Hoofdsponsor

1/35 British Universal carrier MkII[wip]

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
Hoi allen,

Nu ik met den Groepsbouw " Terug naar de basis" van Roy meegedaan heb, speciaal den Skoda 30.5cm kanon, ............................. en in navolging van de kits dat ik op ledendag gekocht had ....... denk denk ......toch enig twijfel van wie maar ook zekers van .... van Yves: British Universal Carrier MkII.

Voor dit model hoef ik geen intro te geven, dit dank zij Yves zijn werk: http://www.modelbouwen.be/threads/13975-Universal-Carrier-Mk-II-wip?highlight=universal+carrier

Ik wil geen tijdlimiet ivm afwerking daarop plakken maar toch een paar dingen willen aanleren of beter gezegd één streepje leveltje hoger willen gaan:
- Kijken naar aftermarket items en daarin verwerken
- werken met foto etch spullen maar vrees dat het mss te hoog gegrepen zal zijn want ervaring op dat vlak is zero zero zero
- zien hoe ik het kan lichtjes veweren. Never done it maar mss wel te moeite waard om te leren.
- een bijpassende diotje bouwen (eventueel een andere forum gedeelte daarover aanmaken)

Fotos komen achteraf
 
Wel Gonsken verweren zeker doen prettig om te doen , ik had er ook schrik van om het zo te noemen maar eens ge er de pak van hebt best te doen verder alle succes met uw volgende bouw
Grt
Marc
 
Eerste aftermarket spul dat ik bestelde via ebay gisterenavond laat = aangepaste trackset.
Totaal kosten is 31 dollar (22 dollar voor track set (2x, omdat ik toch beetje twijfel of het goed gaat lukken) en 9 dollar voor versturing )
Levering is wel eind augustus (levering via boot post)

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dit is wel een trackset van een heel goed merk, ik weet alleen niet of dit op Tamiya gaat passen. Maar zo leer je het het beste.
 
Volgens ebay aanbod titel:

Riich Models RE30015 1/35 Universal Carrier Running Gear & Track set (for Tamiya

dus het zou correct moeten zijn ?
 
ondertussen ook iets besteld bij resicast (belgisch bedrijf)

heb geen ervaring met resin kit maar blijkbaar ook iets wat slecht voor gezondheid is.
Hopelelijk kan ik het verdelen .. zoals het is .. mss toch teveel in één keer op achterkant
attachment.jpg
 
Gonsken, ik zie dat je een bepakkingsset gekocht hebt van Resicast. Bij de beschrijving in hun catalogus staat dat ze er ook een "crushed rear suspension" bij gestoken hebben. Dat wil zeggen dat je voor zulk een voorraad van bepakking de ophanging van dit voertuigje als zwaar belast zal moeten omvormen, met het aandrijfwiel bijna tegen de grond aan. Je kan dus je Riich kit niet standaard bouwen als je alle bepakking hier wil voorzien, misschien is die ook wel aan te passen maar je gaat wel een aantal zaken driedubbel hebben. Het is goed mogelijk dat je de plastic trackdeeltjes al niet nodig zal hebben, de wielen zou je nog kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
*boooinnnkkkk* op mijn kop.
dat blijft altijd maar altijd uitzoeken hé
thx voor den goede hint, dat apprecieer ik wel
Had daar niet bij stilgestaan
Bij nader inzien .. toch correct van resicast .. hoe meer last .. hoe lager den voertuig !!

Nu nog beetje uitzoeken voor extra items voor opvulling zoals krat, munitiekoffers, ...
 
Succes en ben benieuwd naar deze.
 
Succes met deze...

Wat bedoel je met: foto's komen achteraf? Na de afwerking?
 
Gonsken, met alle respect maar ik vrees dat je een beetje te veel hooi op je vork neemt in één keer.

Een aangepaste tracks set + 2x een track set + een set lading (in resin) met daarbij aangepaste verlaagde ophanging, da's een flinke boterham waar menig gevorderde bouwer al eens zal voor opletten.

Vermits je ook nog eens weinig ondervinding hebt met militair materiaal zou ik je eerder aanraden om iets stiller te beginnen.
Bouw eerst eens een gewone Bren Carrier vb. deze van Tamiya en verbouw deze eventueel met de Riich set of met een set tracks.
Als dat je aanstaat en je hebt er een goed gevoel bij dan kan je overstappen naar deze met lading.
Voordeel: je doet ondervinding op en op het einde heb je 2 voertuigen.
Tevens loop je minder kans om tegen een muur te lopen om reden dat het vele werk je wat zou kunnen ontmoedigen.

Juist mijn idee hé, jij beslist.
 
@silenoz: ik bedoel gewoon dat de foto's ivm voortgang werken later zullen komen. Ben zelfs nog niet eraan begonnen. Foto's ivm inhoud doos verwijs ik gewoon naar de site van Yves zijn werk.

@Erwin: Daar dacht ik gisterenavond laat ook er aan, dit na opmerking van Steven. Verder ga ik de resinkit van Resicast nog niet gebruiken. Mss voor een latere project. Photo etch onderdelen ga ik ook niet kopen. had op site van Eduard gezien dat het enorm veel onderdelen bevat. Ik ga eerst de Riich set bekijken als het aankomt (halfweg augustus - begin september) en dan pas beslissen. Ondertussen ga ik gewoon wat foto's en documenten op internet bekijken.
Uw voorstel zal ik nog in gedachten houden. Is niet mis .... Paar keren of nog veel meer aan zelfde model werken
 
Laatst bewerkt:
Veel succes gonsken met de bouw.
 
Heel veel succes Gonsken, ik schuif ook een stoeltje bij. En ik denk dat Erwin groot gelijk heeft
 
Vandaag pakketje van resicast (stowage voor universal carrier en een zittende soldaat) gekregen. Ze hadden ook wat free stuff erbij geleverd.

attachment.jpg

Vermits resin voor mij nieuw is en ik op dit forum ook gelezen had dat resin niet zo bevordelijk voor de gezondheid is.
Toch enige voorzorgen nemen om ermee te werken ?
 
Je kan het ook onder water bewerken, zodat je geen stof maakt. Het gaat er vooral om hoe je die gietresten weghaalt. Wat ik kan, haal ik er met een mes af, maar het is breekbaarder dan styreen.
 
Ben zo'n beetje uit .. zal maar advies van den experten hier opvolgen.
Eerste model zal rechtsreeks "out of the box" komen, en met een beetje aanpassingen.
Na bekijken van bepaalde forum gedeeltjes ...
eerste aanpassing = stoelen met verbandgaas bekleden = stofpatroon in stoelen.

en andere simpele aanpassingen ????

En mag het ook in 1 kleur vb. woestijnkleur gespoten worden ipv camo kleuren ??
 
Hier toon ik hoe ik met resin werk. Vrij simpel eigenlijk, het enige wat je nodig hebt is een pannetje water.
 
Ben zo'n beetje uit .. zal maar advies van den experten hier opvolgen.
Eerste model zal rechtsreeks "out of the box" komen, en met een beetje aanpassingen.
Na bekijken van bepaalde forum gedeeltjes ...
eerste aanpassing = stoelen met verbandgaas bekleden = stofpatroon in stoelen.

en andere simpele aanpassingen ????

En mag het ook in 1 kleur vb. woestijnkleur gespoten worden ipv camo kleuren ??
Als jij in 1 woestijnkleur wil spuiten, ga je gang het is jouw kit. Wil de werkelijkheid benaderen referentie materiaal zoeken, ik denk dat je dan op meerder kleuren uitkomt. Maar ook hier geld doen waar jij je goed bij voelt. Na 5 of 6 kits afgewerkt te hebben kan je alsnog besluiten om hem nogmaals te bouwen en dan in camo
 
Als jij in 1 woestijnkleur wil spuiten, ga je gang het is jouw kit. Wil de werkelijkheid benaderen referentie materiaal zoeken, ik denk dat je dan op meerder kleuren uitkomt.

Blijkbaar zijn sommige universal carriers ook in één kleur gespoten, nml. (volgens mij toch) portland stone kleur.

attachment.jpg

En mocht ik in dit kleur willen spuiten -Welk kleur primer zou best zijn ?

En nog iets: instrumenten paneel heeft geen decals en ik zou eens willen proberen met aftermarket decals. welk merk raden jullie mij aan ? dry or wet transfer ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan