Hoofdsponsor

1/200 Smit Rotterdam (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mega

Guest
Omdat de bouw van de Smit Nederland en de Hoogaars in de eindfase is beland en de voorbereidingen voor de bouw van de Mantua Titanic nog naar net zijn gestart, heb ik besloten om nog een 1:200 model van de plank te trekken: de Smit Rotterdam.

De Smit Rotterdam is een zeer bekende/beroemde zeesleper van bijna 75 meter. De Rotterdam is in 1975 opgeleverd door scheepswerf de Merwede in Hardinxveld-Giessendam (mijn geboortedorp).
Tijdens de oplevering was de Rotterdam met 22000 pk de krachtigste zeesleper ter wereld.

Hier twee foto's van de Rotterdam in actie (bron: tugspotters.com):

SMIT.ROTTERDAM@V.Biemans.jpg


smit.rotterdam.jpg


Het model dat ik gekozen heb is van Heller. Met een schaal van 1:200 is het model voor de snelle rekenaar 38 cm lang. Er zijn decals aanwezig voor de Rotterdam en haar zusterschip de Smit London. Ik kies (natuurlijk) de Rotterdam.

Zoals het hoort als start van een bouwverslag hier een overzicht van de kit:

DSC_0007-11.gif

DSC_0009-11.gif

DSC_0011-12.gif

DSC_0012-6.gif

DSC_0013-7.gif

DSC_0010-12.gif

En ter vergelijking met de Smit Nederland, hier de zusjes samen op de foto:

DSC_0001-16.gif

Binnenkort de foto's van de eerste bouwstappen.

groeten, Rinie
 
Toch wel een mooie schaal hoor. Is toch imposant naast het kleine zusje. :D

Ga je weer volgen.
 
Mooi schip hé Rinie.

Ik ga ergens volgend jaar starten aan deze beauty maar dan schaal 1:75 :k
 
Mooi schip hé Rinie.

Ik ga ergens volgend jaar starten aan deze beauty maar dan schaal 1:75 :k

Inderdaad een schitterend schip Michel.
Wat het voor mij extra interessant maakt is dat dit schip in mijn geboortedorp Hardinxveld-Giessendam is gebouwd bij scheepswerf de Merwede. Ik heb nog een mooie foto van de tewaterlating in 1974 (niet zelf gemaakt hoor, zo oud ben ik nog niet :k). Ik zal die foto hier binnenkort eens posten.

Ik neem aan dat jij de Billing Boats kit gaat bouwen? Dat vind ik ook een heel mooi model, staat nog op mijn verlanglijstje. (Maar dat is een (te) lang lijstje :D).

groeten, Rinie
 
Smitrst0.jpg


Schitterend! Bedankt voor de link naar deze site Michel.

groeten, Rinie
 
Ook ik zal de bouw van dit schip met interesse volgen, je hebt een fan bij na het zien van je Smit Nederland!
 
Hey Rinie,

Dat ziet er een leuke kit uit cute Zijn de schepen "Smit" genoemd, omdat ze door die firma gebouwd worden ? En wat is het verschil tussen de Nederland en de Rotterdam ?

Het is niet te geloven, maar ik merk nu ineens dat beide schepen dezelde schaal hebben ???????? :s

David en Goliath

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hey Rinie,

Dat ziet er een leuke kit uit cute Zijn de schepen "Smit" genoemd, omdat ze door die firma gebouwd worden ? En wat is het verschil tussen de Nederland en de Rotterdam ?

Het is niet te geloven, maar ik merk nu ineens dat beide schepen dezelde schaal hebben ???????? :s

David en Goliath

Groeten, Pascal

Hoi Pascal,

'Smit' is een Nederlands bedrijf dat al 165 jaar sleepdiensten en andere maritieme diensten verzorgt. Smit is de eigenaar van een grote vloot sleepboten en heeft o.a. de Nederland en Rotterdam laten bouwen door scheepswerf 'de Merwede'.

Het verschil tussen de twee is dat de Rotterdam een zeesleper is (met 22000 pk aan boord!) die bijvoorbeeld gebruikt worden om olieplatformen te verplaatsen terwijl de Nederland een havenslepertje is die bijvoorbeeld gebruikt worden om zeeschepen in de haven te helpen bij het aan- en afmeren.
Dat verklaart meteen het verschil in afmeting :k

Voor meer info over het bedrijf Smit zie: SMIT'S WORLD
Voor meer info over slepers als de Nederland en Rotterdam zie: Tugspotters.com

groeten, Rinie
 
Zo, vandaag een beetje kunnen kliederen aan de Smit Rotterdam.
Het is een update van niks, maar toch een paar fotootjes :k

DSC_0002-20.gif

DSC_0003-25.gif

DSC_0001-17.gif

Het zal duidelijk zijn dat dit pas een eerste laagje is en er nog wel één of twee extra laagjes nodig zijn.

Normaal begin je met zo'n modelletje met de romp, maar bij deze kit bestaat de romp uit twee delen, waar het achterdek tussen geklemd moet worden. Vandaar dat eerst het dek een likje verf krijgt.

Met het dek kan ik mijn hart ophalen met de weathering, want zo zag het dek van de 1:1 Rotterdam er een paar jaar geleden uit:

sr_achterdek2.jpg


sr_achterdek_links.jpg

(bron: Kor en Roel van Essen)

groeten, Rinie
 
De opbouw die je bruin hebt geschilderd (geen idee wat dit eigenlijk is :s) moet volgens mij rood zijn Rinie.

Het ziet er keurig uit cute
 
De opbouw die je bruin hebt geschilderd (geen idee wat dit eigenlijk is ) moet volgens mij rood zijn Rinie.
Ik zag het ook toen ik de 1:1 foto's er bij zocht...nou ja dan staat de opbouw in ieder geval in de grondverf :k
Bedankt voor de tip Michel!

groeten, Rinie
 
Ik denk dat je hier nog eens wat meer onderzoek naar mag doen. Ik heb dit schip ook gebouwd. Dan moet je eens goed kijken naar de kleur. Volgens mij is het hier nog rode menie. Dezelfde kleur als het onderwaterschip als het ware. Het staat mij bij dat de opbouw wel in het bruin hoort te zijn. Maar het kan de Zwarte Zee, die haal ik nog wel eens door elkaar. :s

Iig. Even zoeken naar andere afbeeldingen. Ik heb iig de indruk dat de foto´s die je toont in opbouw zijn. Dus dan zit misschien de kleur er nog niet op. En wel de menie. :k
 
Zoals Rik zegt zitten de stukken aan boord nog in de menie.
Die stukken horen dan ook in een bruine kleur.

Neem anders eens een kijkje naar dit model
Daar zie je goed de kleurstelling.

Je bent correct bezig, Rinie. cute


Droop
 
Tja, ik ben niet overtuigd Droop :D

Dit model heeft ook een wit dek ipv groen :s

Dit is een foto van de 1:1 en als m'n ogen mij niet in de steek laten is dit toch rood hoor.

smitwijs%20rotterdam2.JPG


Ik heb toch ook al veel modellen gezien waar dit rood is.

DSC03984i.JPG


Ik wil niets opdringen hoor, de keuze is aan u :k
 
Bedankt Droop en Michel!

Ik hou het op bruin, maar met een tintje rood :k

Tug1.jpg


groeten, Rinie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch nog even wat rondgezocht (is toch een leuk onderdeel van de hobby!) en ik wil nog één fotootjes laten zien. Dit is een foto van het voordek van de Smit Singapore (één van de zusters van de Rotterdam) in nieuwstaat, zodat de originele kleur goed te zien is:

2290.jpg

Net iets meer bruin dan rood...:k

groeten, Rinie
 
Ik heb hier thuis madam ook mee laten kijken, die ziet heel goed kleuren. En ik ben kleurendoof. Dus ik laat haar altijd even meekijken als ik het niet op nr weet. :s
Zij zegt rood/bruin.

Ik heb een fles van motip liggen dat is een primer in de kleur rood. Die is exact die kleur. Daarvoor zou je eens kunnen kijken. Het zijn die grote bussen. :k
 
Ik heb hier thuis madam ook mee laten kijken, die ziet heel goed kleuren. En ik ben kleurendoof. Dus ik laat haar altijd even meekijken als ik het niet op nr weet. :s
Zij zegt rood/bruin.

Hehe, heb ik ook wel eens last van. Dan kom ik thuis en ben ik ervan overtuigd dat ik een muizengrijze trui heb gekocht en dan zegt m'n moeder dat het meer groen is dan grijs :D

Dus roodbruin, dan is iedereen tevreden :D :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan