Hoofdsponsor

Aansturen scherpstelknop telescoop met elektromotor

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

s1h4d0w

Guest
Hey iedereen!

Ik ben hier nu een paar weken mee bezig en ik kom er maar niet uit. Hopelijk hebben jullie wat advies voor me. Ik heb jaren geleden een HBO elektrische installatietechnieken gehaald en ken de basis, maar weet eigenlijk bar weinig van fijne elektronica.

We hebben een telescoop die op afstand bestuurd kan worden. Het enige dat echter niet te besturen is, is het scherpstellen! Nu hebben we de scherpstelknop vervangen door een tandwiel en willen we deze aansturen dmv een regelbare motor.

Ik ben er ondertussen uit dat ik een elektromotortje nodig heb met een pulse width modulator om deze te regelen. Ben al naar de lokale modelbouw winkel gegaan maar dat bleken prutsers te zijn. Ik heb hier wel een motortje gekocht en ik moest deze dan maar regelen met een potentiometer.

Hebben jullie aanraders voor dit? Liefste een motortje met PWM erbij bedoeld voor modelbouw, daarbij moet hij een redelijk koppel hebben. Er zijn zoveel beschikbare motortjes en regelaars dat ik door de bomen het bos niet meer zie.


Alvast bedankt,

Nick Betting
 
Stappenmotor die in de industrie gebruikt wordt? Ik zwijg over kostenplaatje !
 
volgens mij heb je gewoon een gelijkstroom motor nodig , een dubbele wissel schakelaar met 0 stand en een tandwiel of riem reductie om de snelheid van je motor naar beneden te krijgen.

hiermee kan je de motor L en R laten draaien, wil je het draadloos heb je meteen een zender , ontvanger , regelaar nodig om de motor aan te sturen.
daar je met een reductie zit ( tandwiel of riem ) hoeft de motor ook niet zo zwaar te zijn.

let wel op dit is makkelijker geschreven dan uitgevoerd.

vgr
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan