Hoofdsponsor

1/48 F-4G Phantom II 'Wild Weasel' [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droop

Guest
Hoi iedereen,

Mensen die me al een beetje kennen, weten dat ik buiten schepen ook een zwak heb voor de F-4 Phantom II.

Daar ik nu toch nog steeds bezig ben met het voorbereidende werk aan de HD21 'Jacob Senior', heb ik besloten om ondertussen een nieuwe F4 aan m'n verzameling toe te voegen.
Ook deze maal gaat het over een model van Hasegawa en is het op schaal 1:48. Dit zijn mijn geliefkoosde merk én schaal.

Het toestel waar het hier over gaat is meer bepaald een F-4G Phantom II 'Wild Weasel'.

Enkele foto's:

F4GWildWeasel001.png
De doos met boxart.


F4GWildWeasel004.png
Als we de doos openen, dan zien we een hele boel lekkers zitten.


F4GWildWeasel003.png
De clearparts met daarin niet alleen de canopy in verschillende delen maar ook een 'one piece canopy'. Deze laatste ga ik gebruiken.


F4GWildWeasel002.png
En natuurlijk mogen de decals en de bouwbeschrijving hier ook niet ontbreken.


F4GWildWeasel007.png
En als het model zal afgewerkt zijn, dan komt het bij zijn broers en zusjes in deze vitrine te staan.

Het model zal in de kleuren gestoken worden van 563rd TFS 37th TFW USAF, dat gestationeerd was op George Airforce Base, CA.

Hier een 2-tal foto'tjes van een 1:1 exemplaar:

f4_12wwl.png

1291530.png
Zo zal het model er komen uit te zien.


Wordt vervolgd,


Droop
 
Daar zul je nog een hele kluif aan hebben. Ik dank dat je vitrine staks niet veel plaats meer zal hebben, tijd voor een nieuwe denk ik. :eek: Ik ga je volgen. Ga zo door en je hebt er weer een pracht van een intro aan gemaakt. :D
 
Jawel, dat bevalt me ook wel, hoewel ik geen echte vliegtuigfan ben, kan ik ze wel appreciëren. Toch altijd leuk om een topic te starten met wat extra info errond.
 
Dominiek schreef:
Toch altijd leuk om een topic te starten met wat extra info errond.

Voor mij persoonlijk vind ik het steeds een vereiste om op de hoogte te zijn van het model c.q. het echte voorbeeld eer dat ik met de bouw begin. Dan probeer ik zo goed mogelijk om alles zo getrouw mogelijk na te maken/ te spuiten.

Toen ik met de Kurnass 2000 (Israelische Phantom) bezig was heb ik uuuuuuren de foto's van het 1:1-toestel bekeken eer ik de airbrush ter hand heb genomen. Ik wou er zeker van zijn dat alles tot in de perfectie klopte.
't Is soms een beetje maniakaal, ik weet het. :rolleyes: Maar het is nu eenmaal sterker dan mezelf.

Rik schreef:
Daar zul je nog een hele kluif aan hebben. Ik dank dat je vitrine staks niet veel plaats meer zal hebben, tijd voor een nieuwe denk ik.

Deze Wild Weasel is m'n 15de F-4 die ik ga bouwen en als ik hem op een voetje zet kan hij nog nét in de vitrine tussen de andere Spoken staan. Daarna zal ik eens diep in de ogen van moeder de vrouw moeten gaan kijken om zo nog een ander kastje te verkrijgen. Hahahahahaha.



Luc (Droop)
 
Zo, het is er eindelijk van gekomen: de bouw van deze 'wilde wezel' is begonnen.

De foto's en een woordje uitleg:

1_F4G_Wild_Weasel_009.jpg

Om te beginnen heb ik de binnenkant van de rompdelen waar de cockpit zal bevinden, een grijze kleur gegeven.
Dit natuurlijk omdat ik er straks -als alles is samengevoegd- er langs geen kanten meer kan bijkomen.


1_F4G_Wild_Weasel_011.jpg

1_F4G_Wild_Weasel_010.jpg

Het kantoor (jargonstaaltje voor 'cockpit') van de heren piloten.
Na eerst een grijze grondkleur aangebracht te hebben, werden de panelen en gauges met een zwarte laag afgewerkt. Het zwart van de gauges werd met een tandenstokertje aangebracht.
De radarschermen van de piloot én de navigator werden met Tamiya Clear Green ingekleurd.
Vervolgens werden er nog enkele accenten gelegd door enkele bedieningsknoppen terug met een tandenstokertje, een witte of rode kleur te geven.


1_F4G_Wild_Weasel_018.jpg

Vervolgens heb ik de 2 romphelften samen gevoegd.
Het kantoor zit nu precies waar ik het hebben wou.
't Begint er al goed uit te zien, niet? :)


1_F4G_Wild_Weasel_015.jpg

Terwijl het een en ander stond te drogen heb ik me dan maar op de seats gestort. Nadat ze waren gemonteerd heb ik dan de basiskleuren aangebracht. Deze zijn nu nog verre van afgewerkt maar daar kom ik dan later op terug. Zoals ik reeds zei: het is een basis om op verder te werken.


Interludium
1_IPMS_Brussel_10-09-06_083.jpg

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Phantom.
Dit toestel vond ik steeds een van prachtigste toestellen ooit gemaakt. Hier zien jullie mij in het Oorlogsmuseum te Brussel waar ik zo'n schatje aan het bewonderen ben.
Mede door de ontelbare variaties die er zijn gemaakt is dit vliegtuig een onuitputbare bron voor de modelbouwer.


Wordt (uiteraard) nog vervolgd.


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie start, Droop.

Uit nieuwsgierigheid, hoe lang doe je erover om zo'n cockpit te schilderen?
 
Mooie start, Droop.

Uit nieuwsgierigheid, hoe lang doe je erover om zo'n cockpit te schilderen?
Bedankt Dominiek.

Ondanks dat zo'n cockpitje niet groot is (een goeie 7 cm X 1,5 cm) , doe ik er maar een 2-tal uurtjes over om het schilderwerk achter de rug te krijgen.
Door de verzameling Phantoms die ik reeds heb gebouwd, kan ik bij wijze van spreken de cockpit al met m'n ogen dicht schilderen.
Ik maak die Spoken zelfs al zonder bouwplan. Dit heb ik enkel nodig voor het aanbrengen van de rompkleuren. :)


Droop
 
Ziet er goed uit. Zoals ik begrijp ben je al een ver gevorderde bouwer qua vliegertjes. Daar heb ik altijd een heel diep respect voor. Vliegtuigen hebben heel vat aandacht nodig qua schilderen.
 
Inderdaad Rik, een vliegtuig van een goed schilderwerk voorzien, is niet steeds een sinicure. Daar komen veel technieken bij kijken die ik hier allemaal stap voor stap zal tonen.

En ja, ik heb al wat vliegdingskes gebouwd in m'n leven. :)


Droop
 
Ik ben ondertussen weer een beetje verder geraakt met de bouw van de Wild Weasel.

Toen ik de rompdelen en wings had samen gevoegd, viel het me op dat dit model toch wel wat kieren had.
Dit ben ik van Hasegawa niet gewoon! Toch niet van een model in deze klasse! :mad:

Gelukkig is dit geen echte ramp en met wat plamuur kan men veel doen, niet?

1_F4G_Wild_Weasel_019.jpg
Het is op de foto niet goed te zien, maar daar waar ik de rode pijlen heb gezet, waren er kieren. Hier zitten die al dicht met plamuur.


1_F4G_Wild_Weasel_020.jpg
De onderkant was er nog het ergste aan toe.




Nadat ik de kieren met Holts polyesterplamuur had gedicht, werden alle naden met p1000 onder een waterstraal geschuurd.
Ook de naden waar ik geen plamuur had aangebracht (vb leading edges van de vleugels) werden onder handen genomen zodat alles volledig naadloos in elkaar kon overvloeien.
Vervolgens kreeg het model dan z'n ontvettingsbadje en nu staat het lekker buiten in het zonnetje te drogen.

1_F4G_Wild_Weasel_021.jpg
De naden vloeien nu perfect in elkaar over.


1_F4G_Wild_Weasel_022.jpg
De onderkant -die eerst een ware ramp was- is nu perfekt afgewerkt.

Als het model nu volledig heeft kunnen drogen, dan ga ik de titanium hitteschilden met de airbrush onder handen nemen.
Dus, dit wordt nogmaals vervolgd. ;)



Droop
 
Uitlaten, titanium schilden & pre shading

En we gaan ondertussen lustig verder met dit Spookje.

1_F4G_Wild_Weasel_026a.jpg
Nee, dit is geen zebra maar nog steeds de Wild Weasel.
Het toestel is -met het oog op de latere afwerking/ weathering- nu voorzien van een pre-shading.


1_F4G_Wild_Weasel_027.jpg
De neuswielbak.
Door de eerder aangebrachte pre-shading, zien we nu door de witte lak, aan de ribben en bekabeling al enkele schaduwen ontstaan.


1_F4G_Wild_Weasel_028.jpg
De bakken van het hoofdlandingsgestel. Nu ook reeds in de witte lak maar die worden later nog verder afgewerkt.


1_F4G_Wild_Weasel_033.jpg
De uitlaten en titanium schilden.
Om de door de hitte verkleurde schilden weer te geven heb ik eerst alles in een ijzerkleurtje gespoten, vervolgens werd dit door een bronskleurtje verder afgewerkt. Eens dit droog dan heb ik er met mat zwart nog wat extra diepte aan gegeven.


1_F4G_Wild_Weasel_038.jpg
Het begint er in ieder geval toch stillekesaan op te gelijken. ;)


Nu ga ik alles goed laten drogen waarna ik alle titanium met Tamiya's masking tape ga maskeren zodat het echte spuitwerk kan beginnen.

Maar eer het zo ver is moet ik nog alle aandacht aan de canopy's, cockpits én de piloten besteden.



Droop
 
Piloten

De piloten zijn nu ook klaar en hebben plaats genomen in hun kantoor:

1_F4G_Wild_Weasel_048.jpg
De seatbelts zijn gemaakt van masking tape.

1_F4G_Wild_Weasel_052.jpg
Ook de stoelen hebben een lichte weathering gekregen.


1_F4G_Wild_Weasel_061.jpg
Hier zien we de piloot en navigator op hun plaats.


1_F4G_Wild_Weasel_058.jpg

1_F4G_Wild_Weasel_059.jpg

Nu dit achter de rug is, is het tijd voor de canopy. Maar die gaan we eerst z'n Sols Plus badje geven. ;)



Wordt vervolgd,


Droop
 
Ik kan alleen maar ademloos toekijken. Maar moet ie morgen al vliegen? Het gaat allemaal wel heel snel. cute

Nee hoor, knap gedaan, echt waar. Ik doe je het niet na.
 
Ik kan alleen maar ademloos toekijken. Maar moet ie morgen al vliegen? Het gaat allemaal wel heel snel. cute

Nee hoor, knap gedaan, echt waar. Ik doe je het niet na.


Ik kan Rik alleen maar bijspringen: Aan jou tempo.....
 
Ik voel een update aankomen...
Kan haast niet wachten ;)
 
Zo, terug eventjes verder gedaan aan het Spookje:

1_F4G_Wild_Weasel_062.jpg
Hier ligt de canopy in zalig te genieten van z'n Sols Plus-badje.

Toen dit dan achter de rug was en alles goed had kunnen drogen, werdt dit item volledig met masking tape van Tamiya gemaskeerd.

1_F4G_Wild_Weasel_063.jpg
Vervolgens heb ik het windscreen een behandeling gegeven met Clear Blue en werd de gehele canopy op de cockpit geplaatst.


1_F4G_Wild_Weasel_064.jpg
Het frame van de canopy kreeg vervolgens een laagje zwarte verf zodat -net als bij het echte toestel- de binnenkant van het framewerk een zwarte look kreeg.


1_F4G_Wild_Weasel_065.jpg
Alle titanium delen werden ook gemaskeerd.
De wieldeuren werden -nadat ik hun binnenkant in het wit had gespoten- in gesloten toestand op het model geplaatst. Op die manier word de witte kleur van de wielbakken tegen de eigenlijke deklaag beschermd en word terzelfder tijd de buitenkant van deze deuren van dezelfde deklaag als de romp, voorzien.
Twee vliegen in één klap dus. :p
De remkleppen kregen een rode kleur. Dit is nu nog een beetje te merken.


1_F4G_Wild_Weasel_068.jpg

1_F4G_Wild_Weasel_069.jpg
De eerste kleur is gespoten. Om het effekt van de pre shading niet verloren te laten gaan, moest dit heel secuur gebeuren.
Hier zien we door de verf de schaduwen ontstaan van de onderliggende pre shading.

Eens dit droog is, dan zal de 2de kleur worden aangebracht.


Droop
 
Ik voel een update aankomen...
Kan haast niet wachten ;)
Hahaha, zeg Johan, je voelde het zeker aan je kleine teentje dat ik bezig was met de update? cute

Nu het zonnetje terug schijnt, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een nieuwe foto te nemen. Hierop zien we beter het effekt van de pre shading met de deklaag:
1_F4G_Wild_Weasel_072.jpg

Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, idd, ik voelde al iets afkomen...
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen, dat op het moment dat ik je fotoalbum doorbladerde, er steeds maar foto's bleven bijkomen!
Laten we het op een wel berekende gok houden :)
Ook al kan je nu Phantoms bouwen met je ogen dicht, je blijft er je hart en ziel insteken! Ik ga eens op zolder, eens zoeken naar mijn allereeste modelkitje, idd, een Phantom. Helaas zal dat niet iets zijn om mee uit te pakken.... :(
Johan
 
Wel, ik zit er ook aan te denken... Ik ga eens een paar foto's nemen, in een eigen draadje posten, en dan zien we wel! Goed idee! :):):)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan