Hoofdsponsor

1/35 M2 Bradley "Free Fall"

HansThomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
173
Dag mede-bouwers,

Ik ben voor een campaign op Armorama begonnen met een M2 Bradley. Het is een beetje een snel tussendoorprojectje - dat was althans de bedoeling. Ik stootte op onderstaande foto (op Reddit, helaas ben ik de oorspronkelijke link kwijtgespeeld, dus geen bronverwijzing...). Het is een Bradly ergens op een highway in de VS, op weg voor herstelling of upgrades. "Free Fall" betekent dat de 'ramp' niet meer sluit en dus zonder waarschuwing op je kop kan terechtkomen - niet zo gezond. Deze foto leek me een erg fijne insteek. Ik dacht "tof onderwerp, lekker snel en makkelijk, geen interieur, weinig details om me om te bekommeren, eenvoudige kleurschema, en vooral geen loopwerk!"

1572612245043561686449026654839.png

Het is deze gouwe ouwe van Tamiya - een ouder model dan de foto, maar ach :

IMG-20191101-153230232.jpg


Maarrrrrr, ik had hier heel duidelijk niet over nagedacht, want ik kon al onmiddellijk beginnen met het deels meegegoten loopwerk af te breken. Onderweg kwam ik nog een hele hoop andere onverwachte uitdagingen tegen, zo'n kit is natuurlijk niet gemaakt om een 'gestripte' Bradley te creëeren, met alle nodige aanpassingen vandien, maar zover had ik niet vooruitgekeken. Ik heb me evenwel niet laten tegenhouden, en gestaag verder gegaan. Nooit zoveel putty moeten gebruiken :laugh:

Hier zie je hoe ik met wat papier de zijkanten heb uitgemeten, om er dan een stuk evergreen over te plakken om het een egaal uiterlijk te geven. De zijwanden worden normaal gezien bedekt door de 'sideskirts' (bestaat hier een Nederlands woord voor?) dus echt proper ziet dat er niet uit als je deze er gewoon af laat :dry:

IMG-20191121-093820467.jpg

Ik ben helemaal geen goeie scratcher, maar ik heb mijn best gedaan. Ik heb mezelf wel ruim wat 'artistieke vrijheid' gegund, zeker in het bijwerken van de wand waar het loopwerk opzat, maar ach, super-accuraat of historisch correct bouwen is nooit echt mijn betrachting. Bovendien had ik niet het goeie materiaal voorhanden hiervoor (punch&die set zou zeer handig geweest zijn :D )

Zo was het een paar dagen geleden :

IMG-20191121-142845086.jpg


Ondertussen sta ik al heel wat verder, heb ik me al een stoflong geschuurd :| Maar ik kan de grondlaag er bijna opzetten, da's voor in een volgende post!!
 
:) Het gevaar van simpel lijkende projectjes, je komt altijd voor onverwachte dingen te staan. Maar leuk idee.
 
Deftig beest op die oplegger en volg.
 
Heel veel plezier met het bouwen
 
Interessant project en mooi idee... breng wel altijd meer werk mee dan verwacht, maar...
 
Na het bijwerken van de zijkanten merkte ik dat ik hiervoor aan de linkerzijde te dunne evergreen sheet heb gebruikt, dit om het zo goed mogelijk te doen aansluiten bij de rest van de 'hull'. Deze sheet is echter zo dun dat ze het onderliggende reliëf deels overneemt en zo een beetje een rimpelig uitzicht krijgt. Ik heb dit na de primer pas echt goed gemerkt. Ik had het kunnen volplamuren en afschuren, maar ik ben een eerder luie bouwer en dit duurde me al veel te lang, dus ik heb het zo gelaten :sleep: Het ziet er een beetje afgeleefd uit zo, ik kan er mee leven :D Vervolgens heb ik gaatjes geboord voor de bevestigingspunten van de sideskirts. Ook ben ik in mijn sparesbox gedoken om wat PE-restjes op te snorren. Hiermee heb ik wat bevestigingsbeugels voor tools enz gesimuleerd. Het is allesbehalve correct, maar het ziet er overtuigender uit mét dan zonder, dus OK wat mij betreft. Op deze foto zie je de geboorde gaatjes.

IMG-20191127-110812116.jpg

Vervolgens twee of drie basecoats uit een Tamiya spuitbus.

IMG-20191128-102049196.jpg

IMG-20191128-102100640.jpg

Dan een tweetal lagen met Deck Tan, ook Tamiyaspuitbus.

IMG-20191128-102930776.jpg

En uiteindelijk een laatste laag met Vallejo Skeleton Bone, ook spuitbus.

IMG-20191129-115133242.jpg

IMG-20191129-115157684.jpg

IMG-20191129-115259951.jpg

Ik ben best tevreden met waar ik nu sta. Er zijn wat onzorgvuldigheden in de bouw geslopen, het is de bedoeling dat hij af is eind dit jaar, dus ik ben soms wel wat snel gegaan. Maar in ieder geval kan ik nu met het - voor mij - interessantste stuk beginnen : tot leven brengen!
 
En ik ben dan meteen overgegaan tot het meest uitdagende wat mij betrof : de opschriften achteraan. Ik heb geen airbrush, dus ik dacht dit simpelweg met een rood stiftje te doen, maar dat gaf geen goed resultaat. Dan heb ik het met de hand met enamel geverfd, en de randen wat vervaagd met enamel thinner. Dit is verre van perfect, maar kan er mee door wat mij betreft. 6 op 10 of zo :$ Ik heb dan ook nog niet goed opgelet en de Y op het einde als een 4 gelezen. Ach...
Op de zijkanten zijn er ook codes gespoten. Dit heb ik ook aangebracht, maar was in het geheel niet overtuigend dus deze heb ik afgeveegd met enamel thinner en een nieuw laagje Skeleton Bone opgezet. Ik ga ze simpelweg negeren.

IMG-20191129-142048356.jpg
 
Waarom gebruik je geen plakletters? Of via de pc op een stuk decal papier. Dan zijn er bij decals in een ook nog altijd letters op die je niet gebruikt, zoals de fabrikant en de naam van de kit. Dan kan je met de letters wel een gelijkend type creeren
 
Bedankt voor je reactie!

Ik vrees dat als je plakletters of geprinte letters gebruikt het er niet echt overtuigend gaat uitzien, op de referentiefoto zie je dat geen enkele letter tweemaal hetzelfde is. Er heeft hier iemand snel en onzorgvuldig met een spuitbusje wat dingen op gespoten, en dat is wat ik heb proberen te bereiken. En ik heb nog wel een hoop decals liggen, maar daar zit niks tussen wat maar in de verste verte lijkt op wat ik nodig heb...

Aan een decalvel had ik niet direct gedacht, ik veronderstel dat de beste oplossing uiteindelijk zou zijn om in een grafisch programma de letters zo nauwkeurig mogelijk na te maken met de 'digitale airbrush' en dat af te printen op een decalvel.

Nu goed, dit is een beetje een snel projectje om wat te experimenteren, en om bij te leren, en dat gebeurt :-)
 
Je kan altijd gewoon decalpapier gebruiken en daarop met een stift, penseel of ander grafisch materiaal (vb pen met rode inkt) je graffiti opschriften aanbrengen.
Voordeel; je kan naar hartenlust experimenteren en de beste opschriften kan je dan gebruiken om op uw model te zetten. Wel eerst sealen met vernis of liquid decal film en deze beschermlaag aanbrengen met airbrush (om te vermijden dat deze er te dik opligt).

Mvg
airbus56
 
Inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken. Ik neem het mee naar volgende projecten!
 
Is het eigenlijk de bedoeling van hier ook de trailer onder te plaatsen? Dat zou een hele uitdaging zijn. Overigens gebruik ik voor zandbruin TS-46. De tekst ziet er goed uit zo, rode stift moet je zeker vermijden. Dat verdwijnt volgens mij al na een jaar door UV-straling.
 
Plak letters zouden te proper zijn denk ik .
Iets kleurvaster maken van rode verf zal het verbeteren mijn gedacht.
 
Ik vind het opschrift best goed gelukt. Ik wist niet dat vallejo ook spuitbussen heeft.
 
Is het eigenlijk de bedoeling van hier ook de trailer onder te plaatsen? Dat zou een hele uitdaging zijn. Overigens gebruik ik voor zandbruin TS-46.

Nee, die trailer ga ik laten :-) Misschien dat ik hem uiteindelijk op een ondergrondje zet op twee balken (zoals op de trailer), klaar voor transport, met wat rondslingerend materiaal ofzo.

Ik gebruik liever een lichtere kleur als laatste laag, om het schaaleffect wat tegen te gaan. Op een schaalmodel tonen kleuren in verhouding altijd donkerder dan het 1:1 voorbeeld. Ik heb ooit in een tutorial eens gelezen dat je je basiskleur zelfs tot 25% lichter mag spuiten dan de kleur van je referentie om het schaaleffect in balans te brengen met de realiteit. Bovendien verdonkert de kleur nog door washes en andere verwering. En persoonlijk hou ik gewoon ook wel van sterk opgelichte kleuren :-)



Iets kleurvaster maken van rode verf zal het verbeteren mijn gedacht.

Je hebt gelijk, ik ga er nog eens voorzichtig over gaan.

Ik vind het opschrift best goed gelukt. Ik wist niet dat vallejo ook spuitbussen heeft.

Merci! Ja, Vallejo Hobby Paint spuitbussen. Er zitten zelfs twee spuitkoppen bij, een brede en een smalle, maar heel veel verschil zit er niet op. Ze zijn in verhouding goedkoper dan Tamiya (ook groter), maar ik vind persoonlijk de kwaliteit toch minder. Je krijgt sneller miniscule druppeltjes (bv als je van wat verder spuit), terwijl Tamiya zo goed als altijd perfect egaal spuit. Het nadeel van Tamiya spuitbussen is dat het erg snel verbruikt en vooral waanzinnig hard stinkt en op je longen slaat, zelfs met een filtermasker voor mijn neus en mond heb ik er nog last van. Tegenwoordig loop ik even naar buiten om adem te happen en terug binnen spuit ik en hou ik zolang mogelijk mijn adem in :D
 
Spuitbussen gebruik ik enkel buiten. Die van tamiya spuiten inderdaad heel mooi.

Wat ik me nog afvroeg: waarom gebruik je de tamiya spuitbus als je er nog overheen gaat met een andere kleur? Als primer ofzo?
 
Het idee was om eerst een donkere laag te doen en de laatste lichter. Ik wou de lichtere kleur er niet overal dekkend opzetten, een beetje overheen 'misten' zodat er al wat diepte in het verfwerk kwam. Helaas lukt dat met die Vallejo niet zo goed, een dunne laag zetten lukt niet echt, het is of miniscule druppeltjes, of dekkend. En ik heb Vallejo gebruikt omdat de winkel de juiste tamiyakleur niet in voorraad had :-)
 
Ah ok. Een niet dekkende laag zetten heb ik nog geen ervaring mee maar ik snap het.
 
Gisteren onverwacht tijd, dus nog wat verder kunnen werken!

Pinwashes, of 'inlijnen' is gebeurd.Ik gebruik hiervoor Burnt Sienna olieverf met terpentine. Maar ik heb het altijd moeilijk om een gelijkmatig mengsel te krijgen en te houden, die terpentijn droogt erg snel op, en de olieverf verdunt niet zo mooi vind ik, het valt eerder uiteen in heel kleine partikels. (misschien beter white spirit gebruiken?)

Maar bij mijn vorig model viel me tijdens het gebruik van de filters van Mig op dat deze op een satijn of glanzende ondergrond ook heel mooi kiertjes en hoekjes invloeien, dus ik heb hiermee eens geëxperimenteerd. Ik heb 'Brown for dark yellow' gebruikt als ik me niet vergis, en dat ging oneindig veel beter!!! En de kleur was eigenlijk ook beter voor het 'woestijngele' van dit model. Dus voor mij geen washes meer met olieverf, maar uit een potje :D

IMG-20191203-185749573.jpg

IMG-20191203-190017777.jpg

Ik heb de letters wat bijgewerkt, ze zien er beter uit nu. Op dit model moet één decal. Eéntje! En zoals jullie zien is deze ene niet al te best, beetje dik :O Het is een decal die ik uit mijn spares box heb gevist, de originele decals zaten niet meer in de doos, die ik tweedehands heb gekocht. In werkelijkheid ziet het er wel beter uit, het is voornamelijk de lichtinval die het doet. Ik hoop dat als er een matte laag opkomt het er beter uitziet.

Ik zie ook net dat een van de klemmen van de tow-kabel nog wat bijgewerkt moet worden.

IMG-20191203-185855737.jpg

Zo, kleine update, volgende keer ga ik me eens aan de vision blocks wagen, eerste keer dat ik dat doe :huh:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan