Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Ik heb ooit iets gelezen om een metaaldraad te spannen tussen de kettingschakels teneinde zo de ketting gespannen te krijgen maar kan me begot niet meer herinneren waar of hoe ze het juist deden. Geef dit enkel mee als mogelijke tip om eens uit te proberen of te overdenken.
Wat die tandwielen betreft, wel, 't is een Harley en geen speelgoed en dus mag het wat mij betreft wel vol blinkend (eventueel chroom) zijn.
Goed bezig Peter en mooi om die samenwerking te zien met Roy en Silenoz. Ik zeg altijd: "als we allemaal ons verstand samen leggen, dan geraken we een heel eind".
 
Hi Guys :)

Raar dat een ketting schuin valt en zou de oorzaak ook bij de tandwielen kunnen liggen op een of ander manier?.
Ik ken niet veel van motoren,maar moet zo’n ketting niet strak zitten op die tandwielen?
Pascal en Modest, dat klopt, en in voorgaande posts en reacties kun je daar meer over vinden.

Silenoz, bedankt voor de design-tip, dat geeft weer inspiratie :8
 
Gentleman,

mag ik u vermoeien met de volgende vraag ? dank u ;)

De as van het achterwiel zit op z'n plek in twee sleuven (waarlangs de as versteld kan worden met bout om de ketting spanning te stellen).
Die sleuven zitten in stevige platen die de twee framebuis-uiteinden met elkaar verbinden.

Ik vraag me af hoe dik die (met pijl aangeduidde) 'asplaten' minimaal moeten
zijn (in het echt) om niet te vervormen door de uitgeoefende krachten ?

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
axle plates, en ik denk iets van 8mm dik
 
Ga ik morgen proberen op te meten bij een motor op het werk, als die persoon zich tenminste zo verplaatst morgen, want met dit weer....
 
Guud meuning :)

dit ga ik maken. Kleine details zoals ketting spanners, bevestigingspunten voor rem ankerstang en spatbord beugels staan er niet op.

attachment.jpg
 
Ging voor die axelplate ook mijn motor eens meten......
Mijn ophanging waar het wiel in zit is maar liefst 32 mm dik, maar.....aan de andere kant zit de kardanas.
Dat is appels met peren vergelijken dus :laugh:

Fred
 
:wtf1:Lees wel alles hoor Peter maar door de technische kant die jullie hier ontrollen ben ik de pedalen steeds de kwijt.
Dus kijken en trachten te begrijpen waar jullie het over hebben
 
ik volg deze in stilte omdat dit niet mijn gebied is en veel te technisch, maar wel knap om volgen.
Persoonlijk lijk mij 8 mm voor zo een overbrenging weinig, op mijn mtb is het 8 mm en dat plooit regelmatig. ik veronderstel dus dat het op zo een custom bike gemakelijk iets tussen de 25 en 30 mm is.

grtx jan
 
Ging voor die axelplate ook mijn motor eens meten......
Mijn ophanging waar het wiel in zit is maar liefst 32 mm dik, maar.....aan de andere kant zit de kardanas.
Dat is appels met peren vergelijken dus :laugh:

Fred

Bedankt voor de moeite Fred, en je bent weer even close geweest met je bike... houden ze van ;)

:wtf1:Lees wel alles hoor Peter maar door de technische kant die jullie hier ontrollen ben ik de pedalen steeds de kwijt.
Dus kijken en trachten te begrijpen waar jullie het over hebben
Voor mij ook niet altijd makkelijk hoor... ik lees ook dingen die me direct doen googelen ;)
Teken jij dan niets uit voor jouw tram bouw ?


ik volg deze in stilte omdat dit niet mijn gebied is en veel te technisch, maar wel knap om volgen.
Persoonlijk lijk mij 8 mm voor zo een overbrenging weinig, op mijn mtb is het 8 mm en dat plooit regelmatig. ik veronderstel dus dat het op zo een custom bike gemakelijk iets tussen de 25 en 30 mm is.

grtx jan
Leuk dat je ook komt kijken Jan :)
Ik waardeer je meedenken maar 25 tot 30mm is echt te dik geschat.


Wel... er viel zojuist een kwartje...
Ron gaf het ijzer de aanduiding "axle plate", dus waarom niet daarmee zoeken...

Vond precies die stukken zoals ik ze tekende en : "..They are cut from 3/8" thick steel.." wat omgerekend 9,6mm is.
In 1:6 zijn die as platen met plastic plaat van 1,5mm dus goed te maken.

Bedankt voor het volgen :)
Mazzels !
 
Ja we werrken met het metrisch stelsel, maar zodra het bij fietsen al dan niet met een motor ongeacht welk land, zitten we toch weer aan die 3/8" of 5/8"of 1 1/4". Overal zitten ze met hun duimen tussen
 
Ik heb even gemeten bij een collega op het werk gisteren, was wel een aluminium frame (snelheidsmotor), en daar was het 20mm voor het frame, en de potten die de as houden en regelbaar zijn ook 20mm. Het frame was wel uitgefreesd, dus boven en onder dikker. Ik hou mijn ogen open.
 
Ik heb even gemeten bij een collega op het werk gisteren, was wel een aluminium frame (snelheidsmotor), en daar was het 20mm voor het frame, en de potten die de as houden en regelbaar zijn ook 20mm. Het frame was wel uitgefreesd, dus boven en onder dikker. Ik hou mijn ogen open.

Thanks mate :) maar je hoeft niet verder te zoeken want zoals ik schreef :
Wel... er viel zojuist een kwartje...
Ron gaf het ijzer de aanduiding "axle plate", dus waarom niet daarmee zoeken...

Vond precies die stukken zoals ik ze tekende en : "..They are cut from 3/8" thick steel.." wat omgerekend 9,6mm is.
In 1:6 zijn die as platen met plastic plaat van 1,5mm dus goed te maken.
Voor de volledigheid :
attachment.jpg
(schaal 1:1) 3/8" = 3x(25,6mm : 8) = 9,6mm
(schaal 1:6) 9,6mm : 6 = 1,5mm

cheers ;)
 
Laatst bewerkt:
Je weet toch bij die amerikanen is alles vrijwel 3/4" of 3/8" of het moet een tank zijn..
 
Hardtail Frame : Constructie deel 1

Hardtail Framedeel, het ontwerp :

Dit is wat nodig is voor de achterwiel ophanging :
8BM9Qt.jpg

Het framedeel ga ik maken met plastic staaf Ø4mm staaf en dikte 1,5mm plastic plaat.
De staaf voor de frame buizen en de plaat voor de as platen ("axle plates").

Eerst heb ik metingen gedaan aan het frame van het model en aan een zo nauwkeurig mogelijk opgestelde mockup.

Met die gegevens ben ik een tekening gaan maken op ware grootte van het model. Eerst het zijaanzicht.
(kleine details zoals ketting spanners, bevestigingspunten voor rem ankerstang en spatbord beugels staan er niet op)
lA30K1.jpg

Bovenaanzicht moet ook getekend want :
De bovenste twee framebuizen beginnen (aan de centrale frame buis) dicht bij elkaar en lopen dan wijder uit tot de breedte die nodig is voor de
montage van het wiel (incl. tandwiel en remklauw plaat) aan het uiteinde.

De tekeningen maakte ik niet alleen ter referentie van lengte- en breedte maten maar ook om te gebruiken als templates.

Voor de bovenste framebuizen heb ik aldus de tekening van het bovenaanzicht op een glad plankje geplakt en
er een kort stukje plastic staaf en een blokje op gemonteerd wat helpt bij het maken van de correcte hoek in de framebuis.
Aldus het plan :
Zm3HKV.jpg

Er werd een mini hete luchtpistool gebruikt om het gemarkeerde punt te verwarmen waarna
de framebuis op het plankje werd gelegd en gebogen.
Dat ging gemakkelijk en goed.
Toen zijn eerst de montage punten op de centrale framebuis aangepast en zo ook de voorste uiteinden van de framebuizen die daarop moeten aansluiten.

Dit is het resultaat tot nu :
10mmLV.jpg

Tot de volgende ;)

PS : in post #123 en post 126 zijn de foto's onzichtbaar (voor mij althans).
De posts zijn alleen een keer gekopieerd verder niets mee gedaan. De foto's herplaatsen had helaas geen positief effect.
 
Laatst bewerkt:
Daar komt meer bij zien dan je denk zeg. Maar ik zie dat het helemaal goed komt zo.

Bij een hardtail mag de ketting strakker zitten dan bij een softtail. Dit gewoon ter info. De speling op een ketting dient voornamelijk om de beweging van de vering te compenseren. De plaats van het voorste tandwiel zit op een andere plaats dan het middelpunt van de circel die de vering maakt.

Alée, ik ben misschien wat teveel aan het leuteren :)
 
Ik zie de foto's in post 123 en 126 wel Peter.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan