Hoofdsponsor

1/35 ShkH DANA vz.77 houwitser [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.324
attachment.jpg

Bij deze mijn eerste verslagje hier, een project waar ik al een aantal maanden naarstig mee bezig ben. Ik hield er al elders een uitgebreid verslag van bij maar ik vond dat ik hier best een samenvatting van kon voorzien, het origineel (http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=39201) telt namelijk al 194 foto's. Ik heb de meest nuttige daarvan overgenomen en zal proberen dit verslag op gepaste tijden aan te vullen.

Deze kit heb ik bij Domino gekocht op BSMC Putte 2012. Het gaat om een 8x8 Tatra onderstel met gepantserde cabine, v12 turbodieselmotor en een 152mm houwitser in een koepel met 90 graden rotatiemogelijkheid. Deze is oorspronkelijk geproduceerd in Sovjet-era Tsjechoslovakije maar wordt nog steeds in verschillende landen gebruikt, al dan niet gemoderniseerd en ook in sommige NAVO-lidstaten. Hobbyboss maakte recent deze multimediakit met veel onderdelen. Ik vond dat dat er nog lang niet genoeg waren en heb er heel wat aftermarket bij gekocht. Er zou een hoeveelheid scratchwerk in gaan kruipen, zoals er nog in geen van mijn vorige modellen te zien geweest was.

attachment.jpg

Rechts de Hobbyboss kit, linksboven Voyager PE set 35035, Daaronder Toro decals voor ISAF-versies en vervolgens drie TORO resin Poolse legerfigurines. TORO is ondanks de naam een Pools merk.

attachment.jpg

Een chauffeur met Poolse intercomtoestellen, een zittende soldaat en een staande.

attachment.jpg

Voyager PE set 35035 die haast volledig de door Hobbyboss meegeleverde, maar te grof uitgevoerde PE vervangt. TORO decals voor een aantal verschillende toestellen.

attachment.jpg

Tankograd fotoreferentieboek. Er is er ook een van Wings en Wheels, die vond ik te duur om ook nog te kopen.

attachment.jpg

SKP lenzen- en verlichtingsset.

attachment.jpg

152mm munitieset en hulzen.

Ik besloot ondanks al dit geweld om toch geen resin belaste wielset te kopen, aangezien alle bestaande kits zware gebreken vertonen. Maar hoe verliep de bouw tot nu toe?

attachment.jpg

De Tatra motor. Deze is behoorlijk bijgescratcht en zou later zelfs iets verder naar achteren geschoven moeten worden dan Hobbyboss hem wilde hebben. Foto Tankograd.

attachment.jpg

Instrumentenpaneel cabine.

attachment.jpg

Scratch vloermatjes en andere toebereidselen. De Eduard interieur-PE-set heb ik ook maar links laten liggen omwille van de slechte zichtbaarheid.

attachment.jpg

Voorkant cabine, alleen de mangaten bovenaan verlenen toegang.

attachment.jpg

TORO bestuurdersfiguur waarvan eigenlijk alleen het hoofd nog te zien blijft. Beschilderd in acrylics.

attachment.jpg

Trapje en afstempelgereedschap om de houwitser mee te stabiliseren, van Voyager. Hobbyboss had hier plastic voor voorzien maar dit oogt vele malen beter.

attachment.jpg

Roostertjes en andere toebehoren van de cabine in PE. Let op de vergrendeling voor de 152mm-loop.

attachment.jpg

Om het extra moeilijk te maken, zou ik iets doen wat geen andere DANA-bouwer me scheen voorgedaan te hebben: alle wielen zouden aan oneffen terrein aangepast worden om de off-roadkwaliteiten van het Tatra-onderstel te tonen. Vandaar gescratchte bladveren.

attachment.jpg

De ophanging aangepast aan een ondergrondje, met een weinig problemen op de achtergrond.

attachment.jpg

De ondergrond wat verder gedetailleerd met MiniNatur- en Joefix-gras rond een Vallejo Still Water beekje. Dit moet Afghanistan voorstellen, maar niet de compounds die normaal aldaar voor deze houwitsers ingericht worden. Het zou een niet helemaal realistische pose worden met open luiken op een lichte helling om ook zoveel mogelijk van het interieur te kunnen tonen.

attachment.jpg

Achterzijde met Voyager-PE en enkele scratch-aanpassingen gebaseerd op vage ISAF-foto's. SKP achterlichten komen na de verfbeurt.

attachment.jpg

Eerste primerbeurt om daarna de motor reeds te kunnen installeren. Dit is Sencys lakverf uit de Brico.

attachment.jpg

Installatie van de motor en roosters bestaande uit zeer veel onderdelen. Dit moest een paar keer opnieuw gepositioneerd worden om te passen op de kit, aangezien die niet zonder kieren ineengezet bleek. De motor zou later te ver naar voren blijken te zitten vergeleken met referentiefoto's.

attachment.jpg

152mm-kanon, beweegbaar met springveren in de luchtdrukcilinders. De turrethelften worden apart geconstrueerd en zouden met weinig referentiemateriaal toch opgevuld proberen te worden.

attachment.jpg

Linker turrethelft voor de richter, die ook de poederladingen regelt. Vijf van de acht hulzen die ik had, zitten reeds in het achterste compartiment.

attachment.jpg

Een van de twee voor de koepel benodigde stoelen is ook te zien, scratch uit PVC-plaat. De buizen en kabels zijn ijzerdraad en sparebox-parts.

attachment.jpg

Vizier voor de richter, volledig scratch.

attachment.jpg

Buitenzijde van de linker koepelhelft. Voyager PE voor verschillende tools.

Vervolg in de volgende post, want er is blijkbaar een beperking in aantal afbeeldingen (?).
 
Vervolg van de vorige post:

attachment.jpg

Ook veel clamps en riempjes komen op de koepel, soms licht bijgescratcht.

attachment.jpg

Interieur rechter koepelcompartiment, hier zit de obussenlader die ook het machinegeweer op het dak bemant. Open luik om de behandeling van de obussen te tonen.

attachment.jpg

Ingrijpende aanpassing van de compartimentwand, waarbij de positie van de deur en de vorm van de obussenopening fout ontworpen zijn door Hobbyboss.

attachment.jpg

Productie van obussenhouders in messingplaat, waarvan dat gedeelte gemaakt is dat zichtbaar zou moeten zijn, 11 stuks waarvan 8 geladen.

attachment.jpg

Afgewerkt munitiecompartiment, volledig scratch (behalve de obussen dan) uit messingplaat, Evergreen en omgeplooide nietjes.

attachment.jpg

DShKM machinegeweer met Voyager PE.

Hier ben ik gisteren nog mee bezig geweest, vandaag de magazijnen. Ik hoop dat dit beknopte verslag jullie toch reeds een indruk zal kunnen geven, kritiek wordt ook zeer geapprecieerd. Ik wil hiermee ook wat aansporingen geven om modern materiaal te bouwen, al zit ik ook vaak net als jullie in de WO2-business.
 
Das weer een deftig bakbeest en wat een details stop je erin seg! knappe build!
 
Schitterend verslag en wat veel detail stop je hier in, ik heb er in ieder geval heb ik er een stoel bijgezet om al dit mooie's van dicht bij te kunnen volgen!!!
 
Schitterend bouwverslag met knappe detail-uitwerking,sterk bezig!
 
Steven, knappe build tot zover. Veel details en andere extra's, ik mag dat wel. Suc6 verder!
 
Bedankt voor de complimentjes, jongens. Hij gaat wel sneller nu ik zonder werk zit...
 
Topic zeer netjes opgestart, en nu al zoveel mooie foto's van het bouwverslag :)
Dit ziet er zeer mooi uit, en hoewel ik weinig affiniteit heb met modern militair materiaal, is deze wel leuk om gebouwd te zien worden.
Super hoe je de wielophanging aangepast hebt aan de ondergrond...
Prachtige scratshwerken ook, geeft zoveel extra aan een model ;)
Zal iedere update zeker eens komen kijken...
 
Een prachtig machine dat ge hier aan het maken zijt.
verzorgd PE-werk en geslaagd scratchwerk. Benieuwd naar de verdere vorderingen.
Heb deze onlangs ook aangeschaft samen met de Big ED set van Eduard. Als ik deze hier zie beginnen mijn vingers te jeuken.
 
Hey,

Steven, da's indd prachtig werk, hopelijk zie je achteraf toch nog veel van het scrathwerk. Daarvoor doen we het, het scrathen geeft zoveel meer voldoening... ;)
Prachtige aanpassing van het onderstel op de oneffen grond, heb je daarvoor de ophanging flexibel gemaakt of niet??
 
Bedankt voor de vele complimenten. Het onderstel is voorzien voor een strakke rechte weg, ik heb het op alle punten waar het kon scharnieren, moeten doorzagen en verstevigen met ijzerdraad door een boorgat, omdat het model steunt op punten die je dan eigenlijk volledig gaat verzwakken. Hier een filmpje waar je ziet hoe ver het moet kunnen scharnieren, let goed op de achterwielen en het camber op het diepste punt.


En hier nog wat foto's van recente werkzaamheden.

attachment.jpg

Munitieruimte met deurklemmen en laadklep gescratcht

attachment.jpg

Kabels, die er uiteindelijk ook voor zorgen dat zo'n houwitser maar 90 graden rotatie heeft.

attachment.jpg

Wijzigingen aan de rand van het diorama, met een nieuwe bekisting voor plaaster. Een rechte wand moet in de plaats komen van een licht hellende.

attachment.jpg

Correcties aan de hydraulica, heb je meestal bij zo van die kits die alles beweegbaar willen houden.

attachment.jpg

Niets op deze foto vind je in een PE- of resinkit...

attachment.jpg

Veel kan je bereiken met wat juwelendraad en stukjes PE-fret.

attachment.jpg

Een kitonderdeel is hier met enig geweld terug verwijderd. Zo kan de bedrading zoals het hoort doorgetrokken worden.

attachment.jpg

Hier uiterst links het systeem dat de automatische rammer regelt.

Tot de volgende update, vermoedelijk met een verder afgewerkt diorama en een zwart geprimede turret.
 
blijf erbij, knap scratchwerk Steven
 
Inderdaad knap werk

Ik kijk al uit naar het verfwerk
 
Bedankt voor de positieve reacties. Voor het aanbrengen van de 3-tone NAVO-camouflage zal ik met kneedgom en post-it werken. De verwering zal gebeuren met het AK-interactive NATO-setje.
 
Heel knappe bouw tot nu toe. Veel succes.
 
Zeer fijne details die je hebt aangebracht, petje af!
 
Een nieuwe update volgt, nu er weer een paar zaken aangepast zijn.

attachment.jpg

Achterkant van de lopende band die de hulzen uitwerpt. De voorzijde ervan was afwezig, gescratcht uit messingplaat.

attachment.jpg

Onderzijde van hetzelfde onderdeel. Wand gereduceerd in dikte met behulp van stukje PE-fret. Bovenste rol volledig uitgezaagd on de afzonderlijke elastiekjes te tonen.

attachment.jpg

Onderste deel van de band, alle details moesten gescratcht worden, helaas niet helemaal scherp.

attachment.jpg

Elk van deze Voyager PE-slotjes bestaat uit twee onderdelen. Ze kwamen niet voor op de handleiding maar met referentiefoto's zijn ze wel allemaal terug te vinden.

attachment.jpg

Poolse communicatieantenne gescratcht met getrokken sprue en sparebox parts.

attachment.jpg

Luiken voorzien van apparatuur.

attachment.jpg

Onderdeel van het chassis nagemaakt met zelfgemaakt PE. Je snijdt het deel uit in Evergreen, legt dat op een stuk metaalfolie en drukt daar in negatief de bouten in met een boor of naald van gewenste dikte. Dan vastlijmen op het Evergreen en je hebt een overtuigende 3d-reconstructie.

attachment.jpg

Onbekende apparatuur gescratcht (fotodetails van www.valka.cz)

attachment.jpg

attachment.jpg

Ingrijpende aanpassing van de carrosserie achter de bestuurderscabine. Een groot stuk weggenomen met de frees. Interne onderdelen, kabels en leidingen gescratcht.

attachment.jpg

Kabels gemonteerd na uitfrezen opening.

Ondertussen is het diorama aangepast met rechtere wanden en meer Vallejo Stillwater. Daarover de volgende keer meer.
 
Prachtig werk wat je hier laat zien.
Veel oog voor detail, knappe scratch-werken...
Deze heeft meer dan, mijn interesse gewekt.

Mark
 
Hey,

Indd, veel scrath, ge zult veel schilderwerk hebben nadien..... :):) ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan