Hoofdsponsor

1/10 Anne Bonny [DONE]

JordiC

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
3.766
Anne Bonny (County Cork, Ierland, 8 maart 1700 - rond 25 april 1782) was een bastaardkind van een prominente rechter, William Cormac, en van de dienstmeid van het gezin, Peg Brennan. Cormac vluchtte vanwege het schandaal met de moeder en het kind naar Charleston (South Carolina). Hoewel hij in de koloniën een welvarende handelaar werd, waren hij en Brennan niet zulke goede ouders. Anne werd een opvliegende en koppige jonge vrouw.

Anne trouwde uiteindelijk met de weinig succesvolle James Bonny. Het huwelijk ging slecht en Bonny had moeite met het onderhouden van zijn vrouw. Hij nam haar mee naar het toevluchtsoord New Providence (Bahama's) en werd informant voor de nieuwe gouverneur Woodes Rogers waardoor zijn vrouw nog meer aan de kant werd gezet. Nadat ze zo goed als uit het beeld van James Bonny was, liet ze merken dat ze wel een oogje had op Jack Rackham alias Calico Jack. Rackham wilde laten zien dat hij dat wel goedkeurde door haar veel geschenken te geven. Hij deed James een bod om Anne te kopen maar die wees dit af. Hierna sloop het paar op een handelaarsschip met een handvol van Rackhams oude vrienden en ze namen het schip over.

Anne werd geaccepteerd als vrouwelijk bemanningslid, en Anne en Jack kregen een liefdesrelatie. Na een aantal succesvolle overvalstochten werd de bemanning van een ander schip overgenomen; een goede scheepsmaat kwam erbij. De scheepsmaat bleek van uitzonderlijke kwaliteiten betreffende het zwaardvechten en schieten, en Anne kwam nader tot de scheepsmaat, die een vrouw bleek te zijn. Mary Read had zich sinds de overname van de bemanning, (en al lange tijd daarvoor) voorgedaan als man, maar haar geheim werd ontdekt door Anne. Deze hield het echter geheim voor de bemanning en Jack, met wie ze later onofficieel getrouwd was (een kapitein kon op een schip een huwelijk sluiten). Jack had argwaan over de naar elkander toegroeiende relatie van Anne en Mary, nog in de veronderstelling dat Mary een man was, maar toen Anne hier op aan werd gesproken door haar man werd Mary's ware identiteit bekend. Ook zij werd geaccepteerd door de bemanning.

Het drietal maakte de zeven zeeën enige tijd onveilig, tot er 's nachts een overval kwam met een sloep. Anne en Mary vochten samen met één man tegen de mariniers. De andere mannelijke piraten lagen dronken in slaap.

Het drietal werd gevangengenomen en stond op de wachtlijst voor de galg, tezamen met de bemanning. Anne en Mary werden echter vrijgelaten wegens zwangerschap. Bij Anne was de vader vrijwel zeker Jack, maar bij Mary onbekend (er gaan speculaties rond dat Jack ook haar bezwangerd heeft). De dag voor de terechtstelling heeft Anne haar man Jack opgezocht en hem het volgende gezegd:

"Als je gevochten had als een man, had je nu niet gehangen als een hond!"

Anne zou met haar kinderen rond de 80 jaar geworden zijn en nooit meer op zee geweest zijn na haar arrestatie.

Er doen echter ook verhalen de ronde dat Anne in de gevangenis door ziekte overleden is.

Dat was een korte samenvatting van wie Anne Bonny eigenlijk was :) geen simpel madam :D

Aangezien we hier spreken over de jaren 1700, zijn er geen foto's van deze piratenvrouw. Maar enkel schilderijen, tekeningen...
Enkele voorbeeldjes
attachment.jpg
attachment.jpg

De meeste zullen haar wel kennen van de tv-serie 'Black Sails' waar ze een rol speelt (maar die naar mijn mening niet echt klopt met haar levensverhaal). In de serie wordt ze vertolkt door Clara Paget. Hieronder een foto hoe ze in de serie speelt en hoe ze er in een witte strakke jurk uitziet...
attachment.jpg
attachment.jpg

De buste die ik ga beschilderen is van Nuts Planet (onder de figuurschilders wel een bekend merk)
attachment.jpg
attachment.jpg

Ik vind het een mooie buste, enkel vind ik haar gezicht te lief :) Haar gezichtje ziet er niet uit als een gevreesde piratenvrouw. Maar zoals bij sommige vrouwen... schijn bedriegt :laugh:

enkele voorbeeldjes die ik via google heb opgevist
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En dan enkele foto's van mijn beginwerken :)
attachment.jpg

attachment.jpg

In haar hals had ze een kralenketting hangen met een medaillon, maar er ontbraken enkele bolletjes. En dit stoorde mij zo enorm dat ik alle bolletjes verwijderd heb en dan de lijn maar nagetrokken met zwarte verf. Het lijkt me toch geen slechte oplossing :)

grtz Jordi
 
Laatst bewerkt:
Wat een toeval, ik ben sinds enkele dagen de serie Black Sails aan het inhalen (laatste sezoen) :D
Mooie serie, maar inderdaad nemen ze soms de vrijheid om de personages wat aan te passen aan "hun" verhaal...

De buste op zich is wel mooi, zoals je zegt iets te "lief", maar het zal er één zijn van in haar jonge jaren zeker? :laugh: ;)
De start van de werken zien er goed uit, ik kijk al uit naar het vervolg ;)
 
Inderdaad een mooie buste. Succes toegewenst !
Spijtig van de kralenketting. Kon je de bolletjes niet zelf maken met bvb putty ?
Dirk
 
bedankt Beyond en Leysend ;)
Het waren wel heel kleine bolletjes, dat zag ik niet direct zitten :)

update
attachment.jpg

attachment.jpg

ik vind ze eigenlijk wel mooi zonder hoed :D maar zal deze op het einde toch maar op haar hoofdje plaatsen
 
mooie buste en kijk er naar uit grt.
 
Ferme madam aan het worden.
Als ik naar die afgewerkte bustes kijk op foto dan valt het mij op dat de lederen riem bij de 2de en 3de juist tegenovergesteld geschilderd is.
Bij de 2de is de verwering donker aan de buitenzijde en bleek binnenin en bij de 3de is het juist omgekeerd.
 
Hele mooie madam leuk om te volgen
 
tijd voor een update
attachment.jpg

deze foto heb ik niet gemaakt voor haar rondingen, maar om de lederen riem te laten zien. Geprobeerd om ook met 2 ledertinten te werken (eentje van Revell Aqua en eentje van Vallejo)
attachment.jpg

hoekjes en kantjes moeten nog bijgewerkt worden, maar dit gebeurt pas op het laatste. Anders blijf ik bezig :D
attachment.jpg
attachment.jpg

mevrouw haar hoed
attachment.jpg
attachment.jpg

en bezig aan het pistool
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ahwel Jordi ge zijt aardig ( goed ) bezig het moeilijkste moet nog komen de oogjes om die levendig te krijgen maar ik heb alle vertrouwen in
Marc
 
de ogen zijn idd het moeilijkste, daarom ben ik daar nog mee aan het wachten :D
Ik heb wel al het oogwit (Sclera) gedaan, door wit en lichtblauw te mengen :)
 
Goed bezig aan deze mooie buste Jordi, ik volg je werken en die ogen, dat komt wel in orde want daarover kan je heel veel vinden op ondermeer Youtube.
 
Je bent goed bezig makker , idd de ogen zijn nooit makkelijk, maar met wat geduld en oefening , zie ik dit zeker goedkomen :)
 
ik wou eerst een groene pluim ipv de gele, maar bij het nakijken van de kleuren zag ik dat ik enkel fluogroen en legerkleuren heb :) niet zo het groen dat je bij een veer zou verwachten :) dus heb ik maar een kleurtje genomen dat ook wat afsteekt tegen de bruine hoed (veel bruin in dit figuur)
Nu valt het mij wel op dat dit geel eigenlijk wel mooi zijn om blond haar te maken :) evt eerst een bruine laag leggen en daar dit geel over :)

eens over nadenken voor een volgend figuur, want ik zit nu altijd met bruin en zwart (en dan soms fantasiekleuren zoals paars, roze...)
 
Probeer eens een wash aan te brengen op je pluimen, zal direct diepte geven ;)
 
al goed resultaat hoor grt.
 
Het einde is in zicht. Het pistool zit in de holster, de hoed staat op haar hoofdje, de ogen zijn gedaan, de lippen hebben hun eindkleur (Thanks Beyond voor de tip), dus nu begint echt het afwerken van hoekjes en kantjes.
Ik heb ooit eens gelezen (ik denk in een topic van Grijze Wolf of Gunit) dat je een figuur/buste op armlengte moet bekijken.
Dit heb ik dan ook gedaan en ik moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben :ph34r:
Er zijn altijd dingen die beter kunnen en ik heb geen gebruik gemaakt van highligts enzo, maar van dat laatste ben ik niet zo'n grote fan :|
Respect voor degene die het doen (zeker als je ziet wat sommige doen op een 1/35 figuur), maar ik heb al wedstrijdbustes gezien die ik zwaar overdreven vind, dus ik ga het nog een beetje rustig aan doen :ph34r:

fotootje
attachment.jpg


op naar de eindspurt... :unsure:
 
Ik mag haar wel ! Ook op een armlengte lol !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan