Hoofdsponsor

1/400 Pat's QM II [wip]

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Over de titel van dit topic :

Hoewel ik weliswaar de schrijver/poster van dit topic ben is dit niet mijn model, noch ben ik er de bouwer van.
Die eer gaat naar mijn vrouwtje, Patricia.

Over de kit :

Precies een jaar geleden heeft ze deze kit tijdens de tentoonstelling in Brugge gekocht, echter was 1 van de beide romphelften zodanig misvormd dat het onmogelijk zou zijn geweest hier een deftig model van te bouwen :
backup083.jpg

Het duurde ongeveer twee maanden vooralleer een nieuwe romphelft in haar bezit was (dit dan nog wel dankzij de verkoper, niet via Revell zelf, want van die hebben we behalve een bevestigings-emailtje nooit meer iets vernomen).

Ondertussen waren echter andere bezigheden de overhand gaan nemen op modelbouw, waardoor de queen al die tijd rustig in haar doos kon sluimeren.

Tot ik enkele weken geleden ik de "opdracht" kreeg om verf te halen bij Geert.
Inderdaad, de doos is opnieuw geopend, en dit keer ziet het ernaar uit dat de bouw definitief begonnen is.
Onder invloed van Homeghost's topic op Modelbrouwers, wil ook mijn vrouwtje het schip volledig verlichten met LED's (je hebt me wat aangedaan, Homy).
Dus vandaag samen eens over het probleem van de raampjes gebogen, en een oplossing die zowel snel (tjah, ik heb de raampjes niet geteld, maar het moeten er waarschijnlijk een paar honderd zijn), als netjes lijkt.
Overigens is het 1 van de suggesties die op Ron's topic werd gegeven ; namelijk aan de binnenkant van de romp een laag plastic wegnemen tot de raampjes vanzelf open zijn.
En het lukt verbazend goed :

PatriciasQMII001.jpg

PatriciasQMII002.jpg

PatriciasQMII003.jpg
Het heeft ongeveer twee uurtjes gekost om alle raampjes van de bakboordzijde te verwijderen.

Zo dit was het voor vandaag, ik veronderstel dat alle raampjes er tegen morgen wel zullen uit verwijderd zijn, dan zal het schilderen aan de beurt zijn.

Namens "PatCooper",

Dany
 
Hey Dany,

tof dat je ook het modelletje van je vrouw hier showt.
Veel succes met de bouw ervan.
 
Dat is mooi werk, een mooi model. Met veel mogelijkheden. Ik heb deze ook nog op mijn verlanglijstje staan. Maar goed. Eerst maar eens kijken wat je ervan gaat maken. Ik weet dat je een hele mooie referentie hebt. Dus ik neem aan dat ik hier lekker achteroverhangend van ga genieten. :D:D:D:D

Wel alvast veel plezier met deze bouw.
 
Hey Dan & Pat,

Heel veel succes met dit project. Als jullie de verlichting willen gaan aanbrengen zoals Homeghost heeft gedaan, staat jullie nog wat werk te wachten.

Geweldig hoe al die raampjes zijn opengemaakt, een hele klus, maar het geeft ook een heel mooi resultaat.

Groeten

Pascal
 
Als jullie de verlichting willen gaan aanbrengen zoals Homeghost heeft gedaan, staat jullie nog wat werk te wachten.

Pascal

Ach, valt wel mee, Homeghost heeft het echt zware werk al voor ons gedaan (het hersenwerk :D ).

Om eerlijk te zijn, zou ik het niet hebben zien zitten om al die raampjes te verwijderen op de manier dat Homy dat heeft gedaan (individueel uitsnijden), onze werkwijze heeft langs de buitenkant precies hetzelfde resultaat, echter, aan de binnenkant toont het een heel stuk minder netjes, helaas... de batterijen zitten in de lader, dus foto's van de binnenkant zullen moeten wachten tot morgen.

Ik heb hierbij echter een vraagje voor de materialen-kenners :
Bestaat er een kneedbare substantie (zoals milliput of zoiets) die keihard uitdroogd, maar kristalhelder blijft ? (ik vraag het eerst eventjes hier vooralleer ik de Nasa contacteer om daar eens hun hoofd over te breken, want die werken nogal traag)
 
Wel gezellig dat jullie met je beidjes aan het modelbouwen zijn. cute

Die raampjes heb je goed aangepakt. Ga je ook met die gekleurde papiertjes werken zoals Ron heeft gedaan? Dat geeft wel een mooi effect als later de lichtjes branden.

Waarvoor moet die kristalheldere, kneedbare substantie dienen?
Ik vraag dit maar omdat we je dan misschien gemakkelijker kunnen helpen.


Droop
 
Wel, zoals ik al zei is onze werkwijze langs de binnenkant niet zo netjes (nogal hobbelig), en daar wringt em dus het schoentje.
Om de verschillende kleurschakeringen van de verlichting aan te brengen, gebruikten Homy en z'n collega QMII-brouwer, gekleurd papier die tegen de romp gekleefd werd, maar door het nogal pokdalig oppervlak dat we verkregen hebben maak ik mij een beetje zorgen over hoe dat zal lukken.
Dus dacht ik dat, als er een dergelijk iets bestaat, we deze substantie zouden kunnen gebruiken als een soort filler waarop dan het gekleurd papier kan gekleefd worden.
Maar ja, eerst maar eens verder alle raampjes verwijderen, dan zullen we al experimenterend wel een oplossing vinden.
Een bijkomend (klein) probleempje is dat bij ons, beide romphelften reeds zijn samengevoegd.
 
Hey Dan,

Je kan het eens proberen met "Micro Kristal Kleer" van Microscale, dat goedje ziet eruit als houtlijm (wit) en droogt helder op. Het is speciaal ontwikkeld om modelbouw-ramen te maken, én om doorzichtig plastic onzichtbaar op elkaar te lijmen. Ik heb het al een paar keer gebruikt om venstertjes te maken, het wordt wel niet heel hard (blijft flexibel).

Misschien kan je ook doorzichtig plasticard gebruiken ? Dat is mooi recht en vlak.

Groeten

Pascal
 
Ik heb hierbij echter een vraagje voor de materialen-kenners :
Bestaat er een kneedbare substantie (zoals milliput of zoiets) die keihard uitdroogd, maar kristalhelder blijft ? (ik vraag het eerst eventjes hier vooralleer ik de Nasa contacteer om daar eens hun hoofd over te breken, want die werken nogal traag)

Dany,

misschien kan dit de oplossing zijn?

138 KRISTAL KLEAR MICRO MI-9 te vinden op Microscale Model Finishing Products - Bare-Metal Foil Co.
 
Nope, dat is het niet, Dominiek, dat heb ik ook. Het gaat erom dat het iets zou moeten zijn waarmee ik een pokdalig oppervlak opniew glad zou maken, zoiets als plamuur, maar dan doorzichtig.
 
Zo, nog een paar fotootjes :

De bouwster aan het werk
PatriciasQMII004.jpg

En de binnenkant van de uitgefreesde venstertjes
PatriciasQMII005.jpg
Zoals eerder gezegd, de buitenkant is heel erg netjes, echter de binnenkant lijkt wel een kraterlandschap, ik hoop alleen dat ze geen probleem zal krijgen om het gekleurd papier hier netjes tegen te kleven.
 
Ik denk dat je het wat vlakker kunt krijgen door er met een grof schuurpapiertje op een latje of iets dergelijks nog even flink overheen te gaan. Dit zodat het wat vlakker word en dan kan je wel makkelijker werken met folie enzo.

Verder mooi werk hoor.
 
Heerlijk dit och...ik voel mij vereerd,dat dit project in mijn kielzog wordt geproduceerd.Inmiddels hoop ik,dat mijn eerste advies goed is aangekomen.

Verder zou ik jullie willen vragen om gewoon ook de aan mij gerichte vragen gewoon hier te stellen,zo kunnen ook andere mede bouwers er misschien nut van hebben cute.

Ik persoonlijk zou toch nu niet ervoor kiezen om op enige wijze er voorzet ramen te gaan maken.Later geeft dat waarschijnlijk verlichtings problemen,doordat het licht dan verstrooid gaat worden daardoor.

Het beste kun je gewoon het gekleurd papier tegen de rafelige wand lijmen met bisonkit.Deze gelei achtige lijm,past zich prima aan,tegen deze structuur nu.

En het heeft een uitstekende hechtkracht ervoor.

Ik zou dat in ieder geval zo doen nu.

Ron.
 
Wat is dat model groot zeg -fck-
Je kan het gekleurd papier ook op doorzichtig plasticard kleven, zodat het plasticard het papier recht houdt als je het tegen de bobbelige binnenwand kleeft, én het lijkt dan ook nog eens of er echt glas in zit cute

Groeten

Pascal :))
 
Ja, dat is inderdaad ook een idee, maar ondertussen is de binnenwand al een stuk vlakker hoor :)
 
En nog wat inkopen gedaan :

- gelijkstroomadaptor 5V - 3000 mA (19 euro)
- kontrastekker (1,27 euro)
- 1 de eerste 10 ultrabright LED's (1,27 euro per stuk)
- bijhorende weerstanden (0,07/stuk)
- brede kabelgoot (waarvan enkel de bodem gebruikt wordt om de hoofdader op te leggen)
- smalle kabelgoot als verstevening van het vorige
- spuitbus Motip mat zwart (voor de binnenkant)
- 2 meter VOB 2x1,5 elektrische kabel (voor de hoofdader)

Eerste proefopstelling met led geslaagd :)
 
Nog een paar fotootjes.

Pat is hier de bedrading aan het vastleggen, die later de "hoofdader" zal vormen.
PatriciasQMII006.jpg

En de hoofdader, voorlopig op zijn plaats gelegd in de aan de binnenzijde van zwarte lak voorziene romp.
PatriciasQMII007.jpg
 
Schitterend om te zien dat je partner ook aan modelbouwen doet. Die van mij vraagt gewoonlijk met welk kinderspeelgoed ik nu weer bezig ben.

Pat, ik volg je in stilte.
 
Exserco, tja die van mij is nu zelfs die vraag al voorbij en vraagt helemaal niets meer. En zucht alleen nog maar. :s Dus geniet er nog maar van.

Wat mij opvalt is die hond er onder. Bij ligt de kat vaak op de werkbank. Wat is dat toch met die beestjes. cute

Verder maak je mij nu wel heel benieuwd naar de volgende update, het proberen van de lampjes.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan