Hoofdsponsor

1/35 Kleine Befehlspanzer (SdKfz 265). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Nu de Pz I A Late op z'n basis staat en de bouw van de Comet voor 99% klaar is, tijd voor een quickie ! Ik ga de Dragon kit 6222 hiervoor gebruiken, slechts aangevuld met Friuls tracks. Vergeef me als ik ergens begin te prullen met plastic card en Evergreen spullen...dan is dat enkel omdat het gewoon niet anders kan wegens belabberde kwaliteit uit de doos!

Dit is de kit :

dragon6222.jpg

Voor degenen die de doos niet kennen, in het kort is het een 3 in 1 die de mogelijkheid geeft tussen de bouw van een zg. antenne versie, de add-on armor versie, of een DAK versie. Tamelijk wat keuze dus toch, ook omdat het voertuig op verschillende slagvelden terug te vinden was en er bijgevolg uiteenlopende verschijningsvormen mogelijk zijn (van infanterie-ondersteuning in oa. Polen tot frontlijn-ambulance in Frankrijk).

Hopelijk valt de bouw wat mee en kan ik hem van doos tot display in relatief korte tijd afwerken. Het netjes schilderen van dit voertuig is het doel, leuk als voorbereiding van de Comet spuitwerken.

Twee foto's van het echte spul :

hiv_Bild_101I-265-0006-31_Russland_Befehlspanzer_1.jpg
Bron : Bundesarchiv

archiv_Bild_101I-318-0083-29_Polen_Befehlspanzer_I.jpg
Bron : Bundesarchiv

Ik wil vooral van de schilderwerken regelmatig een update doen, geen massa updates dus zoals in het Comet topic.

Tot later mannen, hopelijk bevalt het jullie !
 
Laatst bewerkt:
....... tijd voor een quickie ! ........ Vergeef me als ik ergens begin te prullen met plastic card en Evergreen spullen...

Jajaja.........:8:8:8:8:laugh::laugh::laugh:

Tziet er een tof karretje uit Guy, was ooit van plan deze te kopen maar het werd die versie met een Flak nr zoveel (k'zou moeten kijken) erop.
Amaai ,als ge ziet dat ze daar met zijn 3-en inzaten, die zaten op elkaars schoot zeker ?
Enfin, succes toegewenst en ben al benieuwd naar de verftechnieken.
 
Ik weet niet zeker of ze er met z'n drie in zaten Famo, ik kan wel met zekerheid zeggen dat een Panzer I bestond uit twee bemanningsleden, zijnde natuurlijk de chauffeur en een schutter.

Er zijn niet zoveel foto's bekend van het tankje, maar het zijn steevast intrigerende beelden dus deze wil ik jullie niet onthouden (let op de afwezige MG's) :

4-15.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is deze foto een "mise en scene". Het zijn waarschijnlijk panzers die ergens gestockeerd staan om te herstellen of voor wisselstukken. Het deksel vooraan is weg en als ik niet verkeerd ben zit de transmissie daar. Ook het gras juist achter de track van het eerste voertuig staat gewoon recht. Als ze daar staan voor wisselstukken verklaart waarschijnlijk waarom de bewapening weg is. En die kerel daar waant zich ook eens voor een moment baas van het voertuig. In ieder geval heeft hij toch een pistool.
Wel een mooie foto
 
mooi bakje die je daar gaat bouwen! Klein maar fijn. Vraagje Guy: Wat is dat schuin dinges dat begint ter hoogte van het reservewiel op de toren en naar de voorste rechterhoek loopt?
 
@ mad ice : das om de antenne in te leggen, men kon de antenne doen kantelen door een scharniersysteem. Die antennes waren als het ware "staven" die niet al te flexcibel waren. vandaar...
 
Ha een tussendoortje we kennen dat hier die tussendoortjes :)
Wel een leuk bakje, niet te geloven dat ze daar mee ten strijde trokken.
 
@ famo: aja nu je het zegt. Nu zie ik het!
 
Hallo Guy, is dit niet Luitenant Hubert Grüber zijn "little tank " uit de serie Allo Allo met Rene van de café? Kei goede serie trouwens.
 
Ik weet nu niet veel van tanks Big Jim, maar had Grüber zijn "little tank" geen wielen ipv rupsbanden?
 
Ik denk dat Grüber z'n little tank eigenlijk een SdKfz 221 was ?
 
Toch effe opgezocht, zou een SdKfz. 222 zijn volgens wikipedia, is inderdaad met wielen.
Deze ga ik toch volgen.
 
Plezante reacties in mijn topic ! Bedankt iedereen !

Leuk om de reacties op m'n nieuwe topic op deze zondagmorgen even door te lezen...

De gestelde vragen werden reeds beantwoord door medebouwers dus kan ik ineens over naar een bescheiden update.

Verscheidene keren heb ik reeds op de tanden moeten bijten om het zelf fabriceren van onderdeeltjes tegen te gaan, maar voorlopig houd ik me aan de belofte die ik mezelf heb gedaan, namelijk ENKEL het vervangen van die zaken die echt niet door de beugel kunnen.

Daarover kan ik trouwens kort zijn, de kit komt tamelijk accuraat over, met acceptabele detaillering. Enkel de uitlaat van de 265 trok op geen bal dus de fishtail heb ik eraf gesloopt en vervangen door een eigen fabrikaatje. Ik heb heel simpel een stukje sprue uitgeboord en het uiteinde van het daaruit ontstane buisje platgedrukt. Het resultaat is geloofwaardig dus we zijn tevreden.

Op de bijgaande foto zijn de vorderingen te zien.

SDC17990.jpg

Tamelijk wat subonderdelen want ik wil eerst een en ander degelijk schilderen zonder te hoeven klooien.

De Friul tracks zijn weer een zege voor dit kleine voertuigje. Ik mag er niet aan denken al die single link trackonderdelen los te moeten snijden, op te moeten kuisen en dan te constateren dat er verschillende verbogen of gebroken zijn.

En den boer, die ploegde voort, ook op zondag !8)
 
Guy ik kan niet meer zeggen als, het ziet er voorlopig weer zeer netjes uit. (zoals gewoonlik hé)
Ben weer zeer benieuwd naar het kleurtje.

Cheers,
André
 
André, ik ga wederom voor een Polen-voertuig, dus Panzergrau met ditmaal hoogstwaarschijnlijk een bruine camo, hiervoor moet ik nog wat research doen (als iemand mij kan bevestigen hoe het zit met de camo op dit voertuig mag ik dat graag vernemen...).
 
Mooie vorderingen Guy en de uitlaat ziet er realistisch uit zo.
 
Eenvoudig fijne lasnaden maken.

Mannen, toen ik lower en upper hull samengevoegd had en er foto's op nagetrokken had, viel me de fijne lasnaad op vooraan waar deze twee samenkomen.

Het betreft hier ragfijne naadjes die amper opvallen maar er wel degelijk zijn.

Onbegonnen werk tenzij ik met verhit en uitgetrokken sprue aan de slag wou gaan, dacht ik...

...tot ik dit eens uitprobeerde !!!

1) Eerst en vooral de materialen :

materialen.jpg

- afplaktape/maskeertape.

- putty uit de tube (Revell, Tamiya...).

- recht scalpelmesje.

- fijn schuurpapiertje op tandenstokertje.

2) De zeer eenvoudige werkwijze :

- de tape plakken langs de flanken van je te maken lasnaad.

tapeplakken.jpg

- wat putty op je rechte mesje smeren.

puttyaanbrengen.jpg

- over de fijne kier tussen de twee stukjes tape opbrengen.

puttyterplaatse.jpg

- tape wegtrekken wanneer putty nog sticky is.

resultaat.jpg

- het resultaat is een ragfijne lasnaad, kaarsrecht en minuscuul oneffen.

- eventueel nog met een zacht schuurpapiertje eroverheen wrijven om het effect te verminderen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan ?:8

GUnit.
 
leuke tip,kan ik wel gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan