Hoofdsponsor

1/35 Grendel friemelt een FlakPanther! (dragon dingen) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
alweer van efkes geleden (oktober 2011) maar wellicht wel grapvol om langs te laten komen hier;)

________________________________________
Grendel friemelt een FlakPanther!

Tja, dan heb je een weer eens een tankie gebouwd, had je zo bedacht dat die best leuk voor op de ESM-tafel zou zijn en dan bedenk je je opeens dat je als criterium voor de tafel had gesteld dat er allen modellen op mochten komen te staan waar ook verslagen van terug te vinden waren op het forum...

Het moet dus maar weer!

:cheesygrin:

...en wat heeft 'ie dan deze keer precies in mekander gevrot?

welllll.....
________________________________________
Panzerkampfwagen V "Panther"



De Panzerkampfwagen V, officieel de Sd.Kfz.171, was een middelzware tank die ontworpen werd na ervaringen opgedaan ten tijde van operatie Barbarossa waarbij al snel de conclusie werd getrokken dat de op dat moment in gebruik zijnde pantservoertuigen niet opgewassen waren tegen de door de russen op het slagveld ingezette T-34 en KV-1 tanks; zowel de bepantsering en de bewapening van de Duitse voertuigen waren in verhouding veel te zwak en vanuit het veld kwam dus al gauw de vraag naar sterker materieel.
Ondanks dat de Duitsers al bezig waren met het ontwikkelen van een nieuwe zware tank (die later de Tiger I zou worden) was er toch vooral vraag naar een nieuwe middelzware tank en dan bij voorkeur één die beschikte over de sterke pluspunten van de Russische tanks; schuine vlakken waar vijandelijk vuur sneller op zou afketsen, een 75mm geschut om het veel dikkere russische pantser mee te kunnen doorboren en bij voorkeur bredere tracks zodat tanks minder snel vast zouden lopen.
De voorkeur ging uit naar een kopie van de T-34, maar door de persoonlijke bemoeienis van Hitler werd er besloten tot het ontwerpen van een volledig nieuwe tank die uiteindelijk bekend zou worden als de Panther.

Het oorspronkelijke ontwerp werd in mei '42 gepresenteerd en ondanks alle nog aanwezige tekortkomingen (en tegen de adviezen van de ontwerpers in) werd op bevel van Hitler zelf, zonder verdere tests uit te voeren, de Panther in productie genomen waardoor in januari '43 al de eerste voertuigen "gevechtsklaar" werden opgeleverd.
uiteindelijk werden er een kleine 6000 stuks geproduceerd en gedurende de loop van 1944 werden de meeste initiële problemen langzaamaan verholpen en opgelost en groeide de panther uiteindelijk uit tot de voor Duitsland meest succesvolle tank gedurende WOII
________________________________________

een pantertje dus!

en niet zomaar een pantertje, neenee, een flakpantertje zelfs!

dooske.jpg


eentje uit de collectie van cyber-hobby wat eigenlijk betekent dat het een dragondoos is die opgepimpt is met wat extra plasticjes om zo in ieder geval nog wat laatste druppels geld uit de mallen te kunnen persen ( :cheesygrin:)

...en wegens Dragon natuurlijk een sh*tload aan plastic waarbij je je afvraagt hoe het ooit in de doos heeft gezeten:

sproei1.jpg

sproei2.jpg

sproei3.jpg

sproei4.jpg

sproei5.jpg

sproei6.jpg

sproei7.jpg


hmm, of toch eigenlijk niet echt deze keer. tuurlijk zeker een respectabele stapel onderdelen, maar ik heb hier dragondozen liggen die ik letterlijk niet meer helemaal dicht krijg...
maar goei, een panther dus, voorzien van flaktoren en voor de leut hebben ze er bij cyber-hobby ook nog een setje mennekes bijgegooid:

sproei8.jpg


...die met name leuk in de reservebak gaan staan wegens van dat poppetjeswerk heb ik nooit echt de lol kunnen vinden.
ook voor het idee nog een GIGANTISCH plakkervel om de boel wat op te fleuren:

plakkers.jpg


en om de bouw nog wat te rekken de treks in dit soort stukkies:


treks.jpg


en dat rekken is nog niet eens zo heel er vreemd want als je dit ziet:

blauw_boekie.jpg


..kun je zien dat van de weinige onderdelen die er al waren ook nog eens zo'n beetje de helft niet gebruikt gaat worden... :roll:

nou, en als ze dan bedenken dat de helft van het plastic toch niet gebruikt wordt, dan vind ik dat ik d'r nog wel wat meer weg kan laten en in plaats daarvan dit:

ijzerwaren.jpg


..kan gebruiken :wink:

het bouwboekie is trouwens een wat vereenvoudigde versie van de dragonboekjes; qua lay-out is het vergelijkbaar, maar qua details is het allemaal net even minder en zelfs dusdanig dat ik op sommige plekken wat twijfelmomentjes had over wat waar precies heen moest:

bouwboekie.jpg


niet onoverkomelijk (het scheelt behoorlijk als je niet zo heel veel plastic hebt om mee te werken natuurlijk...) maar je moet toch wat te drammen hebben als je maar een foto of 80 hebt om in je verslag te proppen :titter:


TACHETIG????

ja, echwaar; 't is niet voor niks dat het wat langer duurde dan anders om dit topic te openen voor de eerste keer :cheesygrin:

dames en cd-rekjes;

Grendel friemelt een FlakPanther!
________________________________________

Nou had ik dit apparaat eigenlijk al een poosje op de stapel liggen en had ik derhalve al een aantal rondes denktijd opgeofferd aan wat ik met dit apparaat zou doen en om heel eerlijk te zijn was ik al vrij snel van het plan om het ding kant en klaar te bouwen afgestapt; best wel grappig, zo'n flakpanter, maar op de een of andere manier werd ik toch niet heel enthousiast van de basisopzet van dit apparaat en leek het me veel leuker om d'r wat anders mee te doen. wat dan? nou, kijkt u maar mee...

in eerste instantie begonnen met een stukkie plaatmateriaal regelen en na wat aftekenwerk de boel ruwweg in vorm gebracht:

begin.jpg


wat vijlwerk verricht, beetje aankliederen met wat lijm en in no-time was het pantertje in ieder geval al een heel stuk minder lek:

dicht.jpg


maar ja, zo'n dikke, ronde plaat stond natuurlijk wel wat kunstmatig dus even achter het oor gekrabt en iets verzonnen om de boel wat echterder te maken. een strippie gesneden:

strippie.jpg


rondom geplakt:

snijwerk.jpg


een laagje lijm over de rand gesmeerd waardoor de boel wat zachter werd en vervolgens met een mesje aan de creabea gegaan:

snijwerk2.jpg


...om uiteindelijk zo te eindigen:

snijwerk3.jpg


het idee hierachter is dat groot plaatwerk doorgaans met snijbranders werd versneden en er dus geen strakke rechte zaagsnedes te zien waren en aangezien ik wel wat gewichtige zaken van plan was met dit ding:

kijk_aan.jpg


(en nee, het wordt geen duikpanther :P) kon ik niet echt wegkomen met een lullig plaatstaalplaatje.
Met de basisvorm eigenlijk al wel klaar (had ik al gezegd dat het allemaal niet zo heel bijster veel stukkies waren? :roll:) de boel maar wat opgepimpt met ijzerwaren:

beetje_aankleden.jpg


..en ook dat was alles bij elkaar niet zo heel ingewikkeld; het meeste aan onderdelen bestond uit rechte stukken met soms 1 of 2 vouwtjes dus het was voornamelijk een kwestie van losknippen, gladmaken en vastplakken die handel.

...wat er dan weer voor zorgde dat ik in no-time eigenlijk dit al had staan:

bouw_klara.jpg


en ik dus eigenlijk al klaar was met het onderstel.
...en toch nog wel redelijk wat sproetjes over had gehouden:

iets_over.jpg


:cheesygrin:

Naast alle stukkies die ik van meneer cyber had mogen laten liggen had ik, zoals jullie vast al wel begrepen hebben, dus ook de stukkies van de koepel laten liggen en dat kwam eigenlijk omdat ik dit:



hmmmm.jpg


een aanzienlijk minder stoere knalbak vond dan....:

doos.jpg


dit!

of niet dan!?

:cheesygrin:


ook wederom een dooske uit de drakenstal en dus ook hier weer een buttload aan plastic:

sproetje1.jpg

sproetje2.jpg

sproetje3.jpg

sproetje4.jpg

sproetje5.jpg

sproetje6.jpg

glaasjes.jpg


extra rommeltjes:

rommetltjes.jpg


...en al met al dus een beste bats aan plastic:

bult.jpg


...waarbij dan dus weer een hele zwik aan stukkies niet gebruikt gaat worden :roll:

meer_boekje.jpg


en zoals vrij gebruikelijk bij dragon stelde het plakwerk allemaal niet heel veel voor aangezien alles vrij goed doordacht in mekander zit. het was uiteindelijk dus ook niet veel meer dan een avondje freubelen om die knalpijp op te richten en na krap 3 avondjes knutselen was ik eigenlijk al wel klaar met alle bouwactiviteiten!

dames en koeiebellen, mag ik u voorstellen....
________________________________________
De FlakPanther!

Nou weet ik niet zeker of deze wapencombinatie ooit ook echt is gebouwd danwel operationeel is gebruikt, maar ik denk op basis van educated guesswerk dat het een vrij reële mogelijkheid is. hoewel veel van de zwaardere flaks op een panzer IV onderstel werden geknupt werd de panther tegelijkertijd gebouwd met de panzer IV (het was strategisch gezien handiger om de IV gewoon in productie te houden tijdens de opstartperiode van de panther vanwege de kinderziektes en het feit dat er nog niet voldoende tankbemanningen opgeleid waren voor de panther om in één keer te kunnen switchen) en is het niet onwaarschijnlijk dat ook pantheronderstellen werden gebruikt voor dit soort doeleinden.

Als je je daarbij bedenkt dat met name vanaf eind '44 en in het begin van '45 door grondstofgebrek, aanhoudende luchtaanvallen en een oprukkende vijaard de productiecapaciteit behoorlijk onderuit werd gehaald is het niet irreëel om ervan uit te gaan dat in de eindfase van de oorlog alles werd ingezet wat actief voorhanden was waardoor er meerdere onorthodoxe wapencombinaties het veld opgingen.

...en stiekem boeit het me natuurlijk heulegaar niks want ik vond het gewoon een stoer idee :cheesygrin:
________________________________________

maar goed, om even wat duidelijker te maken wat ik zo in den hersenpan zusammen had gekookt:

uitgeplakt.jpg


dit dus :wink:

en wellicht ook leuk, in navolging van het onderstel, om even te laten zien hoe de knalpijprestanten d'r uitzien uiteindelijk:

knalrestanten.jpg


wat dus betekent dat, samen met wat ik nog heb liggen van de coelian, ik dus gewoon letterlijk een dragondoos kan vullen :cheesygrin:
en dat dan allemaal om dit:

spuitklaar.jpg


uiteindelijk op de spuitplank neer te kunnen leggen.

'tis wat :D

maar ja, dan krijg je dus wel een mooi gevalletje "en noe dan?"; aangezien deze contraptie ergens richting eind woII gedacht is en wellicht zelfs helemaal what-if is moet je ook wel net even wat anders dan anders qua kleurtjes, maar tegelijkertijd nog wel enigszins realistisch blijven.

hmm, bij vookeur dus geen standaard saaie panzergrau of zandbakjesgeelkleurtjes, maar de meeste camouflagemogelijkheden zijn natuurlijk ook wat meh.

nou, maar domweg wat aan het proberen gaan en eens zien waar ik uit kom.

in eerste instantie dit:

tja.jpg


richting eind van de oorlog werd er steeds meer gewerkt met groen als basis- danwel hoofdkleur dus dit was op zich een leuke combinatie om vanuit te gaan; een zandbakonderkant met bush-groen als bovenkant en primer als kleur voor de modificaties.

...maar toch...

nee.

wellicht in een tijgerpakje?

tja2.jpg


hmm, nu alleen nog wat zwart en je hebt een moderne rus :roll:

ook niet dus.

misschine gewoon lekker extreem doen?

zo_dan.jpg


mwoa. hoewel op zich best een leuk idee om eens te doen, zo'n primerbak, maar toch niet echt voor dit apparaat.

hmmmmmmmmmmm,

lastiglastig...


toch maar eens een keertje saai proberen? ik was nu toch bezig...

te_saai.jpg


very annoying, maar ik kwam d'r maar niet echt uit en ik stond al aardig op het punt om het hele ding maar voor een poosje aan de kant te zetten.

..maar toch eerst nog een laatste poging want je weet maar nooit.

wat lijntjes uitgezet:

lijntjes.jpg


beetje vakkenvullen:

vlekjes.jpg


verreck, zoudt het??

vlekkies wat opleuken met diverse tinten:

vlekjes_af.jpg


..en hij werd er zowaar enthousiast van!
het duurt even maar dan heb je ook wat :cheesygrin:

knalpijp voorzien van een kleurtje met daarbij de gedachtengang dat het een "geleend" stuk was en gelijk ook maar een reservewiel gespoten:

grijze_knalpijp.jpg


en kiekt an; de aanhoudert wint!

gauw een paar klieders p+ d'r over om de boel te sealen...

glimmerette.jpg


...en vervolgens me maar weer eens een poosje beziggehouden met het verblijden van de hypotheekverstrekker waardoor de p+-laag ruim voldoende tijd had gehad om na een weekje of anderhalf dit te kunnen ondergaan:

inlijnen.jpg


de hele boel ingelijnd met een olieverfsapje, aan laten drogen en in één:

uitpoetsen.jpg


twee

uitpoetsen2.jpg


drie

eerste_ronde_klaar.jpg


...stapjes de hele boel weer opgeromen.
Tuurlijk de knalpiepe ook niet vergeten:

knalding_ook.jpg


en zekers de wielekes ook niet:

wielekes.jpg


und zo langzaamaan werd het tijd om eens te kijken hoe dat er allemaal zo een beetje uit zou gaan zien. Aangezien deze kit met losse schakeltjes voor de tracks kwam even een dropveter geleend uit een andere pantherdoos en mwoah:

even_uitproberen.jpg


heulegaar niet naar!

het basissmeren klaar dus gauw verder met de "make or break"-praktijken; de basisklusjes die de boel -in mijn ogen- veranderen van speelgoeddinges naar model. in eerste instantie de uitlaten.
de panthers hebben op de kont 2 van die mooie dikke knalpijpen hangen die volledig onbeschermd den klimaatverschijnselen mogen trotseren en die vragen er dus ook om om lekker roesterig te worden.

...en da's simpeler en sneller te doen dan veel mensen beseffen!

je begint met een sterk verdunde oranje verf die je al stempelend aanbrengt totdat de pijpen vlekkerig bedekt zijn. het hoeft allemaal niet dekkend te zijn en sterker nog; bij voorkeur is het juist niet dekkend!
de reden hiervoor is dat je diverse kleurtinten creëert op deze manier en de boel er al veel minder stijf uitziet:

roestverf.jpg


om het allemaal nog wat spannender te maken kun je vervolgens ook je roestkleurige verf wat lichter of donkerder maken door te mengen met wat geel of bruin en dit ook weer "stempelend" aan te brengen zodat er nog meer kleurverschillen ontstaan:

roestpoeder.jpg


...en op het moment dat je het mooi zat vindt is het tijd om verder te gaan met stap 2; het aanbrengen van structuur.

behoorlijk geroeste delen zijn natuurlijk doorgaans niet mooi glad, dus om wat structuur aan te brengen strooi je wat pigmentpoeder (of verroest ijzervijlsel zoals ik zelf meestal doe) over de nog natte verf en laat het geheel even aandrogen:

met_structuur.jpg


en vervolgens sluit je het geheel af door nog één keer een sterk verdunde oranjetint over de pijpen te laten vloeien. vooral niet aan het smeren of stempelen gaan maar gewoon de korrels de verf op laten zuigen:

migsapje.jpg


zelf heb ik trouwens voor deze laatste laag één van de potjes van mig gebruikt, maar ik moet bekennen dat ik weinig verschil zie ten opzichte van m'n eigen verdunde verf; het is natuurlijk leuk dat je al een pre-mixed roestkleurtje hebt, maar potje 85 van revell en een scheutje terpentine doen d'r echt niet voor onder...

na alles goed te hebben laten drogen:

aandrogen.jpg



heb ik nog even met wat oranje pigment een klein beetje de pijpen nagestoft om nog meer kleurtinten te krijgen en ter afsluiting heb ik met wat zwart poeder wat roetellende gesimuleerd:

bijpoederen.jpg


knalpijpies in een notendop dus zeg maar :wink:

een andere basisklus is wat mij betreft het aanmodderen:

aanmodderen.jpg


vrij recentelijk al in m'n centauro-verslag besproken hoe ik dat aanpak dus dat ga ik lekker niet weer herhalen en gaart ik dus fijn gelijk verder naar het landingsgestel :cheesygrin:

zoals gezeit bestaan de tracks uit losse stukkies en wegens toverkracht (rare jongens, die chineuzen...) is het een vrij eenvoudige klus om de boel netjes aan te leggen:

tracks.jpg


natuurlijk eerst begonnen met wat grote lappen maken om in ieder geval de hele omtrek gecovered te hebben:

op_lengte.jpg


een vervolgens aan het vijlen geslagen:

vijlwerk.jpg


reden hiervoor is dat de wielekes op deze manier vrij soepel over de assen komen te zitten waardoor het verder bewerken van de tracks straks wat eenvoudiger gaat worden. na het oprekken van de gaten maar even wat rondgezwierd met de zwartselkwast:

bandjes.jpg


om vervolgens fase 1 van het plaatsen van de tracks uit te voeren:

wielen_verbinden.jpg


zorgen dat de wielen allemaal verbonden zijn.
...wat er weer voor zorgt dat in combinatie met het hiervoor uitgevoerde vijlwerk dit:

rondom.jpg


...een vrij eenvoudige klusje werd, net als uiteindelijk...:

hoe_schilderen.jpg


..dit :wink:

door met het eerste stuk track de wielen te verbinden en dit goed te laten drogen krijg je een vrij stevig geheel en door de wat ruimer gemaakt asgaten kun je dus dat geheel als geheel van de assen aftillen en het resterende trackdeel plaatsen.
...en tegelijkertijd zonder al te veel moeite de tracks in de verf zetten. dat ook :wink:

binnenkant van de tracks heb ik met de kwast gedaan; een kwestie van de verf goed ver verdunnen zodat het vanzelf overal in vloeit en vervolgens de buitenkant van de tracks afgemaakt met de verfspuit:

bruine_tracks.jpg


de bruine verf is in dit geval voornamelijk bedoeld als grondverf; aangezien het de bedoeling is om..:

inmodderen.jpg


...de boel flink in de modder te zetten (pigment opgelost in alcohol in dit geval) en je natuurlijk elk kaal stukje nogal goed kunt zien als er alleen maar plastickleur onder zit.

al met al lekker lomp aan het smeren en soppen met de kwast en vervolgens met de airbrush de modder drooggeblazen en als afsluiter wat spuitbare modder gemaakt om alles bij elkaar te trekken; een klein beetje pigment in een bakje, scheutje alcohol d'r bij, goed roeren totdat de pigmenten zijn opgelost en voorzichtig aan de sproei:

nasproeien.jpg


aan laten drogen, p+ in de sproeier en op lage druk de boel dichtgeneveld om alles vast te zetten (en op de tracks de hoeveelheden p+ flink afgewisseld om kleurverschillen te creëren):

sluitlaag.jpg


..en uiteindelijk nog wat voorzichtige krasjes, plekjes en vlekjes alsmede ook den laatste detaildingesjes te hebben geschilderd:

laatste_details.jpg


... durf ik volgens mij wel te zeggen.....:

klara1.jpg

klara2.jpg

klara3.jpg

klara4.jpg

klara5.jpg

klaratijd!.jpg


KLAAR IS KLARA!



NEEEEEEEEXT


:wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap man, zou ik ook wel op de kast willen staan hebben.
 
Ja Grendel.....ammaai.......tis als het lezen van een goei en spannend stripverhaal....mooie plaatjes en mooi ingekleurt....is echt genieten man.......weer fijne details....toppie...;);););)
 
Weer een schitterend werkje van jouw hand Grendel.
Goede beschrijvingen van alle uitgevoerde handelingen en veranderingen, vlot weglezend verslag...
Wat moeten wij nog meer ? Ik kijk in ieder geval weer al uit naar je volgende verslag.

Mark
 
Ook weer een zeer knap resultaat! Ook zijn de verslagen en je uitleg duidelijk en prettig om te lezen.
 
Het ziet er een indrukwekkende verschijning uit. Ik vraag me af of er nog niet wat extra voorzieningen nodig zouden zijn voor het gebruik van het kanon, om de munitie gemakkelijker bovenaan te krijgen of om ze daar al op voorhand beschikbaar te zetten. Een 8.8mm haalt 15 tot 20 rounds per minuut, lees ik op Wikipedia, dan wil ik niet degene zijn die dat allemaal twee meter de lucht in mag hijsen. Een leuk ideetje lijkt me wel om er een gelijkaardige tweede Panther met de telemeter van Bronco naast te zetten...
 
Ja maar?!?!?!?!?Ja maar?!?!?!?!?
Waar laat je dan de inhoud van dat "GIGANTISCH plakkervel"?

Moooi gebouwd Grendel! En bedankt voor de duidelijke uitleg.

Peter
 
Leuk verslag weer van je prachtige model...
Het is tof om iedere keer weer iets op te steken over mensen en hun technieken/manier van werken.
 
man man weer een geslaagd project, zo uitgebreid. Leuk!
 
Grendel mijn complimenten vriend,schitterend uitgelegd en zalig om naar te kijken..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan