Hoofdsponsor

1/35 Nòg meer KABOOOOM! (12,8cm pak44) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
wegens het weekend is weer voorbij en hij's te druk om wat nieuws te doen aan de m939 maar weer eens eentje uit den ouden doosch....______________________________________________________________________________

Wegens het doet hier wat rustigjes aan de laatste tijd maar weer eens tijd om hier wat plaatjes van mezelf neer te gooien.
Al een poosje vrij druk met ziekenhuizen en bijbehorende toestanden hier dus ik heb wegens wat beperkter tijd regelmatig de keus tussen òf bouwen, òf schrijven en guess what... :wink:

Hoewel er de laatste tijd meerdere modellen over de werkbank zijn komen wandelen is dit de meest recent afgeronde en het leek me wel handig om even wat plaatjes weg te werken voordat ik dit ding weer vergeet en weer tig doosjes verder ben voor ik d'r weer aan denk :roll:
Voor de mensen die tegenwoordig regelmatig in de chat rondhangen weinig nieuws waarschijnlijk (d'r komen nogal eens wat plaatjes langs als ik zit te bouwen zeg maar :wink:) en hier ook al een paar keer op wat foto's voorbijgekomen volgens mij maar toch nog maar even the whole sjebang om zeker te kunnen zijn dat er geen achterstallige plaatjes op de servert rond blijven zwerven (ik las net dat m'n serverruimte verruimd is naar 50gig opslag dus het zou wat jammer zijn als dat in no-time vol staat met niet gebruikte plaatjes zeg maar :twisted:)

Nou was ik de laatste tijd al een paar keer bezig geweest met wat knalspul om m'n oliekliederij wat onder de knie te krijgen en toen ik het lijdend onderwerp van dit bouwprojectje te koop zag staan in de recyclehoek had ik meteen zoiets van:"ooooh, da's ook een leuke om op te smeren".
Gelukkig had ome mark ook al een stapeltje kits besteld staan (joh!) en kon deze mooi meegestuurd worden en niet heel veel laterder kon ik een eerste blik werpen op dit dooske:

dooske.jpg


...een pak44! Op de voorkant een mooi opgewerkte computertekening en één van de twee -voor zover bekend- bestaande foto's van dit apparaat.

"Great Wall Hobby" klinkt waarschijnlijk voor het merendeel van de lezerkens vrij onbekend en dat zou maar zo eens kunnen zijn omdat dit een vrij nieuw "merk" is; GWH is een onderdeel van Lion Roar (wellicht wat beter bekend..), een bedrijf dat voorheen voornamelijk dit soort spul:

buit_december03.jpg


..produceerde en zich tegenwoordig ook bezig houdt met plasticjes op de markt brengen.
Nou, en wat gaat ie precies bouwen dan? Zoals gezeit een pak44 anti-tankkanongevalapparaatboemding en voor den duiding....:

______________________________________________________________________________
de Krupp 12,8cm Pak44

Het 12,8cm pak44 geschut was een Duits anti-tank geschut wat werd ontworpen richting het eind van de tweede wereldoorlog, gebasseerd op ervaringen die werden opgedaan aan het oostfront in 1943.
De Duitsers kregen aan het oostfront te maken met russisch 122mm geschut en dienden een verzoek in voor een vergelijkbaar stuk geschut. In eerste instantie concentreerden de ontwikkelingen zich voornamelijk op een stuk veldgeschut, het Kanone K44 maar toen er zwaardere tanks in de vorm van de IS-2 aan het front begonnen te verschijnen werd het ontwerp aangepast om ook ingezet te kunnen worden als anti-tank geschut.
De keus om het nieuwe geschutsstuk te voorzien van een 128mm loop kwam voort uit praktische overwegingen; fabrieken waren al ingesteld op deze geschutsdiameter omdat eenzelfde diameter gebruikt werd voor marinegeschutsdelen en zonder verdere aanpassingen konden er dus relatief eenvoudig geschutsbuizen worden gemaakt voor de pak44.
De fabrikanten Rheinnmetall Borsig en Krupp kregen beiden een ontwerpverzoek voor de pak44 en tegen eind 1944 werden de eerste prototypes beschikbaar gesteld voor testdoeleinden. Al vrij snel bleek de voorkeur uit te gaan naar het ontwerp van Krupp en kwam het ontwerp van Rheinmetall te vervallen maar na verdere tests bleek ook het ontwerp van Krupp niet echt levensvatbaar te zijn in z'n huidige vorm; de pak44 werd ontworpen als gesleept geschut, maar 11 ton was toch net even teveel van het goede om praktisch te zijn in gebruik.
In totaal werden er zo'n 50 geschutsdelen gebouwd die geplaatst werden op (verschillende) bestaande onderstellen maar productie van deze mobiele, niet gemotoriseerde varianten werd daarna stopgezet.
Het einde van het gebruik als sleepversie was echter niet tegelijkertijd ook het eind van het pak44-geschut zelf; uiteindelijk belandde deze als hoofdgeschut in onder andere de jagdtiger en werd het gebruikt als basis voor bijna alle zware tanks die aan het eind van de tweede wereldoorlog op de tekentafel lagen.
...Maar da's dan weer een verhaaltje voor een andere keer.;-)

en nu kan ik natuurlijk ook nog een heel lijstje met technische gegevens neer gaan zetten, maar bij de eerstvolgende overhoring weet ik zeker dat jullie al die nummertjes al weer kwijt zijn, dus laten we zeggen dat dit ding op 1000m door 22cm aan pantser heen kon knallen en op 2km nog steeds door bijna 15cm.

Niet met de twingo in de weg gaan staan dus!
______________________________________________________________________________

Ik moet zeggen dat mijn eerste kennismaking met deze doos een beetje schrikken was; het voelde behoorlijk aan als een lege doos en toen het deksel d'r af ging was dat duidelijk niet helemaal zonder reden:
schrikken.jpg


bovenop lagen dan wel een boekje en een kleurenschema, maar na wat verdergraven (oftewel het papierwerk d'r uit halen) kwam de bodem angstwekkend snel in zicht:

waar_is_alles.jpg


nou vind ik het doorgaans niet zo'n probleem om geld uit te geven, maar hier werd ik toch wel een beetje verdrietig van; deze doos kost nieuw zo'n 40~45 euries en dit is wat je krijgt voor dat geld:
boekje.jpg

een boekje met bouwbeschrijving (ja joh, echt!)

een erg nuttig kleurenoverzicht (not :roll:):
kleurenoverzicht.jpg


heeeeel veel plastic (not):
sproetje1.jpg

sproetje2.jpg

sproetje3.jpg


en een reuze interessante bak aan PE spul om de boel te superdetailleren (raad eens :roll:):
jammere_ijzerwaren.jpg


tja, en als je dan bedenkt dat GWH onderdeel is van een bedrijf dat PE produceert dan is dat plaatje toch wel vrij jammerlijk; niet alleen omdat het zo weinig is maar ook omdat het gewoon van dat gewapende plaatstaal is wat ook in de dozen van trumpeter wordt geleverd.
Lion Roar heeft (natuurlijk..) een apart setje voor dit apparaat in de handel met een metalen loopje voor zo'n 25(!) dollar maar da's dus wel een hele hoop geld voor een metalen staafje. Met zo'n prijs is het trouwens wel te begrijpen dat het een aparte set is en niet standaard in de doos meegeleverd wordt; trumpeter heeft hetzelfde model ook in de handel voor net een paar euries minder (ik geloof ergens rond de 35) dus als GWH de loop mee zou leveren en de prijs dus rond de 60~65 euro zou zetten (voor een simpel kanonding!) zouden ze waarschijnlijk weinig tot niks aan dozen wegzetten.

En oh ja, had ik al gemeld dat trumpie dus wèl een ijzeren pijp meelevert, niet een plaatje met 5 stukjes pe maar gewoon 3 PLAATJES pe met een stapel meer en ook nog eens de cylinders helemaal uitvoert in metaal (dus niet alleen 2 helften maar 4 buisjes in totaal)?

Nou zat deze kit echt wel heel erg prima in mekaar hoor (zoals straks wel zal blijken), daar niet van, maar de prijs staat absoluut niet in verhouding tot wat er geboden wordt. Ik bedoel...:
megadoos.jpg


da's dus gewoon minimaal 40 euries en da's toch wel al gauw een weekje eten op tafel tegenover een paar gram plastic!
Ruim 85 guldens in echt geld dus, voor een hoeveelheid plastic die revell in een 1/72 doosje drukt voor blokkerprijzen...

nou ja, voordat het helemaal over gaat komen alsof het maar een prutding is (want dat was het zeker niet; het bouwde prima weg allemaal) maar eens even laten zien over het hoe en wat voor wat betreft het bouwen van dit ding.

Komt ie!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

Alvast efkes ter inleiding op het bouwfestijn en voordat er vragen komen; ja, Hobbybob doet tegenwoordig plakken met aceton. Gewoon een flesje van de drogist of apothekert voor een paar euro en simpelweg aanbrengen met een dun penseel.
Aceton is waterdun en vanwege lang leve de capitulaire werking (dank u mark; nou kom ik d'r ook niet meer van af :wink:) vloeit het netjes overal tussen en levert het geen lijmvlekken op. Efkes voor het laten zien van het verschil tussen lijm en aceton (waarbij de lijm in dit geval tamiya ultra thin was..):

welke.jpg


..en doet maar raden welke van de twee met lijm is gedaan en welke met aceton :cheesygrin:
aceton vervliegt wel erg snel, dus vooral de dop d'r wel ophouden als je niet bezig bent, maar buiten dat werkt het allemaal vrij eenvoudigjes.

Maaaaar...een pak44 dus. Zoals gezien bestaat dit ding dus uit vrij weinig stukjes en dat had eigenlijk best wel als gevolg dat (mede doordat het aantal weinige stukkies erg goed aan mekaar waren te zetten..) na een avondje klieren het onderstel eigenlijk al wel klaar was:

avond1.jpg


...en het geschutsdeel de volgende ochtend...:

volgende_dag.jpg


zo. klaar :cheesygrin:

en oh ja, bij deze stel ik u voor aan Kleiner Hans, mijn nieuwe werkbankbewoner. Ingehuurd om af en toe wat bij modellen te poseren om een beetje te laten zien hoe groot een apparaat nou eigenlijk was/is en om te voorkomen dat ik me wat eenzaam ga voelen zo in het schuurtje tijdens het plakken (...schrijft 'ie terwijl 'ie tegenwoordig bijna meer zit te tikken in de chat dan daadwerkelijk aan het bouwen is als ie in de schuur zit :roll:)
de hele bouw was dus eigenlijk in een uurtje of 8 afgerond en het enige minpuntje wat ik uiteindelijk kon vinden was dit:

enige_minpunt.jpg


de bak waar de knalpijp overheenloopt is opgebouwd uit twee helften en dat veroorzaakt een flink zichtbare naad. Niet dat dat nou een heel groot probleem is wegens zo opgelost met een stukje plasticard:

minpunt_opgelost.jpg


maar je mot toch wat te drammen hebben :wink:
de hele dekselse bende vervolgens maar weer uit mekander geschroefd en uitgespreid over de werkbank:

spuitklaar.jpg


en tijd voor de verfsproeiert. Maar ja, wat noe dan. Op het oh zo bruikbare kleurenoverzicht wordt dit ding uitgebeeld in zandbakbruin en als je de twee bestaande foto's bekijkt lijkt dit aardig te kloppen, maar ik had wel een beetje zoiets van:"been there, done that, not wanna be doing it yet again :roll:"
maar tja, panzergrau leek me ook niet wat dus hoe maken we de boel nou efkes net wat minder saai?
Ah well, eerst in ieder geval toch maar even de basiskleur d'r opgooien:

gezellig_bruin.jpg


lekker gezellie van de bruinig gele allemaal! Bietjen opkleuren die handel, lichte plekkies, donkere plekkies, hmmmm...BORING!

Tiet veur gek te doen dan maar :cheesygrin:

wat_kleurtjes.jpg


gevalletje creabea doen (en nee, het was niet helemaal m'n eigen idee om eerlijk te zijn):

creabea.jpg


groenegeitjes d'r over:

groen_ja.jpg


en ooooh, kiek um goan, kiek um goan. Lekker fout of wat?

lekker_fout.jpg


dat dacht ik:-)
dat splinterwerk is natuurlijk niet heel erg superwaarschijnlijk, maar ach, in het kader van de wehrmacht '46 scenario's kan ik er echt wel een verhaaltje omheenplakken mocht er een klinknageltellert over gaan drammen en besides dat ziet het er zelfs nog wel aardig uit ook volgens mij. Of nou ja, dat gaat het doen straks is de bedoeling. Voor nu is het namelijk allemaal nogal boel erg veel vaal en zelfs een laagje glimmerettesap maakte dat niet heel veel anders:

glimmerette.jpg


wat de boel echter wel aanzienlijk minder vaal en een hoop meer vuil maakte was dan weer dit:

olieverfjes.jpg


olieklieder! Vervolgens volgens de al heel wat keren eerder getoonde manier wat aan het schoonmaken geweest:

uitpoetsen.jpg


de rest van het gebakje ook nog maar wat ingesopt aan opgepoetst en dat maakte het allemaal al net efkes anders:

tussendora2.jpg

tussendora.jpg


...en vervolgens was toen opeens de inspiratie op :(
het apparaat een poosje aan de kant gezet, nog even een ander knalgebakje tevoorschijn gehaald, gestript, opnieuw gespoten, bekliederd en na een paar dagen samen op een plankie geparkeerd om te kijken of die twee gezamelijk in de vitragekast tentoongesteld moeten gaan worden (wegens dankzij oa de b4 werd er begonnen met het ontwikkelen van de pak44..):
voor_later.jpg


..maar ik zat nog steeds enigzins vast met dit ding. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten om d'r verder alleen nog maar een paar kleine dingetjes aan te doen omdat anders de kans te groot was dat 'ie achter in een kast zou verdwijnen en het maar zo te laten. Wat minimale chippies hier en daar gedaan, wat verdwaalde stukkies voorzien van een ander kleurtje en de banden netjes schoon gelaten vanwege het idee om er op den duur een museumstaatplankie onder te zetten waar ie samen met de b4 op gaat komen.
Nog even een laagje matte lak d'r over ter ontglimming:
ontglimmen_en_chips.jpg


en nog hier en daar wat dingetjes op de knalpijp gekriebeld met krijt met het idee dat het een testexemplaar zou kunnen zijn met een knalpijp vers uit de fabriek.

Wegens klaar genoeg voor nu een hele batterij klaraplaatjes gemaakt en dus net tot de ontdekking gekomen dat moeders de baas vrolijk in de instellingen van de camera heeft lopen priegelen met aks gevolg dat m'n kleurinstellingen nogal van de waps zijn. Plaatjes kunnen dus even wat van slag zijn wat kleuren betreft.... :roll:

gaart ie:

klara01.jpg

klara01a.jpg

klara02.jpg

klara02a.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg

klara06.jpg


dames en heren, wat mij betreft...

KLAAR IS KLARA!

...en dan nu weer even wat gaan vliegen de komende tijd!

______________________________________________________________________________

Toedels!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat gebeurd er in feite met de modellen na het bouwen?
Hou je die allemaal?

aloha,

het meeste wat ik bouw staat op m'n zolder opgestapeld in een vitrinekast een beetje weg te stoffen :wink:

eens per jaar sta ik met m'n aan m'n eigen forum gekoppelde webwinkeltje op de ESM in nieuwegein en dan breng ik nog wel eens wat modellen mee om het forumtafeldeel te helpen vullen maar da's eigenlijk de enige actie dit dit plastic na het in de kast verdwijnen doorgaans nog meemaakt. de m939 gaat waarschijnlijk wel een uitzondering worden en komt waarschijnlijk wat meer in het zicht te staan omdat dat hele project al met al een klein maandsalaris begint te kosten (ik verwacht vandaag nog weer wat extra spulletjes binnen te krijgen zodat ik weer verder kan..) en da's natuurlijk dan wel weer wat jammer :wink:
 
Mooi en leerrijk verslag van deze. Had toch niet graag aan de verkeerde kant van de loop gestaan toen dit schoot...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan