Hoofdsponsor

1/35 RC boot PT 117 ful scratch bouw 1/35

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.219
We zijn wat langzamer van start gegaan dan verwacht maar hier zijn we opnieuw met een volgend project.
Deze keer gaan we een wat snellere boot bouwen en gaan natuurlijk opnieuw experimenteren met voor mij nog niet gekende bouw methoden.
De voorbereidingen hebben dus wat langer geduurd dan verwacht maar ze zijn hopelijk compleet zodat we op niet teveel problemen stoten
:D (maar er zal wel wat opduiken waar ik jullie hulp bij nodig heb)
Als alles gaat lukken zoals het de bedoeling is gaan we eerst een verloren mal maken waarop we epoxy met keperdoek gaan aanbrengen.

We zullen starten met een fotoke en wat info van de echte zodat jullie een idee hebben waar we naartoe willen.
lengte: 80 ft (24 m) - 69,7 cm
breedte: 20 ft 8 in (6.30 m) - 17,4 cm
hoogte: 3 ft 6 in (1.07 m) -

PT117000_zps8c1cce83.jpg

Nadat we de boeg en spanten door de pc gehaald hebben en er via de printer terug uitkwamen waren ze netjes gekleurd zodat uitknippen en zagen niet te veel problemen opleverde.

PT117001_zps0f1b8e21.jpg

PT117003_zps0d5aa966.jpg

Eerst een dry fit en daarna vast op de bouwplank

PT117009_zps91979a36.jpg

PT117010_zpsb483649a.jpg

Ondertussen zijn we begonnen met het opvullen tussen de spanten en daarna volgt het plamuren en fijn schuren zodat we een mal bekomen.
vgr
Marc
 
Ga ik weer volgen Marc, succes ;)
 
Kijk eens aan, Marc is al weer vertrokken met een nieuw project.
Heel veel succes en plezier gewenst.
 
veel suc6 marc gaat een mooie bouw worden
 
Veel plezier met de bouw Marc!
 
merci jongens we zullen ons best doen om er iets prachtigs van te maken.
 
Ondertussen zijn we al aan een nieuwe update toe.
Tussen de spanten alles opgevuld en daarna met de houtrasp netjes tot op de spanten weg gevijld.
Ik heb er voor gekozen dit niet te fijn te doen zodat de plamuur zeker voldoende kans zou hebben op een goede hechting.
Nadat het overtollige materiaal weggenomen was een laag polifilia er over en nu maar laten uitharden.
Hopelijk zien we morgen kans om te gaan schuren zodat de definitieve vorm zichtbaar zal worden.
Alles ging zo vlot dat ik bijna vergeten was foto’s te nemen voor mijn bouwverslag.
Rest me enkel nog de fotootjes ter illustratie voor de liefhebbers.
PT117040_zps521ded12.jpg

PT117014_zps756e008f.jpg

PT117011_zpsc69ddf13.jpg

PT117020_zpsa713bf67.jpg

Vgr
Marc
 
Laatst bewerkt:
kleine update.
de mal is nu naar mijn mening volledig af.
als alles volgens plan verloopt kunnen we voor volgend weekend een scheepsromp hebben.
ben eens benieuwd :huh::wacko:


PT117022_zps64933d8b.jpg


PT117023_zps349a8b1a.jpg

PT117026_zpsfdd7ea5d.jpg

tot volgende
vgr
Marc
 
ziet er goed uit Marc! Ga je met epoxy werken of polyester?
 
Welk schuim heb je gebruikt? waarom gebruik je schuim, ipv triplex?
 
Michel, het is voorzien om straks met epoxy te gaan lamineren , heb voor woensdag een afspraak in de winkel maar heb al een half uur aan de telefoon gehangen en reeds een boel info gekregen.

René, Ik had ergens op het www gelezen dat het op deze mannier mogelijk was en daar ik steeds voor wat nieuws te vinden ben… was het gewoon een leuk idee om het op deze manier te doen en eerlijk toe gegeven het was wel een stuk makkelijker en sneller dan beplanken.

het schuim is styroduur dacht ik ( blauwe isolatie plaat ) vorig project vast kunnen stellen dat deze plaat niet reageert op epoxy dus dat zal wel goed zitten.
Alleen heb ik het boeltje geschilderd in een vlaag van enthousiasme, en hier ben ik niet helemaal zeker van. Maar dat hoor ik woensdag wel van de expert in de winkel

We zullen straks onze conclusies wel trekken en dan zijn we weeral wat slimmer.
vgr
Marc
 
Verf onder epoxy kan alleen met volledig uitgeharde ( 7 dagen bij 20°C ) 2 comp polyuretaan of epoxy verf.
Nu als je deze mal nog moet bekleden en afwerken ga je alleen maar een slechte hechting krijgen, de afwerking van de mal dus wel met 2 comp verf en volledig laten uitharden. Polyester is nog agressiever daar word bij het trekken van een mal eerst een dunne laag gezet omdat minder polyester nodig is en minder kans op inwerken
 
opgepast met polyester ik denk dat deze inwerkt op de isolatie plaat .
al mooi werk geleverd maar ja dat zijn we al gewoon van je .
gr soetkin
 
Misschien kan een plastic folie eroverheen helpen alvorens epoxu erop te zetten?
 
vandaag was het zover:)?
gisteren al het materiaal gaan halen en de mal enkele keren met uitneemwax ingesmeerd en opgeboend.

prachtig weer vandaag op het terras was het droog geen zon en toch lekker warm.

eerst alles klaarzetten en overlopen , de nodige doeken op maat knippen en dan , mengen en roeren maar.

Met regelmatige tussenpozen telkens de volgende lag opgebouwd tot er overal 3 lagen zitten en onder de kiel een extra strookje van enkel cm.

alles klaarzetten

PT117028_zpsfaf5cfea.jpg

halfweg laag 2

PT117030_zpsc2d86225.jpg

laag 4 onder de kiel , als je goed kijkt zie je het extra laagje op de kiel

PT117032_zpsee93198f.jpg

overal afgewerkt, ziet er wel een beetje raar uit aan de hoek van bijna 85° maar is uitgevoerd zoals de verkoper had uitgelegd en ziet er uit zoals verwacht.
vooral op deze hoogte zal ik mogen schuren om het overtollige materiaal terug eg te krijgen.

PT117036_zpsd9afdbfc.jpg


en nu maar laten uitharden en daarna schuren.
tot later.
vgr
Marc
 
Ziet er goed uit Mark. Ik heb net dezelfde workmate :D
 
Dat is een mooi begin en duidelijke uitleg Mark.
Succes met de verdere bouw.

Fred
 
hey allemaal
Hier zijn we al met een vervolg.
Mal ligt ondertussen in de vuilnis emmer en epoxy romp is opgeschuurd.

Niet schrikken van de tape , zoals verwacht zaten hier en daar luchtbelletjes op de scherpe hoeken die er uit moesten.
Ik heb dus een 7 tal kleine tot zeer kleine gaatjes die dienen hersteld te worden.
Tape was voor drijfproef , kon het niet laten , weet ik meteen dat er nog 2 kilo bij kan op dit moment.

voor volgende week is volgende reeds gepland.
we gaan de kiel en de langslijnen van binnenuit verstevigen met enkele extra laagjes doek. eveneens enkel spanten opnieuw inbrengen die het dek later moeten gaan ondersteunen.

ach ja nog enkel fotokes voor de geintreseerden.

PT117038_zps4a1f1e48.jpg

PT117037_zps782fd0c8.jpg

vgr
Marc
 
mooi werk mark zal ik toch ook eens proberen om zo een mal te maken .
gr dirk d
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan