Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
En zo kom ik dan met mijn nieuw project; de KURSK".

Ik vermoed dat er veel mensen/lezers/leden zijn die deze Russische onderzeeboot van de "OSCAR II" klasse wel kennen.
Ze is eigenlijk wereld beroemd geworden door haar ondergang.Daarna tenminste is ze geregeld in het nieuws geweest.

1_intro_foto_1_goed.jpg

Ik ga deze KURSk bouwen in opdracht voor een liefhebber/verzamelaar van onderzee boten.Zijn voornaam is Bart.
De U82(welke ik enige tijd geleden ook al als scratchbouw heb gemaakt) is ook inmiddels in het bezit van Bart.
Bart is een enorm enthousiaste liefhebber van onderzee boten,en heeft mij daarom gevraagd of ik de KURSK voor hem wilde bouwen.
Omdat ik al enige ervaring heb met het scratchen van een onderzeeboot,leek mij dit wel een grote uitdaging.Dat omdat ze heel bekend is,maar ook omdat er veel geheimzinnigheid is om haar heen.

Doch je komt best wel veel tegen op internet,als je de juiste zoek termen ingeeft,en dan blijkt dat er toch wel wat te vinden is,wat betreft technieken dan.
Foto`s van haar zijn helaas erg spaarzaam,tenminste plaatjes waar je veel in kunt zien van details.
Maar uiteindelijk,met wat doorzetten,kom je toch wel een heel eind daarin.

Bart zelf,heeft mij ook van goede plaatjes kunnen voorzien,dus het gaat wel prima lukken.

1_t310_goed.jpg

In dit topic ga ik verder niet al te diep in op de ramp welke haar is overkomen.Enige punten daargelaten.
Zoals de meeste wel weten,is ze op 12 Augustus in het jaar 2000 gezonken in de Barents Zee.
Voor de kust van Kola Peninsula,waarbij uiteindelijk alle bemanningsleden een zeer tragische en verschrikkelijke dood vonden.
Dan spreken we over 44 officieren en 68 bemanningsleden.

Een standpunt is,dat ze is gezonken door een ketting reactie van torpedo`s,waarvan de eerste zou zijn ontploft aan boord en onder water.
Een ander standpunt zou zijn,dat ze door haar eigen vloot per ongeluk zou zijn getorpedeerd.
Weer een ander standpunt is,dat Amerikaanse duikboten haar zouden hebben getorpedeerd.

Kortom de echte oorzaak zullen wij wel nooit te weten komen.Daarom ook,dat ik in dit topic daar niet op inga.Het gaat zich in dit topic zuiver om de ontwikkeling en constructie van haar.

1_03_goed_goed.jpg

1_07_goed.jpg


Ik ga haar bouwen in de schaal van 1:72,waardoor ze een lekkere lengte gaat krijgen(het model) van ca.2 meter en 14 centimeter.De diameter van het model wordt midscheeps ca.30 centimeter.
Zonder de Conning Tower mee te rekenen.Kortom een flinke dame wordt ze.Wat in het oog zal springen is de rompvorm.
Deze is niet rond,maar heeft de vorm van een ketel(Bovenop afgeplat).

Het origineel heeft twee nucleaire reactors aan boord(iedere OSCAR II klasse overigens)die twee stoomturbines aandrijven,die dan weer ieder afzonderlijk een 7-blads geskewde schroef aandraaien.

De bouw van de Koersk begon in Severodvinsk, vlakbij Archangelsk, in 1992. De tewaterlating was in 1994 en in december van dat jaar werd het in dienst genomen. Het schip werd gedoopt door een orthodoxe priester in 1995. De Koersk was de laatste van de grote Oscar-II klasse onderzeeërs die ontworpen werden in het Sovjet-tijdperk. Met een lengte van 154meter en een hoogte van vier verdiepingen was het een van de grootste aanvals onderzeeërs ooit gebouwd. (De Russische Typhoon-klasse is nog groter.) De klasse werd als onzinkbaar beschouwd omdat hij dubbelwandig was.

1_intro_foto_2.jpg

De buiten romp die gemaakt was van hoog gelegeerd staal van slechts 8,5 mm dikte. Dit is goed bestand tegen oxidatie en corrosie en een zwak magnetisch veld wat helpt bij het voorkomen van opsporing door Magnetische Anomalie Detectie (MAD) systemen. Tussen de buiten romp en de 50 mm dikke binnen romp zat een ruimte van 2 meter.

Haar snelheid bedroeg 32 knopen onder water(een knoop is ca.1.85 km/u).En boven water 16 knopen.

Officiële berichtgevingen van Russische kant zijn dat de OSCAR II klasse een max.crush diepte kan bereiken van ca.600 meter.Doch daar wordt sterk aan getwijfeld gezien de wand diktes en tonnage van can.13.400 ton.Waarschijnlijk kon ze vele malen dieper duiken.

Bewapening: 24 x SS-N-19/P-700 Granit, 4 x 533 mm en 2 x 650 mm boegtorpedobuizen.
En waarschijnlijk hebben de OSCAR II subs 6 sonars aan boord.Reken maar uit...alle zijden dus.

Een pikant detail is verder,dat de twee meter ruimte tussen druk lichaam en buitenwand volledig is opgevuld met een rubber massa.Waarschijnlijk om intern geluid volledig te isoleren.

Ik hoop dat jullie het ook een spannend project gaan vinden,ikzelf inmiddels wel,omdat er zoveel geheimzinnigheid omheen is.En natuurlijk veel input is nooit weg.

Zover dan mijn intro over dit nieuwe en spannende en ook high tech project....de KURSK.

Binnenkort start de bouw en constructie.

Ron.


bron foto`s;

The Sinking Of The Kursk?
"KURSK" Lifting Operation
The tragedy aboard Kursk
English Russia » The Remains of Kursk Submarine
Photo Essay 8/21/2000 - The Tragedy of the Submarine Kursk
K-141 Kursk Accident
Never seen pictures of Kursk in a dry dock - Military Photos
Russian submarine Kursk
Russian submarine K-141 Kursk - Wikipedia, the free encyclopedia
_________________
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, "de kop is d'eraf" zoals we hier zeggen :)

Dit wordt er weer eentje om te volgen.
 
Veel succes!! Tweemeterveertien:8 is zeker wel het langste model wat je geschracht hebt ron? Ik zal het met veel plezier volgen8)
 
Veel succes!! Tweemeterveertien:8 is zeker wel het langste model wat je geschracht hebt ron? Ik zal het met veel plezier volgen8)

Ja,inderdaad wordt dit de langste:laugh:...
Een stuk langer als de U82.
En ook dikker wordt ze erbij.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

ik wens je een enorm veel bouwuurtjes aan toch een mega project.
Ik zal het zeker op volgen, want je inleiding heeft nieuwschierig gemaakt.
Suc6 man!!
PS: een vraagje bij het beren van de Kursk heeft dat smit-tak gedaan?
 
Yes, hij gaat eraan beginnen :)
Op de tweede foto valt op dat er flink wat uitsteeksels en deksels en zo op de romp zitten, dat had in niet gedacht, had verwacht dat de romp gladder was.
Voor foto's en tekeningen kunt ge misschien ook zoeken bij de 10 andere Oscar II's, of zijn er groter onderlinge verschillen ?

Veel succes Ron :)

Groeten, Pascal
 
yes! Ik kan niet wachten tot de bouw begint ^^
veel succes en plezier gewenst!
grtz
merlijn
 
ah hier heb ik op zitten wachten :D

pracht van een intro. dat belooft al voor de rest van het verslag...

nog veel succes en plezier Ron
 
Hoi Ron,

ik wens je een enorm veel bouwuurtjes aan toch een mega project.
Ik zal het zeker op volgen, want je inleiding heeft nieuwschierig gemaakt.
Suc6 man!!
PS: een vraagje bij het beren van de Kursk heeft dat smit-tak gedaan?

Zowel Smit Tak,alsmede Mammoet hebben samen de berging gedaan.
De Russische marine heeft de KURSK zelf ontmanteld,later.

Ron.
 
Yes, hij gaat eraan beginnen :)
Op de tweede foto valt op dat er flink wat uitsteeksels en deksels en zo op de romp zitten, dat had in niet gedacht, had verwacht dat de romp gladder was.
Voor foto's en tekeningen kunt ge misschien ook zoeken bij de 10 andere Oscar II's, of zijn er groter onderlinge verschillen ?

Veel succes Ron :)

Groeten, Pascal

Er zijn inderdaad enkele onderlinge verschillen in de OSCAR II klasse onderzee boten.
Deze liggen ook in het uitwendige gedeelte.De KURSK was het buitenbeentje ervan,want zij had o.a.een extra sonar aan boord(bovenop het rechtopstaande roer).Ook had zij meerdere extra technische trucjes.

De romp huid was/is van enkele onderzee boten beschadigd.Dit zijn platen van aluminium,aan de binnenzijde bekleed met rubber.Dit had verder geen invloed op de veiligheid of de duik kwaliteiten.

Ron.
 
veel bouwplezier en dat ik je ga volgen hoef ik niet te zeggen zeker.
 
Mag ik je alvast veel succes toewensen, Ron?


Maak er een beauty van!



Droop
 
Succes Ron ga ik zeker volgen, na het volgen van de U82 twijfel ik niet dat ook deze weer de mooite waard is.:k
 
En dan de eerste stappen in dit nieuwe en grote project.
Niet echt een bouw update,maar wel een begin ermee.

Alles begint natuurlijk met wat tekeningen.Nu is het erg gemakkelijk als je eraan kunt komen.Doch,en ook wel te verwachten,bestaat er van de KURSK geen werktekening,en zeker al niet een spantenplan.

En dus ben ik wederom ermee begonnen om alles zelf te ontwerpen en tekenen.Maar dat is bij de KURSK niet gering.Waar moet je mee beginnen?.

En zo kreeg ik het idee,om eens de TYPHOON klasse(iets grotere sub als de KURSK in de leefruimte genomen)te gaan vergelijken met de KURSK.

Van de TYPHOON zijn er wel tekeningen die rondstruinen op het net immers.

Alleen is de KURSK aan de bovenkant platter en is de rompvorm iets ronder.Derhalve dat ik de rompvorm een "ketel"noem,lijkt er erg op.

Doch door nu de rompvorm aan te passen aan de KURSK komen we al aardig in de buurt ervan.Toegegeven...het is veel werk,maar dat hoort er ook bij.Ieder schot moet ik dus vanaf de bovenzijde 15 mm inkorten waarbij ik ervoor moet zorgen dat de ovale vorm er niet uit gaat.

Tja,en hoe kom je er nu op om de romp schotten 15 mm aan de bovenzijde in te korten,hoor ik al de gedachten.. :P

Dat kon ik doen,door een dwarsdoorsnede van de TYPHOON en de KURSK met elkaar te vergelijken.Toegegeven...veel werk....

Ieder schot moet ik eerst in de ruwe vorm uitzagen,minus 15 mm aan de bovenzijde,daarna de ovale vorm er ruw inmaken.Daarna moet ik van ieder schot het excate middelpunt gaan berekenen,en dat delen door twee op de verticale as ervan....volgen we het nog?...

En dan kan ik op die twee punten de gaten gaan maken voor de dwarsliggers en rails....

Toegegeven...veel werk....

Daarna kan ik dan de schotten op elkaar gaan spannen en ze in een bewerking gaan afschuinen en gelijkmaken,zodat de huid beplanking er later mooi recht en strak overheen kan worden gemonteerd...

Dat is veel werk nog...

Toegegeven.....nu ja wordt eentonig...


Dus daarom dat ik er nu in het begin veel bezig mee ben....

Maar goed,dat even als intro dan maar....

Enkele foto`s nog erbij is altijd leuker.

Op de grote tekening zien we de schotten van de TYPHOON klasse.

1_P1140001_goed_goed.jpg

Schot 15 heb ik als eerste 15 mm aan de bovenzijde ingekort op de tekening.

Nog even dan ter aanvulling...

De KURSK(OSCAR II) is ongeveer even groot in verhouding als de TYPHOON klasse.Doch omdat de OSCAR II klasse vele malen beter is bewapend,waarbij de missiles aan de buitenzijde buiten het druk lichaam hangen,is er aan de binnenzijde beknobbeld op de leefruimte.Doch ondanks dat heeft de OSCAR II vier(!)verdiepingen inwendig.

Enorme duikboten zijn dit.....


In onderstaande foto zien we precies wat ik bedoel.De missiles hangen er aan de buitenzijde.Dus"buiten de drukcabine".

2_P1140003_goed_goed.jpg

En daardoor heeft de OSCAR II klasse(waaronder de KURSK)dus die "ketelvormige"rompbouw.
Maar daar moet je wel rekening mee houden bij het ontwerpen....


In de volgende foto zien we de OSCAR II klassen.Er zijn verschillen in hun uittvoering.De KURSK(tweede van boven 949A) heeft een wezenlijk verschil...een extra sonar bovenop het rechtopstaande roer.Ook goed in de foto te zien.Een buisvormig aanhangsel eraan vast.

2_P1140004_goed_goed.jpg

Een beetje uitvergroot is het beter te zien...

1_P1140007_goed_goed.jpg

Tot slot een foto van de boeg en het achtersteven.Let op de "ketel"vorm erin.

1_P1140005_goed_goed.jpg

Je zou er zo boeren stamppot in kunnen koken willen..

Zo,hopelijk was dit stuk iets informatief.Waarschijnlijk weten we allemaal,als het project gereed is later,precies hoe alles in elkaar steekt.

Soms moeilijke stof(staat jullie nog te wachten)en soms erg verrassend.

Kortom iets om van op te steken.

Tot de volgende keer.......

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt er een mooi intro van gemaakt. Mijn complimenten.

Soms moeilijke stof(staat jullie nog te wachten)en soms erg verrassend.

Ben er al helemaal klaar voor. :laugh::laugh::laugh:
 
Dank je wel,Rik.

Zo,en nu na deel twee van de intro is het uit met de pret 8)

De tijd is aangebroken om met het werk te gaan beginnen.
Na mijn ervaring met het scratchen van een duikboot uit WWII,namelijk de U 82mag ik schrijven dat ik wel een beetje weet waar ik de problemen kan verwachten.

En zo gaat alles een beetje soepeler nu.Nu weet ik gerichter wat ik moet inkopen aan materiaal,en hoe te handelen bij bepaalde facetten.

Hopelijk komt het mij allemaal goed van pas....

DE EERSTE STAP

Hierin ga ik de schotten(18 stuks)uitzagen uit de eigen gemaakte omzetting van de TYPHOON duikboot naar de KURSK.

Daarbij heb ik een heleboel facetten erbij moeten nemen.Immers de romp van de KURSK is "ketel"vormig,erg breed,de boeg is een dikke bol,en vanaf het einde van de "Life Guard)gaat de romp taps toelopen,waarbij de onder en bovenzijde naar elkaar toe lopen.Dus de lengte as blijft over haar gehele romplengte recht lopen.

Ja,ik zal ook meteen erbij vermelden,dat er achter de Tower en bovenop de romp een verhoging in de romp zit.De speculaties(wereldwijd)gaan ervan uit,dat daar een reddingsboot in zit.Dus bij een ramp zou de bemanning daarin kunnen plaatsnemen om het schip vlug te kunnen verlaten.Of ieder lid daarin zou passen?.....


Maar goed,eindelijk gaan we klussen eraan............



Na het thuiskomen van de bouwmarkt,ben ik begonnen met het opplakken van de kopieën van getekende schotten.

In de foto heb ik juist schot nummer 03 erop geplakt.

2_P1140001_goed_goed.jpg

En zo zijn dus uiteindelijk alle 18 schotten op de MDF platen geplakt.

Daarna was het tijd om deze eruit te gaan zagen.Gelukkig heb ik een elektrische (gemotoriseerde)figuurzaag.Want het zijn geen kleine schotten,met de hand zagen gaat ook wel,maar met de gemotoriseerde figuurzaag gaat het wel net even vlugger en gemakkelijker.

En hier ligt het stapeltje ruw uitgezaagde schotten voor de KURSK.

2_P1140005_goed_goed.jpg

Ruw in die zin,dat deze schotten te rond zijn,ze zijn eigenlijk voor de TYPHOON.

2_P1140007_goed_goed.jpg

Dus bestaat de volgende klus erin om van alle schotten het middelpunt te gaan verdelen in twee plaatsen waar de geleide rails in moeten komen.
Deze rails gaan mij later helpen om de schotten perfect te plaatsen.Maar daar kom ik nog op terug.

De drie 7 mm vierkantige vuren houten geleide rails latten.

1_P1140009_goed_goed.jpg

Deze twee plaatsen per middenschot(alleen voor schot 03 tot en met schot 15)moeten daarna exact worden uitgeboord en in het vierkant worden gevijld.

De voorste schotten en de laatste schotten krijgen een andere plaats voor de geleide rails omdat deze kleiner zijn.

Dat gebeurt bij de volgende stap.

Nog even een laatste foto van het kleinste schot.Hierin zien we al dat ze twee aandrijfassen heeft.Het lijkt een beetje op een vleermuis.

1_P1140006_goed_goed.jpg

Verder wil ik onderstaande personen bedanken,voor het sturen van goede suggesties;

Rene Lub.
Eric B
En in het bijzonder Ferry.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak er iets moois van Ron. Veel plezier ermee.

Vraagje: vuren houten is dit een houtsoort of heeft de benaming iets te maken met een behandeling dat het hout heeft ondergaan?
 
Yes! het begin is er :P hier hebben we allemaal lang op gewacht

en zo zie je maar aan de schotten hoe groot ze eigenlijk gaat worden. wat is de dikte van de schotten?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan