Hoofdsponsor

1/400 Aïda (Revell 1/400) [wip]

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Dinsdag na lang delibereren maakte ik een keuze uit mijn voorraadje kits, het zal de 1/400 Aïda ... worden. (de puntjes geven dat ik nog niet direct weet welke van de Aïda-cruiseschepen het zal worden.
Ook de Revell PE-set voor deze kit heb ik in mijn bezit, en dat zal dan weer iets nieuws worden voor me, maar zover zijn we nog niet.

Aidadoos_zps041d5f6c.jpg

Blijkbaar is dit de juiste keuze, want gisteren op mijn werk, als een teken van de Modelbouwgoden, zag ik dit :

P1000202_zps7adcc431.jpg

P1000205_zpsc640c253.jpg

Helaas geraakte ik niet dichterbij omdat het spoor die op de Zweedse kaai ligt niet meer gebruikt wordt door ons, dus kon ik mijn locomotief daar niet naartoe vragen.

De bouw zal zeer binnenkort beginnen.
 
Succes met dit schip Dany en zo te zien dus mooie referentie foto's kunnen maken.

Fred
 
Dany ...ik heb deze ook eens kunnen bewonderen ..toen hij aangemeert lag in Antwerpen...een echte mastedont..ammaai ..als je er naast staat...voel je,je precies een smurf..:P:P:P:P...mooie keuze die je gedaan hebt ;););)
 
Leuke doos,heb m zelf ook gekocht om te bouwen voor mijn zoontje.
 
Die heb ik twee jaar geleden ook zien passeren in Antwerpen, machtig om te zien voorbijschuiven als je langs de kade staat :)
 
deze en nog andere van de zelfde reder komen regelmatig in Zeebrugge soms twee op de zelfde dag Succes met de bouw .
 
Is er een manier om te weten wanneer welke schepen langskomen in zeebrugge? Sorry voor deze off topic vraag.
 
Is er een manier om te weten wanneer welke schepen langskomen in zeebrugge? Sorry voor deze off topic vraag.

Normaal is er een manier via internet, toen ik vroeger in Antwerpen zat was er daar een rangeerder die bezeten was van schepen, die was lid van de één of andere "club" op internet, en daar kon je opzoeken waar elk schip ter wereld was (behalve uiteraard de militaire schepen natuurlijk).
Misschien eens googelen met het woordje scheepsspotten of zo.

En om terug on topic te komen :

In eerste instantie dacht ik er wel aan om verlichting aan te brengen, maar daar sta ik over te twijfelen. Ze is bijlange na niet zo groot als de QMII, en midscheeps is er een atrium die een wel flink pak inkijk geeft, waar je de ledjes dus moeilijk kan verstoppen, want ik ben van het principe dat de ledjes onzichtbaar moeten zijn wanneer ze niet branden.
Maar enfin, ik zie het nog wel, de bouw zal van start gaan begin volgende maand (dan heb ik wat meer vrije tijd), dus ik heb nog even de tijd, ze zal waarschijnlijk nog niet klaar zijn tegen de ledendag, maar meebrengen zal ik haar sowieso.
Ondertussen al flink wat referenties opgezocht op internet, zelf een cruise boeken om betere referentiefoto's te nemen zou ideaal zijn, maar daar moet wel eerst nog de lotto voor winnen :laugh:
 
Laatst bewerkt:
hier heb je m uit ander perspectief,getrokken van op ons balkon op de adventure of the seas te corsica.binnenkort vertrekken we terug op cruise,als ik m tegen kom nog,trek ik zeker fotos :)

attachment.jpg
 
ohja,wat ik ook nog wil meegeven..ipv decals te gebruiken voor de zwembaden,probeers eens met 'kunstwater'.geeft een fijn effect

mvg
 
Bedankt voor de foto Wevan, en als je weer haar pad kruist... hoe meer foto's hoe liever :D

WTB de decals voor de pools, die zal ik wel degelijk gebruiken (weliswaar ook nog mét kunstwater er bovenop), de reden daarvoor is dat tegeltjes(?) op de echte Aïda's effektief een blauw-wit golfpatroon vertonen, het is dus geen simplistische oplossing van de decaldrukker om water weer te geven, maar een correcte weergave van de kleuren van de baden.

Nog een vraagje ; op je foto zie ik geen netten rond de tenniscourts (net achter de schoorsteen), in Zeebruggen waren ze er wel, in de kit zijn dit doorzichtige stukken, die vervangen (kunnen) worden door PE (die dan weer mijns insziens) té fijnmazig is waardoor weer niet doorzichtig genoeg. Als echter blijkt dat deze schepen ook wel eens zonder die netten gezien worden, opent dat weer een nieuwe optie natuurlijk
 
Bedankt voor de foto Wevan, en als je weer haar pad kruist... hoe meer foto's hoe liever :D

WTB de decals voor de pools, die zal ik wel degelijk gebruiken (weliswaar ook nog mét kunstwater er bovenop), de reden daarvoor is dat tegeltjes(?) op de echte Aïda's effektief een blauw-wit golfpatroon vertonen, het is dus geen simplistische oplossing van de decaldrukker om water weer te geven, maar een correcte weergave van de kleuren van de baden.

Nog een vraagje ; op je foto zie ik geen netten rond de tenniscourts (net achter de schoorsteen), in Zeebruggen waren ze er wel, in de kit zijn dit doorzichtige stukken, die vervangen (kunnen) worden door PE (die dan weer mijns insziens) té fijnmazig is waardoor weer niet doorzichtig genoeg. Als echter blijkt dat deze schepen ook wel eens zonder die netten gezien worden, opent dat weer een nieuwe optie natuurlijk
Hoi,
net terug van de trip.zijn haar helaas niet tegengekomen :(
voor de netten,ze staan er idd wel op hoor,ook al mss niet al te duidelijk op de foto,zijn ook permanente gegevens.
zou je niet ipv pe eens kijken bij de onderdelen voor houten schepen?die hebben meestal ragfijne netten apart beschikbaar,dan zou ik eerder opteren voor die?

btw,als je interesse hebt,heb wel fotos mee van de disney magic, de costa serena, silverseas,legend of the seas,semester at sea

gts
 
De bouw is van start gegaan :)

De eerste stapjes zijn natuurlijk het in elkaar zetten van de romp. De beide romphelften pasten netjes op elkaar, en enkel bij de bulb heb ik wat druk moeten gebruiken. Verder waren er een paar (niet al te erge) moldlines die weg gewerkt moesten worden en wat plamuurwerk bij de inplanting van de achterste thrusters en bij de voorsteven.

P1000213_zps64ee081e.jpg

P10002141_zps566ae0ee.jpg

Momenteel is haar eerste primerlaag aan het uitharden om hier en daar nog wat te shuren.

Daarna komt dan een niet zo'n simpel werkske, namelijk die waterlijn afplakken, vooral aan haar kont zal dat toch wat foefelen worden denk ik.
 
Kijk eens wat ik vandaag tegen kwam in Trondheim, Noorwegen:
IMG_4476klein_zps3ba3ce1e.jpg

En dat manneke dat daar zit ben ik, kon er dus héél dichtbij komen. :D
IMG_4487klein_zps54b27710.jpg

Ik heb nog meer foto's genomen Dany, als ik terug van vakantie ben zal ik ze naar je toe sturen.

Fred
 
Da's fantastisch Fred, alvast mijn hartelijke dank :)
 
De laatste paar dagen nog een beetje verder gewerkt aan dit bootje. De romp heeft haar twee-kleuren kleedje gekregen, maar moet hier en daar nog een beetje bijgewerkt worden.
In afwachting van nog wat afplakband, ben ik alvast begonnen met de zijkanten van de bovenbouw.

Vooralleer deze te spuiten, heb ik echter wel reeds de davits geplaatst.

P1000217_zps23361c0d.jpg

En dan op de spuittafel ermee ...
P1000218_zps2e93e715.jpg

P1000219_zps4f43f42b.jpg

Van één wand zijn de balkonnetjes ondertussel ook al geschilderd, maar foto's volgen bij een latere update, wanneer er weer wat meer te zien is.
 
Voor die paar verdwaalde zielen die misschien toch nog enige interesse zouden kunnen hebben (tjah, het is niet millitair en er is geen chipping en wat weet nog wat meer onzin) hé :p

De eerste decals zitten erop, en ware het niet van mijn vrouwtje, zou heel dat ding de doos ingevlogen zijn en naar de zolder verbannen, want de eerste decal was alvast cojones. Ze liggen er nu op, en vanop een afstandje is het ok, maar als je van dichtbij kijkt zou je zien dat de uitsparingen in de decals helemaal niet overeen komen met de raampje en patrijspoorten.

P1000221_zpscdaf3dd5.jpg

P1000222_zps3d96c06b.jpg

Ondertussen ook nog gedaan, voorlopig nog zonder fotootjes : de balkonnetjes geschilderd, de sloepjes gespoten en een pak gevloekt op de aqua-verf die ik nog niet gewoon ben.
 
Laatst bewerkt:
en voor de rest is alles goe gegaan :)

vind de decals wel mooi gedaan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan