je uiteindelijk na het spuiten kunt zien waar je met plamuur aan de slag bent geweest vrij groot is.

ik kies er dan dus ook doorgaans voor, en dan vooral bij het wat grotere werk, om aan de slag te gaan met styreen en lijm in plaats van met plamuur. voor de wagons (wagonnen?) ben ik begonnen met het aanbrengen van een flinke laag lijm over de naden en daar bovenop heb ik styreenpleisters geplakt:

naadjes_wegwerken.jpg


even week laten worden en vervolgens "nagerold" met het heft van een scalpel (om te zorgen dat het gesmolten styreen goed in de naad gedrukt wordt) en vervolgens de hele bende aan de kant gezet om goed te drogen. bij de volgende sessie zoveel mogelijk van het overtollige materiaal weggeschraapt met een scalpel, d'r een flinke laag aan lijm overheengestrooid (in dit geval revell contacta wegens da's relatief dik dus blijft netjes op z'n plek na het smeren en gaat niet aan de loop..):

kliederen.jpg


en als je dan die vreselijke derrie rustig laat drogen en vooral niet meer aanraakt wegens het kunststof wordt natuurlijk vrij onstabiel van zoveel weekmakers, dan kun je als het eenmaal droog is zonder al te veel moeite na een simpel rondje schuurwerk al dit resultaat hebben:

eerste_schuurwerk.jpg


om vervolgens na wat knip-, plak-, en nog meer schuurwerk al rap dit te hebben staan:

draagwagens.jpg


het kost allemaal even wat tijd aan voorbereiding, maar dan rammel je vervolgens toch echt wel in no time een heel stuk resultaat in elkaar. en als je je dan bedenkt dat de grote center parts bestaan uit 2 onderdelen dan kun je vast ook wel bedenken dat dit:

volgende_ronde.jpg


..een toch best wel rap te behalen resultaat is en dat je, ondanks al het saaie werk, toch best wel snel weer gemotiveerd raakt om verder te gaan omdat je toch wel erg nieuwsgierig wordt naar hoe het er uit gaat zien als de volgende verdieping d'r op komt.

wat trouwens wel een klein beetje een domper was, was dit:

jammer.jpg


constructietechnisch is het natuurlijk onvermijdelijk dat dit soort verbindingskieren ontstaan, maar gezien de rechte lijnen en hoeken had het toch mogelijk moeten zijn om de boel strakker op elkaar aan te laten sluiten lijkt me. gelukkig heb ik al eens eerder wat gebouwd dus ook in dit geval....:

opvullen1.jpg


komt ook wel weer goed :wink:

well, en terwijl dat stond te drogen tijd om maar weer eens in sociale werkplaatsstand te gaan en wat productiewerk te doen. boekje d'r bij, even kijken...

what

the

F*CK????

zucht.jpg


75 keer a13!!

en terwijl ik panisch begon te giechelen zag ik vervolgens dit...:

zucht2.jpg


35 keer a13 voor de andere kant!!!!!

...EN DA'S PER DEEL

:panic: :panic: :panic: :panic:

grmbl.

en gelukkig zijn het wel lekker grote stukjes natuurlijk:

endless.jpg


goddomme, en dit is nog maar tot pagina 7 allemaal:

page7.jpg



zucht


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Prachtige update alweer, en zo helder uitgelegd, dank U :)
 
Gaaaaaaaaaaaap...

't blijft toch bizar; zo'n groot apparaat met zoveel pieletjes en palletjes en in 3 avonden bouwen maak je niet meer dan een foto of 5 die dan vervolgens eigenlijk nul meerwaarde hebben...

...maar toch jullie d'r maar efkes mee lastigvallen :cheesygrin:

________________________________________________
________________________________________________

Nou kan ik natuurlijk wel reuze interessant gaan lopen doen over wat ik afgelopen week allemaal aan reusachtige werkzaamheden heb uitgevoerd en welke superingewikkelde verherverbouwingswerkzaamheden ik heb uitgevoerd, maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik nog steeds voornamelijk sociale werkplaatsklussen sta te doen en d'r dus bijster weinig boeiends te vertellen valt. op wat kieren die weggewerkt moeten worden op de grote stukken na blijft het allemaal voornamelijk een werkje van onderdeeltjes loshakken en opschonen en als je eenmaal alle onderdeeltjes klaar hebt voor gebruik en netjes soort bij soort in een bakje hebt zitten is het haast alsof je met een legodoos bezig bent.

de enige uitdaging blijft uiteindelijk te lijken zitten in je uithoudingsvermogen en het later vinden van een geschikte plek voor het ding; qua bouwen is het een klus die zelfs een beginner aan zou moeten kunnen.

goei, plakkerijvreugd met Dora dus en zo eindigde ik zo'n beetje de vorige update:

hier_waren_we.jpg


de kieren van de grote middendelen opgevuld met styreen en daarnaast alvast een beginnetje gemaakt met het opschonen van de kleine zut die op die grote lappen moet gaan komen. ik heb zelfs nog even overwogen om alle leidingen die je ziet lopen te vervangen door ijzertouw, maar aangezien ik toch ook dit jaar nog een paar andere kits wil bouwen heb ik daar toch maar van afgezien.

misschine doe ik dat wel als ik de gustav ga bouwen voor d'r bij.

uhhuh.

enniehoe, ik had dus die geulen dichtgekliederd en met wat snij en schuurwerk werd dat dus uiteindelijk zo:

dat_werd_zo.jpg


zoals je ziet heb ik de onderkanten niet dichtgemaakt en dat was puur vanuit luiheidsoverwegingen; er komt en een walkway boven te hangen en daarboven die megaknalpijp plus nog een heel platform waaronder een kantoorbak komt te hangen dus je gaat de onderkant nevernooitniemeer kunnen zien als eenmaal de boel in mekander gevrot is en gezien hoeveel werk ik nog voor de boeg had zat ik dus niet zo erg op nutteloze en tijdrovende klusjes te wachten.

dus.

zoals ik al schreef zit het voornaamste werk in het lossnijden en opschonen van onderdeeltjes en nadat ik dus pak m beet een avond of 2 bezig was geweest met 240 wieltjes, 48 doosjes, 14 kistjes, 8 staven, 4 driepootdingessen, 8 handgreepachtige gevallen en nog zo wat van dat kleine grut, was het plakken van al die rommel uiteindelijk niet veel meer dan een uurtje of 4 werk:

aangekleed.jpg


en tering, wat een tyfusklus..

...sprak hij met enig gevoel voor understatement :roll:

die fijne wieltjes hebben aan de achterkant dus niet een "staafje" dat in een gaatje valt, nee, ze hebben een half bolletje wat op het grote stuk in een holletje past. dat hield dus in dat als je een drupje lijm in in zo'n holletje neerlegde, de boel heel iets wijder smolt met als gevolg dat die kleine wieltjes dus niet automagisch netjes recht uitgelijnd werden maar allemaal, 1 VOOR F*CKING 1, uitgelijnd moesten worden wegens bolletje+ wijd holletje=kan mooi kantelen.

het plaatsen daarbij was dan ook nog eens een kwestie van allemaal met pincet en geloof het of niet, maar ik ben dus geen enkel wieleke kwijtgeraakt en de 10 or so reservewieltjes liggen nog lekker in het restantenbakje. ik zou d''r van schrik nog handig in worden ook :cheesygrin:

tja, en dat was het eigenlijk dan wel weer zo'n beetje voor deze update want verder kan ik dus niets, maar dan ook echt niets interessants melden over het bouwgebeuren; na het afronden van de grote middendelen was het gewoon weer net zo hard onderdeeltjes verzamelen:

wederom_productie.jpg


gevolgd door de boel opschonen en sorteren:

gevolgd_door....jpg


en al met al kan ik dus eigenlijk verder alleen nog maar een tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatje laten zien...

nou_ja....jpg


en toen was het verhaaltje al weer uit!




"en de boer, hij ploegde voort..."


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
En toen waren we alweer bijna twee weken verder...

ik moet zeggen dat het op privevlak momenteel vrij hectisch is in huize grendel, dus de prioriteiten liggen nou niet echt heel erg bij plasticverwerking en dus het vordert allemaal wat minder snel dan normaal gesproken.Ik had eigenlijk qua schema zo onderhand aardig richting verfspuit willen zitten, maar helaas peanutbutter, ik heb de rekkies nog niet allemaal leeg...

aangezien ik ook deze week weer takkedruk ga zijn wegens werkperikelen, verjaardag van de dochtert en volgende week ook nog even een weekje ofzo weg willen en doen alsof ik vakantie heb ga ik er dus maar niet al te hard van uit dat ik 1 augustus klaar ga zijn :(

ah well, gelukkig is er nog de optie tot een maandje verlenging dus wie weet haal ik het toch nog binnen de gestelde periode... :cheesygrin:
________________________________________________
________________________________________________

In de laatste update heb ik laten zien dat de bouw van de twee grote dragers afgerond was en ik begonnen was met het voorbereiden van de onderdelen voor de verbinding van de twee dragers en aangezien onderhand toch wel duidelijk zou moeten zijn dat er erg veel onderdeeltjes per keer moeten worden verwerkt ga ik voor nu gewoon even in wat grotere stappen overal doorheen.

al die stukkies en brokkies zijn dus verwerkt tot sub-assemblies en die heb ik dan vervolgens weer verwerkt tot dit:

verbonden.jpg


een dragend geheel dat mooi in mekander hangt met prittprut en zo heel langzaam aan....

wordt_al_minder.jpg


...wordt de stapel plastic al aanzienlijk minderder. well, en dan is dat treinstel natuurlijk al een vrij massief blok plastic en behoorlijk impressive, maar wait till you get a load of this!:

knalpijp1.jpg


wat nou freudiaanse compensatiedrang?

...en dan te bedenken dat Hitler schijnbaar behoorlijk last van smetvrees had en seks maar viesbah vond...

ennieweg, een beste knalpiepe dus!

best_lang.jpg


het voordeel was dan gelukkig wel weer dat zo'n grote pijp gelukkig wel uit lekker grote stukken plastic bestaat dus qua verwerking was het gewoon lekker aan de slag met p240 om de boel mooi gelijk te krijgen waarna d'r niet veel meer dan een paar rondjes waterpapier nodig was om de boel vrij netjes te maken:

lompe_stukken.jpg


en oh ja, ik had laatst een oproep gedaan voor wat 1/72 mennekes ter verduidelijking van de schaal van het geheel en met dank aan MarChant...:

voor_de_schaal.jpg

size_matters.jpg


dat is dus gewoon zo'n beetje het formaat een fabrieksschoorsteen!

en wegens da's een beste bats aan gewicht uiteindelijk heeft hobbybaas bedacht dat wat pe ( :cheesygrin:) toch wel handig ging zijn om de boel wat in balans te houden:

ijzerwerk.jpg


ende verreck:

pijp_klara.jpg


't werkt nog ook :wink:

vraag niet hoe het kan, maar profiteer d'r van!

volgende stap het aankleden van de knalpijpdragers met diverse leidingen, pieletjes en palletjes:

pijpdragers_aangekleed.jpg


...en om het idee te houden dat er een beetje schot in de zaak blijft zitten ook alvast het hoofdlaadplatform in elkaar gekliederd voor wat betreft de grote stukken:

platform.jpg


nou, en uiteindelijk was afgelopen donderdag de tussenstand dit:

tussenstand20120714.jpg


de onderdeeltjes voor het kantoortje dat onder het platform hangt liggen al klaar, en truth be told liggen die nog steeds op exact dezelfde plek wegens sindsdien ben ik niet meer aan knutselwerkzaamheden toegekomen...


tot geen idee!

______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Zo dan. terug van vakantie, nog net even een half weekje voor ik weer aan de arbeit moest dus nog mooi efkes wat dagen om wat plakwerk te verrichten. Nou moet ik zeggen dat ik vlak voor ik op verkansie ging eigenlijk al een flink eind op weg was richting afronding en ik na terugkomst eigenlijk voldoende had aan een avondje of 3 om de laatste spijltjes, trappetjes en hekwerkjes te bouwen en het plasticplakwerk af te ronden!

Inmiddels is om heel eerlijk te zijn dora dus al een weekje klara voor wat het plakgebeuren betroffeld, maar ik heb een goed excuus waarom ik niet al een poosje terug een verslag heb geschreven; hij's een beetje boel veel druk geweest met andere zaken!

in de loop der jaren is mijn haastig in elkaar geknutselde knutselplankje-aan-de-muur in m'n schuurtje geevolueerd tot een volledige werkbank en eigenlijk stoorde ik me al een behoorlijke poos aan al dat ongeschilderde MDF wegens dat was zo onderhand verworden tot één grote, grauwe vlekkenbende. ik had mezelf voorgenomen om gedurende de vakantie de boel dus wat op te pimpen na het afronden van de dora, maar door allerlei RealLife(tm)-toestanden liep het bouwen van de dora wat uit en tja, dan moeten er opeens keuzes worden gemaakt natuurlijk.

Uiteindelijk werd besloten dat de schuur oppimpen een ingrijpender klus ging zijn dan het spuiten van de Dora en aangezien er voor de komende periode vrij veel drukte aan lijkt te gaan komen verwacht ik niet nog erg veel tijd te gaan hebben om een grootschalige klus uit te kunnen voeren dus eerst schuur oppimpen en dan dora spuiten ging het worden!

en met grootschalig bedoel ik dan in dit geval dus dit:

eerst maar eens even de voorraad plastic die in 't schuurke was ondergebracht richting woonkamer verslepen:

ontruimen.jpg


gereedschap en materialen uitruimen:

leeg.jpg


om de 10 minuten vervolgens je nek bijna breken omdat al die zooi in het mini-schuurtje moest blijven zodat er amper loopruimte overbleef:

zooi.jpg


de muren onttakelen:

best_leeg.jpg


plaatje hout regelen om eindelijk die achterwand eens een beetje glad en minder stofgevoelig te maken:

leeg2.jpg


ondertussendoor ook nog wat vers plastic in huis halen:

buit20120810.jpg


...waarna het stamhoofd toch wel enige tekenen van irritatie begon te vertonen wegens de boel moest nogal verbouwd worden om al dat plastic voor nu op te kunnen slaan:

staat_wat_vol.jpg


maar gelukkig kon ik wel gisteravond in ieder geval nog even de hele bende in de grondverf zetten en vanochtend alles even opschuren:

grondverf.jpg


..en heb ik de middag gespendeerd aan het spul insmeren met glimwit:

glimmm.jpg


duhuuus....

per morgen weer een paar daagjes onder de pannen met werkwerkzaamheden maar met wat mazzel volgende week ruimte om tante Dora te voorzien van wat grijze make-up! de boel zou tegen die tijd toch wel uitgehard zat moeten zijn om weer ingepakt te kunnen worden :wink:



________________________________________________
________________________________________________

Elkeweg, het is natuurlijk wel leuk om die verherverbouwingsellende even te laten zien, maar daar klikken jullie natuurlijk heulegaat niet voor!

Plastic willen we zien, naakt en glanzend lichtgetint plastic!

ofzo.

Sinds de vorige update alleen dus eigenlijk nagenoeg niets spannends meer gedaan; het bleef hetzelfde knip-, schuur- en plakwerk waar ik nu al een paar weken mee bezig ben en het enige structurele werk was eigenlijk dit nog:


kraan.jpg


voor de rest was het voornamelijk nog tig sprues verwerken met pieletjes, palletjes, hekjes, trapjes en dat soort kleine zooi:

hekjes.jpg


maar met dat achterdek zo'n beetje klaar ontstond er toch wel even een klein probleempje; met die kranen achterop het geheel paste het ding dus mooi niet meer onder m'n gereedschapsbak! tiet veur wat extra lebensraum te annexeren dan maar!

stamhoofd blijgemaakt:

op_tafel.jpg


"ja maar, ik ruim ondertussen ook op hoor! kijk maar; een HALVE vuilnisbak met lege sprues!!!"

halve_bak.jpg


:cheesygrin:

gelukkig had ik ondertussen nog meer hekjes om mee te knutselen:

meer_hekjes.jpg


en finally.....

plakwerk_klaar.jpg

plastic_klara2.jpg


plasticplakkerij achter de rug!

Wegens inmiddels al boel veel laat toen ik bovenstaande foto's maakte besloten om het knalstuk maar nog een nachtje op de werkbank te laten staan en wellicht was dat uiteindelijk toch wel een slimme keus geweest. de volgende morgen troffen we namelijk het spoordeel met de daaropgeplaatste wagentjes zo aan:

geen_idee.jpg

best_dood.jpg


en echt waar; d'r is niets in scene gezet! geen idee hoe onze sluiptijgerts het voor mekander hebben weten te krijgen maar die muis is echt herstikke dooi gegaan op het spoor!

Kun je wel denken dat de Maus een belachelijk project was dat uitblonk in grootheidswaanzin, de Dora wint het dus een jaartje of 70 laterder nog steeds met gemak :cheesygrin:

but goed, al met al was het plakwerk dus eigenlijk wel gebeurd en na wat laatste reparatiewerkjes kon de hele dekselse bende samengeassemblagieerd worden en heb ik voor nu even dit:

dora_klara.jpg


veilig bovenop een kast geparkeerd tot er tijd is om aan de sproei te gaan :wink:

als de schuur weer helemaal gebruiksklaar is resteert er alleen nog wat laatste schuurwerk en moeten even de PE roosters van de walkways geplakt worden en dan kan er toch echt begonnen worden met schilderwerkzaamheden!

(en als alles in de Grote-Mensen-Wereld een beetje meewerkt ga ik dit apparaat nog af krijgen ook voor 1 september. wil dus zeggen dat al die puny kannonekes waar de anderen mee bezig zijn ook zekers af moeten kunnen zijn tegen die tijd. no excuses!

:cheesygrin:

bis spater!


______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
Nou, net even aan het rekenen geweest en het ziet er naar uit dat ik sinds vorige week donderdag dus meer dan 100 uur heb gewerkt...

...maar ondertussen op de een of andere manier alsnog wel m'n schuurverherverbouwzaamheden af kunnen ronden;

afgerond.jpg


..een stuk of heel veel nieuwe dozen voor de shop op kunnen halen (met dank aan het stamhoofd die wel wilde taxirijden doen) en ook alle verkleurde plakkerts uitgezocht en te bleken gehangen:

plakkers_bleken.jpg


en zellufs, nu de werkbank dan toch klaar voor gebruik was, de hele boel uit kunnen stallen...:

ready_to_rumble.jpg


...en na 3 spuitsessies van een aantal uur...:

drie_sessies.jpg


...de boel klaar kunnen maken voor het echte spuitwerk (en dat zwart is omdat er panzergrau op moet gaan komen en dat een erg saai en inspiratieloos kleurtje van zichzelf is waardoor je beter een zwarte ondergrond kunt hebben wil je de kleurtjes een beetje leuk divers willen maken...) zodat er wellicht aankomende week wat met de eindkleuren in het rond kan worden gezwierd!

ik heb nu alleen nog een dienst staan van maandag op dinsdag en ben dan een weekje or so vrij (hoewel ik wel wat daagjes de hort op ga zijn wegens aangezien ik per 15 september een andere -vaste- baan ga hebben ik nu dus eindelijk ècht ontspannen een beetje verkansie kan gaan spelen) dus met wat geluk ga ik zowaar de deadline uiteindelijk nog halen ook!

en bij gebrek aan ploatiens dan maar even wat vulling uit eigen tuin...

vulling.jpg


of van net om de hoek:

om_de_hoek.jpg


of van een vlak in de buurt stuk bos en hei...

naar_hoor.jpg


vervelend hoor, in "de provincie" wonen :cheesygrin:


met wat mazzel de volgende keer grijzegeitjes!




______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


g. out
 
dammit, heb je in planning om een beetje een leuke update te maken, kom je er bij het foto's checken achter dat je toch mooi hebt vergeten de instellingen van de camera aan te passen nadat je de hele bende spiegelwit hebt geschilderd en er dus veel meer lichtweerkaatsing is :roll:

in plaats dus van een stapel plaatjes waarin stap voor stap is te zien hoe ik de boel heb gespoten (in maar liefst 2 uur en 45 minuten en met niet meer dan een half potje panzergrau!) kan ik niet meer doen dan de enige foto die nog enigszins niet distorted is te laten zien:

grijzegeitjes.jpg


ach ja; al met al was het toch niet heel erg schokkend allemaal wegens onderhand al vaak zat in detail laten zien volgens mij :wink:


ik heb voor deze foto de daglichtlamp uitgegooid en de enige belichting is een standaard tl-buis. en dan nog zit de boel behoorlijk tegen overbelicht aan!


oh, en voor de duidelijkheid; de rest van de foto's is dus zo:

van_de_waps.jpg

van_de_waps2.jpg


...en erger :roll:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan