Hoofdsponsor

1/48 Grendel ruimt op! Hawker Typhoon (Hasegawa) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
heeeeel soms doet ie ook wel eens wat bouwen zonder allerlei verherverbouwingen en toevoegingen in de vorm van ijzer- en resinwerk. gewoon lekker recht toe-recht aan zonder gekke fratsen dus ;)
_____________________________
Alrighty then, de Blokker build!

Aangezien m'n blokkerkitje ligt te branden op de werkbank en ik vond dat ik als organiseerdersknakker natuurlijk het niet kon maken om niet mee te doen zat er de afgelopen paar dagen (zowaar weer een beetje vrij, yay!) niet veel anders op dan eerst maar eens even wat ruimte te maken op de werkbank.

In eerste instantie maar eens even begonnen met de hele boel op te cleanen en weer wat lebensraum te veroorzaken want gedurende de afgelopen, vrij hectische, maanden was er nagenoeg geen tijd geweest om de boel eens even goed aan kant te maken dus de stapel zooi en voorraad halfgebouwde modellen hadden zich nogal opgestapeld zullen we maar zeggen.
Enfin, een rondje opblingactiviteiten om mee te beginnen dus en na een uurtje of wat was er in ieder geval weer wat plek to lay my gereedschapjes:

opgeruumd.jpg


zoals jullie zien heb ik een aantal lopende projectjes op het moment (...en het zijn er een paar meer dan je op bovenstaande foto kunt zien :titter:) dus om rustig te kunnen beginnen aan m'n blokkerknutselwerkje leek het me verstandig om toch ook eerst maar even wat lopende projecten af te gaan maken, zodat de drang om tussendoor met wat anders bezig te zijn dan m'n blokkerdinges niet al te groot zou zijn.
Nou had ik naast dit ding
in_progress.jpg


èn dit ding

klapbak.jpg


ook zowaar nog dit ding

zij_die_kleuren_gaan.jpg


...in aanbouw en omdat die d'r al een weekje of 5 aan uithardtijd voor de glimlaag op had zitten leek het me wel een handig plan om die als eerste maar eens efkes rap af te ronden!

Dames en bananen, hij het 'n tyfustelefoon gedaan!
_____________________________
Hawker Typhoon Mk.1B

De Hawker Typhoon is een jachtvliegtuig dat gebruikt werd door de RAF gedurende de tweede wereldoorlog. Hoewel het oorspronkelijke ontwerp van de typhoon al stamde uit 1937 duurde het tot 1940 voor de eerste officiele vlucht werd gemaakt en al tijdens de testfase en zelfs toen de typhoon al operationeel werd ingezet ontbrak het niet aan problemen; de Typhoon leverde zelfs zoveel kopzorgen op dat er overwogen werd om het vliegtuig permanent aan de grond te houden. Voordat deze beslissing werd genomen werd echter de oorzaak van de grootste problemen gevonden in metaalmoeheid in het achterdeel van de romp en na het verhelpen van dit probleem was het voornemen om de typhoon aan de grond te zetten dan ook van de baan.

..en dat was maar goed ook!

Ondanks de vele initiele problemen van de Tiffy werden deze op het meest gelukkige moment verholpen; tegelijkertijd kwam namelijk de luftwaffe op de proppen met de FW-190 en de Typhoon bleek het enige vliegtuig te zijn dat op lage hoogtes de FW190 kon onderscheppen.
Naast de primaire rol van onderscheppingsjager in de eerste helft van de tweede wereldoorlog werd de Typhoon ook ingezet als nachtjager, langeafstandsjager en vanaf eind 1942 zelfs als bommenwerper!
Mede door zijn hoge snelheden op lage hoogte was de Tiffy een ideaal vliegtuig voor hit-and-run bombardementen waarbij wenig te vrezen viel van duitse onderscheppers en toen vervolgens in 1943 de Typhoon ook nog eens voorzien werd van air-to-ground raketten werd ze uiteindelijk het meest succesvolle grondaanvalsvliegtuig van de tweede wereldoorlog.
_____________________________

Een tyfoontje dus!
...en laten we eerst maar eens beginnen met een blik werpen op de plastiekjes die gaan worden mishandeld bij dit knutselwerkje. Voor de vorm zit er natuurlijk altijd een dooske omheen:

dooske.jpg


zodat de plastiekjes tijdens het vervoer een wat hogere overlevingskans hebben (komt heulemaal uut japaneuzenland natuurlijk en wegens het schudt daar nog wel eens wat is een dooske natuurlijk wel handig..)
in de doos vinden we dus een stapel plastiekjes in rekjes (joh!) en die trof ik in deze toestand aan:

sproetje1.jpg

sproetje2.jpg

sproetje3.jpg

sproetje4.jpg


bietje glasbakkerij d'r bij ("dat rijmt!", sprak hij!):

glasbak.jpg


setje plakkerts:

plakkerts.jpg


en voor het gemak ook gelijk maar een boekie met plaatjes over wat waar moet komen:

boekje.jpg


...want je zou de vleugels maar eens op de kop plakken...

alles bij mekander een leuk setje plastiek dus en hegesawi kennende moet dat allemaal zonder al te veel problemen in mekander te gooien zijn. Loaw'moar 's kieke dah!

Zoals nagenoeg standaard in mijn vleugelgebakjesverslagen begin ik doorgaans met de grote stukken aan mekaar hangen om te zien of er nog grote drama's aan zitten te komen (en omdat het altijd ook wel leuk is om eens te kijken wat je nou daadwerkelijk neer gaat zetten aan het eind..) en dus zo ook deze maal:

opening.jpg

al met al nog best wel een redelijk groot apparaat en met de uitstraling van een duutsert (knap grote bek onder het neuske zeg maar :titter:)
sterker nog; in de beginne werd de typhoon nog wel eens verward met een duutse fw190 met als gevolg dat er een tijdlang typhoons rond hebben gevlogen met een knalwitte neus zodat ze niet door hun britse collegae uut de lucht werden geklabatst.
...en dat dat geen verkeerd plan was blijkt wel uit het feit dat de eerste typhoon waar een kill mee werd gescoord op de terugweg naar huis dus gewoon uit de lucht werd geknald door friendly fire...

rare jongens, die britten :roll:

enniehoe, met een idee voor de eindafwerking in gedachten aan de slag met datgene waar nagenoeg elke vleugelbeestjesverslag mee begint; de badkuip.

...en wel een flink lekkende badkuip ook nog:

badkuip.jpg


een ernstig leuk gedetailleerd badkuipdingetje, maar wel weer met het gebruikelijke probleem...:

tja.jpg


je ziet er heulegaar geen drol meer van terug als ie eenmaal ingebakken zit :roll:
...en natuurlijk kwam daarmee ook gelijk m'n badkuipaversie (ik douche liever zeg maar) om de hoek zetten. Ik vind het doorgaans -hoewel het zeker niet een favoriete klus is- niet zo'n punt om een cockpit in mekaar te freubelen, maar ik vind het daarentegen wel altijd uberpointless als je na een uurtje of wat zwoegen d'r nooitniemeer wat van terug gaat zien.
Maar efkes rap korte metten mee maken dus!

Den hele dekselse bende voorzien van een leuk groenig sapje (en geen idee welke tint het precies is geworden wegens zelfbouwmengsellarij):

groene_geitjes.jpg


een bak glimsap d'r over:

glimmerette1.jpg


gevolgd door wat vette kledder:

oliesmeer.jpg


en vervolgens zonder al te veel enthousiasme de boel wat opgeruimd.

lekker_overdrijven.jpg

Nou ziet het er natuurlijk uit als een kliederklus waarbij Hobbybob d'r niet zoveel plezier in had (en dat klopt.. :roll:), maar er was zowaar een reden waarom de boel zo vies is gebleven; juist doordat je uiteindelijk nog maar weinig gaat zien van het interieur is het altijd wel handig om de kleurstellingen en washes flink te overdrijven zodat er een erg contrastrijk geheel ontstaat. Doordat er weinig licht op het interieur zal vallen ontstaat er een vrij uniform kleurengeheel en door de contrastverschillen te verhogen heb je hier minder last van mocht je naar binnen koekeloeren.

Alle interne zooi flink ingesopt en laten drogen en gelijk maar doorgegaan met de eerste grote stap in elk fladderetteverslag; het dichtkliederen van de romp. Gelukkig zitten de higasawamodelletjes altijd vrij goed in mekander en stelt het plakwerk niet zo heel veel voor, maar zoals bij heul veul fladdergevallen kom je ook hier weer dit probleem tegen:

kiertje.jpg


een tochtig vliegtuugske. Nou weet ik dat heel veel bouwers vervolgens bezig gaan met plamuur en andere opvulmaterialen, maar vaak is dat eigenlijk helemaal niet nodig en kun je de boel veel netter oplossen. Eerst eens even goed rondkijken hoe het met de overige aansluitpunten zit:

weinig_schuifruimte.jpg


..en dan zie je al gauw dat er qua schuifruimte niet zo heel veel te halen valt omdat de lijnen aan de onderkant nagenoeg gelijklopen. En als dan dus het vleugeldeel niet aan te passen is, waar kijken we dan naar?

Genau!

De romp!
en de oplossing voor dit probleem is eigenlijk vrij simpel en logisch; een romp bestaat bij een model doorgaans uit 2 helften en met modellen waarbij het hele vleugeldeel tegen de onderkant moet worden gelijmd (zoals bij de mijne) heb je dus altijd te maken met een romp die van boven een prima verdeelde spanning heeft maar die aan de onderkant -wegens groot gat- niet de boel in verband houdt. Nou zitten veel kits zo in mekaar dat de cockpit zorgt voor de stabiliteit van de twee romphelften, maar op het moment dat een cockpit dat niet doet (en da´s bij heel veel cockpits met buizenframes het geval) dan gaat de onderkant van de romp dus "trekken"waardoor de boel wat kromtrekt.

...en da's een heel verhaal om te zeggen dat je dus eigenlijk genoeg hebt aan een dwarsbalkje om de romphelften uit te lijnen :roll::

oplossing1.jpg


en zo, dat zit al heel wat beterder. Nog niet helemaal goed omdat er voor nog wat kierigheid zit en ook daar moet dus nog een dwarsbalk in.

..maar wel net anders:

iets_beter.jpg


het balkje in de neus heb ik heel iets schuin afgevijld op de punt zodat ie verschuifbaar wordt en je op die manier de breedte van de romp onderin enigszins kunt "instellen". Zoals je ziet zit het balkje aan de achterkant een stuk dieper de romp in en zorgt ervoor dat de algehele breedte wat meer word maar het voorste balkje zorgt voor de breedte van de onderlijn van de romp; hoe rechter je dus het balkje duwt, hoe strakker de boel wordt

oplossing2.jpg


met de romp zo "afgesteld" dat ie nagenoeg kiervrij op de vleugels moet gaan passen tijd om eerst de romp even wat verder voor te bereiden. De hogisawa-jongens hebben wegens er zijn ook tyfoontjes gebouwd met "autodeur" (zoals de airacobra) in plaats van bubble canopy natuurlijk er voor gezorgd dat er niet compleet nieuwe mallen voor anders opgebouwde romphelften hoefden te worden gemaakt en dit hebben ze gedaan door een simpele maar briljante -well, in mijn ogen dan..- oplossing:

handige_oplossing.jpg


gewoon inzetstukkies en hopsa!
Nadeel is natuurlijk wel dat je wat contactlijnen overhoudt die geschuurd moeten worden:

schuurtijd.jpg


maar wegens de contactlijnen lopen voor het merendeel gelijk met de romplijnen stelt dat al met al niet zoveel voor en heb je de boel al vrij snel netjes glad:

mooi_zat.jpg


wel een paar kleine beschadigingetjes opgelopen door het schuurgeweld, maar vrij weinig wat niet hersteld kon worden door even een lijntje door te trekken met de achterkant van een mes.

Und oke; romp klara, vleugels klara...

vastplakken die handel!

dichtbakken.jpg


zoals je ziet heb ik de boel lekker bijeen laten trekken door een stuk stelaiek wat er in dit geval voor moest zorgen dat de laatste kans op kierigheid nog verder verkleind werd en volgens mij....

strak_zat.jpg


strak zat dacht ik zo!
...en zonder ook maar een druppie plamuur...

airframe in mekander gevrot en vervolgens tijd om de laatste freubelwerkjes te doen; knalspul in mekaar plakken, pootjes bij mekander zoeken, propje maken, glasbak dichtplakken met plakselband en nog zo wat van die dingen en hatseflats:

zij_die_kleuren_gaan.jpg


zij die kleuren gaan groeten u..

aangezien ik dit kitje een poos geleden gestart was wegens er moest wat simpels worden gebouwd omdat er weinig tot geen tijd was om met ingewikkelde nadenkprojecten bezig te zijn had ik qua kleurtjeswerk ook geen heel bijzondere dingen bedacht; gewoon lekker recht toe, recht aan in ruime lijnen de gegeven kleurenpatroontjes aanhouden en vooral geen hele gekke fratsen. Ik had oorspronkelijk nog wel even zitten overwegen om er een white-nosed version van te maken wegens best wel grappig, maar tijdens het spuiten zakte dat idee een beetje weg omdat ik de gebruikte kleurtjes eigenlijk wel leuk vond staan.

...maar goed, ik loop wat op de zaken vooruit :wink:

wegens spuittechnisch was het allemaal wat praktischer begon Hobbybob met de onderkant van z'n vlieggebakje. Niks geen toestanden, lekker saai grijs allemaal, hier en daar de boel wat lichter gemaakt en met een paar minuutjes....:

grijs.jpg


...al weer klaar om verder te gaan met stap 2 van het buikje. Wat plakselband d'r op, vers kleurtje in de sproeiert:

wit.jpg


und hatsa. Nog wat plakstrips d'r over:

plakstrips.jpg


zwarte geitjes d'r overheen gesproeid:

zwart.jpg


en ooooh...net of ie weet wat ie aan het doen is zo af en toe:)

uitgepakt.jpg


volgende fase; den bovenkant. Weer wat grijzigheid, weer wat sproeien, oplichten, verdonkeren en etc:

boven_grijs.jpg


...om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch wel wat heel erg licht is allemaal. Eens efkes een ander grijstintje proberen (oftewel een paar kledders blauw en een beetje anthraciet in de mengbak gekwatst), de vleugeltjes wat aanpassen...:
te_licht.jpg


ja, daar had ik wel net wat meer vertrouwen in. Lekker doorsproeien, wederom vakjes inkleuren met verschillende tinten en efkes laterder:

net_anders.jpg


net even anders dan voorheen.
Nou hebben die britse kisten doorgaans leuke vlekkenpatroontjes en die kun je op verschillende manieren aanbrengen; je kunt met een kwastje de lijnen schilderen en vervolgens de boel inkleuren, je kunt maskers snijden van uitvergrote kopieen van de bouwtekening en die gebruiken, je kunt met tape proberen de patronen uit te leggen, met blu-tac, pritt-prut of play-doh aan de slag om lijnen af te bakenen of je pakt gewoon een 4b potlood en doet dit:

lijntjes_uitzetten.jpg


dus.
Met de lijntjes afgetekend over de romp met een erg zacht potlood wordt het vervolgens tijd om de verfsproeiert op te vullen met wat kleurspul en vervolgens de getekende lijnen over te trekken. Hoe strak je dit doet is natuurlijk afhankelijk van wat je het liefst wilt; wil je een schema hebben wat nagenoeg hard-edge is dan trek je lijntjes zoals op de rechter vleugelpunt en is soft-edge de wens dan spuit je van wat meer afstand zoals op de linker staartvleugel:

streepies_uitleggen.jpg


met de streepjes netjes uitgezet weer verder met het wat grovere werk; de boel inkleuren en ook hier weer vakken individueel inkleuren met verschillende tinten:

inkleuren.jpg


wegens nu toch lekker bezig ook gelijk het neuske voorzien van wat kleur:

zoewarte_neus.jpg


...en met eigenlijk alles voorzien van -voor mij- acceptabele kleurtjes tijd om de boel eens even wat af te sluiten in verband met de aankomende smeerzakkerij. Lading p+ in de sproeiert en SPROEIIIIIII:

glimmmmm.jpg


spiegeltje, spiegeltje :cheesygrin:

und jetzt een leap in time!

Nou is het wel knap lastig als je bruut veel werkt en derhalve amper meer toekomt aan hobbytoestanden, maar het voordeel is wel dat je als je dan eindelijk eens een dagje vrij bent tussendoor je p+ inmiddels hard zat is om dit:

plakplaatjes.jpg


te doen en als je d'r vervolgens een verse laag p+ overheenkwakt:

verse_glimlaag.jpg


..je dan bij de volgende hobbyronde gewoon zo verder kunt gaan wegens het is allemaal al weer droog. Al met al zit er tussen het eerste glimplaatje en bovenstaand plaatje 5 weken droogtijd...
oh, en mocht het opgevallen zijn, de roundels op de vleugels hebben een andere tint blauw dan die op de romp. De reden hiervoor is dat ze bij Wagesaha dan misschine wel heel goed zijn in vliegtuigjes gieten, maar hoe je fatsoenlijk plakkerts op een papiertje krijgt hebben ze nog niet helemaal door...

buiten dat de plakkers al eerst een week of 2 op het raam geplakt hadden gezeten wegens verkleurd in de doos waren ze ook nog eens boel veel dik en hierdoor ultra-breekbaar wegens heel stijf; één van de roundels brak gewoon kats deur de midden door alleen al te proberen de plakkert met een penseel van het papiertje te tillen!

Gevolg was dus dat ik met een missende roundel zat en de enige optie die ik had was om iets uit de rommelbak te trekken. Nou was dit model bedoeld als no-nonsense project wegens het was meer om me van de straat te houden in m'n vrije tijd, which is the main reason waarom ik niet ervoor gekozen heb om de roundels zelf te spuiten. Had misschien netter gestaan, maar ik stoorde me d'r niet genoeg aan om al dat extra snij- en plakwerk te gaan doen.

In ieder geval...we waren dus al weer een weekje of 5 (zo'n 3 na het plakkertjesdebacle) verder e aangezien eigenlijk alle k*tklusjes d'r wel opzaten werd het tijd om eens even wat de afrondende fase in te gaan.
Zoals bekend zal zijn ben ik al sinds een poosje aardig in de olieverfjes en omdat ik het een erg leuke en veelzijdige techniek vind die voor mij bijna een universele methode is wegens is eigenlijk bruikbaar op nagenoeg elk onderwerp, ongeacht de tijdsperiode, werd ook hier de boel weer lekker ingesopt:

kliederen.jpg


hoewel soppen...eigenlijk ging het allemaal vrij beheerst; in eerste instantie netjes alle hoofdlijnen nagelopen om te zorgen dat die in ieder geval wat opgevuld werden en na de boel even wat aan te hebben laten drogen begonnen met het uitwerken van het geheel met een droge, platte, penseel.

Kwestie van met de windrichting mee de boel uittrekken:

uitsmeren.jpg


de bedoeling is om het een klein beetje subtiel te houden omdat er geen stoflaag over het geheel heen gaat komen om de boel weer af te zwakken, dus vrij lang doorgegaan met verf weghalen tot het er uiteindelijk zo uitzag:

klaragedaan.jpg


andere kant op dezelfde manier onder handen genomen:

andere_kantje.jpg


en uiteindelijk helemaal rond gegaan:

rondom.jpg


buikje op dezelfde manier maar net wat minder zorgvuldig wegens zie je toch niet zo heel veel meer van en buikjes zijn vaak viezerder :wink::

vieze_buik.jpg

gepoetste_buik.jpg


en na het kliederen tijd om de laatste losse rommeltjes te voorzien van kleurtjes en vast te plakselen:

losse_rommeltjes.jpg


de boel nog even ontglimmen wegens dat staat wel net zo leuk:

ontglimmen.jpg


de glasbak uitpakken:

glasbak_uitpakken.jpg


en ter afronding alleen nog wat voorzichtige chipserij toevoegen en volgens mij kan ik nu toch wel aardig zeggen....

klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg

klara06.jpg

klara07.jpg

klara08.jpg

klara09.jpg

klara10.jpg

klara11.jpg


...dat het toch niet heel erg erg is geworden voor een no-nonsense tussendoragebakje :cheesygrin:

dames en heren, wat mij betreft......

KLAAR IS KLARA!


1 down, few more to go...


Toedels!

Ps: en ja, ik zie ook net dat ik de glaasjes voor de navlights vergeten ben op te plakken :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan deze Typhoon. Ik heb je werkjes *Ahum* al op meerdere websites zien opduiken en ik verwonder mij er steeds over hoe methodisch en rechttoe rechtaan je tewerk gaat.

Ik vind vooral de manier waarop je je model veroudert zeer mooi en goed uitgelegd, geeft me zin om het zelf eens te proberen.

Mooi werk, 'k zou zeggen, laat maar komen.
 
Terug een leerzaam topic en met een prachtig model als resultaat :)
 
Knap werk Gren, ze ziet er heel mooi uit.

de boel nog even ontglimmen wegens dat staat wel net zo leuk:

Wat heb je daarvoor gebruikt ? Blanke lak, en welke ? Of pastels ? Of ... ?

Niet dat ik nieuwsgierig ben, ik weet gewoon graag veel :wub:
 
Leuk tussendoortje Grendel ,ik denk ....nee weet dat je menige forumleden op het puntje van hun stoel krijgt met je bouwverslagen,dito foto's die telkens weer amusant en leerrijk zijn!
Intressant te zien hoe je i.p.v allerlei maskeer-spullen zoals je aangeeft ,gewoon telkens 2 zachte lijntjes trekt en dan mooi opvult,is eens andere methode die je zeker geslaagd kan noemen.

Zoals bekend zal zijn ben ik al sinds een poosje aardig in de olieverfjes en omdat ik het een erg leuke en veelzijdige techniek vind die voor mij bijna een universel
hoewel soppen...eigenlijk ging het allemaal vrij beheerst; in eerste instantie netjes alle hoofdlijnen nagelopen om te zorgen dat die in ieder geval wat opgevuld werden en na de boel even wat aan te hebben laten drogen begonnen met het uitwerken van het geheel met een droge, platte, penseel.

Kwestie van met de windrichting mee de boel uittrekken:
e methode is wegens is eigenlijk bruikbaar op nagenoeg elk onderwerp, ongeacht de tijdsperiode, werd ook hier de boel weer lekker ingesopt:

Wel ,met deze methode kan je op een subtiele manier een wash weergeven die het toestel mooi siert!
En naar het einde toe, kan ik alleen maar zeggen 'mission accomplished' Applaus Applaus Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan