Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 15 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Hello,



Na wat zoeken heb ik toch deze kit gevonden van Tamiya.
Het is de Mittlerer Einheits-PKW Horch Kfz 15 zoals hij officieel heet.

Het is een leuke kit met een goede pasvorm, zoals we van Tamiya gewend zijn, of moet ik zeggen Italeri ?





Een paar onderdelen heb ik reeds vervangen door messing staaf.
Zo is het handvat op het dashboard in de kit nogal grof uitgevoerd, daarom is het vervangen door een stukje geplooide stift van 0.5 mm.
De tussenstang achter de voorzetels is een 1 mm stift, misschien wat te zwaar, ik kan deze nog vervangen. Hier worden later twee houders aan gelijmd voor het K98k geweer. (Voorbeeldfoto's uit Allied & Axis 14.)



Een onderdeel dat mij totaal niet aanstaat is het canvas-dak.
De gesloten versie wil ik niet plaatsen om het interieur te laten zien. De wagen wordt later in een dio geplaatst tijdens de achttiendaagse veldtocht, dus bij mooi weer, men reed in 'Cabrio' versie. :dry:

Het onderdeel voor de open-top versie is al helemaal "speelgoed".

Dit wordt dus heel zeker zelfbouw.
Ik had gedacht iets te maken op basis van messing stift, 0.5 of 0.8 mm.
Hierover komt dan het canvas wat ik wil maken uit Magic Sculp.

Tips en advies zijn steeds van harte welkom !

Alvast bedankt.

Groeten Rik
 
Hola, was da ? :huh: Een karretje waar ik het bestaan niet van wist ! (een mens kan ook niet alles weten é)
Enne,......Er word hier ook gescratcht, altijd leuk om te zien succes Rik ;)
 
Een speciaal karretje zo te zien en er word aandacht besteed aan detail.
Wat de canvas betreft denk ik wel dat je er zult geraken op de manier dat je beschrijft.
 
Rik , sluit mij bij de rest aan , nog niet eerder gezien z'n type
ziet alvast leuk uit om te maken.

tom
 
Een Wehrmacht-kar! Tof!!

Aan de vlag te zien was dit een wagen van de generale staf (Kommandeurswagen).
Meer bepaald de wagen van Heinz Guderian:

7.jpg

Volgens de nummerplaat werd deze wagen 1941 aan het oostfront gebruikt.

Een knap model dat ik uiteraard op de voet ga volgen.

Je hebt alvast mijn interesse, Rik.



Droop
 
Leuk een Italeri kitje in een Tamiya doos.
Dit kitje is al aardig op leeftijd maar kan de huidige maatstaven nog wel aan hoor met enkelen kleine ingrepen.

Je ben in ieder geval al goed gestart en succes met de bouw.

Ron
 
Ik heb deze doos hier ook liggen tussen mijn stapel!

Kijk dus alvast met dubbele aandacht naar wat hier komen gaat!

Patrick
 
Hello, bedankt allemaal voor de vele positieve reacties.

De tussenstang heb ik intussen reeds vervangen door een dunner exemplaar.
Het kunststof exemplaar uit de kit was 1 mm dik, ik had deze dus vervangen door een messing stift van 1 mm. Op de foto's vond ik dit wat te log, dus nu zit er een stift van 0.8 mm. 't Scheelt niet veel maar 't is toch iets eleganter...

@Droop : inderdaad, een kommandeurswagen, maar de K op het spatbord wijst erop dat de wagen behoort tot het leger van von Kleist ;)

In het boek van P Taghon, België in de meidagen 1940, komt de kommandeurswagen ook voor, maar dan geproduceerd door Wanderer. Hierbij zit het reservewiel tussen het voorwiel en de voorste deur, bij Horch zit het reservewiel tussen beide deuren. In latere versies zit het reservewiel binnenin.
ICM heeft momenteel deze latere versie in het gamma. Naar verluidt komen er zelfs nog andere uitvoeringen : radiowagen, ambulance,...

Vertaald uit de handleiding :
...De productie van middelgrote (1500 - 3000 cc) wagens startte in 1937.
Deze wagen was uitgerust met een 4WD 5-versnellingsbak (4+1 achteruit) en een 85 pk watergekoelde V8 motor met een topsnelheid van 90 km/h.
De reservewielen gemonteerd aan beide zijden van de wagen konden ronddraaien en helpen rijden op ruw terrein. Evenwel werd de cabine hierdoor smaller en bood plaats aan 4 personen.
Naast Horch bouwden Wanderer en Opel dit type wagen.
De Kfz 15 werd gebruikt voor communicatie- en transportwagen, alsook voor stafcar en voor verkenningsmissies aan verschillende fronten : Westen, Balkan, Rusland en Noord-Afrika, zelfs na het einde van de productie in 1943.

Groeten Rik
 
een heel deel kits van italeri zijn onder de merknaam tamiya uitgebracht indertijd, omdat ze te hoge invoerrechten moesten betalen. het was goedkoper om het zo te doen. benieuwd naar het vervolg van deze, ziet er mooi uit tot nu toe.
 
Voor de liefhebbers van scratch :



Onderdeeltje B40, komt uit de carrosserie tussen het spatbord en de brandstoftank-vuldop (wat een woord :P) en buigt omhoog naar een vierkant bevestigingspunt op de zijplaat.
Wat het is ? 'k Weet nie. Een ontluchting van de brandstoftank ? Een handrail, maar waarom dan wel ?

Het kunststof onderdeel, tja wat kunt ge daarover zeggen ? 't Is maar kunststof en voor mij niet goed genoeg. Voilà.



Daarom vervangen door een messing exemplaar, scratch uiteraard.
De leiding is een messing draadje van 0.5 mm. Onderaan tot tegen de carrosserie geplooid, bovenaan eindigt het in een handrailknop. Dit is een onderdeeltje dat in de treinenmodelbouw wordt gebruikt om een handrail op de stoomketel te plaatsen. Het is een voetje met bovenop een doorboord bolletje waar een 0.5 mm draadje in past. Ideaal dus voor mijn doel.
Het voetje is van de handrailknop gezaagd waarna het bolletje in het voorziene gat is gelijmd.

Groeten Rik
 
Het is misschien een doorzichtig buisje om te zien hoeveel brandstof er nog in de tank zit.
Wel mooi gescratcht.
 
@DJs : negatief. De brandstoftank zit onder de wagenvloer. Dus een peilglas kan niet hoger zitten als de vuldop. ;)
Voor zover zwart-wit foto's duidelijk zijn, is dit onderdeel mee geschilderd met de carrosserie.

Bij het model dat in Sinsheim staat zit dit onderdeel er niet op. De wagen is breder, met de reservewielen binnenin. De vuldop van de brandstoftank zit in een uitsparing op de hoek van de wagen.

Groeten Rik
 
Bedankt, maar ik had deze foto's al ergens tegengekomen. Het houweel op het rechter spatbord vooraan is een mooi detail dat ik nog zal toevoegen, bij de kit is dit niet voorzien.

Groeten Rik
 
Aaaaah,

Gisteren wat voortgebouwd aan het onderstel van de Horch.
De vooras is geplaatst onder het chassis, maar bij het plaatsen van de stuurstangen is een klein onderdeel rats in twee gebroken bij het opkuisen.

Dus dat werd scratch :



Het is het kleine onderdeel juist achter de bumper. Het is tevens wat fijner uitgevoerd als het origineel. Een stukje messing diameter 1.5 mm met een gaatje van 0.6mm erin geboord. Hier een stifje van 0.5 mm door.
Wat buigen en wat lijm, en dan naar bed, om niet te stressen... ;)

Prettig oudejaar en een succesvol 2011 toegewenst ! :O

Groeten Rik
 
Dat is nu wat men kan noemen een 'secuur reparatiewerkje'.
Dat heb je vakkundig opgelost, Rik.



Droop
 
Prachtig die detailtjes
 
Het verbaast me enigszins dat dit voertuig door sommigen hier niet gekend is, het was een ingeburgerd voertuig. Ik volg dit topic want ik heb hem in de stash zitten.
 
Goed opgelost met dat gebroken stuk.
 
EDUARD verkoopt een PE setje (35114) om deze wagen wat fijner te detailleren. Vooral de voorruit in kunststof valt wat zwaar uit, in deze PE setje kan je hem vervangen en komt realistischer uit (fijner afgewerkt en voorzien van ruitenwissers en bediening). Ook nog andere details komen aan bod. Is een klein setje PE (50 onderdeeltjes)
http://www.model-making.eu/eduard-35114-horch-kfz-15-ita-p-18-683475.html
Voor de prijs moet je het zeker niet laten! Ben ook bezig met een Horch (Italeri), gedetailleerd met een motor afkomstig van Plus Model.
http://www.modelhobbies.co.uk/shop/plus-model-horch-engine-p-7425.html
Dir heeft de wagen nog een afzonderlijke uitzicht (enkel nog nagaan hoe de motordeksel in werkelijkheid opengaat.
Veel bouwplezier
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan