Hoofdsponsor

stukken piepschuim inlijmen

Status
Niet open voor verdere reacties.
I

indike1

Guest
hey iedereen

ik ben dus gecrasht met men easystar 2 en men prop is in mijn vleugel gegaan, nu is er een hele kap uit

mijn vraag is dus kan ik gwn naar bijvoorbeeld een gamma gaan daar een plaat piepschuim halen uitsnijden en met seconde lijm er in plakken?

is dit stevig genoeg?

mvg indi
 
Nee man, piepschuim en secondenlijm gaat niet samen, die lijm zal dat piepschuim gewoon wegsmelten.
Beter iets meer info geven, foto's bvb zodat we duidelijk kunnen zien wat het probleem is en we een oplossing kunnen zoeken of bieden.
 
Er bestaat speciale lijm voor piepschuim...
Die kan je ook vinden in bvb de Gamma.
 
Houtlijm werkt ook om piepschuim te lijmen, is alleen broos als het hard geworden is...
 
Ik kleef mijn piepschuim altijd aan elkaar met houtlijm, werkt perfect.
 
Je kan misschien epoxy oid gebruiken. Dit wordt veel in de modelbouw gebruikt op piepschuim.

Voorbeeld
PT-36.jpg
 
Indike, Afhankelijk van hoeveel schade je hebt, kan je voor EPO, EPS of XPS (de foam types in de RC vliegtuigjes van tegenwoordig) best UHU POR gebruiken om te herstellen, of 5 minute Epoxy zoals stekkestim aangeeft.
UHU POR blijft flexibel; Epoxy wordt hard, zoals hars. Neem eens een foto van de schade, en post die hier; dan kunnen we alvast beter inschatten hoe te herstellen.

Groeten,
T.

EDIT: Vergeet mijn info!
Ik heb even opgezocht van welk materiaal de Easystar II gemaakt is: ELAPOR.

Ik heb ooit op dit forum (kijk hier) eens een stukje geschreven over de verschillende soorten piepschuim in RC vliegtuigwereldje.
Een stukje daaruit (en lees vooral het onderste):

EPO [Expanded Polyolefin]

Eind vorige eeuw (haha).. eind jaren '90 dus, heeft Multiplex zich heer en meester gemaakt in dit materiaal. Je kent het misschien als Elapor, Z-foam of Solidpor, en de laatste tijd is dit het meest voorkomend materiaal gebruikt in (massa-)productie van RC tuigjes.
De chemische samenstelling ervan zal ik je besparen, maar het komt erop neer dat dit materiaal erg sterk en duurzaam is met een erg hoge scheur- en treksterkte.
Je zal het zelden terugvinden als materiaal voor bouwers, maar het leent zich uitstekend om in vorm te gieten. Erg complexe vormen zijn hierdoor geen probleem, met een extra gladde finish aan het oppervlak. Ook verf en decals worden door dit materiaal met plezier geaccepteerd.

Cyano lijm (CA lijm) is een betere keuze dan Epoxy om EPO te verlijmen. De cyano moet zelfs niet foam-safe zijn, hoewel er cyano's bestaan die specifiek voor EPO bedoeld zijn. De lijmen van ZAP zijn hier een voorbeeld van.

Groeten,
T.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan