Hoofdsponsor

1/25 Hoogaars ARM 82

M

Mega

Guest
Hoogaars ARM 82 [AFGEROND]

Mijn vrouw heeft vandaag de zeilen van mijn hoogaars ARM 82 afgemaakt.
Nu kan ik verder met dit project! Het lijkt me leuk om het bouwverslag van dit project op dit geweldige forum te vervolgen.
Maar dan moet ik eerst vertellen wat ik tot nu toe heb gedaan, dus daar gaan we!

Dit is mijn eerste houtbouw project. De bouwkit is de Mantua ARM 82. Het is een model van een hoogaars platbodem vissersboot uit Arnemuiden (Zeeland-NL).

Dit is de doos:

Doos-1.gif

Hier een foto van een echte hoogaars:

Dsc06145.jpg


Het begin: de kiel (was nogal krom, moest dus even rechtgemaakt worden), de spanten en de dekken:

DSC_0004.gif

DSC_0006.gif

De spanten afgeschuind zodat de romp delen er goed op komen te liggen. Dit is een beginnerskit, romp hoeft niet volledig beplankt te worden, maar bestaan uit vier houten delen.

Volgens de instructies moest de beplanking van de dekken er met potlood opgetekend worden :s.
Da's niks, dus op naar de modelbouwshop voor wat latjes, en beplanken maar:

DSC_0005.gif

Vervolgens de eerste romp planken erop:

DSC_0005-2.gif

DSC_0004-2.gif

En daarna de bovenste delen:

DSC_0008-3.gif

DSC_0011.gif

Het begint op een hoogaars te lijken! :k

Nu werd het tijd voor de afwerking, met hier een daar wat latjes:

DSC_0009-2.gif

DSC_0010-1.gif

Geen hoogaars zonder zwaarden en een roer:

DSC_0003-6.gif

Deze kunnen worden afgewerkt met bijgeleverde PE plaatjes.
Met een beetje lak erop ziet het er dan zo uit:

DSC_0003-9.gif

Altijd spannend: het lakken en verven van de romp. Zoals je ziet heb ik gekozen voor een zwart onderschip:

DSC_0001-6.gif

Toen begon het leukste werk: de details aanbrengen: naamplaatjes, zwaarden, roer, etc:

DSC_0011-5.gif

DSC_0004-9.gif

DSC_0021.gif

Als je wilt zeilen heb een mast nodig:

DSC_0014.gif

DSC_0008-8.gif

DSC_0005-11.gif

En het staande want om de mast op z'n plaats te houden:

DSC_0005-12.gif

DSC_0003-13.gif

En alles bij elkaar staat de ARM 82 er nu zo bij:

DSC_0012-3.gif

En nu heeft mijn vrouw de zeilen klaar! Dus binnenkort ga ik verder met dit bouwverslag en kan de hoogaars worden afgerond.

groeten, Rinie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is mooi om zien.
Is dit een moeilijk model om mee te beginnen?
Ik bedoel: als ik een houten model zou bouwen, zou dit een geschikte start kunnen zijn?
 
Dit is echt een pracht van een model, Rinie.
Heel netjes afgewerkt. Applaus


Met name de vorm van de romp is nu iets wat me zeer aanspreekt.

Ik ben al benieuwd om haar te zien als ze in de zeilen zit.




Droop
 
Dit is mooi om zien.
Is dit een moeilijk model om mee te beginnen?
Ik bedoel: als ik een houten model zou bouwen, zou dit een geschikte start kunnen zijn?

Dit is ook mijn eerste houtbouw model en ik vond het een prima model om mee te beginnen. De romp is redelijk eenvoudig doordat die niet volledige beplankt hoeft te worden. En ook de masten en tuigage zijn eenvoudig te maken. Daar komt nog bij dat de bouwbeschrijving duidelijk is en er voldoende tekeningen van alle onderdelen en het totaal aanwezig zijn in de kit.

En ondanks dat de kit eenvoudig is krijg je toch een goede eerste indruk van houtbouw met een leuk model als resultaat.

Dus ja, zeker een aanrader als eerste houten model!

groeten, Rinie
 
Dit is echt een pracht van een model, Rinie.
Heel netjes afgewerkt. Applaus


Met name de vorm van de romp is nu iets wat me zeer aanspreekt.

Ik ben al benieuwd om haar te zien als ze in de zeilen zit.




Droop

Dank je Droop !

Ik kan ook niet wachten om de zeilen te hijsen! Ze liggen nu te drogen na een thee badje om ze een wat donkerdere kleur te geven, dus ik hoop morgen aan de slag te gaan!

groeten, Rinie
 
Dank je Kurt!

Vandaag heeft mijn vrouw de zeilen voor de hoogaars afgemaakt.
Meteen een potje thee gezet om dit te vieren en om de zeilen een donkerder tintje te geven.

Ik heb ervoor gekozen om de zeilen slechts licht te verdonkeren omdat zwaar verweerde zeilen niet staan op een verder blinkende hoogaars.

DSC_0023.gif

Als ze droog zijn kunnen de zeilen in de mast van de hoogaars gehesen worden!

groeten, Rinie
 
Meteen een potje thee gezet om dit te vieren en om de zeilen een donkerder tintje te geven.

Ik heb ervoor gekozen om de zeilen slechts licht te verdonkeren omdat zwaar verweerde zeilen niet staan op een verder blinkende hoogaars.


groeten, Rinie
Mochten ze soms toch nog té licht zijn, dan kan je ze nog steeds een koffiebadje geven.
Dan krijg je een mooie lichtbruine teint op de zeilen.



Droop (die z'n brandslangen ook steeds een koffiebadje geeft.)
 
yep een pracht van een schip veel sucses met het heisen van de zeilen
 
Vandaag was ik dan eindelijk zover om de eerste zeilen in de mast van de hoogaars te hijsen.

Ik ben begonnen met de fok zeilen. Eerst ringetjes in de zeilen aangebracht en deze door het staande want geregen, en vervolgens de rest van het tuigage gemaakt. Leuk werkje!

Maar zoals altijd: niet teveel tekst, foto's willen we zien:

DSC_0002-18.gif

DSC_0003-23.gif

DSC_0016-6.gif

DSC_0017-4.gif

DSC_0022.gif

DSC_0023-1.gif

DSC_0024.gif

DSC_0025.gif

DSC_0026.gif

DSC_0027.gif

Ik ben tevreden met de kleur van de zeilen. Maar ik moet er nog wel een strijkijzertje overheen halen :D

groeten, Rinie
 
Maar voor dat strijkijzer moet je de zeilen toch terug eraf halen?
Had je ze dan niet beter vooraf gestreken? Of zie ik iets over het hoofd?
 
De zeilen kunnen er (net als bij een echte zeilboot) gewoon nog af hoor :k
Ik wacht eerst nog even af hoe het er over een paar dagen uitziet als de zeilen een tijdje gehangen hebben. Te gladde zeilen is ook niet mooi.

groeten, Rinie
 
Ziet er goed uit. Niet helemaal natuurgetrouw, maar wel een mooie impressie. De volgende keer de zeilen uit de hand naaien. Dat word dan op een andere manier gedaan.

Verder geen kritiek. Lekker doorgaan zo. Is een mooi schip aan het worden. En dat voor het eerst. Petje af. :k
 
Rinie...dit is een pracht van een Hoogaars...mooie afwerking...knap man...

ApplausApplausApplaus
 
Prachtig Rinie, ik zou de zeilen laten zoals ze zijn, zeker niet strijken.
Ongelooflijk dat dit je eerste boot is.
 
De bouw van de hoogaars ARM 82 is afgerond!

Nog even alle gegeven op een rijtje en natuurlijk de foto's:

Bouw gestart: 9 augustus 2008
Bouw afgerond: 29 december 2008
Merk, model en schaal: Mantua, ARM 82, 1:25

DSC_0016-7.gif

DSC_0018-5.gif

DSC_0021-4.gif

DSC_0002-19.gif

DSC_0003-24.gif

DSC_0004-20.gif

DSC_0005-26.gif

DSC_0006-21.gif

DSC_0007-13.gif

DSC_0008-14.gif

DSC_0009-13.gif

DSC_0011-14.gif

DSC_0014-4.gif

DSC_0015-5.gif

DSC_0020-1.gif

Dit was mijn eerste houtbouw project en ik heb er van genoten! Het was een hele leuke en leerzame klus. Dit zal dan ook zeker niet mijn laatste houtbouw zijn.

Ik heb wat meer foto's genomen dan normaal, omdat ik de hoogaars cadeau doe aan mijn broer. En ik wil natuurlijk nog wel af en toe kunnen kijken wat ik ook alweer in elkaar geknutseld had :k

groeten, Rinie
 
Netje hoor. Wel even een klein kritiek puntje.
Het dek voor de kuip is nog te zien dat je nu met fineer heb gewerkt. Daar nog even een sierlijstje op maken. Dit is vaak ook mooi versierd. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, maar een eenvoudig latje zou al een heel verschil maken.

Verder niets dan lof voor een eerste schip. :k
 
Ik vind dit zo een prachtig bootje......en dat voor de eerste maal....ApplausApplaus........en Rik ,je oog voor detail....man ik heb zo'n genot van je opmerkingen,draagt altijd bij....tot een nog mooier resultaat,maar heel belangrijk,tot een realistisch resultaat...........
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan