Hoofdsponsor

1/48 Orcs & Goblins cavalerie (Games Workshop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExSerCo

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
3.011
Jawel, er is nog een 2e leger in het verschiet bij mij.
Ikzelf zal met de Dwergen spelen, mijn zoontje heeft gekozen voor de Orcs en Goblins.

Eerst eentje van de cavalerie: de spider.
1_spider1.jpg

Aangezien ik deze middag toch met de airbrush in de weer was, heb ik er dan maar direct gebruik van gemaakt om deze lieve soort in de grondverf te zetten.

1_spider2.jpg

Qua kleuren dacht ik om de body in donkerrood te steken, de poten in een lichtere tint rood en naar de uiteinden zwart.
Aan de tekeningen op hun rug ben ik nog aan het twijfelen of ik di zal inkleuren met zwart of donkerbruin of donkergroen.

Iemand ideetjes of foto's?

Enne, voor Modelengeneer die dit zeker zal lezen, ik heb tips nodig betreffende het gebruik van inkt hierbij. Ik wil een niveautje hoger gaan schilderen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Heeeee, gaaaaf, spider riders. Deze had de vorige editie niet. Ze zijn terug van weggeweest.

Het beste wat je kunt doen is eerst met rood de innerlines te schilderen en daarna met zwart te drijbrushen. Dan krijg je als het ware rode lijnen er in. Dan met een licht grijs de highlights aanbrengen. Tis maar een enthousiast idee natuurlijk.

Nog wel een stukkie opbouw. De lijntjes op de zijkant van de pootjes enzo moet je er echt wel afhalen. Anders blijf je die zien en komen ze nog duidelijker terug wanneer je met drybrushen aan de gang gaat.

Ik kijk met jullie mee. Heel veel plezier met het schilderen.
 
Enne, voor Modelengeneer die dit zeker zal lezen, ik heb tips nodig betreffende het gebruik van inkt hierbij. Ik wil een niveautje hoger gaan schilderen. ;)



indien er anderen zijn die ervaring hebben met inkt hierbij, die mogen natuurlijk ook helpen hé...:p
 
De inkt komt na de eerste drybrusch. Wanneer je het figuur dus in de basis hebt gezet kun je het gaan bewerken met inkt. Als je de schaduw met een beetje zwart in de hoekjes aanzet. De formule is dan simpel. 50% inkt 50% water. Dit laat je dan als het ware tussen de kier lopen. De capilaire werking doet de rest. Ook kun je een wasch aanbrengen. Bij de orks na het groen een bruine inkt. Dezelfde formule. Maar dan geheel over het figuur heen. Wanneer je dan nog een keer drybrusched met dezelfde kleur heeft de ork ineens spierballen. De plooien nemen dan geen verf op en de inkt blijft dus zichtbaar. De Groene verf nog een keer aanlengen met geel of buff. Dan een laatste high licht aanbrengen. Dan krijg je daar een diepte in.

Nog even gedult en ik heb een leuke how to staan met foto's. Dat legt een stuk gemakkelijker uit.
 
Dit is al een redelijk verstaanbare uitleg, waarvoor dank trouwens. Maar foto's mogen ook hé, net zoals bij mijn Maserati dacht ik?cute

Die inkt, gaat dat met gelijk welke inkt, of bedoel je specifiek die van Citadel?
 
Die van citadel is wel heel fijn. Het kan natuurlijk ook met die van andere merken. Alleen heb ikzelf daar niet zo heel veel ervaring mee. Ik heb de eerste potjes nog.
 
Ik heb me deze middag een 4-tal inktpotjes van Citadel aangeschaft. Laat ons zeggen de meest elementaire kleuren zoals bruin, zwart, gunmesh en flesh.

@ Modelengeneer: Waar blijft je howto met de betreffende foto's maatje?
 
Ik doe mijn best. Deze kun je ong. Aan het einde van de volgende week uiterlijk verwachten. Ben ineens ook heel druk bij het baasje. Er is criesissssssss. Dus tja, dan valt alles ineens tegen. (de geld kraan zit dicht) wacko
 
Een eerste test met de inkt.
Waar ik het idee vandaan haalde weet ik niet, maar ik heb nu net gezien dat ik de volgorde kompleet verkeerd heb gedaan. wacko

Volgens de tip van Modelengeneer, moest ik eerst schilderen en daarna inkt gebruiken. Enfin, we zijn weer een testje en een ervaring rijker.
In elk geval, ik heb nu ook eens gezien hoe de inkt zich laat behandelen. Dat is nog niet zo eenvoudig. Ik zal er nog iets moeten op vinden om enkel de juiste plaats te bevloeien. Met mijn penseeltje dat ik nu heb gebruikt, raak ik nog teveel de zijkant.
Welk penseel (of ander item) gebruik jij om te inkten Modelengeneer?

1_spider3.jpg

1_spider4.jpg

Let wel, de rode verf is nog niet afgewerkt hé. Dit is pas een eerste laagje.

1_spider5.jpg

1_spider6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ga je best de goede kant op. Tenminste waneer je de basis in de kleur wit wilt houden. Maar ik denk iig dat je de basis kleuren eerst moet schilderen. Dus bijvoorbeeld de lager gelegen delen van de romp rood en dan drybruschen met zwart, dan krijg je dus een harde kleur schakering van rood in de kieren en zwart op de grote hogergelegen delen van de romp. Wanneer dit droog is, kun je daar met inkt overheen. Dan neem je 50 % water en 50 % inkt. Dit mengsel doe ik dan met een marterharen kwastje 00 in de kieren laten vloeien. De capulaire werking doet de inkt vloeien naar de lager gelegen delen en trekt als het ware in de gleuf of groef. Dan krijg je een mooiere kleur overgang. Ik ben nu bezig met de benen bij mijn project. Ik heb de basis nu afgeschilderd en daar kun je op dit moment met mij mee kijken omdat de volgende stap de eerste laag van de inkt gaat worden. Dit wordt netjes stap voor stap op de foto gezet. Mischien geeft dit een beetje houvast voor je. Foto's zeggen nu eenmaal meer dan 1000 woorden toch.
 
Ok, tot zover heb ik het nu eens "goed" begrepen.

Wat mijn vraag nu is, na de ervaring van gisteren, als je de inkt laat vloeien, dan krijg je toch op bepaalde plaatsen, een teveel aan inkt?
Hoe haal je dat teveel aan inkt weg, zonder deze te veel open te smeren en de rest te van de reeds geschilderde en gedrybrushte onderdelen beschadigen?
Toen ik dit gisteren even probeerde, en nadien het teveel aan inkt weghaalde, kreeg ik onmiddellijk die zwarte strepen, zoals op de bovenste foto aan de achterpoten. Het zal wel aan de manier van handelen liggen denk ik.
 
Dat is de reden dat je water erbij moet doen. Dit laat je dan netjes drogen en kun je zien dat de inkt netjes in de groef licht. Het kan zijn dat je teveel inkt aan de kwast heb zitten. Dit is simpel op te lossen doormiddel van met een pipetje de inkt op een palet te leggen. Dan is het iets beter op de kwast te doen.
 
Dat is de reden dat je water erbij moet doen. Dit laat je dan netjes drogen en kun je zien dat de inkt netjes in de groef licht. Het kan zijn dat je teveel inkt aan de kwast heb zitten. Dit is simpel op te lossen doormiddel van met een pipetje de inkt op een palet te leggen. Dan is het iets beter op de kwast te doen.

Dit ga ik weer even proberen. Ik hou jullie op de hoogte.
 
De eerste resultaten met de inkt die redelijk presentabel zijn.
Mede mogelijk gemaakt door de hulp van mijn 7-jarige zoontje. :p

1_spider_anthony_2.jpg

2_spider5.jpg

Sorry voor de niet 100% duidelijk foto, maar mijn fototoestel had er precies niet veel zin in. 't Is nochtans hetzelfde toestel als anders......
 
Laatst bewerkt:
Jullie hebben het helemaal door. Nu kun je gaag drybruschen. Dat is het tint aanbrengen met een droog gamaakte kwas. Dus wanneer je de kwast doopt in de verf. Deze goed afdrogen. Zodat deze bijna geen verf meer afgeeft. Hij moet nog wel een beetje afgeven. Anders werkt het niet. Wel eerst even oefenen op een appart stukje. Dan krijg je het gevoel vanzelf. Komt helemaal goed.
 
Yiehaaaa.... ik heb het door en heb goede kritiek van iemand die echt kan schilderen.
Mijn dag kan niet meer stuk...;)
 
We zijn terug een stapje verder. Ons lieflijk spinnetje is zo goed als af. Er moet wel nog een laagje vernis opgezet worden en daarna moet zijn berijder nog geschilderd en gezadeld worden.
De gewrichten en de "naden" (hoe noem je die dingen eigenlijk) op het lijf zijn ingekleurd met inkt. De rest geschilderd en daarna gehighlight. Op het lijf waren de highlights eerst bruin en daarna nog eens een tikje zwart erover.

En dan zeggen de mensen dat spinnen lelijke beesten zijn?!?! Deze hier is zowat mijn troeteldiercute.

2_spider6.jpg

1_spider7.jpg

1_spider8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je zou om het af te maken ook nog eens eens kunnen kijken naar de tanden. Die zet ik zelf eerst op met leather brouwn en ga dan highlichten met buff. Dan moet je wel zorgen dat je het bruin bij de kop nog voor een randje blijft zien. Kijk maar eens naar de kam van mijn draak van de elfjes. Daar heb ik dit ook gedaan. Dan de punt met een beetje wilt highligten. Dan lijkdt deze scherp. Als je goed kijkt zie je dat er ook groeven in de tanden zitten. Deze komen dan ook mooi uit. Zo kreeer je diepte in het model. 1_SANY0940.jpg
Hij heeft een aantal van die punten op de kop zitten een soort van hoorns. Dan heb je een aardig voorbeeld denk ik van wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben daarnet ook tot de vaststelling gekomen dat de tanden, véél te wit zijn. 't Is precies of dat hij ze alle dagen 5 keren poetst met Colgate Ultra White :confused:.
Daar zal ik nog iets aan moeten doen.

Wat vinden jullie van mijn eerste, echte, experiment met de inkt? Ik vond het toch geslaagd. Het geeft in elk geval iets extra.

Allee mannekes, ik wil commentaar.........
 
Allee, nu krijg ik dan toch een beetje het gevoel dat ik wat vergeten ben he. wacko

Maar goed. idd. Wat het inkten betreft je hebt het helemaal door. Eerst inkten en dan drybruschen. Nu kan ik geen oordeel geven over het kleur gebruik. Dat is een persoonlijke keuze. Wel zou ik de kleuren nog iets meer uitbouwen naar de puntjes van alles. Dus dat je doormiddel van highlights meer diepte gaat creeren. Dus de kleuren wat laten oplichten.

Maar ik kan niet anders zeggen dan dat je zo zeker op de goede weg bent. En het ziet er goed uit. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan