Hoofdsponsor

1/700 Yorktown CV-5 (Tamiya 1/700) [wip]

Bedankt, Pascal en Lucske. Ik heb nu ook het dek van de Yorktown gespoten. Over de grijze verflaag van Vallejo is er eerst een fijn, onregelmatig laagje NAVO roodbruin met een druppel Tamiya zwart erbij gespoten, waarbij de transverse girders en kabels gevolgd werden. Hiervoor is wel eerst de grijze dekrand afgeplakt, dat hoefde niet zo precies te zijn door de lage dekkingsgraad waarmee gewerkt werd. Voor de tweede houtkleur is zelfs niet eens afgeplakt, want dat was een zelfde lichte zandkleurtje dat ook voor de romp als wash gebruikt is. Dat zorgt ervoor dat je ook gebruikspatronen op het dek ziet. Van het oorspronkelijke grijs is er niet veel meer te zien, maar het dek is nu wel tweemaal zo interessant geworden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook de sloepen in de kleur gezet, over het wit heen is er een roodbruine bodem en een zandkleurige binnenkant gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als die op hun plek zitten, wordt het tijd om de schepen op het water vast te zetten. Maar niet voordat ze een wash voor woestijnvoertuigen gekregen hebben, omwille van dat zandbruin.
 
De wash was spoedig over de bootjes gezet.

attachment.jpg

Op een na konden die allemaal geplaatst worden, ik denk dat die extra nodig was om de Enterprise te kunnen bouwen met zijn bootdek naast het eiland. Nu alles bij mekaar gekomen was, konden de schepen op het water gekleefd worden, nadat daar een tweede laag oceaanverf op gesmeerd was. De pot is nu helemaal leeg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verf is nu meteen donker geworden. Ik had de schepen vastgedrukt met silicone, nu moet er nog schuim op de golven komen.
 
Deze in het echt te zien, was toch wel weer iets bijzonders. Prachtig gelukt model, het vliegdekschip bedoel ik dan, maar de rest ziet er inmiddels ook erg mooi uit.
 
Roy, nog bedankt voor de leuke reactie. Een heel kleine update over het diorama deze keer. Ik vond dat er ergens een onnatuurlijk silhouet in het water te zien was, waardoor je rechte lijnen zag. Er moest dus een nieuwe laag water op; maar de pot was leeg. Ik ben uiteindelijk aan iets gelijkaardigs geraakt van AK, we gaan zien wat dat oplevert.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gaat nog een stuk donkerder worden, heb ik al gemerkt. Dat kan wel 24 uur duren. Daarom ga ik jullie terwijl al iets anders laten zien, er is gisteren namelijk een interessant pakje aangekomen.

attachment.jpg

Dit waren vier kartonnen platen, waartussen één item ingepakt zat, het Shipyard houten dek van de 1/350 Shokaku/Zuikaku.

attachment.jpg

Met de inhoud hiervan kan je de halve tafel vol leggen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zitten een aantal stukken lasergesneden zelfklevend dek in, met ook een maskingset voor de 1944 versie die ik wil maken.

attachment.jpg

Er zit ook een masking in voor de middellijnmarkering, plus een stukje touw en een eind scheepsketting. De schakels zijn nogal cirkelvormig.

attachment.jpg

Er zit een indrukwekkend vel PE bij, gesealed en vooraan mooi gedetailleerd. Ik vond een kleine deuk waar het pijltje bij staat, maar niks dat niet gerepareerd kon worden.

attachment.jpg

Deze handleiding geeft al een indruk hoe dit er zou moeten gaan uitzien. Maar ik kan er nog lang niet aan beginnen, want er moeten nog allerhande items bijeengezocht worden. Niet in het minst de 96 loopjes voor de 25mm afweerkanonnen.
 
Gaat weer dik in orde zijn u kennende en volg verder.
 
Bedankt, Pascal.

De derde laag leverde gelukkig ongeveer dezelfde kleur op, al ruikt het product iets meer naar azijn. Na zo'n zes uur:

attachment.jpg

Na 24 uur:

attachment.jpg

Er zijn wel van dichtbij heel kleine belletjes merkbaar, dit is van een halve meter afstand niet meer te zien. Of dit een reactie is met het andere product of echt een kwaliteitsverschil, moeilijk te voorspellen. Ik ben dan begonnen met golven aanbrengen met de Foam-gel uit dezelfde serie van AK. Deze houdt zijn volume, waardoor je nog wat gaten kan dichtstoppen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook enkele kleine nummerdecals op de Hammann aangebracht.

attachment.jpg

Nu komen nog wat extra details. Ik heb een plastic naambordje voor de Yorktown, maar dat zat niet bij de Hammann. Er zijn ook nog wat PE-figuurtjes.
 
Ziet er mooi uit. Ik zou ook wel eens water willen maken maar het schrikt me af.
 
Bedankt, mannen. Het lijkt me onnodig je hiervoor te laten afschrikken, het is niet zo moeilijk. Bestudeer vaarfoto's van het soort schip dat je wil bouwen en kijk waar er golven zitten, op die plek mag je de ondergrond wat hoger opstuwen. Zorg dat de overgang van schip naar water goed dichtgeplamuurd wordt.

Ik heb besloten om toch een viertal Wildcats op de Yorktown te plaatsen. Die zien er recht van het gietraam als volgt uit:

attachment.jpg

Ik heb eerst alle vleugelvlakjes wat aangescherpt, om ze meer op schaal te brengen.

attachment.jpg

Wat dan het meeste opvalt, is het verschil met de wheelbays van een Wildcat, die zijn gewoon afwezig door de olifantenpoten die er onder staan. Die zijn makkelijk met een boor toe te voegen.

attachment.jpg

Vervolgens heb ik het WEM onderstel voor een Corsair omgebouwd naar iets dat op een naar binnen inklappende installatie lijkt. Ook het achterwieltje was er bij. Dit is een stevige positie, want de voorwielen vormen een PE driehoek met de grond.

attachment.jpg

Dan heb ik de onderkant met een spuitbus wit gespoten. De bovenkant ging minder goed met een grijze, er zat verfpigment te veel op maar door wat af te spoelen met aceton heb ik dat kunnen corrigeren.

attachment.jpg
 
Dat is toch altijd spectakel als onze steven zijn boekske ( topic ) opendoet he , hoe is het mogelijk hij doet het toch iedere keer weer
Geweldig Steven
Marc
 
Bedankt voor de leuke post, Marc. We gaan het nog eens doen.

attachment.jpg

Ik heb het naambordje dat bij de Yorktown zat, wat uitgebreid, zodat de Hammann ook genoemd wordt. Daarvoor heb ik nog een ander, ongebruikt bord gebruikt, van de Theodore Roosevelt. De letters van Hammann zijn scratch. Dan is het geheel zwart gespoten en is er met een Molotov chroomstift op gekleurd. Misschien wat te snel, want de stift begon tegen te sputteren op het eind.

attachment.jpg

attachment.jpg

De decals hadden even tijd nodig om los te weken, maar ze kleefden wel heel goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zit er verwering op, een woestijnvoertuigenwash van AK.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eens kijken welke props ik kan overpakken van het PE-vel.
 
Zo'n kleine vliegtuigjes en dan in verhouding zo'n grote panel-lines is wel niet echt in schaal vind ik. Verder mooi geschilderd hoor.
 
Tja, het is dit of helemaal niks, vrees ik. Ik heb al meegemaakt dat ik zelf de lijntjes moest opschilderen, maar dan heb je geen instructies. Vandaag de ontknoping van 8 jaar Yorktown, de eindfoto's zijn al gemaakt.

Eerst moest er een probleem opgelost worden. De propellers die ik bij de set van WEM gekocht had, waren allemaal een stuk te groot om voor Wildcats te gebruiken. Die hebben net iets meer dan 9 voet diameter, terwijl de meeste andere props 13 voet zijn. Die voor de Doolittle Raid B-25's zijn 12 voet, dus moest ik daar een stukje af halen. Alleen de puntjes afsnijden volstond niet, de propellerbladen moesten gelijkmatig verkleind worden. Aangezien ik er een grote hoeveelheid van had, wilde ik eens een experiment uitproberen.

attachment.jpg

Ik had nog ergens een aantal chemicaliën staan uit een tijd waarin ik nog chemiedozen kocht en allerhande zaken bij elkaar goot om te zien welke kleur dat dan kreeg. Ik stelde toen vast dat de meeste huishoudproducten geen effect hadden op koper, zelfs niet een matige zwavelzuuroplossing. Daarvoor heb je dit spul nodig, salpeterzuur, waarvoor we toen naar een winkel in de stad moesten gaan. Het stond er al 25 jaar, dus dacht ik dat het niet veel effect meer zou hebben. Als dit spul de propellerbladen aan alle kanten evenveel zou wegetsen, dan zouden die vanzelf de gewenste grootte bereiken en konden ze terug opgevist worden. Ik had er acht uitgesneden om er zeker vier dezelfde over te houden. Alleen, toen ik deze foto na een minuut gemaakt had, waren ze allemaal al volledig opgelost, een wolkje groen kopernitraat achterlatend. Het spul was nog steeds even agressief als vroeger. Ik heb het nog eens geprobeerd in een horlogeglaasje, zodat een stuk PE er sneller uit gehaald kon worden. Deze methode bleek voor dit doel onbruikbaar, omdat de propellerbladen eerst doorbranden aan de naaf, waar ze het smalst zijn. Dit zie je in de volgende video, die ik hier ter vermaak even neergezet heb.


Ik heb nog even geprobeerd om de props alleen met de puntjes in het glaasje te steken, maar het was niet te controleren, ik vraag me af of dit PE geen stalen kern met een laagje koper is. Zou ik het verdunnen, dan zou het vast beter gegaan zijn, maar ik had alleen nog zin om het op een andere manier te regelen. Zoals ik het wel vaker met PE doe tegenwoordig, de Dremel er op.

attachment.jpg

Het duurde niet zo lang of ik had vier props die wat kleiner waren dan die van de B-25.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had ook nog mijn bemanning geschilderd, maar ik was wat teleurgesteld in de hoeveelheid figuurtjes.

attachment.jpg

Ze stonden wel mooi naast de nu van propellers voorziene Wildcats, maar er was weinig leven op de Yorktown te bekennen. Het naambordje was ook al aan het kader bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Gelukkig had ik tijdens SMC 2019 meegedaan met de tombola en had er een Blackdog 1/700 containersetje gewonnen. Met die containers kon ik voorlopig niet veel, maar er zaten ook een dertigtal figuurtjes bij, die natuurlijk op die schaal overal voor gebruikt konden worden.

attachment.jpg

Het enkele PE-vel dat hier in zit (terwijl je van op de cover verwacht dat er ook resin zou in zitten, wat niet nodig blijkt) was snel in de grijze primer gezet.

attachment.jpg

De figuurtjes werden ook weer met lijm aangedikt en dan geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb na het plaatsen van de figuren, nu dus zo'n 50 in totaal, ook nog twee vlagdecals uit de Sims-set toegevoegd en vond dat het nodig was om het dek van de Yorktown volledig te detailleren zoals het gegoten was. Ik heb dan ook de crash barriers opgelicht met Vallejo "Elfenbein" en ik heb alle transverse girders (die dwarslijntjes over het hele dek) met een potlood afgelopen. Toen vond ik dat het wel genoeg was, dus volgen hier de eindfoto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vond nog een gezellig plekje in mijn vitrine naast de Theodore Roosevelt, waar het naambordje oorspronkelijk van overgeschoten was.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog even een samenvatting van de gebruikte kits:

- Tamiya Yorktown: dit zijn de sprues van Hornet en Enterprise met een paar toevoegingen, verkocht voor de prijs van een nieuwe kit. Er waren een paar moeilijkere aanpassingen nodig om er een CV-5 van te kunnen maken, zoals de afgeronde DP-kazematten en verschillen in het eiland. De WEM uitbreiding voor Enterprise/Hornet is een noodzakelijke toevoeging om aan relingen en schaalgetrouw afweergeschut te geraken. Een uitgebreide set, die ook voorziet in de detaillering van haast alle gebruikte vliegtuigtypes, alleen dus geen Wildcats.
- Tamiya Hammann: dit was wel een nieuwe uitgave, maar je hebt toch een uitbreiding met basis-PE nodig om hier een herkenbaar schip van te maken. Op de bovenbouw zitten namelijk geen deuren, relingen of catwalks, al geeft de boxart duidelijk aan wat je zelf nog moet toevoegen. De set van Tom's Modelworks bevat alles dat je nodig hebt om dat op te vangen, plus nog eens de helft meer voor het geval je een van de andere Sims wil maken (maar dan moet je wel zelf decals daarvoor zien te vinden, het decalvel van Tamiya is het strikte minimum) en als bonus wat figuren.
- Blackdog containers: er bestaat nog een dergelijke set met vrachtwagentjes voor onder deze containers. Met deze PE-set kan je waarschijnlijk erg realistische containers vouwen, met oppervlaktestructuur en zelfs kettingen om ze aan een kraan te hangen. Er zitten ook twee maskings voor transporteurslogo's bij, en dertig mooie figuren in verscheidene houdingen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
gedurfd met de dremmel maar het werkt wel zo te zien.
knap werk.
 
Steven , Steven toch wat doet ge toch allemaal ge had dat zwavel zuur moeten versnijden en met een penseel op de propellers moeten aan brengen dat had misschien beter gegaan , gewoon wat zuur uit uw batterij van uwe auto gehaald of van een oude batterij daar zit verdunde in
maar enfin ge zijt er zo ook geraakt het zijn hier weer geweldige beelden hoor
Verbluffende beelden
Marc
 
Prachtig eindresultaat om trots op te zijn!
 
Amai, sterk werk! Die figuurtjes, man zo klein... Ik vind het water knap gedaan, lekker dreigende donkere kleur.
 
Prachtig,

Op deze schaal en toch zoveel detail, petje af hoor:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt voor de fijne reacties iedereen! Als het lukt, neem ik deze mee naar de volgende bijeenkomst.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan