Hoofdsponsor

1/35 KO Sherman M4A1 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

VisjeMar

Well-known member
Registered
Lid geworden
17 jul 2011
Berichten
171
Ha medebouwers,

Voor de twenot FOC (forum online contest) is het thema "bouw een foto na"
nu kwam ik deze een keer tegen en ik was gelijk verkocht.

KO_Sherman.jpg


IMG_60071.JPG

De basis wordt een oude resin ABM M4A1 DV early.
Waarbij de italeri lowerhull de basis vormt. Deze gaat volledig in de rivets.
De tracks moeten van Panda Plastic
Voor het interieur van de koepel wordt tamiya gecombineerd met CMK en voor de rest van het interieur ga ik verlinden en TWS mixen.
uit eindelijk moet er een hoop "kapot" gemaakt worden dus ik moet ook wat gaan scratchen.

Er is voor dit project weer een hoop schuur en slijp werk nodig.
Dankzij Eric Vogel heb ik een correcte transmissie behuizing die ook nog eens mooi gedetaileerd is.
De lowerhull is van italeri waar de upperhull (ABM) perfect op past.

IMG_60391.JPG


Ik ben begonnen met het motor compartiment die op de foto open is. Dus dat betekende de achterste motor plaat eruit zagen.
Vervolgens moest het de motor er in geplaast worden waar ik gekozen heb om het beste van 2 werelden te nemen. De motor onderdelen zijn van TWS en de ombouw van Verlinden.
Nu past het allemaal niet bijster goed met deze dryfit maar opzich is dat niet erg omdat door de explosie het motorblok ook wel een opdonder zou hebben gekregen.

IMG_60361.JPG


Tevens moeten op de gehele onderkant rivets worden aangebracht dus daar was ik mee begonnen totdat door het sloop werk 50% van de rivets er van door gingen. Dus ik wacht daarmee tot dat ik klaar ben met het sloop en opbouw werk van het interieur.

IMG_60371.JPG


Voor de koepel heb ik een spare part dragon genomen. Deze zat oorspronkelijk bij de M4A2 75w PTO van dragon.
Ik heb voor dit project de laders luik dicht gemaakt en het gat voor de rookbom dicht gemaakt.
Tevens heb ik met de dremel de hele ring wijder gemaakt.

De koepel is aan de binnen kant al redelijk ver. Het is nog een dry fit maar ik hoop deze komende weken al dit stuk te schilderen en te verweren.

IMG_65072.JPG


het gedeelte van de koepel wat in de hull blijft zitten dat ziet er zo uit

IMG_65092.JPG


en de losse onderdelen voor dit stuk
IMG_6515.JPG


even een foto voor de setting.

IMG_60431.JPG


Eerste update met verf.
Om te beginnen heb ik eerst een oud model gepakt om te kijken wat nu een goede methode is voor het aanbrengen van roest.
Op de orginele foto zit toch nog een hoop contrast met lichte en donkere vlekken, wat waarschijnlijk verschillende tinten verf en roest zijn.

Ik heb eerst een poging gedaan met hairspray/ak spul om zo de olive drab nog door de roest heen te krijgen. Helaas had dit verre van het gewenste effect en ben ik aan de slag geweest met MIG pigmenten.

Ik hoop een uitleg te geven bij het definitieve model maar voor nu alleen fotos van het eind resultaat.

zwart wit:
IMG_6520zw.jpg

kleur
IMG_6520.JPG


IMG_6519.JPG


close up zijkant (waar ik zelf echt heel tevreden over ben ;) )
IMG_65311.JPG


de zwarte ster is even een test dingetje omdat de naam van de tank ook licht zichtbaar is op de foto.

Op het echte foc model
de binnenkant van de koepel
voor pigmenten
IMG_65221.JPG

na pigmenten
IMG_6524.JPG


wat ga je hier nu uiteindelijk van terug zien
IMG_65271.JPG


andere kant
IMG_65301.JPG


Ik hoor graag jullie op en/of aanmerkingen van deze fase.
Ik ben er zelf redelijk tevreden mee en vind dat het contrast op de zwart wit foto redelijk goed gelukt is in vergelijking met de orginele foto

Groet Martin
 
Laatst bewerkt:
Martin, mooi en apart onderwerp. Ik denk dat je meer dan 'redelijk' tevreden mag zijn met het resultaat!
 
Dat is een mooie uitdaging en een goed begin Martin.
Hoe ga je de rechter track doen? Op de eerste foto is die helemaal weggebrand, lijkt me lastig scratchen.

Peter
 
Prachtig resultaat man. Mag je terecht fier op zijn.
 
Das wel een apart projectje maar er is toch iets raars met die linkerketting (rechts op de foto dus), lijkt wel een totaal ander type te zijn maar dan wel één die ik op een M4 nooit gezien heb. Die lijkt meer op de ketting van een bulldozer? :unsure:

Dat is een mooie uitdaging en een goed begin Martin.
Hoe ga je de rechter track doen? Op de eerste foto is die helemaal weggebrand, lijkt me lastig scratchen.

Peter
Als je de ketting links op de foto bedoelt, die is niet weggebrand hoor, dat is een T-49 track.
 
bedankt voor jullie reacties.
voor de tracks gebruik ik Panda plastic tracks. Dit is het enige bedrijf die deze skeleton tracks maakt.

http://shermantracks.com/catalog/skeleton.html

hier een mooi voorbeeld van hoe de tracks zijn opgebouwd
skeleton_grant.png

De op de foto rechter tracks zijn T41 tracks, hier ga hiervoor van panda plastic de T51 tracks gebruiken omdat deze ongeveer het zelfde zijn. De T51 zijn alleen dikker dus worden iets afgeschuurd.
 
Denk je dat het een skeleton-track is? De foto is niet zo duidelijk daarmee dacht ik dat het een T-49 was/is, maar een skeleton zou bij nader inziens ook kunnen.
Het is trouwens ook de eerste keer dat ik een tank zie met twee verschillende kettingen... nuja, in oorlogstijd kan alles zeker? :unsure:
 
Zeer mooi roestwerk Martin, ik denk dat de mensen klaar zitten om te weten te komen hoe je dit roest hebt opgebouwd. Apart onderwerp en grappig om te zien dat de omhooggeblazen turret met de loop net in het gat van de driver's hatch terechtgekomen is !
 
Das wel een apart projectje maar er is toch iets raars met die linkerketting (rechts op de foto dus), lijkt wel een totaal ander type te zijn maar dan wel één die ik op een M4 nooit gezien heb. Die lijkt meer op de ketting van een bulldozer? :unsure:

Kan het niet zijn dat van die tracks de rubber pads zijn verbrand?
Ik heb echt geen idee hoe zo`n standaard track is opgebouwd dus vandaar mijn opmerking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het niet zijn dat van die tracks de rubber pads zijn verbrand?
Ik heb echt geen idee hoe zo`n standaard track is opgebouwd dus vandaar mijn opmerking.
Dat zou kunnen ja, zoals ik reeds zei: "de foto is tamelijk onduidelijk", maar dan nog... een tank met twee verschillende tracks??? :unsure:

Enfin, de foto spreekt voor zich al blijf ik het raar vinden.
 
Zou het kunnen dat we hier niet te maken hebben met oorlogsschade maar wel met schade toegebracht tijdens oefeningen?
Deze tank, mede door het gebruik van verschillend type tracks, zou wel eens een "hard target" op een shooting range kunnen zijn.
Het valt mij ook op dat bijna alle luiken verdwenen zijn. Zij kunnen er natuurlijk ook afgeblazen zijn door de impact maar toch. Aan de andere kant lijkt het wel of de boegmitrailleur er nog in steekt en dat is dan weer uitzonderlijk voor een hard target.
 
In ieder geval knap bezig moet ik zeggen.
 
Kan het niet zijn dat van die tracks de rubber pads zijn verbrand?
Ik heb echt geen idee hoe zo`n standaard track is opgebouwd dus vandaar mijn opmerking.

Ron heeft het hier bij het juiste eind, er zatten oorspronkelijk de zelfde tracks. Aan de ene kant zijn deze volledig weg gebrand. Waardoor de "naakte" skeleton tracks over blijven.

De foto is genomen in begin 1943, bij de slag van Sidi-bou-Zid, waar de Amerikaanse 1st armored division hun eerste echte vuurdoop kregen tegen de Duitse 5 panzer- armee, 10 panzer division en het 21 panzer division.
De Amerikanen verloren meer dan 75 M4 en M4a1 tanks.

De M4 shermans waren geen match voor de panzers en door hun primitieve manier van munitie opslag konden de tanks bij een goede inslag veranderen in een oven. Wat bij deze tank ook gebeurd is.

Groet Martin
 
WOW deze was aan mijn aandacht ontsnapt. Ziet er al heel goed uit Martin.
Roest en -schakeringen zitten goed, zou ik zeggen. Komen wel wat aanpassingen aan te pas.
Succes met het vervolg.

Mark
 
Leuke variatie op "ik ga eens een tank bouwen". Ben benieuwd naar het vervolg. Succes
 
Bedankt,

in dit warme weer toch nog zin gevonden om verder te gaan met dit project.
Ik heb de ontbrekende rivettes aangebracht op de lowerhull,
De burned out wielen zijn van tamiya en zijn afgeschuurd mbv een dremel (leuk werk :) )
de suspentie onderdelen zijn van de conversie van ABM, en zijn misschien wel accuraat maar vol met op schoon werk en een slechte pasvorm, (gelukkig maakt niet niet uit voor een vernietigd voortuig)
Tot slot zijn de tracks in elkaar gezet en heb ik Panda tracks gebruikt voor de skeleton tracks, hierbij heb ik gebruikt gemaakt van AFV club end connectors omdat deze beter zijn. De T51/41 tracks zijn ook van AFV club. (dit betekend dat ik voor niets een set Panda T51 tracks uit japan heb gehaald :roll: )

any how: de fotos

KO_Sherman.jpg


IMG_7935.JPG


IMG_79303.JPG


IMG_7941.JPG


IMG_79401.JPG


IMG_79381.JPG


IMG_79322.JPG


de andere gebruikte foto (gekopieerd van de post van Herman)
shermanh.jpg


Wat moet ik nog doen:
op de koepel moeten nog enkele details aangebracht worden (antenne en stokje op achterkant (waarschijnlijk voor een vlag))
Het motor compartiment en interieur moeten nog worden afgemaakt samen met de afdek plaat van de motor
Op de hull moeten de mg, tiedowns en fenders nog worden aangebracht

hopelijk kan hij volgende week in de primer,
Maar eerst het interieur + motor

Groet Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan