Hoofdsponsor

1/700 Yorktown CV-5 (Tamiya 1/700) [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Na de landafdeling van deze site onveilig gemaakt te hebben, lanceer ik mij nu ook in het ruime sop met een onderwerp dat op modelbouwfora nog te weinig aan bod komt, een vliegtuigmoederschip zoals ze dat plachten te noemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik liep al een tijd te zoeken naar een geschikte carrier op 1/350, dat zou me wel wat uitdaging kunnen bieden na mijn vorige exploot op marinegebied, een diorama met twee slagschepen en een destroyer. Ik vond wel enkele kits maar die waren of onbetaalbaar of van bedenkelijke kwaliteit, wat zich uiteindelijk op die schaal ook laat vertalen als kostelijk. Ik zag ook een Lexington gebouwd staan in Hoboken, die me de moed wat ontnam. Dan bij Verschooten maar een kitje meegegrist op kleinere schaal, van een schip dat me ook steeds geïntrigeerd heeft. Tamiya's Yorktown is recent uitgekomen en doet met zijn 45 euro wel wat bouwplezier vermoeden. Dat slaat enigszins tegen als je thuiskomt en het duidelijk wordt dat dit een reboot is met een paar nieuwe onderdelen toegevoegd aan een kit uit 1974. Ook nog niet alle onderdelen zijn correct, je krijgt eerder een ander schip uit dezelfde klasse als je het ongewijzigd opbouwt.

Om toch een geloofwaardig eindresultaat te krijgen, leggen we naast de bouwdoos de volgende rekwisieten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is de foto-ets van White Ensign Models die bedoeld is voor de twee volgende schepen van de klasse, Enterprise (CV-6) en Hornet (CV-8). De set dateert namelijk van voor de recente uitgave van de kit. Om de overeenkomsten met het naamgevende schip te vinden, onderscheiden we daarom nog wat referentiewerken, waarvan het belangrijkste "Warships in Action" is. Het boek links daarvan bevat een foto op paginagrootte van de brug van de Yorktown tijdens de slag bij Midway, waarbij het schip verloren ging. De meeste foto's die van het schip bekend zijn, werden in die laatste paar dagen gemaakt en zijn helaas rokerig en onscherp.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het eiland wordt al meteen een stuk interessanter door de toevoegingen van WEM. Na de eerste publicatie van mijn resultaten op een ander forum, werd mijn vermoeden wel bevestigd dat er al een anachronisme meegeslopen was, de vuurleidingsradar moet er nog terug af. Ik ga wel nog enkele deuren en ladders vervangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een belangrijke aanpassing is het rond maken van de barbettes, aangezien alleen de Hornet zulke hoekjes vertoonde. Dat lossen we op met een Evergreen bodem en een wand uit metaal. Ook moeten we verschillende uitdruksporen verwijderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De acht luchtafweer/antischeepskanonnen van 5 inch moeten vervangen worden door beter passend materiaal. Alleen de bodem van de installaties wordt bewaard, de rest komt te bestaan uit foto-etsdeeltjes, helikopterantennes en wat scratchdraadjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit kan dan op de romp gemonteerd worden. Er is wel wat werk achteraf om de ontstane voegen dicht te plamuren. Je krijgt er ook een gewicht bij, dat heb ik dan maar ingebouwd al is het nut zonder bodem beperkt. Zoals je ziet is alleen het achterhangardek in de kit voorzien, ik heb dat uitgebreid naar voren toe wat ik in de volgende update zal tonen. Enkele rails voor de sectionaalpoorten heb ik ook vervangen. De binnenkant werk ik verder niet af, want die is zo summier vormgegeven dat het me een week zou kosten om te scratchen en ik wil het wat rustig houden bij dit kitje. Aan de buitenkant zal er al genoeg moois te bewonderen zijn, getuige de volgende en laatste foto van deze post.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie aankoop,je maakt duidelijk een verzorgde en vliegende start.
Knappe meerwaarde die kleine realistische aanpassingen die je aanbrengt
Doe zo verder! :)
 
ziet er een mooie kid uit steven maar niet echt voor de beginnende bouwer als ik de spru met p.e zie.

maar voor jou mag dat geen probleem zijn , veel suc6 met de bouw
 
Bedankt jongens. @Amazone: zie ik u in Mol, als er daar nog iets rechtstaat dit weekend?
 
ik wou zeker komen steven maar moet helaas afzeggen want dan zit ik in engeland voor een week
 
Dan wordt het vast december, hopelijk krijg je dan weer geen weekend cadeau... De mensen beseffen niet wat ze een modelbouwende mens aandoen! Amuseer je daar in Engeland en breng een paar Airfixkes mee.
 
Hey,

Knap werk op zo'n kleine schaal, komt in in het 'water' te liggen, daar omdat dit een waterline model is??
 
Veel succes ! Ga ik volgen !
 
Dank u, mensen. In welk water, daar heb ik nog niet veel over nagedacht. Maar hij komt er in te liggen. Het zou mooi zijn als er nog iets toepasselijks naast kan komen, zoals een destroyer.
 
Ik heb de romp behoorlijk onder de pinvise moeten leggen. Er moesten niet minder dan 220 raampjes bijgeboord worden. Op deze foto zie je ze aangegeven. Er was reeds een rij maar daar moest een tweede onder komen en daar heeft Tamiya stilletjes over gezwegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moest er op letten dat de twee rijen mooi symmetrisch verliepen, gemakkelijk bij de boeg maar niet op de zijden, want de andere details verschillen daar. Als referentie gebruikte ik het schema in Warships in Action, dat vrij accuraat lijkt.

attachment.jpg

Er zitten ook een aantal three-bar relingen op. Volgens deze foto is de galerij aan de linkerpijl reeds voorzien van pantserplaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deurtjes en relingen, waarvan er nog verscheidene zullen opduiken in het verslag.
 
netjes steven blijf het zeker volgen 8)
 
Bedankt, Amazone. Binnen enkele dagen verwacht ik een interessante aanwinst voor dit topic.
 
wat een werk al die gaatjes boren maar dat maakt het juist mooi
gr dirk d
 
De Yorktown krijgt er een destroyer bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

DE USS Hammann is het schip dat samen met de Yorktown ten onder is gegaan, het is dit jaar uitgekomen in een nieuwe waterline-kit van Tamiya, dus moest ik die wel zien te pakken te krijgen. Ik heb hem gekocht bij Der Sockelshop en ga hem ook nog wat bijscratchen, want er zijn niet veel details.
 
Allerhande PE toevoegingen, zoals de batsmanplatformen, relingen en kanonnen nemen plaats.

attachment.jpg
Dit platform zit vooraan omdat de Yorktowns ook achterwaarts stomend vliegers konden opvangen. Het net eronder dient voor als het echt helemaal de soep in ging.

attachment.jpg
De achterste lift heeft reling gekregen, die verschijnt van zodra hij afdaalt.

attachment.jpg
De hele zijkant heeft ook reling nodig.

attachment.jpg
Van boven naar beneden: windbarrière met driehoekige steuntjes, scheepsketting en dubbele Bofors, die niet gebruikt wordt.

attachment.jpg

attachment.jpg
2 x 1,1inch AA en windbarrière onder constructie.

attachment.jpg

attachment.jpg
Barrière met de driehoekige steuntjes aangebracht, 30 stuks. Er volgen er nog 35.
 
Bedankt, Fred. Ik zoek nog een kleurtje om het dek te schilderen, het zou deck blue moeten worden.
 
Het dek is blauwgrijs geworden, Vallejo 867. Ik heb ook zoeklichten toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je nog dat er een laag zwart onder het grijs zat, omdat de airbrush spetterde. Op de volgende foto's van de spuitbeurt van vandaag is dat verholpen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat prullaria toevoegen en dan kan de camouflage er op.
 
De kit van Tom's Modelworks is al een tijdje gearriveerd en die zag er als volgt uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kon er echter tot vandaag niet aan beginnen, want ik had geen referentie over dit schip gezocht en was ook nog wat druk met de Bismarck. Nu ik de werktafel door de feestdagen heb opgeruimd, kan ik hier weer mee aan de slag. Daarom heb ik vandaag maar even het volgende in huis gehaald.

attachment.jpg

Het gaat vooral over dat boek links, van Antony Preston. Het is een wat ouder boek over Destroyers en er staan mooie bruikbare foto's in. Een paar van Hammann die niet zo nuttig zijn omdat ze niet zo groot zijn, maar ook detailfoto's van vergelijkbare schepen die echt eersteklas referentiemateriaal zijn. Ik zal ze gebruiken in het verslag. Je ziet rechtsboven ook een interessant boekje over wat waarschijnlijk mijn eerstvolgende scheepsbouwonderwerp zal zijn, een 1/350 Independence Class carrier van Dragon. Het wordt de Princeton maar dit is het meest logische referentieboekje daarvoor, propvol met A4-foto's. Het zal nog een interessante kwestie worden welke aanvullende p.e.-kit ik ervoor ga zoeken: die van WEM is de mooiste maar kost zo'n 75 euro, die van Eduard maar zo'n 20 euro maar daar zijn wat opmerkingen over. Gelukkig ga ik toch nog een jaartje wachten met deze kolos.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan