Hoofdsponsor

1/16 Landsknecht Pili-Pili 120mm [DONE]

Leysend

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
1.059
Voila onze nieuwe uitdaging. Na de bouw van de Roger B. Taney gaan we eens iets anders doen dan een bootje bouwen.
Een figuur deze keer, en wat voor een; de Landsknecht van Pili-Pili.

Ik heb wel een zwak voor de Pili-Pili figuren, ze hebben altijd een interessante pose en uitstraling.
De onderdelen passen niet altijd 100% perfect op elkaar, maar met wat putty is dat meestal snel verholpen.
Een Landsknecht was een soort van huurling soldaat uit de jaren 15-16 honderd.
Wat meer info of ons alom bekende Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Landsknecht

Enfin, genoeg gezeverd, hier alvast de box en de inhoud:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi , maar moeilijk figuurtje lijkt me. Ben benieuwd naar de pas vorm en zo te zien weinig tot geen gietnaden...
 
De meeste figuren van Pilipili hebben hebben mij altijd kunnen bekoren, heb er echter nog nooit één aangeschaft, dus blijf ik deze met belangstelling volgen ;)
 
ziet er een mooie uit,ben benieuwd naar de bouw en schilderweken
 
@Verbeek: Als ik mijn kit-voorraad zo bekijk kan ik nog eeuwen mijn zin doen. :D

@Jumper: Het schilderen zal inderdaad een uitdaging worden. Maar het is wel een kleurrijk figuur dus dat kan leuk worden. Van gietnaden niet al teveel last, en diegene die er dan al zijn zijn makkellijk te verwijderen. Hier en daar wel een paar luchtbelletjes op moeilijke plaatsen (duim rechterhand, puntje van de hellebaard en nog een paar andere), maar niets onoverkomelijks. Opvullen met secondenlijm, zip-kicker en een beetje schuren.

@Beyond: Dit is het 4e figuurtje dat ik bouw van Pili-pili. Heb de volgende al gebouwd: Amos Garrett, Sam Stone en de Saxon Thegn.
Van Sam Stone staan ook een aantal fotos op het forum. Ik heb deze figuur op base geplaatst ergens in de rocky mountains.

En we maken natuurlijk ook weer wat veroderingen.

Eerst de Hellebaard gemonteerd. Dat was een kleine uitdaging want de lans van de Hellebaard is gewoon een houten satéstokje. Hoe bevestig je dus het botte uiteinde van een houten satéstokje aan een Resin onderdeel ?

Antwoord => Een metalen staafje gebruiken om de twee onderdelen te hechten. Dus gaatje boren in het uiteinde van het satéstokje en de Resin hellebaard. In het Resin onderdeel geen probleem, echter het botte uiteinde van de satéstick was wel een probleem. Tijdens de poging om met de dremel een gaatje te boren (1mm doorsnee) rafelden de houtvezels helemaal los. Ik daag iedereen uit om eens een gat in het uiteinde van een satéstick te boren, om gek van te worden.

Dus even nadenken en volgende oplossing gevonden.
- Uiteinde van de satéstick in secondenlijm gedoopt.
- Secondenlijm even in de houtvezels laten trekken.
- Daarna zip-kicker erop spuiten.
- Resultaat: een soort van geplastificeerd uiteinde aan de satéstick.
- En nu konden we een perfect gaatje boren in het houten stokje. (Gevecht mezelf vs. satéstick = 1-0)

attachment.jpg
attachment.jpg

Even een dryfit gedaan van het figuurtje. Altijd leuk om op voorhand al eens te kunnen kijken hoe het er uit zal zien:
attachment.jpg

Verder begonnen met het 'pinnen' van de onderdelen. Gaatjes boren, stukje metaaldraad erin, en op een sokkeltje lijmen waardoor ze makkellijker geschilderd kunnen worden.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Zo dat was het voorlopig. Hopelijk vind ik dit weekend nog wat tijd om verder te doen.

Groeten,

Dirk
 
Mooi begin, en inventieve oplossing om het satéstokje harder te maken...
Maar wat is de functie van de Zipkicker juist?
 
He Dirk......echt een pracht figuur....zal een mooie worden als hij geschildert is .......welke verf ga je gebruiken........blijf dit zeker volgen....
 
@Beyond: Zipkicker is een versneller die secondenlijm onmiddellijk doet uitharden. Verkrijgbaar als een spray of druppelflesje. http://www.supergluecorp.com/zap/zap-zip-kicker-line/zip-kicker-pump

Secondelijm droogt op zich snel, maar als je er een beetje zip-kicker overheen spuit is het echt onmiddellijk uitgehard. Ik gebruik dit redelijk veel vooral om bvb gaatjes op te vullen. Een druppeltje secondenlijm erop, zip-kicker erop spuiten en de secondenlijm is net als plastic en je kan onmiddellijk beginnen schuren. Ook bij houten schepen bvb gebruik ik dit. Als je bvb een plankje of ander stuk moet lijmen dat bvb krom is waardoor het onder druk staat. Het stuk lijmen met secondenlijm, stukje vasthouden en een druppeltje zip-kicker en het zit muurvast.

@spaander: Ga deze proberen volledig in acryl te doen. Al mijn vorige figures waren een combinatie van olieverf / acryl waarbij ik gezichten enz in olie deed en de rest acryl. Wil dus nu eens een poging wagen om volledig acryl te gebruiken. Buiten het metalen harnas waar ik waarschijnlijk Humbrol polished steel / aluminium voor ga gebruiken: dat kan je opblinken wat een zeer mooi metaal effect geeft.

Groeten,

Dirk
 
Bedankt voor de verhelderende toelichting van de zipkicker :)
 
Goeie avond beste kijkers,

Hier nog even een update van onze Landsknecht. Ik heb een paar sub-assemblies gemaakt alvorens de schilderwerken aan te vatten. Beide benen vormen een sub-assembly en ook de romp met beide armen.

Om de armen aan de romp te bevestigen op een stevige manier heb ik besloten om een metalen pinnetje te gebruiken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de bevestiging van beide armen vastgesteld dat er toch wel een fameuze opening blijft tussen romp en arm. Opvullen wordt dus noodzakelijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dus de putty maar bovengehaald:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En last but not least, de hele handel op blokjes gepin'ed om straks makkellijk te kunnen manipuleren zonder het figuurtje te beschadigen.

attachment.jpg

Zo dat was het voor zover. Vragen, tips of advies zijn altijd welkom.

Groeten,

Dirk
 
Knap figuurtje, de metalen pinnetjes bewijzen steeds weer hun nut. Ik doe net hetzelfde met resin en metalen figuren. Leuke sbs ook, altijd interessant om de verschillende stappen op deze manier te kunnen volgen.
 
Goed bezig hoor Leysend!
Ik heb mijn stoeltje alvast bijgezet.
Kan weeral bijleren ze voor mijn figuren voor mijn cafe Napoleon.
 
ziet er prachtig uit . en als figurist ga ik dit zeker op de voet volgen .;)
pilipili heeft inderdaad mooie figuren maar de laatste jaren passen ze inderdaad niet zo goed meer in elkaar .
zijn eerste figuren , de indianen reeks , waren wel subliem passend .
de landsknecht vind ik één van zijn mooiste figuren .
ikzelf heb de highlander met zijn collie liggen .
veel succes en zoals ik hierboven al zei " ik volg je " .:P

grt Nicolas
 
Niet echt mijn ding, niettemin niet minder interessant... ik volg op afstand en in stilte!
 
Goeie avond beste kijkers,

Nog even wat tijd gevonden om verder te werken aan onze flinke jongen; de Landknecht.
De oefening van vandaag is om de verschillende onderdelen en sub-assemlies te 'primen' oftewel voorzien van een grondlaag.

Ik heb in het verleden al eens problemen gehad met het syndroom dat je verf niet op verf mag lijmen. De verflaag kan er nl voor zorgen dat de onderdelen weer los komen, en als dat gebeurt op het ogenblik dat je figuur al geschildert is, dan heb je een probleem (wat anderen onder jullie ongetwijfeld ook al hebben meegemaakt).

Dus beter voorkomen dan genezen ! Op die plaatsen waar de onderdelen aan elkaar zullen worden gelijmd heb ik dus die goeie ouwe Maskol van Humbrol gebruikt. Deze vormt een rubberachtig laagje dat je er nadien eenvoudig weer kan afhalen (na het aanbrengen van de grondlaag natuurlijk ;)).

attachment.jpg

Hier wat foto's van de zones waarop de Maskol werd aangebracht.
De Maskol heeft een zeer sexy paars kleurtje (Nikki van Kets zou jaloers zijn), maar de geur daarentegen ..... :O

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Maskol heb ik daarna een volledige nacht laten drogen.
Daarna deze jongen bovengehaald en een paar minuten goed 'shaken':

attachment.jpg

Om vervolgens de ganse boel te voorzien van een aantal dunne witte laagjes Vallejo 'primer'.
Ik spuit deze op een afstand van +-30 cm en in zeer dunne laagjes die ik steeds een 5-tal minuten laat drogen.
In totaal heb ik hier een 6-tal laagjes gespoten.
Mijn ervaring leert dat men een veel beter resultaat bereikt op deze manier, dan 1 dikkere laag te spuiten.
Bij de laatste techniek loop je het risico op druppelvorming en het verbergen van details onder de verflaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo; dat is een goeie basis om straks te starten met het echte schilderwerk.
Eerst de primer een paar nachtjes goed laten uitharden.


En misschien nog even iets meegeven... Ik ben aan het nadenken hoe ik onze Landsknecht ga omkaderen. Heb wel zin om hier een vignette van te maken maar ben er nog niet uit op wat voor Base of in welke omgeving ik hem ga plaatsen... Ideëen zijn steeds welkom.

Gezien het hier om een figuur gaat van al enige tijd geleden (lees: het pre-fototoestel tijdperk) is er natuurlijk niet veel referentie materiaal. Mijn eerste gedacht is om hem naast een kanon of zo te plaatsen aangezien het toch om een huurling soldaat gaat die werd ingezet bij gevechten en dus op het slagveld.


Greetz,

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Daarnet nog even de priming nagekeken en waarop valt mijn lodderig oog vanachter mijn vergrootglas ??
Juist ja...

En luchtbel in resin hand. :angry:

Gelukkig op een plaats waar we dit op eenvoudige wijzen kunnen rechtrekken.:P
Maar dat zal voor overmorgen zijn.

attachment.jpg

Ciao Mates.

Dirk
 
mooie uitleg en vorderingen
schuif mijn stoel er ook maar bij :)
 
Ja, hier nog een volger bij Dirk.
Mooie stap voor stap uitleg bij wat je al hebt gedaan, overzichtelijk ook.
Ben benieuwd hoe je de luchtbel gaat wegwerken (er zijn verschillende methodes, vandaar...)

Mark
 
Hoi Dirk, een mooi en interessant figuur deze Landsknecht !

De naden tussen armen en torso mogen denk ik nog wat meer opvulling,
want ze zijn nog goed te zien (MagicSculp werkt heel fijn bij zulke kieren).

Vind je een kanon erbij niet wat veel van 't goede ? Is vet natuurlijk, maar
leidt wel veel af van het figuur denk ik zo.
Je zou ook wat handwapens (gebroken) en/of uitrusting van de verslagen vijand
rond z'n voeten kunnen plaatsen.

Goed bezig in elk geval, ben al benieuwd naar 't schilderwerk.

veel plezier ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan