Hoofdsponsor

1/24 McLaren MP4/12 (Revell)

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

modeleeklo

Guest
De McLaren MP4/12 op 1/24e van Revell heb ik "straight out the box" gebouwd. Wie denkt dat het 3-sterren niveau zoals op de doos aangeduid is relatief gemakkelijk is gaat op sommige gebieden op een verkeerd been gezet worden. Al met al een mooie bouwdoos maar verwacht zeker niet de kwaliteit van bv. een Tamiya !!!

1_mp4-12-a.jpg

De eerste race van 1997 in Melbourne, Australië werd onverwacht gewonnen door de Schot David Coulthard. Samen met Mika Hakkinen werd hij dat jaar 3e en Mika 6e bij de piloten en in het constructeurs-kampioenschap haalden ze een 4e plaats met hun team McLaren-Mercedes.
De bouwdoos bevat 53 onderdelen, een massa decals en de auto zelf is zo’n 19,5 cm groot. Er wordt ons een gedetaillerde wielophanging beloofd, gedeeltelijke besturing, een gedetailleerde cockpit en geïntegreerde slicks. De uitrusting en transfers zijn overeenkomstig aan die van de versie van Magny-Cours. De bouwbeschrijving beslaat 12 bladzijden waarvan je eigenlijk maar 4 nodig hebt. Allereerst zijn er de kleuren die je nodig hebt, 8 in totaal + 2 mengelingen die je moet maken. Die heb ik direct omgezet naar de Tamiya-kleuren daar ik in principe een Tamiya-bouwer ben. Verder een blad waarop alle onderdelen zijn afgebeeld. De bouwbeschrijving zelf bestaat uit 2 bladzijden en 13 bouwstappen, volgens mij niet echt duidelijk (ja, Tamiya gewoon zijnde) want bij sommige punten heb ik toch moeten zoeken voordat alles op zijn plooi viel. Tenslotte nog 2 bladzijden met de aanduidingen waar welke decal moet komen, 1 blz voor de versie van Hakkinen en 1 blz voor die van Coulthard. Ik heb gekozen voor de versie van David Coulthard, misschien een beetje omdat hij dit jaar (2008) met pensioen is gegaan.

1_mp4-12-d.jpg

Het bouwen zelf begint bij mij altijd met het goed bestuderen van het bouwplan. Ik heb de gewoonte om bij iedere stap nog eens apart de kleuren bij te schrijven die er hier moeten gebruikt worden. Als dit gedaan is neem ik een blad papier, schrijf hierop welke kleuren er gebruikt worden en dan per kleur apart de onderdelen die per stap voor het betreffende kleur gebruikt worden (beetje ingewikkeld misschien maar voor mij werkt het prima). Als dit gebeurt is duid ik met een paar fluostiften aan wat gespoten en wat geschilderd wordt. De voorbereiding is het halve werk zeggen ze en dat is niet meer dan de waarheid. Normaal gezien zet ik mij dan nog aan het werk om alle gietrandjes en naadjes weg te werken of oneffenheden op te vullen maar voor deze bouwdoos (een tussendoortje als het ware) heb ik mij daar niet mee beziggehouden.De slicks zouden eigenlijk ook onder handen genomen moeten worden maar dat is er ook niet van gekomen zodat aan de bovenkant nog wel een lijntje te zien is en ze in feite teveel blinken om goed te zijn. P.S.: ondertussen is dit op algemene aanvraag toch gebeurt (zie verder).

1_mp4-12-c.jpg

Het spuiten van het bodywerk is een redelijk lastig karwei omdat je moet rekening houden met de vorm van de decals. Gemakkelijkst is om een kopietje te nemen van deze decals (doe ik trouwens altijd voor het beginnen van een bouwdoos) zodat je al eens kan meten en kijken waar ze precies gaan komen. Bij sommige bouwdozen gaat bij zo’n speciale vorm van decals een gietlijntje aangeven hoe en waar je moet spuiten maar bij deze bouwdoos ontbrak dat blijkbaar dus wel een karwei om de goede vorm te vinden. Nog zo’n leukerd is de decal aan de neus van het voertuig. Hiervoor moeten eerst de voorgaande stappen afgewerkt worden en dan de body op de grondplaat bevestigd worden. Dit omdat de decal gebruik maakt van beide onderdelen. Dit lukt dus niet en zit je met een paar open plekken. Gelukkig heb ik het perfect overeenkomende kleur met de decal gevonden namelijk orange semi briljant n°1595 van Model Master. Eerst met wit over de open plekken en dan dit oranje voorzichtjes aanbrengen en je ziet het verschil niet.

1_mp4-12-b.jpg

Nadat alles dus gespoten en geverfd is kun je in principe aan het echte bouwen beginnen. Ik heb totaal niet de gewoonte om mooi de verschillende stappen af te lopen dus heb ik dat bij deze bouwdoos ook niet gedaan. Eerst de banden afgewerkt, de body, de voor- en achtervleugel, tussendoor de motor enzoverder. Vooral de achtervleugel heb ik op gevloekt. Nadat ik toch met veel moeite dit ineengestoken had probeerde ik dit te bevestigen om tot de conclusie te komen dat alles schots en scheef stond. Tenslotte niet beter op gevonden om deze terug te demonteren en de vleugel stukje per stukje vanuit het midden terug opgebouwd rechtstreeks op het achtereind van de bodemplaat vertrekkend vanuit het midden en mits nog wat aanpassingen dan toch tot een goed eind gekomen. De motor dan. Waarom wordt er überhaupt een motor bij deze kit bijgevoegd als je toch enkel maar de uitlaten ziet eens alles opgebouwd is want de body wordt toch vastgelijmd. Stupid.
Al met al heb ik het meeste plezier beleefd aan het airbrushen van de diverse onderdelen en het aanbrengen van de decals welke zonder meer toch van uitstekende kwaliteit zijn. Een mooi bouwwerkje is het dan toch geworden maar mits de nodige valkuilen onderweg.

Tot bouws !!! Joris.

1_mp4-12-e.jpg
1_mp4-12-f.jpg
1_mp4-12-g.jpg
 
Laatst bewerkt:
[mod] even verplaatst omdat het model al is gebouwd en dus niet tussen de bouwverslagen hoort [mod]
modelengeneer

Mijn complimenten, het ziet er goed uit, mooie lak ook. Een kleine tip voor de volgende keer. De banden glimmen nog erg. Deze eens met een schuurpapiertje nabehandelen om ze mat te maken. Zo krijg je ook de middenlijn/gietnaat weg.

Verder niets dan lof :D
 
Zeer geslaagd model geworden voor een bouw zo uit de doos.

Jammer van de banden maar zoals je al had aangegeven had je er niet zoveel zin in/of vergeten .

Ron
 
Mooi model, ik heb deze ook nog ergens liggen.
De bijhorende tekst en uitleg zijn welgekomen info.

Ik ben trouwens blij om je terug te zien, Joris, na een lange afwezigheid, hier op het forum.
 
update McLaren MP4/12

Aan allen, bedankt voor de reacties tot dusver. En om te bewijzen dat er wel degelijk rekening gehouden wordt met deze of moet ik zeggen op algemeen verzoek, heb ik de banden nog eens onder handen genomen. De banden heb ik op mijn Dremeltje gemonteerd, schuursponsje in de aanslag en laat maar draaien. En inderdaad, 't is veel beter nu. Volgende keer minder lui zijn, zoveel werk was het nu ook weer niet !!! Nu ook gemerkt dat de banden iets aflopen naar binnen, zou dat bij de echte Formule 1's ook zo zijn. Toch raar.

1_mp4-12-h.jpg
1_mp4-12-i.jpg
 
Ik heb geen idee maar er zullen vast wel mensen zijn die jou dat kunnen vertellen hier.

Maar het is een wereld van verschil, en echt heel veel mooier. :D
 
Banden aflopen naar binnen, komt door negatieve camber (wielvlucht hoek) in combinatie met de sporing. Word op ieder cirquit specifiek afgesteld inzake wegligging en gedrag bij bochten.
Mooi model, en erg interessant voor mij op 1/24 hoewel ik de tamiya's ook veel beter vind van kwaliteit en detail, Heb zo nog een ongebouwde Mclaren en Ferrari van Tamiya op stock voor de toekomst :p
 
Ziet er veel beter uit, het is een echt prachtig model dat je gebouwd hebt Applaus Applaus Applaus Applaus
Je hoort heel veel negatieve reacties over kits van Revell, maar jij bewijst hier nog maar eens (het zoals al verschillende anderen hier) dat je een prachtig model kan bouwen van een Revell kit, als je het de nodige liefde en aandacht geeft cute

Ik kijk heel erg uit naar jouw volgend project, hopelijk met een bouwverslag :k

Groeten, Pascal
 
Banden aflopen naar binnen, komt door negatieve camber (wielvlucht hoek) in combinatie met de sporing. Word op ieder cirquit specifiek afgesteld inzake wegligging en gedrag bij bochten.

Dit is inderdaad de juiste uitleg !
 
Dank voor de uitleg van mijn kant uit. Ik heb dit nooit geweten. :D

Er zou meer van deze info in de topics mogen komen. Dat maakt het erg interessant allemaal. :k
 
Banden aflopen naar binnen, komt door negatieve camber (wielvlucht hoek) in combinatie met de sporing. Word op ieder cirquit specifiek afgesteld inzake wegligging en gedrag bij bochten.
:p

Merci voor de uitleg. Volg de Formule 1 nu al zo lang en wist dit eigenlijk nog niet, maar klinkt toch allemaal logisch. Toch wel een opsteker voor Revell dat ze aan zoiets aandacht hebben besteed.

Angel, mocht je docu nodig hebben voor de McLaren en de Ferrari laat maar iets weten ...

Voor de geïnteresseerden, momenteel ben ik bezig met de Matra MS11 op schaal 1/12e van Tamiya. De bedoeling is dat hij omgebouwd word naar de versie van de Nederlandse GP. Verslag komt spoedig !
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie wagen die je daar gebouwd hebt Modeleeklo! Applaus

Ik heb zelf nog een Corvette C6 Le Mans liggen maar daar durf ik vanwege de grote hoeveelheid decals niet aan te beginnen. Jij hebt ze er echt heel netjes opgekregen! complimenten daarvoor!

Blij ook dat je de bandjes nog even hebt opgeschuurd. Ziet er veel beter uit meteen.

Nogmaals: Applaus

p.s. ik heb hier nog een mooie uitleg gevonden over camber, caster en toe in/out
Camber, Caster, Toe-in, Toe-out / Intrax Suspension.
 
Schitterende wagen Modeleeklo! Netjes in de lak, mooie detail afwerking en die banden zijn nu ook top. Nu ik dit gezien heb ben ik benieuwd naar de Matra MS11!

groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan