Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt 410 (Matchbox) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Dag vliegtuigbouwers :)
Dit wordt mijn eerste verslag van een vliegtuig (duh :8)
Het is een kit van Matchbox uit het jaar 1975 (bijna even jong als ikzelf :laugh: )
Ik heb deze gekregen van mijn beste vriend, die ze op zijn beurt verkregen heeft uit de nalatenschap van zijn grootvader.
Zelf ben ik niet zo'n vliegtuig liefhebber, maar uit respect voor mijn vriend en zijn grootvader ga ik deze toch bouwen :)
Het betreft dus deze kit:
ME410 - 001.jpg

Deze afbeelding komt van het net, want de doos die ik bezit is helemaal verkleurd door de jaren....:wub:

Intussen ben ik al begonnen met bouwen (deze wordt recht uit de doos gebouwd!!)
Heb er nog geen foto's van genomen, maar dat komt binnenkort ;)

Waar ik wel over zit te twijfelen is de camo.
Heb intussen enkele afbeeldingen gezien, maar kan nog geen keuze maken.
Mocht er iemand meer foto's of afbeeldingen hebben, laat maar komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Beyons sta me toe alvast jou deze link te bezorgen,is een hele mooie,of die van hetzelfde merk is las ik niet maar vond dit zo mooi en goed genoeg als referentie dat ik dacht dit deel ik dus met je.

Messerschmitt410 Me

attachment.jpg


 
Laatst bewerkt:
Bedankt Doomwad, is interessant :)
Niet hetzelfde merk, maar wel dezelfde schaal.
Of ik die van mij naar dit niveau zal kunnen brengen is een heel andere zaak...
Zo ziet de vlieger er momenteel uit:
DSC07965.JPG
DSC07967.JPG

Voor een oude kit past alles goed? Er is geen flash aanwezig, maar wel mooie details,...
Enkel jammer dat er geen interieur inzit :(
Ik heb het wel nooit begrepen waarom ze drie kleuren gebruiken in hun onderdelen? En ze maken er op de doos nog reclame voor ook :O
Maar binnenkort zie je daar niets meer van terug :)
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt Beyond,ik heb ook enkele van deze dozen gebouwd en steeds drie kleurig,beetje vreemd vind ik het ook.
Veel succes alvast met de verdere bouw ;)
 
Hey Beyond

Leuke uitdaging, ik ben benieuwd.
succes met de bouw.

Marc
 
de doos dat je daar hebt is van de na de overname
Revell nam Matchbox over om dat die in slechte papieren zat
en iet meer groeide
ergens op je doos zal je zien made under Revell lisence of iets dergelijks
een pracht kit Matchbox was dan ook een pracht merk
spijtig dat het heen ging

Scott
 
Die meerkleurige onderdelen waren voor venten die soms te lui waren om te schilderen (ik was soms ook zo een), na de bouw zag je model er niet zo eentonig grijs uit.
 
Je gaat toch niet klagen over Matchbox zeker? Ik heb er hier nog één liggen van Frog, da's pas oud.:D
Je kan er altijd de Eduard set 72 303 proberen op aan te passen. Deze is wel bestemd voor de latere Italeri kit maar moet kunnen en dergelijke grote serre vraagt slechts om gedetailleerd te worden.
Uitstekende referentie vind je in het boek Eagles Wings, Volume 1 van SAM Publications. Het bijzondere aan dit boek is dat het uitsluitend om modellen gaat.
Verdere referentieartikels in:
Replic 63 en 79
Wing Masters 8 en 39
Scale Aircraft Modeller International (SAMI) Maart 2001 en September 2008
Tamiya Magazine December 1998.

Indien scans gewenst even een mailtje of pb.
Veel succes
 
Hey Beyond,

Wat een nostalgie man, een matchbox-ke, da's pure geschiedenis man. De eerst foto die je toonde is niet van een latere uitgave maar van de eerste uitgave, dus eigenlijke de originele box-art. De doos die je momenteel hebt is de latere uitgave, zogezegd om te vernieuwen van stijl.
Ik heb de 210 versie liggen met de PE set om de boel wat op te kriebbelen. Zoals al aangegeven door Erwin, docu genoeg, ik dacht dat ik zelfs ook nog een boekje liggen heb......;)
Zo wie zo, een mooie opbouw dat je nu doet en is een aangename verandering tussen al dat panzer geweld... laat u gaan Beyond, in uw handen komt dat goed. ;)
 
Klagen? Nee hoor, enkel een opmerking :laugh:
Alvast bedankt voor de reacties en de nuttige info :)
En het is een originele Matchbox hoor Scotty, heb het nog even gecontroleerd, dus echte nostalgie :)
Er is inderdaad een PE setje beschikbaar, maar ik wou (na een lange bouwstop :( ) gewoon vlug een kitje in elkaar steken :))
Momenteel staat hij in zijn eerste verfjasje te drogen, als hij droog is neem ik enkele foto's.

Er is mij nu al opgevallen dat ik nog enkele kieren zal moeten opvullen aan de bovenkant. Verder ben ik tevreden , gewoon wat lijmen en schilderen, echt nostalgisch werken :laugh:
Eens zien of ik er iets deftigs kan van maken...???
 
Laatst bewerkt:
Leuk vliegerke.
Veel plezier met deze X.
Ik volg:ph34r:
 
Knap model Beyond, en nog eens een echte vintage kit ook !
 
Bedankt makkers :)
@wet sellery, leuke link, maar om iets te downloaden is het betalen :(

Nu, ben foto's gaan nemen, en heb nog enkele ongemakken gezien...
Zal de foto's laten spreken ;)
DSC07968.JPG
DSC07969.JPG
DSC07970.JPG

En dan enkele foto's met de ongemakken (in rood omcirkeld):
DSC07971.JPG
DSC07972.JPG
DSC07973.JPG
DSC07974.JPG
DSC07975.JPG

Hoe die witte vlekken daar komen weet ik niet? Intussen al een beetje gepleisterd en opgeschuurd, straks terug een laagje verf, en dan zien we hoe we er voor staan...
 
Laatst bewerkt:
Die vlekken "lijken" een reactie van de lijm en de primer, denk ik.
 
Die vlekken "lijken" een reactie van de lijm en de primer, denk ik.

Heb daar ook zitten aan denken, maar er zijn ook witte vlekken waar er geen lijm gebruikt geweest is...
Vermoedelijk zal het ofwel een beetje vocht zijn die uit de AB kwam, ofwel een beetje verf met teveel verdunner (isopropyl alcohol)
Na wat plamuur- en schuurwerk heb ik gisteren een tweede laagje verf er op gezet (Tamiya XF-23 light blue en XF-12 J.N.grey in verhouding van +- 3-2)
Witte vlekken lijken verdwenen...

Verder heb ik afbeeldingen en foto's zitten bekijken (bedankt Erwin en Camaro :) ) om een mooi jasje te vinden voor deze vlieger.
Van alle tekeningen die ik verzameld heb, heb ik deze er van tussen gehaald:

main.php


De twee eerste links zijn toevallig dezelfde als diegene die op de boxart staan :P
Na lang twijfelen is mijn keuze op de uitvoering rechtsboven gevallen.
Waarom deze? Wel, ten eerste omdat er toevallig decals in de doos zitten die bij deze uitvoering passen, en ten tweede omdat ik op het net weinig modellen gevonden heb in deze kleurstelling....

Het enige wat ik tekort kom zijn de swastika's voor op de staartvleugel :(
Is er soms iemand die deze op overschot heeft op schaal 1/72?
Straks neem ik nog enkele foto's van mijn model :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er wel voor jou, Beyond.
Moet ik ze inscannen of opsturen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:@:@:@

Het is toch godgeklaag é, wil ik deze avond een laag vernis op de onderkant spuiten, krijg ik plots allemaal spetters op mijn model :angry:
Wat blijkt? Ik zit met condensvorming in mijn compressor :( (Nu weet ik onmiddellijk waar die witte vlekken vandaan komen)
Heb het zo goed mogelijk proberen te redden, maar helaas, het zal nooit een model worden om ergens tentoon te stellen...

Nu, dat was ook nooit de bedoeling...

Wees echter getroost, ik ga dit model toch zo goed en zo kwaad mogelijk proberen af te werken.
Anders zit de kans er dik in dat dit een diepvriesmodel zou worden, en de diepvries zit al vol :8

Heb voor nu wel geen foto's, zal voor morgen zijn, wil het model (en vooral de laklaag) nu even niet meer zien...
 
Kunt ge hem ni in de ovenreiniger steken en opnieuw beginnen?
Zou zonde zijn van zo een nostalgisch model.;)

Ps: de enveloppe ligt klaar en gaat morgen op de bus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan