Hoofdsponsor

1/48 Messerschmitt Me262 A-1a [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Mijn nieuw project is het eerste straalvliegtuig dat ooit ingezet is in de strijd . Op het einde van WO2 kwam dit vliegtuig , evanals vele andere ontwikkelde "nieuwe wapens" te laat voor de Duitsers om het tij nog te kunnen keren .
Het is een op het eerste zicht mooie kit van Tamiya op schaal 1/48.
Het is nog wel vroeg maar bij het bekijken van de vele fotos op het internet, enz, viel mij de veel toegepaste gevlekte camoflage op . Ik heb geen idee hoe die aan te brengen bij het airbrushen . Heeft iemand die kennis? Waarschijnlijk een speciale techniek ?. Of mischien nog best met het penseel ? Ik zal dus op zoek moeten naar bouwverslagen , enz . Anders zal het een simpeler camo worden .
We zien wel .
Starten doen we dus met alle frames in de "afwas te doen".

Sabre

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Oe, deze ga ik volgen :) zo één wil ik ooit ook nog eens bouwen. Wat die camo betreft, ik heb het eens in een magazine gezien en dat was gewoon met de airbrush gedaan. In het wilde weg gespoten en dat gaf een mooi resultaat. Zelf heb ik het eens toegepast voor zo'n sliertenmotiefje en dat was ook wel leuk gelukt.
 
Hey,

Een mooie, heb ik ook nog liggen om te bouwen, ooit een keer..... ;)
Voor de kleuren, gebruik je best een airbrush voor deze camou. Op mijne Fw190 heb ik ook zo'n camou aangebracht en dit met de airbrush. Je verf moet zeer sterk verdund zijn bij deze en op zeer lage druk, maar meer erover wanneer je zo ver bent. ;)
 
alvast bedankt voor de info vooraf Swaken . Het zal alleszins veel proberen zijn denk ik ^^
sabre
 
Hallo,mijn nieuwsgierigheid dwingt me es te komen kijken,hoewel ik geen vliegtuigmens ben.Maar dergelijk toestel als deze zou ik toch overwegen eens te bouwen,ziet er in de eerste plaats erg vlot uit en snel,uiteraard ben ik een leek in dat soort dingen daar ik eerder de man der vrachtwagens ben he ;) . Ik weet uit eigen ervaring van toen ik nog veel jonger was dat deze soort toestellen veel werden gebouwd.
Ik wens jou alvast veel plezier toe in dit topic,ik kom snel terug kijken.
 
Zoals bij de meeste vliegruigen was het samenbouwen van de cockpit ook bij deze kit van toepasing . Zonder veel problemen , er zijn immers weinig details voorhanden op de decals voor het instrumenten bord na . Na het inbouwen van de cockpit in de romp blijft er trouwens nog weinig te zien en als ik de bijgeleverde piloot nog in zijn seat ga zetten is er helemaal niks meer te zien onder de canopy. Na de cockpit is het platform met het geschut geplaatst , vier 30mm kanonnen met daarbijhorend de bevestiging van het neuswiel . Daarna is de romp gesloten . De vleugels zijn samengebouwd en bevestigd aan de romp . Een klein beetje putty zo hier en daar zal blijkbaar wel nodig zijn , maar dat zien we later wel beter
grz Sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg
 
De romp en de geschutsruimte is gesloten . Een licht accent op de paneellijnen lijkt me niet te misstaan op dit type en dus heb ik een zwarte pre-shading aangebracht over het ganse toestel . De onderkant heeft zijn luftwaffe-blauw kleurtje gekregen en nu is het wikken en wegen , beslissen welke camo kleuren ik ga kiezen voor de bovenkant ; Er zijn verschillende mogelijkheden volgens mijn docu en info uit tijdschriften en het internet. En daarbij eens gaan uitpluizen welke de techniek is voor het aanbrengen van die vlekkencamo.
Swaken ? Met dank bij boorbaat
grts
sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg




attachment.php


attachment.php
 
Hey sabre,

Goed bezig jong ;)
Ik weet natuurlijk niet in welke kleuren je de 263 wilt steken, maar ik raad je aan om aan de bovenzijde het basiskleur volledig te spuiten zodat dit al volledig geschilderd is. Volgens de eerste foto van dit verslag, lijkt het erop dat de bovenzijde ook in luftwaffe blauw is zodat ik dit helemeel zou doortrekken naar boven toe.
Daarna mag je de basiskleur al verzegelen met klir, vernis, wat je maar ook gebruikt, dit omdat de basiskleur dan al beschermd is.
Breng daarna eerst de gemakkelijk camou-patroon aan bovenop de romp en de vleugels en verzegel dit ook.

Daarna komt eigenlijk het moeilijkste gedeelte, dit is het aanbrengen van de motteling-camou. Hiervoor raad ik je aan om watergedragen verf te gebruiken. Verdun de verf zeer sterk (70 tot 80 % verdunning) en breng deze op met lage druk op je compressor. Ik raad je aan om eerst op een stukje papier, karton te proberen totdat je de juiste instellingen en handelingen hebt gevonden.
Dan kan je je focussen op het model en de camou aanbrengen zoals op de boxart/plan staat. Het zal zeker zo zijn dat je meerdere malen over dezelfde strook moet gaan, dit is normaal daar je verf zeer dun zal zijn, maar zo bouw je langzaam maar zeker je camouflage op totdat je de kleurintensiteit goed vindt. Een hulpmiddel hierbij is dat je met een fijn licht potlood een aftekening maakt op de plaatsen op het vliegtuig waar de camoupatroon moet komen. Dit is een handige leidraad voor bij het spuiten.

Mocht dit niet lukken of je denkt dat is te moeilijk, kan je nog steeds gebruik maken van een soort van malletje. Neem een stukje papier, of meerdere stukjes, dat je plooit in vieren. Daarna scheur je op de hoek een willekeurig gaatje en vouw je het papiertje terug open. Zo ontstaat in het midden een soort van mal dat je dan kunt over de plaatsen leggen die gespoten moeten worden op het vliegtuig.
Aan jouw om te zoeken wat je het beste ligt uiteraard. Ik vermoed echter wel dat je met de 'vrije' hand de betere patronen kunt aftekenen op het vliegtuig.

Nadat je het spuitwerk hebt afgewerkt, uiteraard verzegelen dan met blikkende vernis, klir, enz.... dit om daarna de decals gemakkelijker te kunnen aanbrengen. Waarom tussendoor ook verzegelen met klir of vernis, gewoon om je werk tussentijds te beschermen mocht je volgde kleur mislukken, kun je nadien deze weer gemakkelijker verwijderen. Let wel op, laat het niet volledig doordrogen want anders wordt het weer moeilijker om dit te verwijderen.

Voila se, ik hoor het wel of er nog vragen zijn, stel ze gerust, maar ik denk wel dat je dit zult kunnen.
;)
 
Er bestaan overigens ook masks voor diverse soorten mottling camo, deze zijn niet zelfklvend (omdat je anders harde lijnen zou hebben), maar zijn PE plaatjes die je op de gewenste afstand, hoek en plaats tussen AB en model houdt.
Een voorbeeld op Ebay : http://www.ebay.com/itm/1-32-LUFTWAFFE-FIGHTER-MOTTLE-CAMOUFLAGE-MASK-/360672348478
Dit voorbeeld is dan wel op1/32 maar die bestaan in verschillen schalen.
 
Bedankt alvast voor de info Swaken en Dany , het zal een leuke brush oefening worden . Eerst op een oud werkstuk , d'as zeker.; Ben benieuwd.
Om de één of andere reden zijn twee fotos niet mee opgenomen in mijn vorige reactie (?) Dus zal ik ze nog eens proberen te plaatsen .
Ik heb inderdaad het luftwaffe blauw van de onderkant tamelijk ver doorgetrokken naar boven , maar ik ,heb toch geopteerd voor een grijs-groene camo voor de bovenkant waarbij het grijze zou moeten overheersen ; Ik ga dus grijze tinten gebruiken als basiskleur voor de bovenkant en daar verder op werken
groetjes
Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik heb ooit een sjabloon gekocht van Createx bij Airbrush services Almere.
Dacht dat ik het ooit eens ging nodig hebben en ben van plan deze te gebruiken op mijn Gotha modellen.
 
De kist staat ondertussen in de door mij gekozen basis cam-kleuren . Het kleurenpallet valt wel mee want de keuze is groot voor dit vliegtuig . Het was dus een beetje
proefspuiten eerst en dan keuzes maken. Hierbij het resultaat . Rest nu die "motteling" camo. Ik ga dus eerst een laagje sol aanbrengen , om spuitfouten terug proper te kunnen verwijderen en tegelijk ook voor het gemakkelijk aanbrengen van de decals en het inkleuren van sommige paneellijnen .
grts
Sabre

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Knap werk al man ;)
Maar ik vermoed dat je al iets te laag zit met die camou op de zijkanten. Daar moet die motteling opkomen. Kijk eens naar je meegeleverde plan en de tekening daarvan. Als je van bovenaf het vliegtuig bekijkt, kun je aan de zijkanten nog het lightblue zien die ook aan de zijkanten zit. Het is daar dat de motteling op moet komen.
Uiteraard, geen paniek indien je zegt van ik laat het zo, je kan altijd omgekeerd werken ook, neem dan de lightblue en maak daar de motteling mee, let wel, dat je een soort van vlekken moet hebben. Zit niet in met de spuitnevel, normaal worden die vlekken er op gespoten met de vrije hand, dit in het echt natuurlijk. Ik denk niet dat men toen inzat met spuitnevel of iets dergelijks. Dit komt dan realistischer over.
Je ziet maar, maar anders al knap werk man.
 
Hey Swaken , ik heb bewust de "blauwe zone" laag gehouden omdat ik opteerde voor deze grijs-groene camo op de flanken samen met grijze tinten op de vleugels .Het is mischien op de fotos niet zo heel duidelijk maar al bij al valt mijn keuze voor deze kleuren heel goed mee en als je de laatste zijdelings genomen foto bekijkt zal je zien dat er toch nog voldoende blauw aanwezig is waarop de motteling zijn rol zal spelen . Nu is het alleen de vraag welke kleuren ik hiervoor ga kiezen en het voornaamste , de kunst deze op een bevredigende manier aan te brengen ; Ik blijf twijfelen tussen de airbrush en b.v. wattenstokjes , sponsje of dergelijke .
Het zal dus testen worden
Sabre
 
Zover zijn we dan de camo is gedaan , met de zogenaamde motteling op de flanken van de romp. Deze is aangebracht ,na een beetje experimenteren ,gedeeltelijk met de "spuit" en gedeeltelijk met wattestaafjes . Een heel gedoe , chaos en gepruts en met één goeie les voor de toekomst: keep it simple. Ook bij het air-brushen. Het is een beetje een (te?) zachte comofage geworden met gebruik van de verschillende basistinten grijs, blauw en groen . Een beetje flauw , egaal , maar tegelijk heel realistisch . In mijn ogen is deze airbrush oefening dan ook geslaagd en ben ik tevreden met het resultaat . Ik heb er nog een laagje cire overheen gespoten en er kan begonnen worden met inlijnen en aanbrengen van de decals . Verder "vervuilen" van de kist zal denkelijk niet nodig zijn .
Grts ,
Sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De mottling ziet er een beetje zwaar uit, ik zou het wat afzwakken met een drybrush of met pastels. Maar er waren zoveel verschillende kleurschema's, dus maakt het niet veel uit denk ik. Een techniek om mottling te spuiten is : sterk verdunde verf, heel lage spuitdruk en de AB heel dicht tegen het model houden.
 
Het moet fantastisch zijn om een zelf gebouwde kist daarna ook te kunnen laten vliegen Soetkin . Knap filmpje . Ondertussen is dit project dan afgewerkt en presenteer ik hier de fotos van het eindresultaat. Inderdaad met een beetje een zware en wazige "mottling" maar tegelijk een zeer realistich effect. Persoonlijk ben ik best tevreden , al zijn er steeds punten die beter kunnen . En gemaakt fouten die je niet meer vergeet. Zo heb ik de gewoonte om onder een achtervleugel heel klein het type aan te brengen . Na het inlijnen en vervuilen , nochthans met plakaatverf , kreeg ik gewoon die plaats niet meer "opgekuist" zonder de verf te beschadigen . Zo leer je altijd bij he. Verder heb ik het simpel gehouden en alleen de "rockets" als bijkomende bewapening onder de vleugels aangebracht . De mogelijkheid om het toestel te voorzien van twee bommen onder de romp heb ik niet benut omdat ik vond dat dit afbreuk doet aan de wel speciale lijn van deze "early jet"
groetjes
sabre

attachment.php


attachment.php


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
voor mij is hij zeer mooi afgewerkt sabre
(en dat was mijn leermeester voor mij is dat nog iets te rap hoor .)
gr soetkin
 
Hey,

Jaja, dat ziet er meer of goed uit, heel knap werkje ;)
Het model heeft indd iets en ik vind de kleuren goed. well done in het schoon vlaams... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan