Hoofdsponsor

1/72 voor de Kuifje kenners, Bf.109 van Bordurië [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
ik denk dat vrijwel iedereen hier de stripverhalen van kuifje gelezen heeft, of de tekenfilms heeft bekeken.
de inspiratie heb ik gevonden in het stripboek "De Scepter can Otokar".
daar onsnapt kuifje uit Bordurië met een Messerschmitt 109 die hij van de Luchtmacht had "geleend".

de kit die ik hiervoor zal gebruiken is een 1/72 Airfix Bf.109G-6, deze had ik 2 jaar geleden gevonden op een rommelmarkt voor 50 cent :D
de decals heb ik al zelf gemaakt, omdat de decals van Blue Rider inmiddels moeilijk te vinden zijn.

hieronder enkele prentjes uit de strip 8)

020borduria01.jpg

009borduria01.jpg

020borduria03.jpg
 
Dat ziet er alvast een heel interessant projektje uit, en inderdaad, dit specifiek album herinner ik me nog goed.

Ik wist niet dat er ooit decals van uitgebracht waren ?

Alleen te hopen dat je geen problemen krijgt door deze afbeeldingen te posten, want de mensen van de Herge foundation hebben bitter weinig gevoel voor humor en begrip.
 
Dat ziet er alvast een heel interessant projektje uit, en inderdaad, dit specifiek album herinner ik me nog goed.

Ik wist niet dat er ooit decals van uitgebracht waren ?

Alleen te hopen dat je geen problemen krijgt door deze afbeeldingen te posten, want de mensen van de Herge foundation hebben bitter weinig gevoel voor humor en begrip.

decals waren eens uitgebracht, maar dat waren voornamelijk voor een Mosquito van Khemed.

wat de afbeeldingen bettreft zal ik geen problemen krijgen, het zijn de mijne niet want deze komen van een andere website.

wat het kitje betreft zit er van binnen vrijwel geen detail, dat is jammer want ik had hem graag met een open cockpit gebouwd ^^
 
-Nieuws-

ik ga deze bouw, nadat ik klaar ben met het binnenwerk, voor even in de ijskast steken.
ik weet dat ik maar amper begonnen ben, maar de reden is dat ik via-via mogelijk aan de Blue Rider decals kan geraken voor dit toestel.
dit zou natuurlijk veel beter uitkomen dan de zelfgemaakte.
 
................

wat het kitje betreft zit er van binnen vrijwel geen detail, dat is jammer want ik had hem graag met een open cockpit gebouwd ^^

Zelf wat scratchen zou hier een oplossing kunnen zijn ;), en op deze schaal hoeft het niet eens zo correct te zijn... Als het van op een afstand erop gelijkt, dan ben je al geslaagd :D

Suk6,
Beyond
 
-Nieuws-

bij nader inzien heb ik besloten om de Airfix bf.109 niet te gebruiken.
in de plaats daarvan zal ik gebruik maken van de 1/72 Revell kit, die er hiervoor perfect uitziet. bouw hiervan zal van start gaan, zodra ik enkele andere projecten heb afgewerkt.
 
-Nieuws-

er is weer een update omtrent de Decals. ik heb een berichtje gekregen van de persoon die mij de decals heeft belooft. hij heeft ze gevonden en zijn nu opgestuurd 8). dus normaal gezien zouden ze dan tegen vrijdag hier zijn.

de nieuwere kit ligt klaar, de decals zijn onderweg, dus normaal zal ik binnenkort met de bouw kunnen beginnen. ik heb nog een stuk grasmat liggen voor treinen en wat restanten van Heller 1/72 USAAF grondpersoneel. misschien geen slecht idee om een kleine diorama ervan te maken :laugh:
 
-Update-

de bouw van de Schmitt kan nu weer beginnen, deze morgen zijn de Blue Rider decals voor het model binnengekomen. (de persoon die deze mij opgestuurt heeft kan ook iets in zijn bus verwachten B) )

nu ik alles heb kan ik beginnen, zoals je kan zien zitten er ook Decals bij voor een Tiger Moth, dus deze kan ik zowel ook toevoegen aan de lijst van toekomstige projecten :)

001800x600.png

002800x600.png
 
Ik ben benieuwd natuurlijk.
De decals zien er al goed uit.

Mark
 
-UPDATE-

we zijn begonnen, de eerste onderdelen en de binnenkant van de cockpit, de spinner, de uitlaten en de prop zijn al geschilderd.
de prop moet aan de binnenkant nog met gunmetal beschilderd worden 8)
aan de binnenkant van de cockpit ga ik proberen wat detail aan te brengen met te drybrushen :)

de eerste foto's 8)

schmitt22.png
schmitt23.png
schmitt24.png
schmitt2.png
 
Deze morgen is er weer verder gewerkt aan de cockpit, de klokjes op het paneel en het gashendel zijn nu ingezwart, dit is gedaan met een CD markeerstift, vanwege dat ik hiermee veel fijner mee kan werken dan met een verfkwast 8) de uitlaten van de DB motor zijn ook al in de romp geinstalleerd.

nadien zijn de 2 romphelften met de cockpit aan elkaar gelijmd, tesamen met roer op de staart. de prop is ook al klaar, deze word nu aan de kant gehouden tot het model in de verf is gezet :)
na het middageten zal ik verder werken aan ondermeer de vleugels en het landingsgestel. daarna zal hij al snel in de verf worden gestopt 8)

enkele foto's 8)

schmitt32.png

schmitt3.png

schmitt33.png
 
Je vliegt er serieus tegenaan heb ik de indruk :laugh: Als ik een paar tips mag geven, wanneer je losse onderdelen moet verven eerst even uit het rooster halen en met bleu-tack of iets dergelijks op een tandenstoker houden. Zo zit je naderhand niet met kleine ongeverfde deeltjes. Ook een stukje tape wanneer je de canopy schildert doet wonderen.
Ga je die naad trouwens nog wegwerken?
Voor de rest vind ik het een origineel projectje hoor, ben benieuwd naar het resultaat. :)
 
de naden zijn voor het grootste deel al weggewerkt, vooral aan de vleugels zijn er al kleine gaatjes voorgekomen, maar een beetje putty erin en dat was zo opgelost B)

even nog een kleine update.
ik ben al begonnen met het voorbereiden van de diorama. heb een 7-tal figuren uitgezocht en hebben ondertussen al een blauw uniform gekregen. ook heb ik al een plankje gevonden, deze heb ik nu met een stuk grasmat bekleed :)

foto's volgen later.
 
He Nils,

Ga je Kuifje ook nog maken?

Ziet er mooi uit...

Grtz,
Beyond
 
OK, nog een laatste update voor vandaag ^^

de assemblage van de kit is grotendels gedaan, de onderdelen voor het landingsgestel zijn al geverft en liggen nu te drogen. het vliegtuig heeft nu enkel zijn groene bovenkleur gekregen, als deze droog is zal ik beginnen met de grijze onderkant. bijna alle naden zijn nu grotendeels gedicht en geschuurt.

schmitt42.png

zoals eerder gezegt ben ik van plan hem te presenteren op een diorama, ik heb nog een oud plankje gevonden die ideaal hiervoor geschikt is. ik had nog wat grasmat over van een vorig project, dus deze kwam hier goed van pas.

schmitt43.png

na een beetje werk, nog steeds WIP.......

schmitt45.png
schmitt46.png

en dan nu wil ik jullie voorstellen aan het grondpersoneel van de Bordurische Luftwaffe, die de messerschmitt gevechtsklaar en in goede conditie zal houden ^^
dit is een foto vlak nadat ze door de academie zijn aangenomen :D

schmitt4.png

en hier zijn ze nu, in hun officiele uniformen, de piloot links en het onderhouds-team, jullie zien er goed uit mannen, kon Colonel Sponsz jullie maar eens zien 8)

schmitt44.png
 
Leuk project en een originele invalshoek. Die volg ik zeker ! GUnit.
 
Amaai Nils, jij gaat er nogal tegenaan zeg. :O

Daar ik sinds mijn jeugd een Kuifjesfan ben, vind ik dit wel een leuk project om te volgen.

Op naar de volgende update! :)




Droop
 
-UPDATE-

de schmitt is bijna klaar, deze morgen is het staartvlak en de neus afgeplakt om de rode en gele verf aan te brengen.

schmitt52.png

schmitt5.png

En BONUS foto :D, om jullie op te warmen voor het afgewerkte model en diorama, is hier een foto van het grondpersoneel bij het vliegtuig.

foto genomen medio 1943 :$

EDIT: dit model zal op de What-Ever day aanwezig zijn :)

schmitt53.png

volgende update zal het afgewerkte model zijn 8)
 
Laatst bewerkt:
Hé Nils, dat ziet er al aardig uit, vooral die foto uit 1943 ;)

Ben je van plan om de voetsteuntjes aan de figuren zo te laten?
Dat zou echter jammer zijn, daar deze erg zullen opvallen/storen? op je dio....
Wat je kan doen is het volgende: voorzichtig de voetsteuntjes afsnijden, met een héél dun boortje een gaatje boren in een voetje, en daar dan een stukje ijzerdraad in vast lijmen.
Dan kan je in je diorama een gaatje boren waar je het figuurtje wil plaatsen, en heb je geen storend voetsteuntje meer....
Let wel, het is prutswerk, maar het geeft een zeer mooi eindresultaat :8.

Grtz,
Beyond
 
-KLAAR-

heb er nog de hele morgen aan doorgewerkt en nu is hij helemaal klaar, alleen de verf moet nog drogen 8)

om te beginnen nog een oude foto van de piloot voor zijn toestel :)

014800x600.png

en dan nu de goede foto's, ik heb hiervoor een mooie Bayersche achtergrond uitgeprint om het toestel in zn natuurlijke omgeving te presenteren 8)

@beyond: dat is een goed idee om de plaatjes van het pernoneel hun voeten te verwijderen, zal daar eens naar kijken 8)

schmitt62.png

schmitt63.png

schmitt65.png

schmitt66.png

schmitt6.png

en dan nu als laatste, een volledige foto van de dio zoals hij zal gepresenteerd worden op de What-Ever day in september :D

schmitt64.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan