Hoofdsponsor

1/700 Yorktown CV-5 (Tamiya 1/700) [wip]

Het werk aan de Hammann begint te vorderen. Eerst waren het nog kleine stukjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen stond er al een mooie dryfit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aantal lijmvlekken moet nog weg en dan zitten we al bijna aan de relingen. Ik ben van plan om het dek eerst te schilderen voor ik de opbouw aanbreng, dus sommige onderdelen komen er pas naderhand bij.
 
Hey,

Mooie vorderingen, zeker op die schaal.
Ik zou proberen om met kleine stukjes metaalstrip of alu-folie de steunen te maken aan de zijkanten van de radar, dit staat blijkbaar ook op de foto waarbij je het onderwerp toont, of het moet er nog op komen natuurlijk (en ben ik weer te rap..:) )
Een goed gedacht van je om eerst het dek te schilderen en daarna verder te werken, zo behou je meer controle. Persoonlijk doe ik het zo ook bij mijn s-100 die ik nu bouw... ;)
 
Hey bedankt, Swaken. Dit was de enige foto waar ik die steuntjes al gezien heb. Bij de andere zitten er twee aerials meer naar het midden van de radarantenne. Ik moet eens kijken of de foto's van het schip zelf uitsluitsel geven, die heb ik nog niet afgeprint.
 
Dat p.e. is eigenlijk een hard drug. Je mag er niet te hard aan snuiven of je wordt gedwongen om er meer van in huis te halen. Gelukkig kan je het niet injecteren.
 
Voor degenen die dit topic volgden en zich afvroegen waar het gebleven was, de Yorktown is terug. Wie het verslag op the Ship's forum volgde, kon al constateren dat ik een vervelende fout gemaakt had. Ik heb een hele resem patrijspoorten in de Hammann geboord, terwijl die op het moment van de slag bij Midway al een tijd dichtgemaakt waren. Dit in combinatie met de vaststelling dat ik waarschijnlijk niet alle kleuren had, plus de moeilijkheid dat ik nu het dek moest gaan afplakken zonder te weten of Vallejoverf nu goed houdt zonder primer, heeft er blijkbaar voor gezorgd dat dit vijf jaar in de kast is blijven liggen. Het project heeft ook een verhuis overleefd. Nu de Princeton af was, en ik een set Lifecolor scheepskleuren gekocht heb, kon alles weer uit de doos komen. Ik kan ook het water op dezelfde manier afwerken als bij de Princeton.

attachment.jpg

Ik zou ze op dit kadertje kunnen plaatsen, al is het niet zo breed.

attachment.jpg

De Hammann is al dichtgemaakt met Evergreen en geplamuurd. Er zijn nu ook anti-onderzeebootmortieren op gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Echt indrukwekkend! Ik zou echt gek worden van al dat gepruts 😁
 
Gelukkig is dit mytisch schip terug boven water gekomen;)

Stoeltje staat bijgezet voor deze.

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb deze week al wat geschilderd met mijn set Lifecolor potjes. Eerst heb ik een grijze primer van Tamiya over het PE gelegd, want anders zou dit meteen chippen als je er aan komt. Daarna heb ik de onderkant van de Princeton Sea Blue gespoten en het dek van de Hammann Deck Blue.

attachment.jpg

attachment.jpg

De Hammann is wel al afgeplakt voor er plaatjes van gemaakt zijn. Er is zoveel mogelijk nog van het dek los gehouden om dit makkelijker te maken.

attachment.jpg

Daarna is de Hammann in Neutral Haze Grey gespoten en kon de volgende afplakronde gebeuren. Deze keer met kneedgom om de zogenaamde "splotches" in Haze Grey af te zonderen van de rest van de hull die in Sea Blue moet komen. Op de bovenbouw wordt dat Sea Blue vervangen door een lichtere blauwe kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Yorktown kon nu ook al voorbereid worden op het spuiten van de "graded" valse horizoncamo op de romp.

attachment.jpg

En tegelijkertijd kon ook nog de boot topping voorbereid worden. Er is nog heel wat geschuurd aan de bodemplaat van het model om die topping gelijk te doen overgaan in de romp, voordat ik het blauw had gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Wat een werk!!! Ziet er al fantastisch uit. De Yorktown brengt me rechtstreeks terug naar de jaren dat ik Buck Danny verslond, "De Geheimen van Midway"!
 
Bedankt, HansThomas.

De Yorktown en de Hammann hebben ieder een spuitbeurt achter de rug. Voor de Hammann ging het dus met kneedgom, waarover zo'n drie lagen Lifecolor verf gespoten zijn. Op de hull was dat Sea Blue en op de bovenbouw Ocean Grey. De Yorktown ontving ook Ocean Grey, boven de aangebrachte strip, die om economische redenen plaatselijk afgeschermd werd met een stuk spare tape aan een papiertje. Dit is dan tweemaal de romp rond gegaan, ook een keer om de boot topping NATO zwart te spuiten.

attachment.jpg

De Yorktown en de Hammann zijn daarna helemaal uitgepakt. Vooral de Hammann ziet er geslaagd uit, de camo is goed afgelijnd.

attachment.jpg

Met een beschermlaag p+ er op krijgt dit nog iets meer contrast. Ik doe dit ook om te vermijden dat er vingerafdrukken komen op deze absorberende verflaag.

attachment.jpg

Uiteraard komen hier nog heel wat details op, die apart geschilderd moeten worden, zoals reling, een loopbrug en de sloepen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij de Yorktown is er weinig contrast te merken. Hier is er alleen contact tussen Sea Blue en Ocean Grey, die waarschijnlijk te weinig verschil in donker en licht bevatten.

attachment.jpg

Na het bewerken met p+ is dit iets beter te zien, maar ik denk dat het Sea Blue meer donkerblauw had moeten bevatten. Hier is de tweede laag nog aan het drogen, dus dat streperige trekt nog wat weg. Er komt nog een beetje verwering over, maar eerst ook hier wat zaken terug vastplakken. In de mast hoort er trouwens nog een derde, lichte kleur blauw te komen.
 
strak spuitwerk.. dat streperige heeft wel iets, lijkt me een goede stap naar verwering toe...
 
Ja, die strepen vielen me ook op, dat ziet er inderdaad al goed uit. Heb je dat ineens zo gespoten of is dat al een eerste verwering?
 
Bedankt. Ik heb gewoon tijdens het vernissen er steeds op gelet van boven naar onder te werken.
 
Bedankt, Pascal. Dit weekend is er een andere oplossing gezocht voor het dioramakader. Dit is nu wat ruimer gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

De reling voor de schepen moest nog op maat geplooid worden. Voor de Yorktown was dit eenvoudig, er waren alleen nog de relingen voor de hangarpoorten. Ik heb die weer in Tamiya grijs gezet en dan Lifecolor Ocean Grey daarover gespoten. De meeste foto's die ik van Yorktown maakte, waren onscherp op deze nieuwe toevoegingen. Het ziet er rond het schip nu als volgt uit, er zal nog iets meer verf op moeten:

attachment.jpg

De Hammann was wat moeilijker, want daar moet de reling ook de platforms volgen.

attachment.jpg

Met de set van Tom's Modelworks wordt het wat moeilijk nu. De reling lijkt hier gemaakt volgens een configuratie die van foto's nagetekend is, maar er wordt niet verteld waar je deze stukken moet plaatsen. Alles is ook opgenomen in zes even lange reepjes reling, waar dus hier en daar een schuine stanchion of een kortere tussenverbinding in verwerkt zit. Er wordt de tip meegegeven om het in korte stukjes te snijden en goed naar foto's te kijken voor het schip dat je wil nabouwen. Ik vond te weinig info voor de Hammann en ik heb dan maar willekeurig wat uitgesneden. Het is niet duidelijk waar je moet snijden. Als ik dit vergelijk met de set voor de Princeton, werd daar toch aangegeven waar de meeste stukken reling thuishoorden.

attachment.jpg

De SC radar op de mast kon vervangen worden door PE, wat meteen veel toevoegt. Hier heb ik die wel nog ondersteboven op de boxart liggen, aangezien dat ook zo in de PE handleiding getoond wordt. Dit is er later eens afgevallen, waarbij ik het maar omgedraaid heb. Ik heb er wel de mast voor moeten bijvijlen tot het bovenste stuk dun genoeg was. Zo te zien moet ik de "yardarms" vervangen met draad. Nu volgen er wat plaatjes van de Hammann na het beschilderen en toevoegen van het PE. Ik heb de waterlijnplaat laattijdig onder de romp geplakt, die kon dus niet meer met de romp gelijk geschuurd worden. Ik heb ze ook maar met een penseel zwart geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier was de Mk.12 antenne er nog eens afgevallen.

attachment.jpg

De reling vooraan ging makkelijk omdat het dek hier een naad heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

De catwalk heb ik hier toegevoegd. De K-guns heb ik omhoog moeten zetten om de reling onder er tegen te krijgen. Deze ging een stuk moeilijker, omdat er panamakluizen in de rand verwerkt zijn en de reling hier aan de buitenkant langs moet. De steunen voor vlotten staan er ook al op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover ben ik nu geraakt, nu zijn het nog kleinigheden die toegevoegd moeten worden. Ik heb ook een serie PE figuurtjes die zouden kunnen geplaatst worden.
 
Steven ge zijt weer met iets bezig he , fantastisch ziet er leuk uit , ken er niet zo veel van alleen genieten door te kijken en volgen
Marc
 
Bedankt, Marc. Ik ben al gevorderd met dit ondergrondje. Hier volgen de eerste stappen van het aanleggen van het watergedeelte.

attachment.jpg

Het glas is uit het kader gehaald, waardoor de rug iets lager ligt. Als ik dit op deze manier vol zou gieten, dan loopt er ook plaaster onder de rand en zou er niets boven het kader uit komen. Het is mooier als dit wel iets uitsteekt, dus heb ik de randen afgeplakt met tape. Achter de tape zit dus nog een halve centimeter lege ruimte.

attachment.jpg

Een eerste probeersel na het uitgieten van plaaster in het kader, zoals gewoonlijk met zwart pigment er in, is deze folie om golfslag te verkrijgen. De twee schepen zijn er iets ingedrukt nadat het plaaster met een kleinere glasplaat op het folie geëffend is. Gelukkig werd ik na vijf minuten al wat nieuwsgierig en ging ik onder het folie kijken. Ik zag dat het vol grote luchtbellen zat, dus heb ik het er terug afgehaald en de gaten snel opgevuld. Het was nog erg nat en goed te modelleren, dus heb ik het maar snel opnieuw aangelegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat was dus gisteravond. Vandaag heb ik eerst uitgetest of de truc met de tape geslaagd is. Door de kader iets aan te trekken en op de rug te duwen, schoof het uitgeharde blok inderdaad volgens plan een halve centimeter omhoog. Ik heb ook wel geluk met deze zak plaaster, na zo'n vijf jaar open is hij nog altijd niet bedorven. Nu is alles toch op geraakt. Ik denk dat ik dit vroeger toch te vochtig bewaard heb, want het was toen na twee jaar al onbruikbaar.

attachment.jpg

Nu nog onderaan fixeren met extra plankjes, zodat dit niet terug schuift.

attachment.jpg

Voor het water wordt opnieuw Deep Oceans van Mig gebruikt.

attachment.jpg

Dit zal na zo'n 24 uur een stuk donkerder verkleuren, waarna ik een tweede laag kan leggen en de schepen er in verwerken. Omdat er toch delen transparant blijven, heb ik een donkere ondergrond gebruikt. De pot zal wel opgebruikt worden, je kan er dus maar zo'n halve vierkante meter mee doen.

attachment.jpg

Deze week kwam ook mijn beloning aan van de ESM, voor de speciale prijs "beste schip", voorzien door Lifecolor. De prijs heeft wel wat omzwervingen gemaakt maar is nu toch in goede staat bij mij aangekomen. Ze waren hem bij de uitreiking eerst kwijtgeraakt, maar een paar dagen later kreeg ik mail dat het teruggevonden was en dat hij opgestuurd werd. Zo werd hij eerst twintig huisnummers verderop aangeboden en is hij dan terug naar afzender gegaan. Naar verluidt heeft de man zelfs het pak niet meteen teruggekregen, maar was dit bij zijn buren terechtgekomen. Ondertussen was ik ook te weten gekomen, dat de Princeton een zilveren medaille gewonnen had die niet vermeld was bij de uitreiking. De voorzitter besloot de medaille ineens bij in het teruggestuurde pakket te steken en deze keer kwam het al na een werkdag aan. Ik heb het uiteraard meteen aan een inspectie onderworpen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben dus al maar een studie begonnen naar de LST, er zal ook wel een foto-ets set en nog een aantal extra voertuigjes aangeschaft worden.
 
Bedankt, Rudi. Op de Yorktown moest nog een derde camokleur, die ik niet kant-en-klaar ter beschikking had. Ik heb dus zelf een kleur gemengd, het moest redelijk lichtgrijs zijn. Het topje van de mast moest zo geschilderd worden.

attachment.jpg

Ook wilde ik nog de onderste blauwe strook opnieuw doen, dus is die terug even afgeplakt.

attachment.jpg

Het resultaat van de nieuwe grijstint op de mast:

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kon het verweren beginnen. Eerst wat roest:

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna werd er afgebleekt door met een heel lichte zandkleur te washen. Op de destroyer zie je dat dit tot schade op de boot topping heeft geleid, die was niet mee in de Tamiya primer gezet. Zo zie je meteen hoe superieur een niet-watergedragen primer als Tamiya hecht tegenover bijvoorbeeld Vallejo. Gelukkig kon dit gemakkelijk weer zwart gepenseeld worden, de helft zal overigens in de golven verdwijnen. Ik stelde ook vast dat ik de decals nog niet op de Hammann gekleefd had, dat zal nu achteraf moeten.

attachment.jpg

Een derde verweringsstap is een donkere wash, die ik normaal gezien voor tanks gebruik. Die moet het reliëf er wat uit halen en een tegengewicht bieden voor de roeststrepen die nu opvallend zijn.

attachment.jpg

Als deze met wasbenzine terug afgeveegd wordt, krijg je een erg doorleefde indruk. Ik zal toch de relingen nog wat moeten bijspuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De rigging die je hier ziet, is met de fijnste Uschi draad gemaakt. Op de Yorktown zijn ook de reddingsvlotten toegevoegd. Ik heb geprobeerd hier een bodem in te krassen met een mes.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog het dek wat bewerken, dat zal met de airbrush moeten.
 
Knap weer op deze schaal alweer.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan