Hoofdsponsor

1/35 Groepsbouw RMV T55 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Wat dachten jullie : t'is stil in de Westhoek ?

Na de Panzer III heb ik wat bezig geweest aan de figuren voor het dio, maar intussen ben ik gestart met deze tank.

Een project dat op poten is gezet door de modelbouwclub waar ik lid van ben.
Een Russische tank, postwar (modern), niet echt mijn ding, maar ik zie een uitdaging in de schilderwerken...

Het betreft deze kit :

attachment.jpg

Het dient een RUDD bouw te worden ! Nog een uitdaging, wat mij betreft, of moet ik zeggen : BEPERKING ?
Enige toegeving is het gebruik van koperdraad, volgens de regels van IPMS, die de club hanteert. Dus handgrepen, beugels,... mogen vervangen worden, evenals het toevoegen van elektriciteits- en brandstofleidingen.

attachment.jpg

Het bouwplan moeten we niet volgen, maar geen externe onderdelen mogen gebruikt worden (Friul, PE, sparebox,...), enkel wat in de doos zit.
Daarmee heb ik het rechter luik vervangen door enkele onderdelen die een luchtafweer mitrailleur moeten dragen. Het mitrailleur zelf plaats ik niet, want de uiteindelijke uitvoering is 'after the battle', dus ontwapend.

attachment.jpg

Ook putty is uit den boze, enkel wat plamuren mag, wat wel veel moet gebeuren. De kit, daterend van 2000, is zeer onderhevig aan flash en sink-holes. Verder is de pasvorm niet altijd optimaal en dienen wat kieren gedicht te worden.
Op de referentiefoto's die ik gebruik vond ik het rechterluik terug op een opbouw. Het onderdeel in de kit is voorzien van bouten, terwijl de foto een gelast exemplaar toonde. Dus de openingen met de bouten geplamuurd en na het verlijmen van het onderdeel een lasnaad gelegd rond de opbouw.
Mijn referentiefoto van het uiteindelijke plaatje toont het kanon met een gescheurde hoes rond de kanonmantel, maar omdat putty niet mag laat ik het maar zo...

attachment.jpg

Beide lift haken aan de voorzijde stonden te dicht bij het kanon, waardoor ik moeite had om de schijnwerper te plaatsen.
De haken er dus terug afgesneden en verplaatst.

attachment.jpg

Een eindje koperdraad voorziet de schijnwerper van elektriciteit...

Groeten Rik
 
Ik vraag me af wat de reden van zulke beperkingen is, als je toch ijzerdraad mag gebruiken. Ik dacht dat het was om de kitkwaliteit van het model te demonstreren maar er zit dus een andere filosofie achter? Ik heb al gemerkt dat kits van merken zoals Trumpeter, Hobbyboss of Revell wel eens onnauwkeurigheden bevatten die je, als je een "natuurgetrouw" model wil neerzetten, niet anders kunt dan behoorlijk door de mangel halen. Tot nu toe ben ik niet in een club gegaan.

De koperdraad bevestigingsoogjes die je al aangebracht hebt, zien er geweldig uit. Blijkbaar was er iets mis met de boutjes van het rechterluik?
 
@Steven : de ref-foto waarop ik me baseerde voor het rechter luik toonde een opbouw zonder uitsparingen voor bouten, omdat deze gelast was op de toren.
Omdat we de onderdelen uit de kit dienen te gebruiken, was ik verplicht om bij deze opbouw de uitsparingen dicht te plamuren.

Deze Trumpeter kit is al wat gedateerd, blijkbaar zijn hun recentere kits wat beter qua pasvorm...

Groeten Rik
 
Yooo Rik, ik ben nog niet verder geraakt dan de wielen hoor want heb nu mijn verf die ik tekort had voor mijn B-4, maar dat terzijde.

Knap werk dat ge hier toont en het is wel een voordeel als jij al de nadelen eruit haalt waar ik moet op lettten ;)
 
Die koepel ziet er zo goed als af uit...

Ik vraag me af wat de reden van zulke beperkingen is, als je toch ijzerdraad mag gebruiken. Ik dacht dat het was om de kitkwaliteit van het model te demonstreren maar er zit dus een andere filosofie achter?

Het is meer de bedoeling dat iedereen die meedoet met gelijke wapens strijdt: zelfde kit, geen aftermarket, enkel onderdelen uit de doos... om zo ervaringen en tips te kunnen delen tussen de meer ervaren bouwers en minder ervaren bouwers...
 
....... en minder ervaren bouwers...

Zoals ik !.....................................................................................................................................toch wat OOTB betreft :8 ;)
 
Een T-55 Rik, daar sta ik versteld van. In ieder geval je zal hem terug tot een juweeltje om toveren daar ben ik zeker van.
Indien je fotos nodig hebt van the real thing laat maar weten, ik heb er een paar van in Afghanistan op foto staan.

Grtz Bart.
 
Een T55, t'is dat het voor het groepswerk van de club is, anders had ik er nooit aan begonnen. Ik beschouw het als experiment, om wat nieuwe schildertechnieken te proberen. Zo een beetje à la GUnit, ;)

Bedankt voor je voorstel inzake de foto's, Bart, maar ik heb een exemplaar voor ogen van na de Yougoslavie oorlog.

Een oudgediende, (uitgerangeerde), van het Bosnische leger. Zo te zien zonder battle damage.

Groeten Rik
 
Altijd leuk zo`n groepsbouw met een kit waar niks aan mag veranderen buiten een beetje putty en koperdraad :)
Ben benieuwd naar de afwerking.
 
Zoals ik !.....................................................................................................................................toch wat OOTB betreft :8 ;)

Ja Famo ge zult veel bijleren van deze groepsbouw :P
Jammer dat ik dit jaar geen tijd genoeg heb om mee te doen aan de groepsbouw, next year zal ik erbij zijn ;)
 
Toch al mooie vorderingen Rik die je gemaakt hebt, zo zie je maar dat men met beperkte middelen toch ook iets moois kan neerzetten.
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Allereerst allen hartelijk bedankt voor jullie reacties.

De afgelopen week heb ik niet stilgezeten, maar met mondjesmaat verdergewerkt aan de toren.
De bouw is inmiddels afgewerkt en de eerste schilder fases zijn achter de rug.

Enkele foto's :

attachment.jpg

Deze kwam ik tegen op het internet, hier wil ik dus naar toe werken. Het betreft een T55 van het voormalige Bosnische leger in een staat zoals hij nagelaten werd na de oorlog, einde 90'er jaren, begin deze eeuw...
Om deze reden heb ik geen luchtafweerkanon geplaatst op de toren, enkel de houder ervan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de primer heb ik een laag Humbrol 98 aangebracht en hierin wat roest pigment poeders gedrapeerd. Nadat de verf opgedroogd was heb ik de poeders wat opengewerkt en met pigment fixer vastgezet, waarna een laag Alclad II Klear Gloss volgde, vandaar dat de toren glanst op de foto.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na twee laagjes haarlak kreeg de toren een laag Tamiya XF 78, Wooden Deck Tan opgebracht. Met een zacht penseel en water is de roestlaag terug naar boven gebracht. Hierbij heb ik wel wat rekening proberen te houden met mijn voorbeeld foto.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat na een tweede laag, deze keer met XF 57 Buff. Op de foto moeilijker te zien, in werkelijkheid is het onderscheid duidelijker tussen beide kleuren. Hierover volgt weerom een laag Alclad II waarna de derde en laatste laag met de haarlaktechniek volgt.

Tot zover de stand van zaken.

Groeten Rik
 
Dat ziet er tot hiertoe zekers niet slecht uit é Rik
 
Mooi Rik, die toren laat al leven uitschijnen, Benieuwd naar het onderstel.

Grtz Bart.
 
Ja, dat ziet er mooi uit Rik, ik kijk al uit naar het einde.
Ik volg.
GRTZ
Koen
 
schilderwerken zien er goed uit, wel mooi zo met die kleurnuances.
 
@D-Day : bedankt voor je reactie, maar het onderstel laat nog wat op zich wachten. Door de schilderwerken zijn de vorderingen aan het onderstel op een laag pitje.
Temeer : ik moet in verschillende stappen werken. De toren, de wielen, de hull bovenzijde en de hull onderzijde worden in vier verschillende schildersessies afgewerkt.
Hiermee wil ik de voorbeeldfoto zoveel als mogelijk benaderen.

@Koen : de deadline is de eerste vergadering van de club in 2014, dus begin januari ! Maar ik hoop er eerder mee gedaan te hebben.

@Silenoz : bedankt maatje, vrijdag kunt ge hem 'live' aanschouwen !

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan