Hoofdsponsor

1/35 Grendel bouwt een luchie! (1/35 Revell Luchs A1) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
oorspronkelijk gebouwd voor de "NATO 1970-1989" groepsbouw op m'n eigen knutselstekkie...
niks ingewikkelds; standaard eduard setje en wat gezellig figuurzaagwerk;)

____________________________________________

Nu dan eindelijk de koppijn wat minder lijkt te gaan worden (manmanman, wat duurt dat lang, zo'n hersenschudding :roll:) begint er eindelijk weer een beetje de mogelijkheid te ontstaan om langer dan een half uurtje per dag achter een monitor te zitten staren.

...en dus een mooi moment om mijn eerste NAVO-project (waarom heet het eigenlijk een NATO groepsproject gerald? we hebben daar toch een hele mooie nederlandse term voor??) voor te stellen.
of nou ja, voorstellen...eigenlijk is ie al af zeg maar, dus nadat jullie de laatste plaatjes van dit verslag hebben gezien gaan jullie 'm nooit meer weerzien natuurlijk :titter:

eeeeenniehoe, ik had oorspronkelijk voor dit apparaat al een stapel researchwerk gedaan om een leuke intro te schrijven enzo, maar ja...doet niels opeens dit:

http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=34&t=1065

...en werd dat opeens toch wel wat overbodig natuurlijk.

nou ja, dan maar een andere grapvolle annekedote vertellen natuurlijk; Juggernaut had oorspronkelijk in de chat gemeld dat íe op zoek was naar het gebakje wat ik deze keer in mekander heb geprakt en dat 'ie er nergens een kon vinden, dus ik was natuurlijk wel even zo behulpzaam om 'm even te helpen zoeken. ik wat rondstruinen op interpret en tijdens dat struinen (volgens mij betekent dat trouwens zoiets als strompelen door de tuinen) wat infodingetjes gelezen over dit apparaat en uiteindelijk zelf toch ook wel aardig geinteresseerd geraakt in zo'n rammelbak.
ikke uiteindelijk braaf aan Danny gemeld dat vriend summers d'r eentje had liggen, maar ja, Danny wilde liever eerst in een naburige RealLife(tm) modelbouwtoko gaan kijken en het via daar proberen, dus tja...dan bestel ik 'm zelf natuurlijk maar.

Mark de Gier zou dat apparaat voor me meebrengen na een bezoekje aan Curt (waarbij Mark en passant ook nog maar even z'n hond een paar kippen van Curt op liet vreten :titter:) maar bracht uiteindelijk helaas dus een net even ander voertuig mee.
uiteindelijk dus kunnen organiseren dat Curt 'm mee zou nemen naar de ESM en raad eens wie daar ook rondliep op zoek naar een luchs?

inderdation, vriend Juggernaut :cheesygrin:

en aaaaaaaaawh, was er dus nergens op de ESM meer een luchs te vinden (nou ja, ik heb er eentje gezien maar die was al foetsie toen ik danny tegenkwam..) en dus moet Jugs helaas peanutbutter wat anders gaan bouwen voor dit gezamenlijke knutselfestijn.

...duhus, zo kwam Hobbybob dus aan z'n luchie :cheesygrin:




nou, toch nog iets van een intro zeg maar.

________________________________________________________

Een Luchs dus en in tegenstelling tot die van Niels eentje in GroteMensenMaat en voor de netheid maar even beginnen met de gebruikelijke "hier gaat 'ie mee aan't klooi'n an" plaatjes:

el boxo del modello:

dooske.jpg


les sproetjes plastiqué:

sproei1.jpg

sproei2.jpg

sproei3.jpg


das boekegien:

boekie.jpg


le extraatje:

sprietje.jpg


pour les sprietjes

and pour fermee les plaquerts:

plakkerts.jpg


dus.
oh ja, ook nog wat rubberdebubber voor als de kauwgum op is:

kauwgum.jpg


en omdat het allemaal anders wel weer heul erg boel veel rap achter de rug gaat zijn ook maar een setje ijzerwerk d'r bij geroggeld:

ijzerwaren.jpg


...wegens een mens moet toch wat :wink:

Dames en heren, tieten en vagijnen...

Grendel bouwt een luchie!

________________________________________________________

nou zat er al met al niet veel meer dan 3 sproetjes aan plastic in de doos, maar van die 3 sproetjes gingen er zo'n beetje 2 volledig op aan dit:


jammer.jpg


..wat dus zo'n beetje een 100% klopende representatie van het daadwerkelijke landingsgestel van het daadwerkelijke RealLife(tm) voertuiggebakje is; ernstig netjes van meneer Revell!


...maar wat dan dus wel weer hevig teleurstellend is, is dat dat hele landingsgestel dus in een ubersaaie rechtdoorrijstand gegoten is en dat dus, ondanks alle pieletjes en palletjes, de boel er behoorlijk boring uitziet when af.
tiet veur te zagen dus!

eerst maar eens even de wielbevestigingshaakdingessen d'r afgebikt:


zagen.jpg


..waardoor de boel opeens aanzienlijk flexibilieder werd:

beter.jpg


en je kunt trouwens dus niet alleen met wat werk het hele spul stuurbaar maken, je kunt als je wilt ook zelfs dit doen:

kleine_verbouwing.jpg

veertjes.jpg

klaar.jpg


het veergebeuren bewegelijk maken dus!

niet dat ik dat ga doen wegens ik lig doorgaans niet op de grond soldaatje te spelen met m'n modelletjes, maar toch...

en uiteindelijk doe je dat dus allemaal hiervoor:

gedraaid.jpg


je bent er even een paar uurtjes druk mee, maar dan heb je ook wat.

tijd om eens even verder te kijken voor wat andere eventuele verherverbouwingsmogelijkheden. ah ja, een behoorlijk gevalletje ieuw:

ieuw.jpg


daar hoort dus een ruimte te zitten:

bw_sppz_2_luchs-001i.jpg

...en dat kan ik ook:

nu_ook_met_gat.jpg


:titter:

volgende snij- en hakklus: het stangenwerk voor de assen.

ook hier niet heel veel ingewikkelds omdat de opbouw van het stuurstangen- en stabilisatorstangenspul vrij nauwkeurig nagemaakt is voor deze kit en al met al was het niet heel veel meer dan stangen lossnijden:

stangenwerk.jpg


..en de boel weer aan elkaar plakken met de wielen in de juiste stand:

herbouwd.jpg


en dat dan maal vaak:

maal_vaak.jpg


nou, en daar doe je het dan voor:

dynamischer.jpg


maar ach, het houdt je van de straat en da's ook wat waard, toch?
ondertussen nog even wat doorgeklust aan m'n nieuwe zijkantopslagcompartimentbak:

binnenbak.jpg


en na wat drogen en schuren kon de hele dekselse bende al weer dichtgeplakt worden:

en_dicht.jpg


en dan kijk je zo eens wat rond. en nog eens wat. en nog eens

en verrek! d'r zitten een paar kleine deukjes in het bovendek joh!

deuken.jpg


had ik bijna over het hoofd gezien :roll:

boel glad gemaakt, nog even een blik in het bouwboekie geworpen en besloten dat het zo onderhand tijd begon te worden om aan de slag te gaan met wat ijzerwerk. maar...:

handgrepen.jpg


...dat moesten dus nieuwe handgrepen worden. nou krijg je van meneer eduard heel lief van die leuke ge-etste handgreepjes om te gebruiken, maar platte handgrepen zien er natuurlijk niet echt echt uit. maar wat ijzertouw tevoorschijn gehaald dus:

ijzerdraad.jpg


en wegens die van revell desintegreren al als je er naar kijkt...

beschermers.jpg


..ook gelijk de lampbeschermingsstangen maar vervangen :cheesygrin:
vervolgens eindelijk echt lekker aan de plak met de ijzerwaren en na zo een poosje wat gefreubeld te hebben:

eerste_pe.jpg


..kreeg ik zoiets van "hmm, etwas stimmt doch niet..."

even de doos nog eens bekeken...

dooske.jpg


ah ja!

de overgang van bovenromp naar onderromp hoort heulegaar niet glad te zijn maar daar hoort een overhang te zitten!

3468-0023%2C_Man%C3%B6ver%2C_Sp%C3%A4hpanzer_Luchs.jpg

maar eens even wat freubelen weer. strippie plasticard:

overhang1.jpg


niet te zuinig met de plakkledder:

overhang2.jpg


netjes schuren zodat de boel mooi onderdeel van het geheel wordt:

overhang3.jpg


om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niet wat is:

niet_mooi.jpg


handel d'r weer afgebeiteld:

wegweg.jpg


de zaken wat grootser aangepakt:

vervanging.jpg


en ik dacht zo...:

schuren.jpg

mooier.jpg


...dat dat toch wel beter was.

vervolgens weer lekker doorfreubelen met de ijzertoestanden:

tussendoorgefreubel.jpg

tussendoorgefreubel2.jpg


..om weer tot een screeching halt te komen bij het uit het sproetje halen van dit onderdeel:

lelijke_kabel.jpg


nou is die kabel op zich nog niet eens zo heel naar, maar die sleepoogdingessen kunnen natuurlijk echt niet :roll:

tiet veur te creabea doen dus!

ijzertouwtjes vlechten, buisje uitboren, verse sleepoogjes uit de rommelbak en presto:

opgelost.jpg


aansluitend nog wat laatste rommelwerkjes gedaan en hatseklats en hollekiedee:

uitgebouwd.jpg

uitgebouwd2.jpg


...het hele apparaat ganz in einander.

als allerlaatste klusje nog even de wielgaten wat opgeboord:

uitvergroten.jpg


...wegens om zeker te weten dat straks alle wielen ook daadwerkelijk tot op de grond komen te hangen en jippiekajee, tijd om de sproeiert vol te kiepen met zwartsel!

BZZZZZZZZZ:

zwart.jpg


de boel uitlijnen met wat groenegeitjes:

uitlijnen.jpg


beetje vakkenvullen:

invullen.jpg


en de vakken wat oplichten:

oplichten.jpg


en een klonter p+ d'r over voor de beveiligheid voor later:

glimmen.jpg


om te voorkomen dat ik dat weer hevig ging vergeten doen de lampjes voorzien van een glimmende binnenkant met wat BareMuther****er folie:

lampjes.jpg

lampjes2.jpg


om na een dagje drogen de boel weer voort te zetten in de vorm van een grondlaagje verf op de gereedschapjes kliederen:

gereedschap_ondergrond.jpg


en vervolgens de boel onder de plakkers te smeren

met_plakkers.jpg


zo dan, en toen gingen alle registers pas goed los en werd de eindsprint ingezet!

de periscoopglasdingessen werden voorzien van wat kleurtjes voor later:

gekleurd_pe.jpg


de laatste detaildingetjes werden geschilderd en aangebracht:

kliederklaar.jpg


und hoppa, den hele boel kliederklaar.
om te beginnen eerst begonnen met de hele handel in te lijnen; alles aan kieren en hoofdlijnen voorzien van een oliewash:

inlijnen.jpg


...en dat dan vervolgens weer uitgewerkt; eerst wat aan laten drogen, vervolgens met een orenstoker de teveel aangebrachte verf weer weggehaald en de restanten in een ronddraaiende beweging met een plat penseel uitgewaaierd:

uitwerken.jpg


volgende stap was een centiliter white spirit in een bakje gooien, één kwastje van dyke bruin d'r doorroeren en voorzichtig de hele romp insmeren:

insoppen.jpg


doel hiervan is om een groezelige toplaag te creeeren die ervoor zorgt dat de eerder aangebrachte olielijnen niet meer zo uitsteken en kunstmatig lijken; de boel wordt er uiteindelijk wat meer één geheel door.

voor de effectzichtbaarheid:

neus_niet.jpg


...de neus was hier nog droog. natuurlijk kun je dit geheel meerdere keren doen en op die manier variatie aanbrengen in de groezeligheid en het effect versterken wanneer gewenst.
een ander iets wat je hiermee kunt bereiken is dit:

lijnen_trekken.jpg


door tijdens het drogen steeds met een plat penseel in de zwaartekrachtrichting te blijven strijken krijg je op een gegeven moment ophopingen waarmee je watersporen kunt nabootsen.

omdat ik zelf altijd wel graag m'n modellen een klein beetje over the top verklieder uiteindelijk 3 van deze soplagen aangebracht met uiteindelijk dit:

nog_een_laag.jpg


...als resultaat.

nou zijn natuurlijk de kleurverschillen al met al al wel aardig afgevlakt, maar er zijn nog steeds wel wat stukken die behoorlijk afsteken dus tijd om de laatste stap te doen die uiteindelijk (als het goed is :wink:) de boel zo'n beetje tot één geheel zal gaan maken; den stoflaag!

stof kun je natuurlijk op meerdere manieren aanbrengen, maar mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar deze:

je neemt wat pigmentpoeder in een zandkleurtje:

poeder.jpg


maakt er wat poederpap van met wat alcohol:

poederpap.jpg


en dat kieper je dan gewoon in de airbrush en sproei je over je model:

rondsproeien.jpg


je kunt dit natuurlijk ook doen met verf in plaats van pigmentpoeder, maar door het ontbreken van bindmiddel als je met pigment werkt is dit een wat minder definitieve manier van stof aanbrengen; mocht het je echt niet bevallen pak je een natte kwast en veeg je het zo weer weg allemaal :wink:


nou ja, en meer is er eigenlijk niet te vertellen volgens mij. dames und herren....


klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg

klara06.jpg

klara07.jpg



KLAAR IS KLARA!

..en ja, de boel glimt nog wat en dat is met dank aan de olieverfwashtoestanden; het duurt nog wel even voor alles echt droog is en tot die tijd blijft het allemaal nog een beetje glimmerig hier en daar. kump wel goe :wink:

und wat nu?

een grondding of een vliegding?

lama horen waar de voorkeur naar uit gaat en ik zal eens kijken of ik er wat mee doe :titter:

____________________________________________

Gren uut!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik iets van opgestoken!
Jij hebt de laatste 3 jaar duidelijk een stap vooruit gezet.
 
Dit is nu eens een leerrijk topic, weer veel bijgeleerd, deze ga ik opslaan bij mijn favorieten dan kan ik alles nog eens nalezen. Tof.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan