Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag: Swift 1805 (Artesania Latina 1/50) [!]

Ken

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 sep 2013
Berichten
47
Dag allen,

Een paar dagen terug ben ik begonnen aan mijn eerste houtbouw. Ik heb er al redelijk wat over gelezen, maar mijn compleet gebrek aan enige ervaring aan werken met hout, speelt me soms al wat parten.
Maar we beginnen bij het begin, het betreft deze kit:

attachment.jpg

Op zich ziet alles er netjes uit, rekening houdend dat ik de doos ondertussen een paar jaar heb en een hele tijd op zolder heeft gekampeerd.

Ondertussen zijn de spanten aan de valse kiel gelijmd en de tussendekken eveneens verlijmd en van een planken vloertje voorzien:

attachment.php


Daarna kwam het dek zelf, doordat er nog al wat krommingen zijn, zowel dwarsscheeps als langsscheeps, ben ik toch wat aan het sukkelen geweest. Uiteindelijk toch een manier gevonden met elastiekjes om dek aan spanten te lijmen. Achteraf bekeken had ik het dek eerst moeten weken en dan laten drogen, zonder het te lijmen denk ik. Nu heb ik meteen verlijmd, dus ik hoop dat wanneer ik de elastieken verwijder het dek mooi op zijn plaats blijft zitten :-). Dit is de situatie dusver:
attachment.jpg

Alle tips en/of kritiek zijn welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi ken ik had je verslagje nog niet gezien ben er ook een weekje tussen uit geweest.

mooie kid en het ziet er al goed uit 8)
het dek is altijt ff spartelen maar als het er eenmaal opzit komt het normaal ook niet meer los hoor.

moet je nu eerst gaan beplanken ?
 
Het dek blijft inderdaad perfect zitten.
Na wat schuurwerk en wat vijlen begonnen aan de beplanking van de romp. Voor een eerste keer gaat het dusver redelijk goed. Er volgen nog foto's.
Als de eerste beplanking van de romp is gelukt, beplank ik ook het dek zelf.
 
Mooi project Ken, succes en veel plezier met de bouw.
Mocht je nog problemen tegen komen kan je beter eerst de vraag hier stellen en dan pas doorgaan.
Dat geeft minder risico op fouten;)

Fred
 
Een tip. Beplank de 2 zijden tegelijk, dus niet eerste een kant helemaal en dan pas de andere kant. Dit voorkomt kromtrekken ;)
 
Deze week mijn eerste beplanking (ooit) zo goed als afgewerkt. Ik ben er zelf matig tevreden over.
Ik heb ondertussen de kiel ook gelijmd op de romp, maar misschien had ik dat beter nog niet gedaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

De beplanking zelf verliep vrij goed, alleen heb ik het verjongen op het zicht gedaan, waardoor er wel wat kieren in de romp zitten, maar er moet nog een tweede beplanking op, dus ik veronderstel dat alles nog goed komt.
De romp is al een eerste keer geschuurd, maar is zeker nog niet klaar.

Volgende stap is uiteraard verder schuren, dek beplanken en daarna tweede beplanking aanbrengen op de romp.

Nog wat foto's van de situatie per vandaag:
attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover deze up-date. Suggesties en/of kritiek zijn nog steeds welkom! :-)
 
Alle begin is moeilijk en hoewel het beter zou kunnen mag je best trots zijn op de eerste beplanking.
Je hebt het wel heel snel gedaan, de meeste ervaren bouwers zijn hier heel lang mee bezig, soms maanden.

Voordat je de tweede beplanking gaat doen is het misschien goed om te kijken of de knik/deuk er een beetje uit te halen is; die is duidelijk te zien op de eerste twee foto's. Een kiertje is met een tweede beplanking goed weg te werken, een deuk niet daarentegen.

Succes verder, gaat helemaal goedkomen.
 
de kieren kan je met houtvuller dicht krijgen of schuursel mengen met houtlijm.

voor een eerste keer zeker niet slecht hoor.

wat komt er op voor de 2de laag ? 1 mm fineer of 0.6 mm of dikker ?
 
Bedankt voor de complimenten! Er is zeker nog veel marge voor verbetering inderdaad, maar de volgende bouw wordt dan hopelijk weer een stukje beter.
Ik zal alleszins die kieren nog proberen dicht te maken voor ik aan de tweede beplanking begin. Die bult, tja, ik had het zelf te laat gezien en had geen zin om helemaal opnieuw te beginnen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik er hem nog wel uitgeschuurd ging krijgen, helaas... Ik hoop dat het uiteindelijk niet al te veel gaat opvallen.

Ik weet niet welke dikte het fineer heeft eigenlijk, ik denk eerder 0.6 want is zeer dun.
 
als er fineer op komt moet je zien dat alles goed opgestopt is en supper strak geschuurt is . want als je over je fineer begint te schuren zit je er ook erg rap door.

dus beter nu wat meer tijt in het schuren van je romp steken want met de tweede laag kan je bijna niets meer schuren.

ook het verloop van je latjes en de triplex moet zonder bultjes zijn dus moest je triplex plaatje boven over de huidlatjes steken moet je dit eerst schuren zodat het effen zit, zit het dieper moet je het opvullen.
 
Goed om weten! Dan steek ik nog wel enkele uren werk in mijn eerste beplanking.
Nu gaat de bouw een zestal weken stil, tijd om terug te gaan werken helaas...
 
het schip gaat niet lopen ken en werken moet soms ook gebeuren anders geen brood op de plank :)
 
Goed om weten! Dan steek ik nog wel enkele uren werk in mijn eerste beplanking.
Nu gaat de bouw een zestal weken stil, tijd om terug te gaan werken helaas...

Ja, hier van hetzelfde laken een broek, Zaterdag vertrek ik ook terug voor 6 weekjes :)
 
Ik ben ondertussen net terug thuis. We hebben ze weer verdiend ;-)
Morgen rustig aan de bouw verder zetten. Jij nog steeds op SV?
 
Ja inderdaad, nog steeds op Simon Stevin :)
en jij?
 
Ondertussen al anderhalf jaar op De Lapérouse.

Anyway, morgen worden de werken aan mijn swift herstart alvast.
 
Na een dikke 3 maanden eindelijk nog eens wat tijd gehad om verder te werken.
Romp is zo goed als klaar om aan de 2e beplanking te beginnen. Nu is mijn vraag, hoe doe ik dat?
Het is fineer van 0.6mm. Kan ik die rechtstreeks op mijn eerste beplanking gaan plakken of kan ik best opnieuw eerst weken en op de romp laten drogen, vooraleer ik ga plakken?
Voor de rest heb ik ondertussen het dek beplankt en al licht geschuurd en nog wat kleine werkjes. De achterkant moet nog afgewerkt worden.

Enkele foto's van de huidige stand van zaken:

attachment.jpg
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
het is een beetje afhankelijk van de kwaliteit van je fineer voor de 2e laag. je kunt eens proberen voorzichtig een eerste latje aan te brengen aan de bovenzijde en kijken of je de hele romp kunt volgen zonder dat je voelt dat het fineer gaat breken.

bij mijn Wasa heb ik de stroken met een ronding er in in een bocht gebogen (niet passend) en toen er definitief op gelijmd. voor het buigen gebruik ik de speciale soldeerbout me ronde kop om de natte latjes in een bocht te zetten, waarna ik deze op de romp kon lijmen.

voordat je begint wil ik je wel adviseren om de tips in het subforum eens door te nemen en speciaal voor het hoofdstuk verjongen.
 
Nu dikke 3 jaar verder....Ben je er nog mee bezig? Hopelijk wel, want ik ben dit model ook aan het bouwen en ben wel benieuwd hoe het met jouw vorderingen staat.
 
Ik heb een dikke 3 jaar geen modelbouw meer gedaan, dus grote vorderingen zijn er niet geweest. Het is wel de bedoeling dat ik nu terug de draad oppak. Ik ben alvast ook benieuwd naar jouw resultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan