Hoofdsponsor

sealen van strooigras [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Disturbed Angel

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2008
Berichten
138
Hallo Iedereen

Ik ben nog steeds bezig met mijn garagedio; experimenteren met Fimo en krimpfolie en de nodige mislukkingen uiteraard. Nu om een beetje afwisseling te hebben, was ik begonnen met Denneboompjes te maken voor de slotrace track en eventueel een ander klein stukje weg dat ik op een plankje gemaakt heb :

fixSAM_0059.jpg

fixSAM_0052.jpg

De Boompjes zijn gemaakt van stukjes sisal touw die tussen ijzerdraad gedraaid zijn. Daarna zijn ze bijgesnoeid tot de gewenste vorm en ondergedompeld in verdunde houtlijm.
De stam is met een lijmpistool gevormd waarna het geheel in een bruine kleur werd gebrushed.
De takken kregen daarna opnieuw een verdunde houtlijm bad dit keer alleen de buitenkanten, dus niet voledig ondergedompeld waarna ze in een pot met donker groen strooigras werden gelegd, schudden en klaar ! de Stam kreeg echter ook nog een bruin strooisel mee.
nu is mijn vraag heeft er iemand enig idee of ervaring met het sealen van het geheel ? Blanke vernis,of opnieuw verdunde houtlijm ? of iets anders...

Grts
Peter
enkele voorbeelden:


SAM_0015.jpg SAM_0013.jpg

SAM_0015~0.jpg SAM_0021.jpg
 
Ziet er erg mooi uit Angel, heel realistisch als je het mij vraagt.
 
Thx Dany, het zijn de naaldjes die het em doen hé, vandaar het strooigras
 
Een vraagje, hoe groot zijn die boompjes ? Reden van de vraag, ik bedacht net dat een dennenboom ook dennenappels heeft, misschien bruin geschilderde graantjes of zo ?
 
Een vraagje, hoe groot zijn die boompjes ? Reden van de vraag, ik bedacht net dat een dennenboom ook dennenappels heeft, misschien bruin geschilderde graantjes of zo ?

Zo tussen de 11 & 14 cm , gezien ik altijd in de 1/24 & 25 bezig ben
 
Vroeger, in de modeltreinenwereld (scrabblewoord), sealden we strooimateriaal met verdunde houtlijm (met water dus).
 
Ik maak mijn boompjes altijd met spijtlijm van 3M. Ik spuit de lijm op het boompje en dat is dan vooral aan de buitenkant en dan strooi ik er groen strooisel op en dan nog eens een laagje spuitlijm, en vervolgens een beetje vernis. De boomjes zijn dan in het begin een beetje plakkerig, maar de lijm droogt na een tijdje. Je moet wel de permanente lijm gebruiken. Voordeel is dat dit heel snel werkt.
Je kan ook sealen met verdunde houtlijm, maar ik vind persoonlijk dat het strooisel die lijm te fel absorbeert en dat geeft geen realistisch effect.

Christophe
 
Probeer deze vernis eens:

talens.jpg


Ik doe daar vanalles mee, is mij altijd meegevallen, en is erg mat.

Wel in dunne laagjes aanbrengen.
 
Ik maak mijn boompjes altijd met spijtlijm van 3M. Ik spuit de lijm op het boompje en dat is dan vooral aan de buitenkant en dan strooi ik er groen strooisel op en dan nog eens een laagje spuitlijm, en vervolgens een beetje vernis. De boomjes zijn dan in het begin een beetje plakkerig, maar de lijm droogt na een tijdje. Je moet wel de permanente lijm gebruiken. Voordeel is dat dit heel snel werkt.
Je kan ook sealen met verdunde houtlijm, maar ik vind persoonlijk dat het strooisel die lijm te fel absorbeert en dat geeft geen realistisch effect.

Christophe

Ok Christophe ! bedankt De Remount van 3M is trouwens ideaal om mallen voor te airbrushen vast te hangen en gemakkelijk zonder sporen na te laten te verwijderen, zelfs met krantenpapier heb ik die al gebruikt (zie gele lijn op de muren van mijn garage dio) ik vond het risico om tamiya tape te gebruiken te groot.

Grts
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan