Hoofdsponsor

1/35 Normandy House - miniart [wip]

Ivan75

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
190
Dit stond al een hele tijd aan de kant met enkel de muren aan elkaar geplakt en wat plamuurwerken verricht. Omdat ik besloten heb om eerst de projecten af te werken die al lang aan de kant staan, ben ik vandaag met deze verder gegaan.

Wat is er vandaag gerealiseerd:

- dakconstructie uit balsahout gemaakt.
- ramen in elkaar geplakt en het grote voorzien van scharnieren, kwestie van wat extra toe te voegen.

Deze kits zijn vrij mooi en voorzien van extra details voor de sparebox(deuren, ramen, hekwerk,...) De kits vragen echter veel aandacht qua paswerk. Eens je daarin geslaagd bent volgt het andere aspect: plamuren en schuren...:wacko:
Op de foto's kan je zien dat er nog heel wat plamuur- en schuurwerken dienen uitgevoerd te worden. Los daarvan staan er nog vele andere zaken op het menu:

- pannen op het dak(iemand suggesties?)
- vloerwerk op het eerste verdiep( balsa of styreen, daar ben ik nog niet uit. Maar ik wil in ieder geval de Guy-techniek eens proberen)
- extra rommel, puin,...etc. toevoegen
- voertuig dat past in de setting(dwz niet te groot iig, tevens ben ik niet gebonden aan Normandië omdat je met dit type huis vele kanten op kunt)
- misschien enkele figuren( zodat we die draad ook weer kunnen oppikken)
-...

Suggesties altijd welkom!!!

IMG_0322.jpg

IMG_0326.jpg

IMG_0325.jpg

IMG_0323.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aardig begin ;)
Voor de dakpannen zou ik in de richting gaan van diegene die het hokje bedekken. Deze kunnen met plastic card of karton nagemaakt worden.
Kleine voertuigen zijn er in overvloed, zal een beetje aan je eigen voorkeur afhangen ;)
 
Mooi, deze ga ik mee volgen. Voor de dakpannen zo ik ook voor Plastic card gaan.

Grtz Bart.
 
Een goed begin, maar ik vraag me af, afgaande op de foto's... staan je panlatten niet te ver uit elkaar???
Ik vind ze ook veel te dik, een echte panlat is hooguit 2.5cm breed.
 
@Walesha: daar heb je zeker een punt. Dat wil dus zeggen dat we daar iets zullen moeten veranderen...
Thx for the input.
 
Hoi Ivan, ziet er goed uit dat huis ! zitten er ook dakgoot en regenpijp bij ?
Die kun je ook maken van drinkrietjes of staafjes sprue.
Dakgoot van plasticard of dik papier.
Nóg mooier is van dat dunne "blik" van taart of saladeschotels (verkreukelt mooi ).
Lekker op half zes laten hangen de boel ;)

Dakbedekking op 't schuurtje ziet er uit als houten shingels (as ik da goe zeg..).

Die kun je aldus maken van karton (dikte als van Korn Flakes doos):
XKQrI7.jpg
Schilderen in een grijzige houtkleur. Schilder je ze donkergrijs maak je leitjes. (maar leitjes zijn meer gelijkwaardig qua formaat, dus die
snij je in de kartonstrook dan wat netter op lengte en breedte).

Voor een beschadigd dak kun je de strookjes naar wens bewerken.
Eventueel nokbedekking maken met loodfolie of smalle stripjes karton, maar ik zie dat je geen nok hoeft te maken..
Wat losse shingels erbij.

Je kunt ook geheel de dakbedekking weglaten, en alleen verspreid losse shingels op het houtwerk plakken.
Door hier en daar stukjes heel fijne ijzer- of koperdraad in het houtwerk te steken,
kun je spijkertjes laten zien (wel kort afknippen na vastzetten).

En er is ook heel mooi spul van "Hansa Systems" te koop. Zie hier hansasystemsusa.com

Diorama idee ?
Ik weet niet wat je voorkeuren zijn. Axis of Allies ? Actie, pauze ? tanks, trucks ? flipperkasten ?:O..;)
Met dit gebouw kun je heeel veel kanten op..

Op de zolder misschien iemand die zich verstopt heeft : sniper, burger, ontsnapte POW..
Daarbij op straat militairen die zich gereedmaken voor actie : vuurgevecht, dekking zoeken, reddingsactie, tegenstander vangen..

dioramatorisch groetje ;)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er veel belovend uit Ivan.
Heb deze ook nog in mijn stash en kijk dus met veel belangstelling uit naar je vorderingen.
Alvast succes met de veranderingswerken... en de verdere bouw.

Mark
 
@Peter: -leuke link die je daar post, daar zitten zeker toffe dingen tussen voor de dioramabouwer.
-regenpijp en dakgoot zijn meegeleverd, maar of we dat gaan gebruiken is nog de vraag(jouw idee prikkelt me wel...).
-voor de dakbedekking van het stalletje lever je een goede optie, alleen denk ik er aan om jouw techniek te combineren met de techniek van Guy.
Zo kan ik ook de houtnerven simuleren op de shingles.

Wat betreft de keuze van het voertuig heb ik hier twee opties staan:

- een sd kfz 223 recon van tamiya in een vergevorderde fase van het bouwproces.
- een panzer II ausf C van Alan-Dragon, gebouwd en geschilderd...klaar voor het verweerproces.

Er zijn natuurlijk nog andere opties, maar zoals reeds eerder aangegeven geef ik de voorkeur om eerst alles af te werken alvorens een nieuwe doos open te trekken.
 
Vandaag weer wat kunnen doen.

Begonnen met de dakconstructie te verwijderen en opnieuw op te bouwen, de oude panlatten(-balken) zijn nog deels aanwezig voor de stevigheid van het geheel. Ik ben voor het eerst aan de slag gegaan met de houttechniek op styreen(Guymethode) en ik moet zeggen: het bevalt me prima en het resultaat is bovendien overtuigend.

Verder kon ik het niet laten om weer wat te scratchen; namelijk een dakraam zoals die vroeger veelvuldig voorkwamen. Dit moet een verroest metalen frame worden, en wordt open gemonteerd. Voorlopig staat alles nog los omdat er nog wat plamuurwerk aan te pas dient te komen.

Tot slot zie je nog een detail van het onderste raam.

IMG_0338.jpg

IMG_0339.jpg

IMG_0341.jpg
 
Leuk idee om dat dakraam toe te voegen !
Verder keurig werk Ivan :)

En als ik mag kiezen wat voor voertuig.... de pantserwagen. Ik vind de verkenners boeiend,
vanwege dat ze veel vooraan zitten : "Aufklahrer voran !"
Je zou het spannend kunnen maken door de aanwezige mannen de omgeving vanuit dekking
laten onderzoeken met kijkers. Misschien een helpende burger die wijst of meekijkt op een kaart...

have fun :)
 
Knappe vorderingen weer die je hebt gemaakt Ivan.
Toffe toevoeging van het dakraam; ga je de "echte" houten panlatten dan nog verwijderen ?
Ik denk dat je anders met een niveau verschil gaat komen te zitten...

Mark
 
Mark,
Uiteraard gaan die verwijderd worden, maar voorlopig dienen ze nog om de boel samen te houden.
 
Ja netjes, die houtstructuur in de plastic latten ziet er perfect uit maat !
 
Prachtwerk, ge zijt een voorbeeldig leerling !

Veel respect voor de bouw van je gebouw, ik heb er geen feeling mee met die gebouwen van Miniart. Of moet ik zeggen geen geduld om zoveel te plamuren en schuren ?

Groeten Rik
 
ziet er prachtig uit vooral door de extra toevoegingen.
vgr
Marc
 
Hupla, vandaag weer een uurtje kunnen bouwen.

De panlatjes werden verder aangebracht, de opbouw van de bovenste panlatjes is nog niet volledig naar mijn zin. Er komen er mss nog bij, ofwel verdwijnt de schuingevallen panlat weer. Veel zal afhangen van de verdere aankleding met de dakpannen. Waar de panlatten verdwenen zijn zitten uiteraard nog steeds nagels: dit werd nagebootst met stukjes fijne ijzerdraad(merci voor de tip Peter).
Ook het dakraam werd al eens geplamuurd en geschuurd en het resultaat is vrij bevredigend.

BTW: geen zorgen over de lijmresten, die gaan gedeeltelijk verwijderd worden. Niet alles, want ik vind het wel passend in het geheel van het verwoeste dak-huis.

IMG_0343.jpg

IMG_0342.jpg
 
Ziet er goed uit Ivan, die spijkertjes zijn een erg subtiele maar effectieve toevoeging (die ik zal onthouden voor m'n eigen werk).
 
Die nageltjes zijn inderdaad een mooie toevoeging. Kun je mooie roeste aflopertjes maken...

Groeten Rik
 
ik heb 1 kleine bedenking ,Misschien zie ik het niet goed op de foto en kan het zijn dat ik fout zit dus bekijk het even.
de 2 voorste balken lijken netjes afgezaagd en de 3de lijkt langer maar is afgebroken.
Dit lijkt mij nogal ongeloofwaardig in werkelijkheid .

vind je werk wel super, een streling voor het oog om te volgen.
vgr
Marc
 
Nu de kamer weer operationeel is, deze terug van onder het stof gehaald.

Ik heb getracht om dakpannen te maken uit karton, maar eerlijk gezegd ben ik niet overtuigd... Ik bekijk andere opties om nieuwe dakpannen te maken of aan te kopen.
Tips zijn welkom...

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan